Paard lijkt soms bezeten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:51

Woogy schreef:
Alles wat je typt, beschrijft een paard wat spanning in het lijf heeft en daar vanuit reageert door te rennen en te vechten, tot hij zeiknat is van het zweet en zich over geeft.

Maar wil je überhaupt wel horen dat je iets fout doet? Gezien alles van tafel wordt gewuifd wat mensen zeggen...

Zo... zullen we het gezellig houden. Iets met opbouwende kritiek? Oh wacht, was even vergeten dat ik op bokt zit. Jij wuift net zo alles weg wat TS zegt (en doet daarbij veel aannames). Goed voorbeeld in ieder geval.

Hopelijk kan je paard straks lekker meer naar buiten TS. Zal vast helpen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:52

Ik vind een halfje brok per dag best weinig voor zo'n jong paard.

Verder denk ik ook gewoon frisheid. T zit m sowieso niet in teveel energie door voer. Gewoon een jong paard. De een uit dat wat anders dan de ander. Zou hem eerst ook lekker los laten rennen alvorens wat met hem te doen, zodat de frisheid er al wat af is. Longeren is hoogstwaarschijnlijk nog moeilijk wegens balans en ik zou hem inderdaad nog niet vastknopen. Hij heeft denk ik nog wat meer tijd nodig. Hoe groot is hij?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:53

Op de eerste plaats is mijn advies: bijzet eraf. Hoe minder ellende of symptoombestrijding aan zo'n dier, hoe meer het op zijn eigen benen leert te staan en zelf zijn balans moet zien te vinden. Zwaaien met het hoofd is een teken dat het iets moeilijks is. Het nadeel van opfok vind ik dat een veulen niet echt opgevoed wordt: het gaat alleen maar met een kleuterklas om en krijgt geen bijval van oudere paarden. Als je al met een veulen wilt beginnen, dan is mijn ervaring dat je veel meer bereikt als je het dagelijks of in ieder geval een aantal keer per week in handen hebt (bijvoorbeeld even een borsteltje erover of een rondje over het erf, beetje aaien en kort daarna weer terug bij de kudde) en verder met verschillende leeftijdgenoten (van 0 tot oud) op het land zet. Ik heb meerdere moppers gehoord van oud-stalgenoten die met een veulen uit de opfok niet makkelijk aan de slag konden. Uitspraken als 'Die is echt knetter in de kop' of 'Die spoort niet' heb ik al vaker gehoord. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar dat heet niet voor niets uitzonderingen.

Op de tweede plaats: longeren is natuurlijk ook oer- en oersaai voor een paard en vooral voor een jonkie. Neem het lekker mee aan de hand en loop mee door de bak, maak de grote figuren. En bovenal: stop als het goed gaat. Veel mensen laten paarden maar doorgaan en doorgaan, terwijl het na 10 minuutjes al klaar is. Vooral jonge paarden: na 5 minuten stoppen en de week erop een minuut erbij als het de vorige week goed is gegaan. Jezelf interessant maken door spelenderwijs te leren is ook heel belangrijk. Afwisseling en geduld zijn de codewoorden. Wat je wel heel goed doet is niet elke dag aan de bak gaan, maar uiterlijk 3x per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:53

idylle schreef:
Kun je hem niet eerst gewoon even losgooien in de bak ofzo voordat hij 'aan het werk' moet? Dan kan hij even lekker zn energie kwijt en kun je meteen zien of het idd teveel aan energie is of iets anders

Dit ga ik idd doen! :)
Doe ik al regelmatig maar hij gaat dan zo tekeer af en toe dat ik het gewoon eng vindt. Hetgeen wat ik hier typ bevestigt alleen maar meer dat het een goede keuze is om van stal te veranderen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:56

Waarom gooi je hem niet de wei op met in elk geval een leeftijdsgenootje zodat hij daar zijn energie kwijt kan?
Geef hem een half jaar rust voordat je rustig verder gaat trainen. Een half jaar al aan het longeren 3x per week en verder nauwelijks kunnen bewegen... ik vind het niet heel vreemd dat hij zo reageert.

