Paard slaat op hol, oorzaken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 22:25

Dees schreef:
Ik zou beginnen met het nakijken van de rug.

Staat op mijn to do lijst!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:28

Brainless schreef:
Sokje_6 schreef:
Er is bij paarden aangetoond dat het nog tot 8 uur na een stressmoment effectief kan blijven, dus dat betekent dat een pard nog 8 uur na kan stressen over iets spannends.

Het is juist aangetoond dat het met uur weer normaal is.

Citaat:
Bij acute stress wordt de hoogste concentratie cortisol in het bloed en speeksel gemeten tussen 5 en 15 minuten na een training of ongeveer 20 minuten na het scheren van het paard. Ongeveer 1 uur later zijn de cortisol gehaltes alweer gedaald naar het normale niveau.

Kwam ik een paar weken geleden en artikel over tegen. Ik stuur je morgen even de bron, ik kan er met mijn mobiel niet in nu.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:44

Gizeppie schreef:
FatCat schreef:
Hoe lang is hij al in Nederland? Hij is geimporteerd uit ierland toch?

Klopt, denk Uhh anderhalf jaar ofzoiets?

In ierland betekend buiten rijden verharde landweggetjes. Daar hebben ze amper ruiterpaden, en nog minder bossen, toch niet zoals we kennen in Nederland.

Ook bij jachten hebben de paarden altijd een goed zicht over hun omgeving. Het landschap is open met weinig bomen.

Mijn merrie, nu 1 jaar in NL, verschiet amper op staat, ze kijkt lekker rond en hoogstens doet een sprongetje opzij. Maar in het bos is nog spannend wat ze hoort en ruikt andere dieren en mensen, maar ziet ze niet...dit terwijl ze erg nuchter in het hoofd is, en niet schrikachtig is aangelegd. In de bak is ze er wel geteld 1 keer vandoor gegaan.

Ik denk omdat je een andere route hebt genomen hij meer op zijn hoede was + beetje stress heeft gegeven. Omdat hij andere dieren en mensen ruikte/hoorde maar niet kon zien dat voegde wat extra stress toe. En dan plots die shets uit de bosjes, en BOOM. De eng-meter is vol. En eens die vol is, is ALLES een probleem.

Het kan natuurlijk ook lichamelijk zijn, maar daar heb ik natuurlijk geen zicht op.

scrabbel

Re: Paard slaat op hol, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 01:12

Ik zou niet overgaan op sportbrok. Je kunt ook gewoon extra magnesium toevoegen om te kijken of hij daardoor sneller ontspant. Verder uit je OP denk ik gewoon de schik alles was anders. Andere route. Een hele enge vogel en toen nog een aanval van shetlanders. :o

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 09:05

FatCat schreef:
Klopt, denk Uhh anderhalf jaar ofzoiets?

In ierland betekend buiten rijden verharde landweggetjes. Daar hebben ze amper ruiterpaden, en nog minder bossen, toch niet zoals we kennen in Nederland.

Ook bij jachten hebben de paarden altijd een goed zicht over hun omgeving. Het landschap is open met weinig bomen.

Mijn merrie, nu 1 jaar in NL, verschiet amper op staat, ze kijkt lekker rond en hoogstens doet een sprongetje opzij. Maar in het bos is nog spannend wat ze hoort en ruikt andere dieren en mensen, maar ziet ze niet...dit terwijl ze erg nuchter in het hoofd is, en niet schrikachtig is aangelegd. In de bak is ze er wel geteld 1 keer vandoor gegaan.

Ik denk omdat je een andere route hebt genomen hij meer op zijn hoede was + beetje stress heeft gegeven. Omdat hij andere dieren en mensen ruikte/hoorde maar niet kon zien dat voegde wat extra stress toe. En dan plots die shets uit de bosjes, en BOOM. De eng-meter is vol. En eens die vol is, is ALLES een probleem.

