Jong paard blijft bokken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:38

Caily schreef:
Ben zeeeeeer benieuwd wat de mensen die hier roepen dat je een bokkend paard niet door mag pakken, doen met een paard dat bokt (of steigert) op het been, of teugeldruk, of als reactie op lichtrijden, etc etc....

Dat ga ik laten onderzoeken. Het moet ergens vandaan komen en "stout" komt niet in het woordenboek van ern paard voor. Het paard vertelt het niet, het schreeuwt dat er iets niet goed is. Als er lichamelijk geen belemmeringen lijken, zou ik eens heel goed naar de manier van rijden kijken. Daarom vroeg ik om rijfoto's en/of filmpjes.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:46

miesnaom schreef:
Sla hem er vooral lekker doorheen. Wat een opmerkingen. Als hij toch een tijd niet heeft gebokt. En nu zuur doet EN weer bokt is er toch iets aan de hand. Kan ook idd spieren/ zadel zijn. Dat zie je niet op de xray. Evt afwisseling, maar stel je doet dat niet. Dan kan hij daar niet perse zuur van worden. Meestal hebben ze dan geen zin om te lopen of juist teveel bij verveling.
Het paard verteld iets, ze denken niet goh laat ik haar vandaag er even af gooien

Mee eens, paarden puberen niet, paarden kunnen niet praten en maken op een eigen manier iets duidelijk.
Ik ga ook voor ongemak, zadel-rug, is er ook een echo van de rug of foto's en echo's van hals gemaakt? Bekken? De maagzweren kunnen een bijkomstigheid zijn van de pijn en stress die de pijn of ongemak veroorzaken

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:56

Caily schreef:
Ben zeeeeeer benieuwd wat de mensen die hier roepen dat je een bokkend paard niet door mag pakken, doen met een paard dat bokt (of steigert) op het been, of teugeldruk, of als reactie op lichtrijden, etc etc....

Dan nog heeft een paard een reden... als hij beendruk niet fijn vind... misschiennde oorzaak achterhalen. En teugeldruk kan zooo veel.oorzaken hebben... zoek de oorzaak dan is de oplossing dichtbij

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:48

De oorzaak is dat het paard jong is, nog niet opgeleid. Een paard gaat van nature tegen druk in, dus was bij been geven of druk met teugel oid, is eerste reactie van een paard tegen deze druk in te gaan. De een doet dit meer en heftiger dan de ander, afhankelijk van karakter, vooropleiding en situatie op dat moment. Iemand die een paard juist inrijdt, buigt deze reactie om.

Een paard is idd niet stout, maar gebrek aan dergelijke opleiding/verhoudingen kan nog wel eens voor dit soort ongemakken zorgen. Wat ik wil zeggen is dat er echt niet altijd lichamelijk wat mis hoeft te zijn.

TS heeft lichamelijk al heel veel onderzocht en schrijft dat het een jong paard is. Tevens schrijft ze dat het paard ook dreigt. Dit klinkt mij in de oren als paard wat niet bevestigd is in zijn opleiding en dus zoals van nature, tegen de druk vh been in gaat, ipv ervoor te wijken door naar voren te gaan. Of erger nog, heeft aangeleerd dat bokken in bepaalde context hetgeen is wat de mens als juist bestempeld.

Ben het wel met voorgangers eens dat een maand maagzweren behandelen erg kort is, maar anderzijds zou ii dan vooral singelnijd verwachten.
Laatst bijgewerkt door Caily op 27-01-18 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:53

Caily schreef:
De oorzaak is dat het paard jong is, nog niet opgeleid. Een paard gaat van nature tegen druk in, dus was bij been geven of druk met teugel oid, is eerste reactie van een paard tegen deze druk in te gaan. De een doet dit meer en heftiger dan de ander, afhankelijk van karakter, vooropleiding en situatie op dat moment.

