Met de slof

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Met de slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:17

Ts is topic starter.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:18

TS is topic starter, Esmeelisa in dit geval.

(Plaatselijk jargon....)

Esmeelisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 20:24

Janneke2 schreef:
TS is topic starter, Esmeelisa in dit geval.

(Plaatselijk jargon....)

Bedoelde je naar mij van, “dit noem je de juiste info voor de TS?”

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:26

maralyn schreef:
Collie. Je antwoord al op je eigen.
Meer los durven laten.

Klopt helemaal hoor! Zit meer in mn hoofd, hij hangt eigenlijk zo los dat het overbodig is, maar toch voelt het voor mij fijner ;-)

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:52

maralyn schreef:
Kiddokids. Klinkt als nog niet in balans.

Nageven is zoveel meer dan kop naar beneden en over de rug.

Paard en ruiter moeten beiden in balans rijden.
Paard recht op. Ruiter net zo.
Binnen achterbeen onder de massa met wendingen en niet naar het hekwerk toe vallen omdat t paard steun nodig heeft.
Op eigen benen lopen.
Met corrigatie van ruiter.
Dan volgt stelling en volgens buiging zodat het paard recht wordt in z'n spieren.
Tempocontrole en gangen controle.
Zacht continu verbinding van ruiter naar paard.

Correcte tijdige hulpen en duidelijke correcte nette correcties.

Als de ruiter dit vriendelijk doet en het paard in balans loopt en vertrouwen heeft in de ruiter zal het zich ontspannen gaan aanspannen.
Dan zal het paard zachtjes het bit of neusriem in de hand Willen laten vallen en gaan geven.

Ook voor ts.
Idd... Het is n cadeautje van goed rijden. Geen gerotzooi aan de teugels. De juiste basis

Eens, maar als iedereen z'n paard zo voor elkaar heeft zoals jij beschrijft dan loopt ieder paard wat het aan kan binnen no time zware tour. (wat in werkelijkheid natuurlijk helemaal niet zo is)

Ik durf te zeggen dat ik m'n paard best goed voor elkaar heb wat betreft ''nageeflijkheid''. Maar ik kan echt niet zeggen dat mijn paard recht is in de spieren of haar lijf, bij lange na nog niet. En dat is niet erg.
Een paard is van nature ''scheef'', en met dressuur probeer je dat zo recht mogelijk te krijgen, en daar gaat jarenlange training in zitten. Raar dat een paard pas na die jarenlange training nageeflijk kan zijn...

Dus ja, ik help mijn paard af en toe mee met m'n teugels, helemaal niet trekken of ''kneepjes zoals in een spons''. Wel op gevoel en met een gezonde druk waar nodig en wanneer m'n paard het aangeeft. Is dit dan ''gerotzooi'' met de teugels? Aangezien ik wel mee help en het niet 100% vanuit m'n paard laat komen...

Voor TS: ik denk dat te meeste antwoorden al gegeven zijn hoor! Ik ben helemaal niet tegen het gebruik van de slof, mits hij op de goede manier gebruikt wordt. Dus nee: AB-SO-LUUT niet als hulp voor het nageeflijk (of ''aan de teugel'') rijden.

Esmeelisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 20:55

borstnoot schreef:
maralyn schreef:

Binnen achterbeen onder de massa met wendingen en niet naar het hekwerk toe vallen omdat t paard steun nodig heeft.
Op eigen benen lopen.
Dan volgt stelling en volgens buiging zodat het paard recht wordt in z'n spieren.

Als de ruiter dit vriendelijk doet en het paard in balans loopt en vertrouwen heeft in de ruiter zal het zich ontspannen gaan aanspannen.
Dan zal het paard zachtjes het bit of neusriem in de hand Willen laten vallen en gaan geven.