Tussendoor af en toe eens een stukje wandelen aan de hand met een braaf paard voorop. Leert hij meteen wat verkeer kennen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:56

Babootje schreef:
Hoe groot is/wordt hij?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:57

Excuus heb het stukje 'tot hij helemaal buiten adem is' verward met zweten. Mijn excuus daarvoor.

Verder ben ik niet aan het aanvallen(is dat omdat er niet 600 smileys in m'n bericht staan?), ik lees niks dan spanning en stress in de berichten van TS maar als die zegt dat het allemaal niet waar is, veel succes dan maar. Zou sterker tuig kopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:01

Woogy schreef:
Excuus heb het stukje 'tot hij helemaal buiten adem is' verward met zweten. Mijn excuus daarvoor.

Verder ben ik niet aan het aanvallen(is dat omdat er niet 600 smileys in m'n bericht staan?), ik lees niks dan spanning en stress in de berichten van TS maar als die zegt dat het allemaal niet waar is, veel succes dan maar. Zou sterker tuig kopen

Waar zeg ik dit het niet waar is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:02

Babootje schreef:
Babootje schreef:
Hoe groot is/wordt hij?

Hij is 1,64. Denk dat hij max nog 2 cm zal groeien zo'n beetje!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-03-18 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:02

Ineke2 schreef:
Waarom gooi je hem niet de wei op met in elk geval een leeftijdsgenootje zodat hij daar zijn energie kwijt kan?
Geef hem een half jaar rust voordat je rustig verder gaat trainen. Een half jaar al aan het longeren 3x per week en verder nauwelijks kunnen bewegen... ik vind het niet heel vreemd dat hij zo reageert.

Tussendoor af en toe eens een stukje wandelen aan de hand met een braaf paard voorop. Leert hij meteen wat verkeer kennen.

Ik longeer hem niet al een half jaar! Ben een half jaar met hem bezig sinds hij uit de opfok is! Eerst grondwerk etc!

Maar voor het overige heb je wellicht gelijk!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:03

Woogy schreef:

Dan zou ik toch even naar je posts kijken hoe je iets probeert over te brengen. Je geeft hele nuttige tips en informatie, maar ik denk dat dat nog beter aangenomen wordt als je het op een positieve(re) manier brengt. Ook al ben je het ergens niet mee eens. Bokt is er om elkaar te helpen, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:07

Shenavallie schreef:
Op de eerste plaats is mijn advies: bijzet eraf. Hoe minder ellende of symptoombestrijding aan zo'n dier, hoe meer het op zijn eigen benen leert te staan en zelf zijn balans moet zien te vinden. Zwaaien met het hoofd is een teken dat het iets moeilijks is. Het nadeel van opfok vind ik dat een veulen niet echt opgevoed wordt: het gaat alleen maar met een kleuterklas om en krijgt geen bijval van oudere paarden. Als je al met een veulen wilt beginnen, dan is mijn ervaring dat je veel meer bereikt als je het dagelijks of in ieder geval een aantal keer per week in handen hebt (bijvoorbeeld even een borsteltje erover of een rondje over het erf, beetje aaien en kort daarna weer terug bij de kudde) en verder met verschillende leeftijdgenoten (van 0 tot oud) op het land zet. Ik heb meerdere moppers gehoord van oud-stalgenoten die met een veulen uit de opfok niet makkelijk aan de slag konden. Uitspraken als 'Die is echt knetter in de kop' of 'Die spoort niet' heb ik al vaker gehoord. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar dat heet niet voor niets uitzonderingen.

Op de tweede plaats: longeren is natuurlijk ook oer- en oersaai voor een paard en vooral voor een jonkie. Neem het lekker mee aan de hand en loop mee door de bak, maak de grote figuren. En bovenal: stop als het goed gaat. Veel mensen laten paarden maar doorgaan en doorgaan, terwijl het na 10 minuutjes al klaar is. Vooral jonge paarden: na 5 minuten stoppen en de week erop een minuut erbij als het de vorige week goed is gegaan. Jezelf interessant maken door spelenderwijs te leren is ook heel belangrijk. Afwisseling en geduld zijn de codewoorden. Wat je wel heel goed doet is niet elke dag aan de bak gaan, maar uiterlijk 3x per week.