Een jong paard hoort niet tegen de druk in te gaan door staakgedrag, dan is de voorbereiding op het zadelmak maken niet goed gegaan. Want dan hebben ze allang geleerd dat meegaan met de druk een beloning opleverd. En daarmee zeg ik niet dat elk paard een lieverdje is in het begin maar wel dat een paard er doorheen meppen, zoals bvb G Van D H doet niet goed is, je overdonderd ze en dat keert zich altijd tegen je.

En een jong nog niet opgeleid paard hoort totaal geen teugelDRUK te voelen, een goede opleider laat ze op een gegeven ogenblik zelf het bit aan nemen, teugels horen in het begin alleen maar om te sturen, samen met been, aan een halster of hoofdstel te hangen.

Caily

Re: Jong paard blijft bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:57

Absoluut mee eens, dat er gebrek aan voor opleiding is geweest. Er wordt (door mij) ook nergens gezegd er doorheen meppen. Wat je kan doen is iemand in het midden zetten met longeerzweep/loswerktouw om het paard zo de koppeling te laten maken door het voorwaartse tijdens het grondwerk, wat als het goed is bekend is, longeren valt daar ook onder, en het onbekende/onjuiste onder het zadel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:58

Caily schreef:
De oorzaak is dat het paard jong is, nog niet opgeleid. Een paard gaat van nature tegen druk in, dus was bij been geven of druk met teugel oid, is eerste reactie van een paard tegen deze druk in te gaan. De een doet dit meer en heftiger dan de ander, afhankelijk van karakter, vooropleiding en situatie op dat moment. Iemand die een paard juist inrijdt, buigt deze reactie om.

Een paard is idd niet stout, maar gebrek aan dergelijke opleiding/verhoudingen kan nog wel eens voor dit soort ongemakken zorgen. Wat ik wil zeggen is dat er echt niet altijd lichamelijk wat mis hoeft te zijn.

TS heeft lichamelijk al heel veel onderzocht en schrijft dat het een jong paard is. Tevens schrijft ze dat het paard ook dreigt. Dit klinkt mij in de oren als paard wat niet bevestigd is in zijn opleiding en dus zoals van nature, tegen de druk vh been in gaat, ipv ervoor te wijken door naar voren te gaan. Of erger nog, heeft aangeleerd dat bokken in bepaalde context hetgeen is wat de mens als juist bestempeld.

Ben het wel met voorgangers eens dat een maand maagzweren behandelen erg kort is, maar anderzijds zou ii dan vooral singelnijd verwachten.

Het een sluit het ander niet uit natuurlijk, sowieso moet je bokken altijd corrigeren en voorwaarts oplossen want waar ze ook last van hebben. Ze moeten wel leren gehoorzaam te blijven.
Ik heb hetzelfde soort gedrag echter al vaker meegemaakt met jong paard en maagzweerproblematiek en deze is ook gewoon een paar maanden braaf geweest in de tussentijd.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:17

Elisa2 schreef:
Ik heb hetzelfde soort gedrag echter al vaker meegemaakt met jong paard en maagzweerproblematiek en deze is ook gewoon een paar maanden braaf geweest in de tussentijd.

Waren dat paarden die jij reed?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:42

Heb je naar het management van het paard gekeken? Paard heeft maagzweren, die moeten ergens vandaan komen. Je kunt dan wel behandelen, maar als de manier waarop het paard gehouden en gevoerd wordt dan niet aangepast wordt, blijven de zweren uiteraard terugkeren.

Ik vind het gevaarlijk om zomaar vanop een forum te zeggen dat je het bokken maar moet afstraffen. Dit is een communicatiemiddel en ook al is het voor de ruiter niet het fijnste communicatiemiddel, je paard probeert je wel iets te zeggen.

gertjan1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:47

Caily schreef:

Hahaha ik ook wel _/-\o_

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:49

Agossie schreef:
Elisa2 schreef:

Waren dat paarden die jij reed?