Ook voor ts.
Idd... Het is n cadeautje van goed rijden. Geen gerotzooi aan de teugels. De juiste basis

Eens, maar als iedereen z'n paard zo voor elkaar heeft zoals jij beschrijft dan loopt ieder paard wat het aan kan binnen no time zware tour. (wat in werkelijkheid natuurlijk helemaal niet zo is)

Ik durf te zeggen dat ik m'n paard best goed voor elkaar heb wat betreft ''nageeflijkheid''. Maar ik kan echt niet zeggen dat mijn paard recht is in de spieren of haar lijf, bij lange na nog niet. En dat is niet erg.
Een paard is van nature ''scheef'', en met dressuur probeer je dat zo recht mogelijk te krijgen, en daar gaat jarenlange training in zitten. Raar dat een paard pas na die jarenlange training nageeflijk kan zijn...

Dus ja, ik help mijn paard af en toe mee met m'n teugels, helemaal niet trekken of ''kneepjes zoals in een spons''. Wel op gevoel en met een gezonde druk waar nodig en wanneer m'n paard het aangeeft. Is dit dan ''gerotzooi'' met de teugels? Aangezien ik wel mee help en het niet 100% vanuit m'n paard laat komen...

Voor TS: ik denk dat te meeste antwoorden al gegeven zijn hoor! Ik ben helemaal niet tegen het gebruik van de slof, mits hij op de goede manier gebruikt wordt. Dus nee: AB-SO-LUUT niet als hulp voor het nageeflijk (of ''aan de teugel'') rijden.

Dankjewel!!!

PaulaferroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:08

wanneer mijn verzorgpaardje vanuit de Z naar een manege kwam had ik geen idee waar ik mee had te 'dealen'. 'Paard doe je hoofd nou omhoog!' :') Ik was 10 toen.
Nu weet ik dat ik mijn paardje alleen nagevelijk kan rijden door van voor naar achter te rijden. Achterhand er goed onder, want daar zit de motor! Activeer je die dan kom je al een heel eind! Ik denk dat als je daar start je soms verrast word door wat je paardje doet! Wanneer je dat onder de knie hebt kan je misschien meer gaan vragen :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:25

Blixem schreef:
Nagefelijkheid=vanuit ontspanning

Als je kneepjes geeft doet het paard zijn hoofd naar beneden omdat hij die kneepjes niet fijn vind, dat is dus niet vanuit ontspanning. Dat noemen wij de valse knik of in de krul lopen, dat is dus juist niet wat je wil.

Echte nagefelijkheid krijg je door je paard recht te richten, zorgen dat hij zijn achterbenen goed draagt, en hij kan en durft te ontspannen. Dat bereik je alleen door zonder dwang te werken.

Ik denk dus dat het slim is om een andere instructeur te zoeken of het er over te hebben dat je het niet eens bent met zijn of haar manier van werken en het graag anders wilt doen :)
Maar je moet dus nooit hulpteugels gaan zoeken om 'nagefelijkheid' te krijgen want je krijgt alleen een valse knik of een krulletje!

mee eens en sloffen doe je aan je voeten *\o/*

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:22

Esmeelisa schreef:
Bedoel je dit naar mij? En mag ik vrGen wat TS is

Jep.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 23:19

Borstnoot. klopt.!!
Maar vele ruiters kennen de hulpen niet.
Elk paard kan ook lichte tour. Maar niet met elke ruiter.

Het is echt voelwerk. Vingerspitzengefull. En die talent hebben weinige ruiters.
Elke paard heeft ook n andere hardheid nodig in corrigeren.
Ook dat is... Gevoel.

Maar de meeste mensen willen al naar honk drie. Terwijl ze de eerste honk nog niet eens hebben afgerond.

Ik ben eerlijk. En nog op honk één.
Pas wanneer wij er samen klaar voor zijn. Dan naar honk twee.

Step by step.

Goed Les en kundigheid adviseer ik de ts.
Een instructeur die de zachtheid van hulpen weet aan te passen voor elke paard en ruiter. Inclusief de juiste pad om het optimale te kunnen bereiken zonder de basis over te slaan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 00:24

Dit is dus een voorbeeld van hoe het echt niet moet.
Eerst goed leren paardrijden zou ik denken.