Het kan natuurlijk ook lichamelijk zijn, maar daar heb ik natuurlijk geen zicht op.[/quote]

O dat zou goed kunnen, want bij de weg of als hij dingen aan kan zien komen kijkt hij maar gaat t niet uit de weg ofzo. Maar in t andere bos is hij ook erg braaf, daar zijn de paden wel iets ruimer hoor. Hij gaat zelfs langs landbouw verkeer. Doet tie super. Maar wat t gister was, echt heel apart. Is al een tijd geleden dat tie dat heeft gedaan.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 09:57

Misschien zou je eens kunnen proberen de lucerne weg te laten uit het menu. Sommige paarden worden daar sneller "koekkoek" van. Lucerne is een eiwitbron en geeft daarmee energie. Daarnaast misschien ook de 1/4 brok weglaten. Brok is vaak ook een "ontplof trigger" voor sobere rassen.
Dan kun je kijken of hij daarmee wat relaxter wordt.
Paarden zijn van nature steppedieren, waar ze het overzicht relatief eenvoudig kunnen behouden, dat gaat in het bos slecht, is dus moeilijker voor een paard die dat nog niet zo gewend is.
Het is voorjaar, de hormonen gieren door de lucht bij wijze van spreken. Dat hoeft nog niet eens bij jouw paard aan de hand te zijn maar wel bij anderen en ook andere dieren. Kortom er hangt veel spanning in de lucht.
Jouw besluit om na de eerste stuiteractie terug te gaan naar die plek, had goed kunnen werken, als zijn spanningsniveau al genoeg aan het zakken was (soms kun je dit zelf op de rug/of ernaast al voelen). Je kunt de spanning ook checken aan hoeveel hij nog knippert met zijn oog. Knippert hij heel lang niet, of helemaal niet meer, wees dan op je hoede. Dan volgt vaak de reactie: ontploffing/wegstuiteren/of iets anders wat je niet hebben wil. Zakt de spanning niet dan ook niet dwingen om ergens te blijven waar hij overduidelijk niet wil zijn. De spanning laat hem dan alleen nog maar in zijn hoofd zitten, m.a.w. rest van het lijf doet niet meer mee. Ademhaling is dan ook hoog ipv laag (in de buik), of soms stopt een paard ook met ademen eventjes, net als gestresste mensen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:10

Als beide paarden op de loop gaan en jouw paard loopt graag voorop en wil zich niet in laten halen dan blijf je aan de ren als je zelf geen controle kunt nemen. Zorg met een paard dat dit gedrag vertoont dat je meerijder wel altijd controle heeft over haar paard. Niet samen op pad gaan met iemand die ook geen controle heeft want zo te horen staat jouw paard de plaats voorop niet af en is van plan om naar huis te rennen ( dat doen de meeste paarden) Je kunt je paard van alles gaan voeren en niet gaan voeren maar er is maar 1 oplossing dat als je paard aan de ren wil dat jij het kunt controleren en verhinderen. Natuurlijk kan het iets lichamelijks zijn maar op mij komt dit over als dat wanneer je paard het nodig vindt ze gewoon de leiding over neemt en eigenlijk moet een paard zich niet bewust zijn dat dat mogelijk kan zijn maar jouw paard weet het nu wel heel goed dus op dit moment is het de keuze van je paard wat er gaat gebeuren en niet meer jouw keuze. Zoals je in de bak je paard wel af gaat leiden zo zal je buiten w.s. ook eerst moeten gaan rijden zodat jij weer diegene wordt waarop het paard reageert en die jouw paard belangrijk vindt. Heb je de controle 200 procent terug dan kun je misschien weer wat ruimte geven aan je paard maar nooit zoveel dat je het zelf in noodgevallen niet meer kunt hanteren. Hoeveel ruimte je kunt geven licht aan je eigen snelheid en handigheid van handelen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:12

spatter schreef:
Vindt jij het buiten ook spannend?

Als je werkelijk een goede band met je paard hebt gaat hij niet steeds aan de loop met je.
Hij zoekt duidelijk de steun terug thuis en niet bij jou.
Hij mag best schrikken maar vervolgens moet hij wel weer kunnen ontspannen en dat door het vertrouwen wat hij moet hebben in jou.

Eh - we hebben het over een vluchtdier.
Te veel kleine stress-jes is op gegeven moment 'wegwezen!!'
Het vluchtinstinct is niet direct een kwestie van iets anders (steun zoeken of wat dan ook) het is gewoon een directe reactie.