Yup, als voormalig prof veel ervaring met zadelmak maken e.d

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:03

Ik vind het altijd zo jammer dat men zoveel haast heeft met het inrijden van jonge paarden (ik neem aan dat jij dit in opdracht deed en als je er wel de tijd voor kreeg, je die wél zou nemen). Het moet allemaal met 6 jaar Z-niveau zijn, terwijl een paard dan nog volledig in de groei is en in mijn ogen gaat het daar mis.

Als een jong paard, die niet weet wat bokken is of protesteren, op een rustige manier ingereden wordt, met veel geduld en aandacht voor de balans, zal het wellicht minder gaan protesteren en ook geen maagzweren ontwikkelen (mits natuurlijk het voedingsmanagement goed is).

Heb je zelf nooit eens zitten denken waar het aan kan liggen dat paarden die zo ingereden worden zo vaak problemen geven? (is een serieuze en welgemeende vraag, zie het alsjeblieft niet als aanval, want dat is écht niet mijn bedoeling)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:16

Ik geloof niet in puberende paarden. Natuurlijk kan je paard wel eens zijn grenzen gaan opzoeken, maar als zulk gedrag blijft aanhouden zouden er wel belletjes bij mij gaan rinkelen. Ik zou ook een fysio erbij halen en het zadel laten nakijken. Jonge paarden ontwikkelen razendsnel dus het kan best goed zijn dat je zadel na drie maanden niet meer past.

Voor mijn jonge merrie (4 jaar) komt de fysio standaard om de drie maanden en laat ik mijn zadel ook om de 3-4 maanden nakijken. Vorig jaar had ik mijn zadel in februari laten nakijken, in juni nog eens teruggegaan en lag gewoon echt niet meer lekker. Nu is die van mij niet het type wat snel in staking gaat, maar net met zulke paarden moet je extra alert zijn omdat zij dus geen ongemakken aangeven.

Michellejump

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:20

Dat is vervelend! :oo
Ik zou een fysio erbij laten. Stel dat het wel door je zadel of door een spier in zijn rug of ergens anders komt. Laat je zadel ook echt elke drie maanden nakijken, want het paard is ook nog een beetje in de groei! Verder is het een beetje afwachten en rustig aan doen! :(:) :(:) :(:)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:32

Agossie schreef:
Ik vind het altijd zo jammer dat men zoveel haast heeft met het inrijden van jonge paarden (ik neem aan dat jij dit in opdracht deed en als je er wel de tijd voor kreeg, je die wél zou nemen). Het moet allemaal met 6 jaar Z-niveau zijn, terwijl een paard dan nog volledig in de groei is en in mijn ogen gaat het daar mis.

Als een jong paard, die niet weet wat bokken is of protesteren, op een rustige manier ingereden wordt, met veel geduld en aandacht voor de balans, zal het wellicht minder gaan protesteren en ook geen maagzweren ontwikkelen (mits natuurlijk het voedingsmanagement goed is).

Heb je zelf nooit eens zitten denken waar het aan kan liggen dat paarden die zo ingereden worden zo vaak problemen geven? (is een serieuze en welgemeende vraag, zie het alsjeblieft niet als aanval, want dat is écht niet mijn bedoeling)

Ik zie het niet als aanval hoor :)

Ik ben het met je eens dat vaak het geld voor het paard gaat, maar imo gaat het vaker mis in het management erom heen dan in het rijden.
Zoals ik inderdaad vaak met tijdsdruk zadelmak moest maken..binnen twee weken was ieder paard zadelmak en in die twee weken leerden ze: Longeren, zadel/ hoofdstel, bijzet, stapmolen, wasplaats/wassen, toiletteren, deken, ruiter in stap, draf en galop.

Dat is veel te veel voor een paard om in een korte tijd allemaal te kunnen verwerken qua indrukken en lijf. Dat geeft stress..en als de stalling, voeding dan ook niet op maat is..