Ik had een heel stuk getypt maar het was ineens weg. Anyway!
Opfok houdt in dat hij met 2 leeftijdsgenoten en 2 oudjes heeft gestaan! Hij is door een van die oudjes echt heel goed opgevoed. Hij is ook echt mega braaf! Ik borstelde hem al regelmatig en oefende veel met voetjes optillen toen hij in de opfok stond!

Idd misschien is het te saai voor hem. Soms draaf ik wat balkjes met hem (zonder bijzet uiteraard), maar verder zal hij het gerust heel saai vinden! Ik ga idd eens opzoek naar afwisseling.
Ik stop idd als hij het goed doet. Soms ben ik dus ook maar 5 of 10 min met hem bezig. Prima!'

Dat hoofdgooien doet hij ook als ik hem los zet in de bak. Ik jaag hem overigens nooit op :) als hij teveel energie heeft, kan hij zelf beslissen om dat kwijt te raken!

Mbt het voer wat iemand ander zei; het is niet zoveel brok maar wel veel hooi dat hij krijgt. Dat lijkt me voor nu prima? Hij ziet er gewoon goed, ontwikkeld uit!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-03-18 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:22

Ik zal voor nu iig de bijzet eraf laten :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:24

Joman schreef:
Hij is 1,64. Denk dat hij max nog 2 cm zal groeien zo'n beetje!

Touwtjestest gedaan?
Ik denk dat je paard zeker nog wat te groeien heeft als ie nu 3 is. Ik heb er ooit 1 gekocht met dik 3 jaar op 165 en die is nog 174 geworden. Hoeft niet natuurlijk maar grote kans dat ie toch nog naar 170 gaat.
Ik vind persoonlijk een half brok per dag voor een paard in de groei echt te weinig. Ook krijgt hij veel hooi bij. Je moet echt oppassen voor tekorten.

Babootje

Re: Paard lijkt soms bezeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:27

Je weet nooit precies wat de kwaliteit vh hooi is. In krachtvoer is vit/mineralen uitgebalanceerd voor een bepaalde hoeveelheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:29

Babootje schreef:
Je weet nooit precies wat de kwaliteit vh hooi is. In krachtvoer is vit/mineralen uitgebalanceerd voor een bepaalde hoeveelheid

Dat is zeker waar!
M'n paard staat bij m'n instructrice op stal en zij voert hem. Ik zou denken dat zij dit goed moet kunnen inschatten. Ik zal dit eens overleggen. Misschien kan ik hem zelf ook nog wat bijvoeren? Hij krijgt van mij vaak slobber en wortels nadat ik bij hem ben geweest. Maar dat zet geen zoden aan de dijk natuurlijk

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:31

Maar hij is nog maar 3. En hoort zoals ik het lees als een puppiepaard. Is ie überhaupt geestelijk er aan toe om al te werken? Met 2,5 beginnen vind ik sws erg jong.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:34

Is het een mogelijkheid om hem eerst in de bak te laten stuiteren en dan pas aan het werk te gaan? De mijne is 5 en in de paddockmaanden moet zij ook eerst haar ei kwijt voordat ze zich kan concentreren op het werk. Bij mij op stal zijn er meer mensen die hun paard even uit de paddock in de bak zetten, gaan uitmesten en dan paard pakken om wat te gaan doen. Dat is een luxe natuurlijk want we zijn maar met zn 8en. De mijne krijgt een kwartje pavo basis per dag ( gevoerd in 3 keer ) en 3 keer kuil. Maar blijft ook gewoon speels met dr hoofd gooien als je haar laat loslopen. Heb de fysio er naar laten kijken omdat ik wilde uitsluiten dat ze ergens last van had maar ook hij zei ' is gewoon lekkere jonge joligheid' .

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:34

Ik zie gewoon een jong paard met mega energie. :)

Mijn tip: wissel de trainingen af. 1 keer longeren, 1 keer grondwerk en 1 keer wandelen. Aan de hand wellicht met een dubbele longe en jij erachter. Gewoon rechtuit. En voor die tijd even losgooien en "spelen". Misschien zo'n grote bal aanschaffen. Nog niet teveel denken aan beleren en als je dat wel wilt: hou het leuk en spelenderwijs.

