Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wijsje schreef:Even een andere invalshoek: hoe weet het paard dat er nog maar 1 hindernis te gaan is? Waarom 9 sprongen wel goed, en de laatste niet? Er moet iets zijn dat hem laat weten dat het bijna klaar is, en dat zou dus van jou moeten komen. Zou het kunnen dat hij jouw spanning opvangt?
Heb je wel eens een oefenparcours gesprongen, gewoon ergens in een bak zonder andere paarden of wedstrijd sfeer? Hoe gaat het daar?
Citaat:Dit verschijnsel komt niet iedere keer voor tijdens wedstrijden. De ene wedstrijd verschilt bij de andere. Ook op het voorterrein is zijn gedrag wisselend, van heftig tot sloom en niet voorwaarts. Een oefenparcours loopt hij redelijk vlot rond.
ruitje schreef:Nou Nou, mag het een tikkie minder. Geestelijk en lichamelijk gehandicapt paard mishandeld....
Soms zijn jonge dieren niet voorwaarts en heb je in het beleerproces de zweep Nodig, dat is iets anders dan ze verrot slaan.
Hulde hier voor iedereen die alleen maar vrolijk doorlopende, huppelende, van zichzelf werkende dieren beleerd hebben. Soms zitten er gewoon zwaar flegmatieke tussen.
En niet elk flegmatiek paard mankeert wat.
ruitje schreef:Nou Nou, mag het een tikkie minder. Geestelijk en lichamelijk gehandicapt paard mishandeld....
Soms zijn jonge dieren niet voorwaarts en heb je in het beleerproces de zweep Nodig, dat is iets anders dan ze verrot slaan.
Hulde hier voor iedereen die alleen maar vrolijk doorlopende, huppelende, van zichzelf werkende dieren beleerd hebben. Soms zitten er gewoon zwaar flegmatieke tussen.
Ik denk echter Wel, dat dit soort dieren. Of ze nou flegmatiek zijn, of niet tegen de wedstrijden kunnen( want het gebeurd alleen op wedstrijd denk Ik? Dus dan zou ik het eerder in de druk zoeken dan in iets anders) nu niet geschikt zijn voor de sport.
Funlive schreef:Eindelijk een paar die daadwerkelijk mijn verhaal begrijpen!
Ik ben JUIST een te lieve ruiter in de ogen van mede ruiters om me heen...
Ik zit in het "ruiterwereldje"en daar wordt wel eens anders over aanpakken gepraat! Daarom was dit ook mijn vraag aan jullie! Want ik wil niets liever dan in alle rust mijn paard hier doorheen loodsen en opleiden.
Ik hoef niet in de verdediging te gaan, maar het verhaal van de sporen wordt nu veel te overtrokken gebracht. Ik heb dit paard die in t begin niet door wilde lopen als hulpmiddel met een spoortje gereden en een zweepje om een klein tikje te geven zodat het weet ik moet lopen. Zo is het gegaan.
Bedankt voor de vele tips waar ik echt wat mee kan........
ruitje schreef:Hulde hier voor iedereen die alleen maar vrolijk doorlopende, huppelende, van zichzelf werkende dieren beleerd hebben. Soms zitten er gewoon zwaar flegmatieke tussen.
Pipodipo schreef:Het is immers heel zielig om een paard aan zijn lot over te laten bij gebrek aan duidelijkheid
ruitje schreef:En het klinkt zo makkelijk, maar als je een dier hebt wat dat echt niet wil doen, hoe los je dat dan compleet paardvriendelijk op? Je gaat altijd of aan de voorkant of aan de achterkant zitten om een dier in beweging te laten komen.
Snooty16 schreef:Het is heel lastig om een goed advies te geven als niet duidelijk is om wat voor paard het gaat, hoeveel er wekelijks gewerkt wordt. Hoe vaak er op concours wordt gegaan enz...Veel critici in het voorgaande gaan ervan uit dat er teveel gedaan wordt met het paard gelet op de leeftijd en dat komt denk ik doordat ts aangeeft dat het paard al heel wat parcoursen heeft gelopen. Ik zou ook zeggen. Hou de trainingen kort . Goed is goed en ga voorlopig echt incidenteel op concours. Start gewoon hc en stop een keer bij hindernis 8
miramii schreef:Wat zegt je trainer hierover?
moonfish13 schreef:Wijsje schreef:Even een andere invalshoek: hoe weet het paard dat er nog maar 1 hindernis te gaan is? Waarom 9 sprongen wel goed, en de laatste niet? Er moet iets zijn dat hem laat weten dat het bijna klaar is, en dat zou dus van jou moeten komen. Zou het kunnen dat hij jouw spanning opvangt?
Heb je wel eens een oefenparcours gesprongen, gewoon ergens in een bak zonder andere paarden of wedstrijd sfeer? Hoe gaat het daar?
Dat is dus iets waar ik nu over nadenk, maar jij schrijft het mooi op.
Ik zou bijna zeggen als het 10 sprongen zijn, rijd er eens 9 en kijk wat er gebeurt.
Springt hij dan alles ligt het mogelijk aan jou spanning.
Hier over oefenparcours, staat al door ts in de op.Citaat:Dit verschijnsel komt niet iedere keer voor tijdens wedstrijden. De ene wedstrijd verschilt bij de andere. Ook op het voorterrein is zijn gedrag wisselend, van heftig tot sloom en niet voorwaarts. Een oefenparcours loopt hij redelijk vlot rond.