Juiste hulpen aanspringen in galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:01

Nee niet echt. Daarom is het narijden van hoog geschoolde paarden vaak ook zo moeilijk. De hulpen zijn fijn op elkaar afgestemd dat het moeilijk is en veel tijd kost om met een andere ruiter een combinatie te vormen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:14

Suzanne F. schreef:
Aanspringen gaat hier op het binnenbeen. Buitenbeen aandrukken betekent achterhand naar binnen en dat wil ik niet. Ik leg het buitenbeen wel terug maar spring aan met binnenbeen.

Aanspringen gaat hier ook op het binnenbeen. Echter zijn er ook zat dressuurruiters die juist (volgens mij ivm de wissels) aanspringen op het buitenbeen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:15

Zelfde hier. Buitenbeen aanleggen achter singel is kont naar binnen, binnenbeen aanleggen op singel is zijwaarts wijken (volte openen).

Uiteraard kan je paard niet voor het binnenbeen wijken als je in de hoek aanspringt, dus dat zal je in het begin niet merken. Als ik ergens in het midden van de bak aanspringt, dan merk ik dat wel.

Ik wil geen hulpen geven als m'n paard doet wat ik wil. Mijn doel is om alleen maar zo neutraal mogelijk te zitten zolang m'n paard doet wat ik wil. Zodra ik m'n zit verander, been verplaats of been aanleg, wil ik met zo min mogelijk hulpen reactie.
M'n been naar achter houden is constant paard helpen/onderhouden. Zelfde als constant je teugels eraan houden omdat je paard anders over de schouder valt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:16

sanne83 schreef:
Ik wil geen hulpen geven als m'n paard doet wat ik wil. Mijn doel is om alleen maar zo neutraal mogelijk te zitten zolang m'n paard doet wat ik wil. Zodra ik m'n zit verander, been verplaats of been aanleg, wil ik met zo min mogelijk hulpen reactie.

Precies dat :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:19

Buitenbeen hield ik wel een fractie naar achter in verzamelde of contra galop. Maar zo klein dat je het niet ziet en bij het aanspringen precies hetzelfde.

Ladygiroc

Re: Juiste hulpen aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:38

Is ook maar net hoe jij je paard opleid. Het is een combinatie ruiter-paard. Zelfde als met aandraven, de een geeft 2 of weet ik hoeveel keer been en een ander knijpt met zijn been.
Ene paard galoppeert aan op het buitenbeen, een ander paard op het binnenbeen.

Dat is om paardrijden makkelijk te maken :j :')

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:01

Suzanne F. schreef:
Aanspringen gaat hier op het binnenbeen. Buitenbeen aandrukken betekent achterhand naar binnen en dat wil ik niet. Ik leg het buitenbeen wel terug maar spring aan met binnenbeen.

Inderdaad. Is geen trucje of afspraak, maar gewoon common sense. Je wilt het binnen achterbeen aanspreken dus die activeer je met je binnenbeen (in combinatie met je binnenhand). Hoe wil je anders ooit ook een goed, recht (!!!) changement rijden?

Buitenbeen werkt alleen begrenzend maar mag je niet mee drijven. Je blijft kijken langs het buitenoor om je paard recht en in evenwicht te houden.

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:27

Deni11 schreef:
Mij is geleerd binnenbeen op de singel buitenbeen naar achter.

Hoezo wist ik nooit, maar mijn instructrice legde het als volgt uit: je drukt je binnenbeen door als overgang naar galop en je buitenbeen leg je daarbij naar achter om de achterhand te activeren. Zodra je galopeerd gewoon je benen lichtjes eraan. But correct me if i'm wrong.

Als je je buitenbeen naar achter moet doen lijkt het me niet heel logisch dat die juist het achterbeen activeert :') het is juist het binnen achterbeen die vooral de sprong en de balans houd dus dan zou je die eerder moeten activeren lijkt mij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:12

Tja - aan de ene kant 'is het wat je afspreekt', maar logica heeft toch charme.

Feit is, dat het dier aangaloppeert door met het buitenachterbeen naar voor te komen, dus 'het buitenbeen activeren' is niet echt onlogisch als je het hebt over de eerste galoppas. (Zij het, dat vrijwel iedereen de verdeling hanteert 'voorwaarts is drijven "op" de singel, zijwaarts is drijven "achter" de singel.)
...maar juist dat buitenachterbeen "een seintje geven" - prima.
(En ik hoor tot diegenen die het buitenbeen daarna gewoon laten hangen.)

De meeste power tijdens het doorgalopperen komt uit het binnenachterbeen.

