Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Abacab schreef:Mmmmmmm, ik snap m. Maar ik wil graag een zo simpel mogelijke optoming. Ik rij nu met een brede kin-gekruiste neusriem.
xyzutu2 schreef:Per Mi Cavallo heeft in hun ontwerp de ringen waar de teugelriemen doorheen glijden bijvoorbeeld extra laag hangen zodat de teugelriemen nooit kunnen stroppen.
Abacab schreef:xyzutu2 schreef:Per Mi Cavallo heeft in hun ontwerp de ringen waar de teugelriemen doorheen glijden bijvoorbeeld extra laag hangen zodat de teugelriemen nooit kunnen stroppen.
Daar heb ik 'm vandaan. Na lang overleg over mijn wensen en situatie adviseerde ze het hoofdstel wat ik nu heb.
Wat ik merk is dat het heel leuk is om bitloos te rijden. Maar ik haal er geen trainingswaarde uit. En die trainingswaarde is belangrijk omdat ik mijn paard graag zo sterk en recht mogelijk maak zodat hij optimaal in zijn vel zit en een blij en gezond paard blijft. Zoals het nu is gebruik ik het bit om te trainen en mijn paard te onderhouden. Bitloos is puur voor de fun, ik kan 'm daar niet voldoende op een achterbeen houden en heb ook veel minder controle over LB en de schouders. Ik kan de pirouettes wel ruimer springen maar dan kan ik 'm ook lekker in het bos rijden, de traingswaarde is gelijk. Ik had gehoopt om bitloos net zo effectief te kunnen trainen. Dat was iig wel het verhaal dat Per Mi Cavallo me vertelde.
Irene793 schreef:Het lijkt me dat het gewoon mogelijk is. Maar misschien past het niet goed bij jou of je paard.
Abacab schreef:manubres schreef:Je kan zelfs Grand Prix rijden zonder bit!
Kun je iets vertellen over je persoonlijke ervaring met bitloos rijden op het hoogste niveau? Ik heb aangegeven waar ik tegenaan loop. Welke problemen kwam je tegen en hoe heb je dat opgelost. Dat wil ik wel heel graag van je weten.
Troopers schreef:waarom hebben jullie gekozen voor bitloos ipv met bit? zit daar een reden achter? (gewoon even nieuwsgierig haha)
xyzutu2 schreef:Waarom zou een barok paard anders (als ik je goed begrijp beter?) reageren op bitloos dressuur rijden?
Ik heb dat nog nooit gehoord, juist het tegenovergestelde; dat het zelfs met bit moeilijk is om hoger te scoren in de hogere dressuurklasses omdat juryleden nou eenmaal gewend zijn aan warmbloedgangen in de ring.
Of wil je vooral niets horen over barokke rassen zodat je dan ruiters als Clémence Faivre kunt diskwalificeren in je zoektocht naar een antwoord?
Ik zou zeggen; wat is nou makkelijker dan haar een mailtje sturen met de vraag hoe zij haar (barokke) paard bitloos de Grand Prix ring rondstuurt. Waarom haar meteen wegzetten als oninteressant/niet relevant?
Abacab schreef:manubres schreef:Je kan zelfs Grand Prix rijden zonder bit!
Kun je iets vertellen over je persoonlijke ervaring met bitloos rijden op het hoogste niveau? Ik heb aangegeven waar ik tegenaan loop. Welke problemen kwam je tegen en hoe heb je dat opgelost. Dat wil ik wel heel graag van je weten.