Tips beleren 3 jarige hengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Summerdreams

Re: Tips beleren 3 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:25

Dan ben je op de juiste weg +:)+

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:35

Citaat:
Het echte hangen kunnen we in de stal doen en kijken hoe hij reageert en daarna een plan hoe verder

Pas hier AUB mee op, want dit is levensgevaarlijk en ik spreek uit ervaring! Deed dit ook altijd in de stal voorheen, tot ik er een had die schrok en mij klem duwde tussen de tralies en ik alle ribben brak die ik in mijn lijf heb..

Als je wil hangen doe dat echt in de longercirkel of in de rijbaan, zorg dat je het hoofd van je paard altijd naar je toe hebt dus dat hij je kan zien, en als hij er vandoor wil kan hij niet snel jou kant op slaan met zijn achterhand mocht dat gebeuren.

Als je hier nog geen ervaring mee hebt, en je wil het toch heel erg graag zelf doen, laat dan op z'n minst iemand komen die er verstand van heeft en die jou in dit proces ook kan begeleiden. Want het kan echt levensgevaarlijk zijn, en niemand wil over een paar weken lezen dat er een jonge meid is omgekomen tijdens het beleren van een 3 jarige hengst.

Ufurio4e

Re: Tips beleren 3 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 21:19

Ik neem alle tips mee. En gelukkig hebben we beide ervaring en zijn nu nog lekker bezig met grond werk. Eerst maar eens kijken hoe dat gaat

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:27

prugelpiet schreef:
Een hengst hoef je niet anders te beleren dan een normaal paard. Er vanuit gaande dat die netjes is opgevoed.
Dat er een paar ballen onder hangt, betekent niet dat ze meteen gek zijn
.

Maar, als je vaker paarden hebt beleerd en doorgereden dan hoef je dat toch niet te vragen?

Ik zou even kijken waar je voor het eerst wilt hangen en opstappen. Wij doen dat meestal op het erf op de stenen, want dan gaan ze niet zo snel gek doen. Kunnen ze daar netjes hun rondje doen in draf, mogen ze mee de bak in.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Een 3 jarige zit nog middenin zijn opvoeding En al helemaal als jonge dekhengst in het voorjaar kunnen ze onvoorspelbaar zijn. Ik heb redelijk wat ervaring met het beleren van jonge hengsten en ik heb altijd maar dan ook altijd mijn ogen op een hengst gericht. Met een merrie ben ik sneller iets makkelijker als ze rustig zijn.