Verder ben ik het wel met je eens "Hij mag best schrikken maar vervolgens moet hij wel weer kunnen ontspannen en dat door het vertrouwen wat hij moet hebben in jou." Alleen zou ik het eerste woord 'moeten' schrappen.
Het is goed als hij na een schrikreactie weer kan ontspannen en dat moet (jawel) als ruiters ons streven zijn. Wij moeten daar hard voor werken - maar vertrouwen en ontspanning valt nu eenmaal niet af te dwingen. :)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:16

Zoals ik het lees heeft jouw paard nooit geleerd spanning weer te laten afvloeien waardoor, zoals eerder gezegd, de spanning te veel wordt en hij ontploft.
En een paard kan heel goed spanning opbouwen in de bak gewoon tijdens rijden en oorzaak kan heel klein zijn bv de oefening is te moeilijk.
En meestal als je paard spanning opbouwt wordt jezelf ook meer gespannen.

Dit kan je je paard wel leren het laten afvloeien van spanning, zou er eens op zoeken hoe je dit kan doen

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 10:19

elbony schreef:
Misschien zou je eens kunnen proberen de lucerne weg te laten uit het menu. Sommige paarden worden daar sneller "koekkoek" van. Lucerne is een eiwitbron en geeft daarmee energie. Daarnaast misschien ook de 1/4 brok weglaten. Brok is vaak ook een "ontplof trigger" voor sobere rassen.
Paarden zijn van nature steppedieren, waar ze het overzicht relatief eenvoudig kunnen behouden, dat gaat in het bos slecht, is dus moeilijker voor een paard die dat nog niet zo gewend is.
Het is voorjaar, de hormonen gieren door de lucht bij wijze van spreken. Dat hoeft nog niet eens bij jouw paard aan de hand te zijn maar wel bij anderen en ook andere dieren. Kortom er hangt veel spanning in de lucht.
Jouw besluit om na de eerste stuiteractie terug te gaan naar die plek, had goed kunnen werken, als zijn spanningsniveau al genoeg aan het zakken was (soms kun je dit zelf op de rug/of ernaast al voelen). Je kunt de spanning ook checken aan hoeveel hij nog knippert met zijn oog. Knippert hij heel lang niet, of helemaal niet meer, wees dan op je hoede. Dan volgt vaak de reactie: ontploffing/wegstuiteren/of iets anders wat je niet hebben wil. Zakt de spanning niet dan ook niet dwingen om ergens te blijven waar hij overduidelijk niet wil zijn. De spanning laat hem dan alleen nog maar in zijn hoofd zitten, m.a.w. rest van het lijf doet niet meer mee. Ademhaling is dan ook hoog ipv laag (in de buik), of soms stopt een paard ook met ademen eventjes, net als gestresste mensen.

Ja het wordt idd wel voorjaar. Luzerne heb ik wel de hele winter gegeven. Dan zou hij daar toch al eerder last van moeten hebben? Maar misschien aanpassing in t voer is wel een goede optie.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 10:20

elbony schreef:

Daarnaast ben ik dom geweest door gelijk te gaan wandelen. Hij was toen eigenlijk nog niet bereikbaar. De tweede keer wel..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 10:26