Collie2008 schreef:
Ik rijd heel vaak met slof. Nageeflijkheid komt inderdaad niet door of met een slof, maar mijn paard loopt wel beter met de slof. Hij is groot en sterk en ik ben klein en niet sterk. Ik weet dat nageeflijkheid niet komt vanuit kracht (mijn paard van bijna 600kg is sowieso sterker dan ik met 60kg). Toch geeft het idee van de slof mij de rust en de zekerheid waardoor ik juist durf los te laten....Hij weet ook dat hij met slof gewoon minder kan flikken....

Maar goed, ik rijd er niet mee óm hem nageeflijk te rijden, wél om net wat meer gevoel van controle te hebben. Toch hangt de slof eigenlijk altijd los

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 07:37

maralyn schreef:

Op eigen benen lopen.

Ook voor ts.

Hoor je mij niet zeggen in balans snap je opmerking ook niet zo op het gene wat ik neerzet

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 09:30

aeolusnr1 schreef:
Dit is dus een voorbeeld van hoe het echt niet moet.
Eerst goed leren paardrijden zou ik denken.

Collie2008 schreef:
Ik rijd heel vaak met slof. Nageeflijkheid komt inderdaad niet door of met een slof, maar mijn paard loopt wel beter met de slof. Hij is groot en sterk en ik ben klein en niet sterk. Ik weet dat nageeflijkheid niet komt vanuit kracht (mijn paard van bijna 600kg is sowieso sterker dan ik met 60kg). Toch geeft het idee van de slof mij de rust en de zekerheid waardoor ik juist durf los te laten....Hij weet ook dat hij met slof gewoon minder kan flikken....

Maar goed, ik rijd er niet mee óm hem nageeflijk te rijden, wél om net wat meer gevoel van controle te hebben. Toch hangt de slof eigenlijk altijd los

Zoals ik het bericht lees:
wellicht is Collie een uitstekend ruiter - maar de slof geeft haar net wat meer zekerheid tegenover haar paard.
(Zoals ik op mijn angsthaas toch het liefst de balansteugel meeneem.)
De stelling dat bangere ruiters 'eerst maar goed moeten leren rijden' neem ik niet voor mijn rekening.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 09:33

Paulaferro schreef:
wanneer mijn verzorgpaardje vanuit de Z naar een manege kwam had ik geen idee waar ik mee had te 'dealen'. 'Paard doe je hoofd nou omhoog!' :') Ik was 10 toen.
Nu weet ik dat ik mijn paardje alleen nagevelijk kan rijden door van voor naar achter te rijden. Achterhand er goed onder, want daar zit de motor! Activeer je die dan kom je al een heel eind! Ik denk dat als je daar start je soms verrast word door wat je paardje doet! Wanneer je dat onder de knie hebt kan je misschien meer gaan vragen :)

Dan doe je het dus nog steeds fout..:P

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 09:39

Wat Collie beschrijft had ik met een gewone trens tegenover een pelham.

Met de pelham reed ik veel beter (ik reed met dubbele teugel) en losser op de trensteugel, omdat ik wist dat ik bij problemen de 2e teugel erbij kon pakken.

Zelden nodig gehad hoor, maar zat echt tussen m'n oren.

Op de trens reed ik met enorm veel druk omdat ik dacht dat daar de controle vandaan kwam.

Met die pelham leren loslaten en mogen ervaren dat pony juist veel relaxter is onder minder druk en toen is langzaam de knop bij me om gegaan.

Inmiddels rij ik al een paar jaar bitloos.

Ik krijg wel eens te horen dat die van mij zeker vanzelf aan de teugel gaat.
Vanzelf niet, maar zelfs als we op halsring rijden en de verbinding van achter naar voor door het lijf is goed, ja dan geeft ie na en loopt keurig 'vanzelf' op de loodlijn, nek netjes hoogste punt.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 12:37

Kiddokids ik ben het wel eens met de quote van Borstnoot.