Mbt begrenzen van de buitenkuit: dat kan, maar in galop is het zelden nodig ("de achterhand gaat al zo makkelijk naar binnen").

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 21:42

Natuurlijk kan je elke 'afspraak' met je paard maken maar hulpen zijn bedoeld om op de reflexen van een paard te werken. De ruiter moet die leren, de paarden snappen dat meestal wel.
Bij de singel ligt het reflex voor stelling, daarom ligt je binnenbeen ook daar. In galop heeft je paard vanwege de 3 takt beweging buiging. Om buiging erin te rijden en te onderhouden heb je je binnenbeen op de singel en je buitenbeen 2 handbreedte achter de singel. Dat betekent niet dat je been daar moet inwerken. Je moet voelen wat er nodig is.
Op een grote volte is het ook binnenbeen op de singel en Buitenbeen erachter, omdat je dan ook stelling en buiging nodig hebt.

En je geeft idd de galop hulp met je binnenbeen omdat je het binnenachterbeen naar voren wil laten springen. Je buitenbeen zorgt er weer voor dat je achterhand blijft waar die moet gaan. Die begrenst en bewaard.

Mijn inziens is het niet iets zelf afspreken maar wat hoort bij paardrijden, wat is meewerken met hoe het paard gebouwd is. En hoe hoor je daarop hulpen te gebruiken. En bij elk paard ga je daarin aanvoelen wat hij nodig heeft.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 21:51

Op een volte hou ik net zo min mijn buiten been achter de singel.
Ik zeg altijd als hij zelf los door een volte loopt doet hij dat ook met stelling en hoef ik hem ook niet te helpen.
Ik wens hem dan ook niet blijvend te helpen onder het zadel.
Als hij jong is tot daar aan toe.
Maar later kan hij dat prima.
Zo ook in galop. Hou ik dan dat been naar achter komt toch echt die kont naar binnen. Wat ik ook wenselijk vind.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 21:59

Het ideale vind ik op je zit. Als je vanuit de draf de zithulp naar galop geeft, gaat je buiten buitenbeen vanzelf een fractie naar achter omdat je heup zo meegaat met het paard zijn heup. Je zit vanuit de draf in een tweetact. Je attendeert het paard, en dan geef je met je zit het duwtje en pak je hem mee naar de drie tact. Ikzelf geef teveel een duw daarbij indien nodig met buiten. Moet eigenlijk logisch op binnen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 22:00

misskrisss schreef:
Natuurlijk kan je elke 'afspraak' met je paard maken maar hulpen zijn bedoeld om op de reflexen van een paard te werken. De ruiter moet die leren, de paarden snappen dat meestal wel.

Gesteld dat we het over echte reflexen hebben: als iemand, mens of dier op de juiste plek wordt 'geprikkeld' (= arts slaat met dat hamertje onder je knie) dan voer je de beweging uit zonder verder begrip (= dat onderbeen vliegt op, jij zit erbij en kijkt er naar).
Citaat:
Bij de singel ligt het reflex voor stelling, daarom ligt je binnenbeen ook daar.

...maar het voorwaarts drijven dan?
Doen we ook bijna allemaal 'op' de singel... %)
Citaat:
In galop heeft je paard vanwege de 3 takt beweging buiging. Om buiging erin te rijden en te onderhouden heb je je binnenbeen op de singel en je buitenbeen 2 handbreedte achter de singel. Dat betekent niet dat je been daar moet inwerken. Je moet voelen wat er nodig is.

Idealiter is galop 3 tact, dat volg ik nog, maar daarna haak ik eerlijk gezegd af.
Paarden doen graag hun achterhand naar binnen, door de asymmetrie van de galop kan dit makkelijker dan in de symmetrische stap en draf.
Het voordeel voor het dier is, dat hij met 2 achterbenen flink vaart kan zetten (...in de vrije natuur betekent galopperen doorgaans 'haast hebben'...) ook met het buitenachterbeen dat rijkunstig gesproken naar binnen gebracht is.
Citaat:
Op een grote volte is het ook binnenbeen op de singel en Buitenbeen erachter, omdat je dan ook stelling en buiging nodig hebt.