Rizette schreef:
Als beide paarden op de loop gaan en jouw paard loopt graag voorop en wil zich niet in laten halen dan blijf je aan de ren als je zelf geen controle kunt nemen. Zorg met een paard dat dit gedrag vertoont dat je meerijder wel altijd controle heeft over haar paard. Niet samen op pad gaan met iemand die ook geen controle heeft want zo te horen staat jouw paard de plaats voorop niet af en is van plan om naar huis te rennen ( dat doen de meeste paarden) Je kunt je paard van alles gaan voeren en niet gaan voeren maar er is maar 1 oplossing dat als je paard aan de ren wil dat jij het kunt controleren en verhinderen. Natuurlijk kan het iets lichamelijks zijn maar op mij komt dit over als dat wanneer je paard het nodig vindt ze gewoon de leiding over neemt en eigenlijk moet een paard zich niet bewust zijn dat dat mogelijk kan zijn maar jouw paard weet het nu wel heel goed dus op dit moment is het de keuze van je paard wat er gaat gebeuren en niet meer jouw keuze. Zoals je in de bak je paard wel af gaat leiden zo zal je buiten w.s. ook eerst moeten gaan rijden zodat jij weer diegene wordt waarop het paard reageert en die jouw paard belangrijk vindt. Heb je de controle 200 procent terug dan kun je misschien weer wat ruimte geven aan je paard maar nooit zoveel dat je het zelf in noodgevallen niet meer kunt hanteren. Hoeveel ruimte je kunt geven licht aan je eigen snelheid en handigheid van handelen.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik was namelijk aan het stappen met teugels op maat, omdat ik al voelde dat ik even moest opletten. Dit heeft niks met tempo controle te maken, want hij sloeg op hol vanuit stilstand en niet omdat ik op dat moment geen tempo controle had. Hij schrok van Shetlanders die hij niet kon zien aankomen. Als hij gaat kan ik doen wat ik wil, maar daardoor gaat hij alleen maar harder. Enige wat werkt is op dat moment hem op een open stuk op de volte sturen, maar in dit geval liep ik op een smal pad waar dit niet mogelijk is. Daarnaast is het paard wat achter mij liep normaal gesproken heel betrouwbaar, maar doordat mijn paard schrok ging hij er achter aan. Als je geen ruimte hebt om te kunnen handelen, kan je niet handig handelen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 10:28

Janneke2 schreef:
spatter schreef:
Vindt jij het buiten ook spannend?

Als je werkelijk een goede band met je paard hebt gaat hij niet steeds aan de loop met je.
Hij zoekt duidelijk de steun terug thuis en niet bij jou.
Hij mag best schrikken maar vervolgens moet hij wel weer kunnen ontspannen en dat door het vertrouwen wat hij moet hebben in jou.

Eh - we hebben het over een vluchtdier.
Te veel kleine stress-jes is op gegeven moment 'wegwezen!!'
Het vluchtinstinct is niet direct een kwestie van iets anders (steun zoeken of wat dan ook) het is gewoon een directe reactie.

Verder ben ik het wel met je eens "Hij mag best schrikken maar vervolgens moet hij wel weer kunnen ontspannen en dat door het vertrouwen wat hij moet hebben in jou." Alleen zou ik het eerste woord 'moeten' schrappen.
Het is goed als hij na een schrikreactie weer kan ontspannen en dat moet (jawel) als ruiters ons streven zijn. Wij moeten daar hard voor werken - maar vertrouwen en ontspanning valt nu eenmaal niet af te dwingen. :)

Haha nee je kan t niet af dwingen, maar zo heftig heb ik het nog niet eerder bij hem gezien. Of Nouja dit was gewoon doodsangst. Normaal gesproken schrikt hij wel eens, maar dan is hij nog op aarde zet maar. Nu was dit niet het geval..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:29

Ik heb alleen je OP gelezen, maar ik zie eerlijk gezegd het probleem niet helemaal? Ja dat je jezelf kapot geschrokken bent kan ik mij goed voorstellen! Maar is het zo vreemd dat je pony aan de kletter slaat als het gezelschap het ook op een hollen zet? En zoals ik het lees, was het al spannend voor beide paardjes, dus dan gaan ze elkaar toch al op lopen fokken, wat dan uiteindelijk resulteert in het op hol slaan bij het eerste de beste enge wat ze tegen komen.

Het weer losrukken met ernaar toe wandelen gaat wel een dingetje worden vermoed ik, want je hebt het niet goed kunnen afsluiten op deze manier. Ik zou gewoon elke dag er aan de hand naar toe gaan wandelen en zorgen dat dat losrukken niet meer kan gebeuren en samen weer vertrouwen opbouwen voordat je er rijdend weer naar toe gaat.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 10:30

rumay schreef:
Zoals ik het lees heeft jouw paard nooit geleerd spanning weer te laten afvloeien waardoor, zoals eerder gezegd, de spanning te veel wordt en hij ontploft.
En een paard kan heel goed spanning opbouwen in de bak gewoon tijdens rijden en oorzaak kan heel klein zijn bv de oefening is te moeilijk.
En meestal als je paard spanning opbouwt wordt jezelf ook meer gespannen.

