Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Janine1990 schreef:Nibbit schreef:Ik heb een uur priveles, vind nl dat het losrijden er ook bij hoort.
Meestal is het zoiets;
15-20 min losrijden opwarmen, buigen en aan de hulpen zetten, dan even 5 min stappen
Ca 15 min werken aan wat oefeningen, weer even stappen.
Nog 10-15 min oefeningen, daarna uitdraven en uitstappen.
Bij les van een half uur vind ik vaak dat er teveel in dat half uur gepropt wordt
Als een instructeur een uur in een half uur wil pompen, dan moet je als de gesmeerde bliksem een ander zoeken. Want dan sla je gegarandeerd stappen over. En dan maakt een uur ook niet meer uit.
Ik heb dan ook weinig op met specifieke oefeningen behandelen in de training. Wij gebruiken oefeningen als middel, niet als doel.
Wij werken dan ook aan problemen waar ik tegenaan loop op structurele basis, lengtebuiging bijvoorbeeld.
Nibbit schreef:Ik bedoel met oefeningen ook niet echt oefeningen als in een proef hoor, mss niet helemaal goed verwoord![]()
We werken juist aan rechtrichten en buigen, verbinding van achter naar voor en op 2 teugels. Plaatsen van schouder en achterhand.
Als je dat kunt kun je imo alle oefeningen rijden.![]()
En een uur in een half uur proppen is niet letterlijk; maar meer een gevoel. Ik neem er liever de tijd voor met ontspanning tussendooren even overleggen.
josje4 schreef:Geheel afhankelijk van het trainingsdoel, opleidingsniveau en leeftijd van het paard.
Voor een jong paard kan een half uur al te veel zijn. Zelf kies ik het liefst voor een uur les, ook in een warming-up kunnen er al heel wat dingetjes er bij insluipen die daardoor de rest van de training bemoeilijken. Een uur les hoort ook ontspannend te zijn, als jij verbeten op je paard zit omdat je zo moe bent gaat er iets mis. Er is niks mis met een goede training waarvan je voldaan van je paard stapt (daar zit natuurlijk wel het verschil in)Zelf aangeven wanneer je even een adempauze nodig hebt is totaal geen schande
Ik ben persoonlijk van mening dat de warming up (de eerste 30 minuten) de belangrijkste zijn van de hele training. Als dit goed zit, is oefeningen rijden veel makkelijker!
josje4 schreef:@janine, ik ben het helemaal met je eens. Een instructeur die niet in de gaten heeft dat er pauzes nodig zijn, is geen goede. Echter heb ik soms wel met mijn trainer dat ik moet aangeven dat ik even een rondje rust nodig hebt. Dat ligt niet aan hem maar aan mijn fysieke klachten, hij kan niet aanvoelen wanneer het voor mij even te veel wordt. Zal ik toch echt zelf aan moeten geven
Janine1990 schreef:josje4 schreef:Geheel afhankelijk van het trainingsdoel, opleidingsniveau en leeftijd van het paard.
Voor een jong paard kan een half uur al te veel zijn. Zelf kies ik het liefst voor een uur les, ook in een warming-up kunnen er al heel wat dingetjes er bij insluipen die daardoor de rest van de training bemoeilijken. Een uur les hoort ook ontspannend te zijn, als jij verbeten op je paard zit omdat je zo moe bent gaat er iets mis. Er is niks mis met een goede training waarvan je voldaan van je paard stapt (daar zit natuurlijk wel het verschil in)Zelf aangeven wanneer je even een adempauze nodig hebt is totaal geen schande
Ik ben persoonlijk van mening dat de warming up (de eerste 30 minuten) de belangrijkste zijn van de hele training. Als dit goed zit, is oefeningen rijden veel makkelijker!
Als je instructeur dat niet inziet, dan moet je ook een ander zoeken.
Als die het nodig vindt om stappen over te slaan, is het geen goede. Een goede instructeur ziet dat als je je vorderingen voorlegt en de knelpunten uitlegt. Als je les hebt, zet je eigenlijk altijd even een stap terug of een pas op de plaats, wil je verder komen.
Wij zijn eigenlijk alleen maar bezig met basisvoorwaarden, leren voelen wat je moet voelen. Zodat je daar makkelijker zelfstandig naar toe rijdt. Zoals Nibbit ook aanhaalt, als je basisvoorwaarden voor elkaar zijn, doet het oefeningen rijden er helemaal niet toe in de les. Dan gaat dat allemaal als vanzelf.
NadjaNadja schreef:Ik haak even hier op in, want volgens mij gaf jij ook aan zelf los te rijden toch? Op wat voor manier kan jouw instructeur dan eventueel inzien dat er iets fout gaat bij het losrijden?
Ik vind het ook belangrijk om los te rijden in de les, omdat ik vind dat het vanaf het moment dat ik er op stap op de juiste manier moet worden aangepakt. Ik vind het dan juist goed en prettig dat mijn instructrice meekijkt. Ik zou het namelijk niet eerlijk vinden tegenover mijn paard om iets in het losrijden over te slaan/verkeerd te doen/anders te doen dan het moet, om verderop in de les ineens iets anders te vragen wat niet rijmt met de manier waarop ik heb losgereden.
SusanH schreef:Als je paard na een half uur kapot is (ook al is het intensief) is er toch iets niet helemaal ok? Ons paard start eventing, die is wel nat na een halfuur dressuurles, maar hij geeft echt niet de indruk dat hij leeg is dan.
Janine1990 schreef:NadjaNadja schreef:Ik haak even hier op in, want volgens mij gaf jij ook aan zelf los te rijden toch? Op wat voor manier kan jouw instructeur dan eventueel inzien dat er iets fout gaat bij het losrijden?
Ik vind het ook belangrijk om los te rijden in de les, omdat ik vind dat het vanaf het moment dat ik er op stap op de juiste manier moet worden aangepakt. Ik vind het dan juist goed en prettig dat mijn instructrice meekijkt. Ik zou het namelijk niet eerlijk vinden tegenover mijn paard om iets in het losrijden over te slaan/verkeerd te doen/anders te doen dan het moet, om verderop in de les ineens iets anders te vragen wat niet rijmt met de manier waarop ik heb losgereden.
Heel simpel, instructeur merkt toch meteen dat de basisvoorwaarden niet in orde zijn. Je maakt dan samen even een pas op de plaats en pakt dan weer op waar je mee bezig bent.
Losrijden is uiteindelijk niets meer dan een warming up. Als je een beetje kan rijden is dat niet zo moeilijk om zelfstandig te doen. Je kan nauwelijks iets fout doen. Je controleert immers slechts of je paard doet wat jij wilt.
Als er wel iets mis gaat, dan is dit een structurele fout die het hele rijden beïnvloed, niet alleen het losrijden.