Mijn twee jarige komt iedere dag in handen en staat ook nog in de opfok. 2 keer per week ben ik er om wat te "trainen" grondwerk/halteren en wennen aan dagelijkse dingen. Die traininkjes duren niet langer dan een kwartier.

Ik zou je niet zo'n zorgen maken. Wat ik wel zou doen is de bijzet eraf halen (leer je paard op z'n eigen benen te staan) en hem minimaal 1 tot 2 kilo brok per dag voeren. Hij heeft het nodig! Kies een brok met minimaal suiker/melasse.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:35

Als je geen krachtvoer bij wilt voeren kun je kijken naar een goed vitamine/mineralensuplement voor paarden in de groei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:48

Ok! Ik ga met de tips aan de slag! Haal iig de bijzet eraf en ga in overleg met instructrice ofwel meer brok ofwel een supplement voeren.
Verder ga ik kijken naar afwisseling! Zo'n bal heb in idd ook al aan gedacht :)
Voor het werk iig even een kwartiertje los voor de zekerheid. Ookal doet hij niks; is nooit slecht natuurlijk!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:51

Paard is in ieder geval niet bezeten }>

Misschien is het nu ook even tijd voor een pas op de plaats? In het laatste halfjaar is er al veel veranderd en daarbij is hij ontzettend jong en kan zijn energie niet kwijt. Misschien tot de verhuizing alleen dagelijks spelen in de bak en verder niets.
Longeren is enorm belastend dus 3 keer in de week is veel, zeker voor een puppypaard.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:54

Meer brok is niet per definitie nodig krijgt hij alleen nog maar meer energie. Gewoon een totaal mineralen en vitaminesupplementen zoals Pavo vital, vitalbix, marstall Force is voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:55

fransje23 schreef:
Paard is in ieder geval niet bezeten }>

Misschien is het nu ook even tijd voor een pas op de plaats? In het laatste halfjaar is er al veel veranderd en daarbij is hij ontzettend jong en kan zijn energie niet kwijt. Misschien tot de verhuizing alleen dagelijks spelen in de bak en verder niets.
Longeren is enorm belastend dus 3 keer in de week is veel, zeker voor een puppypaard.

Ik moet iig iets gaan veranderen idd! Misschien terug naar 2 keer spelen en 1 keer longeren.

Hij moet iig de kans krijgen om lekker te spelen en jong te zijn idd!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:57

Joman ik geef je geen rijtechnische tips. Ik ben geen instructrice.

Het enige wat bij mij opkwam is ga leuke dingen met hem doen. Hij is nog zo jong. Neem hem mee naar buiten aan de hand. Gewoon saampjes wat grazen, wandelen en ervaring op doen en vooral gewoon plezier hebben. 3 jaar vind ik erg jong en wellicht heb je een paard dat langer "speels" zal blijven als anderen. Ga vrijheidsdressuur met hem doen en neem daar les in. Gewoon werken aan de band en het vertrouwen.
Probeer een vriendje voor hem te vinden waar hij lekker mee buiten kan staan als jij er niet bent. Het leukste is dat als jij aankomt aan de wei, jouw paard gelijk blij naar je toe komt. Daar is tijd voor nodig en een leuk programma.
Toen wij mijn paard kregen was hij al heel wijs en volwassen. Hij zou vier jaar worden na paar weken. Hij was beleerd voor de wagen professioneel en kon dat dus heel goed. Wij zijn vooral leuke dingen met hem gaan doen zoals buiten rijden voor de wagen en onder het zadel en km maken, band opbouwen. Tevens deden we allerlei kunstjes met hem (genoot hij zo van) en stond hij verder hele dagen op de wei. Pas met 5 jaar zijn we hem meer gaan rijden en ging mijn dochter de ponyclub met hem in. Hij is nu 23 jaar en zeer geliefd in ons gezin. Ga eerst goede vrienden worden en werk aan het vertrouwen.
Ik vind het niet goed dat hij al dingen kapot heeft gemaakt. Teken voor mij dat je te snel gaat. Neem dat signaal serieus. Veel plezier met je paard wens ik je toe.