Dit kan je je paard wel leren het laten afvloeien van spanning, zou er eens op zoeken hoe je dit kan doen

Geloof ik zeker! Normaal gesproken doe ik veel mentaal grondwerk. Hij gaat dan op snooze stand. Echt letterlijk met de ogen dicht staan. Ik denk dat ik te weinig tijd heb genomen om hem weer tot rust te laten komen. Normaal briest hij na een stuk draf, deed hij dit keer niet.. Alleen met rijden weet ik nog niet wat de juiste manier is. Met grondwerk zet ik m stil en laat ik m even in zijn snooze moment tot hij kauwt. Met rijden ging ik tussendoor heel veel stappen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 10:32

MiniMeLona schreef:
Ik heb alleen je OP gelezen, maar ik zie eerlijk gezegd het probleem niet helemaal? Ja dat je jezelf kapot geschrokken bent kan ik mij goed voorstellen! Maar is het zo vreemd dat je pony aan de kletter slaat als het gezelschap het ook op een hollen zet? En zoals ik het lees, was het al spannend voor beide paardjes, dus dan gaan ze elkaar toch al op lopen fokken, wat dan uiteindelijk resulteert in het op hol slaan bij het eerste de beste enge wat ze tegen komen.

Het weer losrukken met ernaar toe wandelen gaat wel een dingetje worden vermoed ik, want je hebt het niet goed kunnen afsluiten op deze manier. Ik zou gewoon elke dag er aan de hand naar toe gaan wandelen en zorgen dat dat losrukken niet meer kan gebeuren en samen weer vertrouwen opbouwen voordat je er rijdend weer naar toe gaat.

Ik ben erna nog een keer gaan wandelen. Na t losrukken, toen heb ik t goed kunnen afsluiten. Alleen ben toen niet meer naar die plek gegaan omdat Mn handen open lagen, wel een andere route gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:36

Gizeppie schreef:
MiniMeLona schreef:

Ik ben erna nog een keer gaan wandelen. Na t losrukken, toen heb ik t goed kunnen afsluiten. Alleen ben toen niet meer naar die plek gegaan omdat Mn handen open lagen, wel een andere route gegaan.

Goed zo! Alleen nu toch met regelmaat samen wandelend terug naar die plek. Ik ben zelf maar al te bekend met zo een hete en sensibele als jij lijkt te hebben en vergeten doen ze het niet, je zult echt weer vertrouwen moeten opbouwen op die bepaalde plek. Voor mijn part ga je er eens bij zitten en bij die shetlanders kijken en blijf je heen en weer wandelen totdat er wat rust in komt. En dat niet 1x maar dit met regelmaat gaan doen.

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:37

Wat ook misschien een oorzaak zou kunnen zijn (mogelijk al genoemd?) is dat jij spanning in je lichaam hebt (door een bepaalde houding bijvoorbeeld) terwijl jij mogelijk denkt wel ontspannen te zijn of te voelen.
Mijn Parelli instructrice heeft dit ook een poosje gehad met haar paard, schrok van heel veel dingen terwijl zij dacht dat ze ontspannen en een goede leider was. Toen is ze wat kritischer gaan kijken naar haar rijhouding en kwam ze er achter dat ze spanning in haar lichaam had. Toen ze daar bewust van werd en het heeft verholpen schrok haar paard veel minder.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 10:41

Gizeppie schreef:
MiniMeLona schreef:

Ja dat was ook t plan, alleen ik ga verhuizen. Dus kom straks niet bij die plek meer. Maar voor de nieuwe plekken ga ik dit zeker doen. Het nadeel is daar echt dat het zo n smal pad is.. En je kan de Shetlanders niet zien. Ze staan er ineens Haha..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 10:43

martine096 schreef:
Wat ook misschien een oorzaak zou kunnen zijn (mogelijk al genoemd?) is dat jij spanning in je lichaam hebt (door een bepaalde houding bijvoorbeeld) terwijl jij mogelijk denkt wel ontspannen te zijn of te voelen.
Mijn Parelli instructrice heeft dit ook een poosje gehad met haar paard, schrok van heel veel dingen terwijl zij dacht dat ze ontspannen en een goede leider was. Toen is ze wat kritischer gaan kijken naar haar rijhouding en kwam ze er achter dat ze spanning in haar lichaam had. Toen ze daar bewust van werd en het heeft verholpen schrok haar paard veel minder.