...maar als ik rechtuit galoppeer, wil ik graag een recht paard, met hele lichte stelling naar binnen - verder niets.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 22:26

Oke dit is intressant. Ik heb op een manege leren rijden toen ik jong was. Mij is altijd geleerd, buitenbeen achter de singel en met binnenbeen aanspringen. Je buitenbeen na het aanspringen gewoon weer terug op zijn plek leggen. Dit jaren zo gedaan. Nu heb ik laatst een tijdje een Z paard gereden, de eigenaresse had haar arm gebroken en vroeg of ik haar paard wou rijden en zij mij les gaf. Ik nog nooit hoog dressuur gereden, rij alleen lekker in het bos en voornamelijk harddravers dus totaal wat anders zag hier een leuk leermoment in. Nu raad ke het al!!! Ik moest met mijn buitenbeen aanspringen in galop. Daarna wel mijn been gelijk weer terug leggen. Dus prima ik mezelf omscholen, wat makkelijk klinkt dan ff snel doen. Maar na wat oefenen ging het goed en merkte dat jet paard dit ook gewend was en mij nu snapte. Toen mocht ik een galopwissel doen, uiteraard met het buitenbeen aanspringen en dan gelijk weer terug op zijn plek leggen. Dit ging goed, moest voor mezelf wel goed nadenken bij de hulpen. Maar de eigenaresse rijd op erg hoog niveau en heb het met haar er overgehad dat (bijna) iedereen het leert op de binnenbeen aanspringen, toen heeft ze mij wel een naar mij klinkende logische verklaring gegeven dat ik mijn 3 jarige nu ook op het buitenbeen leer aanspringen, wat nu precies die logische verklaring is weet ik niet meer precies, blond haha maar in ieder geval dat je anders geen wissels kan maken, de rest hoe of de wat zou ik eens weer ff na moeten vragen. Maar ik ben op gaan letten naar hoge dressuur ruiters op bijv. Tv en dan zie je dat ze op hun buitenbeen de wissels doen.
Wat haar verhaal dan versterkt in mijn ogen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 22:38

Ik rij dressuurwedstrijden. Alle paarden die ik rijd galopperen aan op buiten been naar achter en die weer naar voren plaatsen. Ik hou hem alleen iets naar achter bij 2 van de 3 paarden in de contragalop omdat mijn eigen paard anders sowieso een wissel zou willen springen.
Het is niet dat het niet mag.

Om mijn paard voor te bereiden geef ik een hele kleine teugelhulp waardoor die al bedenkt 'er gaat iets komen'. Dan been eraan en weg. Ze moeten hierop snel reageren en doe het anders opnieuw. In de proef gaat alles zo snel dat ik ze niet opnieuw hoef te activeren. Door de plaats van mijn buitenbeen weten beide paarden welke galop ze moeten aangalopperen. Al rijd ik de andere kant op, of rij ik op een rechte lijn. Met mijn jonge paard gaat dit natuurlijk nog niet. die heeft nog wat stelling nodig. Maar toch heeft ie nu al door wat mijn buitenbeen betekent.

2x kort binnenbeen vind ik echt de grootste onzin en totaal onlogisch. Paard moet gewoon reageren op de eerste hulp en niet pas de 3e..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 22:53

Ik heb het weer anders geleerd. Galop is een 3 tact. Het 1e been wat aangaloppeert is buitenachter, dan binnenachter en buitenvoor tegelijk en dan binnenvoor en dan het zweefmoment. Om buitenachter te kunnen 'bedienen' om aan te galopperen leg je je been iets naar achter bij aanspringen.
Ik ben westernruiter en moet vanuit stilstand aan kunnen galopperen in de gevraagde galop.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 23:04

cissy schreef:
Ik heb het weer anders geleerd. Galop is een 3 tact. Het 1e been wat aangaloppeert is buitenachter, dan binnenachter en buitenvoor tegelijk en dan binnenvoor en dan het zweefmoment. Om buitenachter te kunnen 'bedienen' om aan te galopperen leg je je been iets naar achter bij aanspringen.
Ik ben westernruiter en moet vanuit stilstand aan kunnen galopperen in de gevraagde galop.

Dit moet bij de dressuur ook :))

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 00:03

Ik heb op de manege geleerd om paard attent te maken door mijn buitenbeen naar achteren te leggen en dan met mijn binnenbeen aan te galopperen. Toen ik op een paard zat dat de travers goed beheerste zat ik dus lekker in de knoop.

Met mijn vz-paard doe ik het zoals suikermeisje. Ophouding buitenteugel en dan aangalopperen op het buitenbeen. Ik drijf niet maar leg gewoon mijn been iets naar achteren. Icm een zithulp gaat hij dan braaf in galop. Paard reageerde zelf slecht op aangalopperen op het binnenbeen en ik ging er gek door zitten, nu is dat probleem opgelost.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 06:43

Dee_Es schreef:
Ik heb op de manege geleerd om paard attent te maken door mijn buitenbeen naar achteren te leggen en dan met mijn binnenbeen aan te galopperen. Toen ik op een paard zat dat de travers goed beheerste zat ik dus lekker in de knoop.