Het inrijden/ beleren geeft juist minder problemen bij profs dan bij amateurs omdat die weten wat ze doen en het precies op de juiste manier aanpakken vanaf het begin. Amateurs zijn vaak te aarzelend, missen de doortastendheid en assertiviteit die jonge paarden nodig hebben. Voor paarden is het juist goed als ze 2/3 x per week gewoon echt goed gereden worden..over de rug en op eigen benen lopen. En als ze dan talentvol zijn dan zijn ze spelenderwijs ook zo Z want dat stelt niet zoveel voor.

Ieder paard is ook anders, sommige kun je zo makkelijk zadelmak maken en die doen nooit een stap verkeerd. Andere paarden hebben meer duidelijkheid nodig en gaan grenzen opzoeken.

Ik heb wel altijd vanuit rust en vertrouwen gewerkt, ook als er tijdsdruk achter zat want dat is imo de enige basis waarop je een paard goed en ook veilig voor jezelf kan inrijden vind ik.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:37

Ik denk dat een heel erg belangrijke vraag is: bokt of staakt hij ook op je trainer? Als het pijn is, gaat hij niet zomaar stoppen met staken of spanning vertonen als er iemand anders op kruipt.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:43

Agossie schreef:

Ben het daar zeker mee eens..
Ik hou er niet zo van om op dit soort topics te reageren, want ook al zou ik gelijk hebben, mijn antwoorden worden 9 vd 10x niet geaccepteerd.. Puur omdat het (te) confronterend is voor de ruiters en omdat mensen vaak maar 1 manier van inrijden zien: rondslingeren (en sommigen gooien er dan nog teugels aan om koppie naar beneden te krijgen) is bijna het enige wat mensen zien als grondwerk. En daar gaat het mis. Grotendeels van de GETRAINDE paarden hier in Nederland zou ik nog niet opstappen omdat ze gewoon geen manieren op de grond hebben..

Longeren is prima, maar er moet wel uitdaging voor het paard in zitten. Dat betekent je paard leren verantwoordelijkheid te nemen: je sluit hem dus niet op tussen de zweep en je longe (alleen die zin al :brr: Waarom sluiten mensen paarden op...), maar je gaat hem leren zelf die verantwoordelijkheid te nemen voor path control én speedcontrol. Je leert hem dus zelf op die cirkel te blijven zonder naar binnen of buiten te vallen, en daarnaast ook nog in dezelfde snelheid dat jij hem vraagt te blijven. totdat je wat anders zegt. En jij kan meelopen, blijven staan, zitten, springen... Maakt niet uit wat jij doet, hij neemt de verantwoordelijkheid. En dat is alleen nog maar het kleine kleine dingetje van longeren..

Stil blijven staan waar jij hem vertelt te staan, jouw volgen op verschillende afstanden én verschillende posities, wijken voor druk op kleine aanwijzingen (achterhand, voorhand, hele lichaam, achteruit, vooruit etc), naar het opstapblok/ hek komen zodat jij er makkelijk op kan stappen, desensibilisatie, lange lijnen, aan beide kanten alles kunnen doen en ga zo maar door. Allemaal dingen die als je die (goed) doet voordat je er op gaat zitten echt geen bokkend, steigerend, rennend paard gaat krijgen. 100% gegarandeerd. Of tenminste, als alles medisch oke is natuurlijk. Maar dat spreekt voor zich.
Het áller áller belangrijkste van "inrijden" is dat je je paard een goede mindset aanleert. Dat je hem aanleert dat hij mensen kan vertrouwen en hij ze als leiders ziet. Dat hij voor je wílt werken, en niet omdat het alleen maar moet.

Dus TS, wil je het oplossen en er ook de rest van zijn (en jou) leven profijt van hebben, neem les van een goede horsemanship instucteur die weet waar hij mee bezig is. Iemand die ervaring heeft met probleempaarden en grondwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:52

SinneJ schreef:
Ik denk dat een heel erg belangrijke vraag is: bokt of staakt hij ook op je trainer? Als het pijn is, gaat hij niet zomaar stoppen met staken of spanning vertonen als er iemand anders op kruipt.