Ik heb spanning wel een beetje, komt door operaties aan mijn heup. Ik zit dus iets scheef. Dat kan spanning opbouwen. Daarnaast ben ik deze week niet fit geweest, omdat mijn lijf zichzelf ziek maakt en ik weer een plek had in mijn nek. Maar wat ik mij af vraag. Dan had hij in de bak er ook al vandoor moeten gaan toch?

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:49

Mogelijk omdat in de bak minder prikkels zijn en buiten wel (zeker met een onbekende route) ?
Jij bevestigd dan die spanning met je eigen spanning waardoor hij nog paniekeriger word denk ik. :)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 10:52

martine096 schreef:
Mogelijk omdat in de bak minder prikkels zijn en buiten wel (zeker met een onbekende route) ?
Jij bevestigd dan die spanning met je eigen spanning waardoor hij nog paniekeriger word denk ik. :)

Buiten zijn idd meer prikkels. Ik was idd wel wat alerter, omdat ik merkte dat hij niet deed zoals hij altijd buiten doet.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 11:01

TS gewoon vraag als je grondwerk doet laat je je paard stilstaan maar met rijden niet, misschien heeft je paard dat stilstaan even nodig om af te vloeien, probeer het gewoon eens en adem zelf goed uit daardoor ontspan jezelf ook of ga uitgebreid gapen werkt ook ontspannend ook voor je paard.
En kijk met in de bak rijden goed naar je paard en zodra je spanning merkt probeer het te laten afvloeien, dat zal steeds makkelijker en sneller gaan.
Als je merkt dat spanning dor oefeningen komt die misschien nog wel moeilijk zijn voor je paard maak de stapjes kleiner zodat jouw paard leert dat spanning niet nodig is. Misschien voor je eigen lichaam ook makkelijker zodat je je heup beter op de juiste plek kan houden.

En dat je paard er buiten vandoor ging snap ik helemaal en het gaat allemaal razendsnel maar probeer, mocht het nog een keer gebeuren, uit te ademen waardoor jouw energie laag wordt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 11:42

Ik begrijp wel dat je met je teugels op maat stapte maar er zal meer moeten gebeuren om je paard op jou te laten letten en jou belangrijker gaat vinden dan de rest van de wereld. Ik snap best dat je buiten geen slangenvoltes kunt rijden op een smal pad maar je kunt wel rechts en links inbuigen, wijken voor het been , naar halsstrekken rijden enz. In ieder geval zorgen dat jij belangrijker wordt dan de omgeving. Is dit eenmaal het geval dan heb je kans dat je paard ook onder stress nog reageert. Is het al niet met jou bezig en aan de hulpen op het moment dat er geen stress is dan houdt het bij stress helemaal op en is het ronduit gevaarlijk. Natuurlijk wordt buiten rijden zo wel harder werken dan in de bak rijden maar heb je misschien wel kans om je paard onder controle te houden. Nu je paard weet dat het zelf kan kiezen wat het gaat doen, schrikken of niet schrikken, zal dit zeker niet de laatste keer zijn. Iemand bij je die ook op de loop gaat maakt het zeker niet beter. Neem iemand mee die wel de controle heeft over haar paard en het liefst een instructeur die jou ook vanaf paard kan coachen hoe je je paard moet rijden buiten. Dat heeft denk ik de meeste kans van slagen. En tijdelijk misschien wel elke dag rijden ipv 3 a 4 x per week. Tenzij je paard lichamelijke problemen heeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:00

Helaas komt het veel voor dat paarden op hol slaan.Dat zit er een beetje in!denk je wel aan jullie veiligheid?Kun je niet beter eerst in de bak aan dressuur en gehoorzaamheid werken?Je schrijft dat je veel liever buitenrijdt,dan zou ik adviseren om een straffer bit en\of hulpteugels te proberen.Al vrees ik dat sommige bokkers het daar niet mee eens kunnen zijn,maar het voorkomen van ongelukken van ruiter en paard is toch essentieel.