Een paard die in balans loopt, loopt bij elke ruiter die correct tussen twee benen en twee handen in rijd gewoon nagevelijk. Dan loopt je paard nog geen hoog niveau, nagevelijk wordt al verwacht in de B dressuur. Natuurlijk wordt het paard steeds sterker en kan steeds beter gedragen op het achterbeen lopen, maar het begin is daar zeker wel.
Mijn paard bied bij een beginner die constante zachte verbinding houd met de mond en van achter naar voren rijd vaak al vanzelf nagevelijkheid aan. Natuurlijk wordt dan de verbinding door onkunde van de ruiter makkelijk verbroken maar mensen die zitten te prutsen in de mond gooit hij zijn kop in de lucht en stuur en tempo controle zijn dan ook snel weg.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 08:45

twinducklin schreef:

Een paard die in balans loopt, loopt bij elke ruiter die correct tussen twee benen en twee handen in rijd gewoon nagevelijk. Dan loopt je paard nog geen hoog niveau, nagevelijk wordt al verwacht in de B dressuur. Natuurlijk wordt het paard steeds sterker en kan steeds beter gedragen op het achterbeen lopen, maar het begin is daar zeker wel.
Mijn paard bied bij een beginner die constante zachte verbinding houd met de mond en van achter naar voren rijd vaak al vanzelf nagevelijkheid aan. Natuurlijk wordt dan de verbinding door onkunde van de ruiter makkelijk verbroken maar mensen die zitten te prutsen in de mond gooit hij zijn kop in de lucht en stuur en tempo controle zijn dan ook snel weg.

Nagevelijk word niet verwacht in de b hoor

Mijn paard niet in balans nou echt wel
Paard die zzzwaar traint ook zonder stang en trens
Mijn dochter snapt die kneepjes niet
En mijn paard is echt niet makkelijk nagevelijk te rijden

Dus ligt aan de paarden

Ik ga geen discussie aan als ik de juiste rede maar weet

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 08:54

Nageeflijkheid, losgelatenheid en voorwaarts neerwaarts leer je niet met een slof.

Tuurlijk gaat je paard er op een plaatje leuker uitzien. Maar het gaat om het ontwikkelen van gevoel, teugeldruk, op een paardvriendelijke manier de aanleuning fiksen....

Gevoel met houding, handen, zit ontwikkelen is heel erg leuk. Maar sla je een paar stappen over, dan zul je in de basis daar later last mee hebben.

Zoek goede instructie en leer "voelen". Have fun!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 09:33

twinducklin schreef:

Precies.

En als de ruiter er niet naar kan rijden dan kan de ruiter niet nageven.

Afschuiven op het paard...
Beetje jammer.
Het begint en eindigt altijd met de ruiter.

Dit is exact wat ik bedoelde kiddokids. Maar blijf vooral koppig je kinderen laten rijden met onnuttige middelen waardoor de ruiter niet leert en het paard niet correct na geeft en dus correct leert lopen.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 10:45

maralyn schreef:
twinducklin schreef:

Precies.

En als de ruiter er niet naar kan rijden dan kan de ruiter niet nageven.

Afschuiven op het paard...
Beetje jammer.
Het begint en eindigt altijd met de ruiter.

Dit is exact wat ik bedoelde kiddokids. Maar blijf vooral koppig je kinderen laten rijden met onnuttige middelen waardoor de ruiter niet leert en het paard niet correct na geeft en dus correct leert lopen.

Amen ....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:15

Ehm - ik heb het voorrecht en het genoegen gehad om 'schoolmeesters' te rijden - met hun vaste bereider er naast.

Zeer beslist dieren die in balans kunnen lopen (zowel links/ rechts en rechtgericht als gewicht overnemen op de achterhand).

En ik hoefde er nooit om te vechten. Het woord 'werken' klinkt wat zwoegerig - maar als ik de finesses niet juist had liep er een scheef dier op de voorhand te kachelen :o _/-\o_

En toen oma nog jong was was niet alles beter, maar nagefelijkheid in de B was geen vereiste. Braaf stil teugelcontact en 'op de letter rijden' (let op de aanhalingstekens!) met kleine hulpen wel.