Niet helemaal eens. Paarden kunnen door druk ook heel anders reageren op verschillende ruiters/manieren van rijden. Sommige paarden durven meer te laten zien als er minder druk op staat. Zelf ook wel eens gehad, paard werd ingereden door iemand die met giga veel druk erop reed. Was onwijs gespannen maar zette geen stap verkeerd. Totdat ik erop ging en hem met ontspanning wilde doorrijden. Toen begon ie ineens raar te doen. Bleek ook wat te mankeren.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:55

Joolien schreef:
SinneJ schreef:

Niet helemaal eens. Paarden kunnen door druk ook heel anders reageren op verschillende ruiters/manieren van rijden. Sommige paarden durven meer te laten zien als er minder druk op staat. Zelf ook wel eens gehad, paard werd ingereden door iemand die met giga veel druk erop reed. Was onwijs gespannen maar zette geen stap verkeerd. Totdat ik erop ging en hem met ontspanning wilde doorrijden. Toen begon ie ineens raar te doen. Bleek ook wat te mankeren.

Daarom heb ik geschreven: spanning vertonen :) want je hebt daar helemaal gelijk in!

Dus als het paard tot nu toe enkel door TS gereden is, gaat dat inderdaad moeilijk inschatten worden, want spanning bij een onbekend persoon is niet zo gek.

Maat stel nu dat het paard bij je instructie ook volledig in de staak gaat en blijft gaan, is het natuurlijk wel al een sterkere aanwijzing voor pijn lijkt me.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:05

@Eileen, en naar mijn idee wijst het verhaal van TS hierop, aangezien aard ook spanning heeft vertoond met opstappen (waarom rij je dan verder zonder dat op te lossen eerst?) en omdat er behalve bokken ook gedreigd wordt... Ben het helemaal met je eens.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 18:37

Eileen_, je moet vaker reageren op dit soort topics. Ik kan het alleen maar met je eens zijn!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 18:47

Dus blijft 't advies :eerst uitzoeken of het dier iets mankeert, en ik vroeg of er ook echo beelden vN rug en hals zijn omdat er op echo andere beelden naar boven kunnen Komen, ook al is paard op röntgen goed, kan het zo zijn dat 't met echo heel anders is...
Omdat het paard tussentijds een poos gewoon gereageerd heeft denk dat het een ongemak betreft.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:58

De pijn die maagzweren en opspattend maagzuur kan veroorzaken is ongekend. Mijn paard had toen hij jonger was ook altijd 'kuren'. De tips doorrijden, aanpakken, horsemanship, op de foto zetten allemaal ter harte genomen destijds. Niets hielp, achteraf logisch paard had pijn van de maag- en darmzweren. Achteraf is geen een bok van hem onterecht geweest. Hoe had hij het anders duidelijk moeten maken dat het rijden niet ging?

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 00:10

Ook helemaal mee eens

Caily schreef:
@Eileen, en naar mijn idee wijst het verhaal van TS hierop, aangezien aard ook spanning heeft vertoond met opstappen (waarom rij je dan verder zonder dat op te lossen eerst?) en omdat er behalve bokken ook gedreigd wordt... Ben het helemaal met je eens.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 00:56

Je moet eerst weten waarom die bokt. Kan protest zijn maar ook onbalans. Als je het medische heb uitgesloten dan moet je werken aan die andere punten. Is het gedrag te ontwijken? Het is belangrijk dat het voor je paard geen gewoonte wordt. Onbalans komt vaak vanuit je eigen houding. Je kunt ze zo verschrikkelijk in de weg zitten. Dat moet je voorkomen dan beter laat hem.doorrijden door een prof. Is het protest tegen je beenhulp of zweepje ja dan moet je er echt doorheen. Dit zal hij moeten leren accepteren. Dan goed voorwaarts houden en recht en hem zo min mogelijk die kansen bieden. Is lastig hoor maar de aanhouder wint.