Met mijn vz-paard doe ik het zoals suikermeisje. Ophouding buitenteugel en dan aangalopperen op het buitenbeen. Ik drijf niet maar leg gewoon mijn been iets naar achteren. Icm een zithulp gaat hij dan braaf in galop. Paard reageerde zelf slecht op aangalopperen op het binnenbeen en ik ging er gek door zitten, nu is dat probleem opgelost.

Snap wel dat een paard dan travers loopt.ikn vriend rijdt nu sinds 2 jaar op mijn paard. Hij kon nog niks dus hij heeft al weleens een vliegend wisseltje gehad en travers en dergelijke. Dan geeft hij verkeerde hulpen.

Bij m'n jonge paard doe ik eigenlijk zoals jij zegt. Buitenbeen naar achter en binnenbeen even kort druk op de plaats en dan galoppeert ie aan.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 06:58

BravoT schreef:
Oke dit is intressant. Ik heb op een manege leren rijden toen ik jong was. Mij is altijd geleerd, buitenbeen achter de singel en met binnenbeen aanspringen. Je buitenbeen na het aanspringen gewoon weer terug op zijn plek leggen. Dit jaren zo gedaan. Nu heb ik laatst een tijdje een Z paard gereden, de eigenaresse had haar arm gebroken en vroeg of ik haar paard wou rijden en zij mij les gaf. Ik nog nooit hoog dressuur gereden, rij alleen lekker in het bos en voornamelijk harddravers dus totaal wat anders zag hier een leuk leermoment in. Nu raad ke het al!!! Ik moest met mijn buitenbeen aanspringen in galop. Daarna wel mijn been gelijk weer terug leggen. Dus prima ik mezelf omscholen, wat makkelijk klinkt dan ff snel doen. Maar na wat oefenen ging het goed en merkte dat jet paard dit ook gewend was en mij nu snapte. Toen mocht ik een galopwissel doen, uiteraard met het buitenbeen aanspringen en dan gelijk weer terug op zijn plek leggen. Dit ging goed, moest voor mezelf wel goed nadenken bij de hulpen. Maar de eigenaresse rijd op erg hoog niveau en heb het met haar er overgehad dat (bijna) iedereen het leert op de binnenbeen aanspringen, toen heeft ze mij wel een naar mij klinkende logische verklaring gegeven dat ik mijn 3 jarige nu ook op het buitenbeen leer aanspringen, wat nu precies die logische verklaring is weet ik niet meer precies, blond haha maar in ieder geval dat je anders geen wissels kan maken, de rest hoe of de wat zou ik eens weer ff na moeten vragen. Maar ik ben op gaan letten naar hoge dressuur ruiters op bijv. Tv en dan zie je dat ze op hun buitenbeen de wissels doen.
Wat haar verhaal dan versterkt in mijn ogen.

Dit had mijn post kunnen zijn :j
Hier precies dezelfde ervaring, ik laat ze nu ook aanspringen op het buitenbeen

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 07:21

Wissels spring je idd op je buitenbeen. En als je dus aanleert met twee benen maak je het jezelf nog moeilijker. En is series rijden (ik oefen ze nu om de 2 moet je echt wel snel zijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 07:34

Ladygiroc schreef:
MoppieFilou schreef:
Dat je op je buitenbeen aangaloppeerd vind ik ook vrij logisch. Maar wat ik dan niet snap is dat mijn instructrice op een hoog niveau dressuur rijdt, en haar been ver naar achteren laat liggen tot het paard weer moet draven.

Zie jij op tv bij de dressuur het buitenbeen naar achter liggen?
Een goed opgeleid paard zal bij het aanhouden van je buitenbeen het kontje naar binnen gooien.
Bij jonge paarden laat ik wel mijn been iets achter singel liggen op de volte maar hoe verder je komt hoe minder 'overdreven' hulpen je gaat geven.

En hoe geef jij dan changementen aan?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 07:58

Wat een verschillende meningen weer! Iedereen doet het dus anders eigenlijk :') .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 10:27

Dank je wel voor het stellen van de vraag want ik vind het een hartstikke goed topic!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 10:36

Ik ken twee manieren: de welbekende buitenbeen naar achter en binnenbeen op de singel ;) maar ik heb ook paarden gereden die ik enkel op het binnenbeen liet aangalopperen. Dat vond ik zelf persoonlijk prettiger.