Bitloos paardrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bitloos paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 10:06

Wat zijn de zware oefeningen?
En wat bedoel je met uit elkaar vallen? Wordt hij zwaar in de hand of kruipt hij juist achter de teugel, of negeert hij gewoon je hulpen?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 10:19

Een ZZZ proef komen we bitloos nog wel rond. Serie om de 3 of 2 gaat ook. Maar met zware oefeningen bedoel ik de oefeningen uit de zware tour. Hele pirouettes de scherpe appartementen, wissels om de pas, pi en pa. Ik mis daar toch een stukje fine tuning e begrenzing waardoor hij makkelijker van een achterbeen afloopt. Zeker bij extremere tempowiselingen.
Met brokke paarden zijn deze oefeningen makkelijker bitloos uit te voeren. Maar misschien heeft iemand tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 10:29

Wat voor hoofdstel gebruik je hier nu voor? Het kan namelijk zijn dat een sidepull met brede neusriem te zacht is voor het scherpere werk en je voor de scherpere overgangen op zoek moet gaan naar een neusriem die scherper (dus pijnlijker) inwerkt waardoor het paard meer gemotiveerd wordt om sterkere druk te vermijden. Je kunt dan bijvoorbeeld kijken naar een smallere sidepull of een hoofdstel met hefboom/aansnoerwerking zoals een hackamore of een kingekruist/kaakgekruist systeem. Bij die systemen wordt de druk die jij in je handen hebt door de hefboom/plaatsing van de ringen versterkt doorgegeven aan de neus van het paard, wat voor meer ongemak zorgt en dus zal het paard meer gemotiveerd zijn om dat ongemak voor te zijn door eerder naar je kleinere hulpen te luisteren.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:22

Mmmmmmm, ik snap m. Maar ik wil graag een zo simpel mogelijke optoming. Ik rij nu met een brede kin-gekruiste neusriem.
Het mooiste zou het zijn als ik gewoon met enkel een neckrope ook die oefeningen kan rijden. Maar ik begrijp dat dat niet voor ieder paard geschikt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:32

Niet ieder paard, niet elke rijstijl en ook niet elke ambities. Als je kunt leven met een ruimer gesprongen pirouette dan kun je bijvoorbeeld misschien met een bredere, zachtere optoming toe. Ook kun je niet altijd met dezelfde aanleuning rijden als je naar een andere optoming gaat. Dus als je van een dikker bit naar een dunner bit gaat dan kun je last krijgen van een paard dat achter de teugel kruipt. Niet omdat jij meer hangt, maar omdat het smallere bit bij dezelfde druk veel duidelijker/onprettiger inwerkt. Zo kan een paard als je van een smalle neusriem naar een gewoon stalhalster omschakelt ineens gaan hangen, als je hulpen ineens een stuk doffer binnenkomen en de neusriem zo comfortabel is dat je paard besluit dat hij er ook wel tegen terug kan duwen, dan voelt hij al die hulpjes tenminste niet meer zo. ;)

Kun je niet gewoon eens een paar hoofdstellen huren bij de bitloze leendienst? Het zou zomaar kunnen dat het probleem namelijk niet zit in hoe scherp iets inwerkt, maar ook hoe het inwerkt; sommige paarden reageren bijvoorbeeld sneller en beter op een sidepull dan op een kaakgekruist systeem omdat de laatste teveel ruis veroorzaakt. Misschien dat jouw paard ook sneller reageert als er puur op het neusstuk gereden wordt en er gaan druk op de kin komt?

Hetzelfde geldt trouwens ook voor neckropes; sommige paarden kunnen niets met een harde voorgevormde neckrope terwijl andere erg traag reageren op een zachte. Of je stuurt Clémence Faivre gewoon eens een mailtje, misschien dat zij wel een tip heeft voor bitloze hoofdstellen bij oefeningen op dat niveau. :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:42

Hier ook een bitloos ruiter. Ben er heel blij mee. Begonnen met kaakgekruist, daarna sidepull...en dat laatste bevalt toch beter. Ik vergeet heel vaak dat ik bitloos rijd.

MarijkkeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:15

Ik rij zowel met bit als bitloos op mijn verzorgpony.
Uiteindelijk hoop ik helemaal op bitloos over te kunnen stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 18:37

Abacab schreef:
Mmmmmmm, ik snap m. Maar ik wil graag een zo simpel mogelijke optoming. Ik rij nu met een brede kin-gekruiste neusriem.

Ineens schoot me te binnen: is de release van je hoofdstel wel goed genoeg? Als de ringen waar de riemen doorheen glijden te ver omhoog zitten (dus richting de mondlijn ipv richting de onderkant van de kaak) dan is de release vaak erg slecht en wordt het verschil tussen wel hulp/geen hulp onduidelijk. Misschien dat dat nog onbedoeld voor ruis in de communicatie kan zorgen en dan hoef je niet naar een scherper inwerkend hoofdstel te zoeken, alleen naar een kingekruist systeem met een betere release.
Per Mi Cavallo heeft in hun ontwerp de ringen waar de teugelriemen doorheen glijden bijvoorbeeld extra laag hangen zodat de teugelriemen nooit kunnen stroppen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 19:14

Gewoon doen inderdaad!
Hier ook van de ene dag op de andere om gegaan naar side pull, had wat schrik want ja is toch 900kg wat met je gaat lopen als het mis gaat, maar het ging super en we rijden sindsdien altijd bitloos! Behalve voor de kar :)

Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:33

Granoek wat een prachtig paard <3

(geheel off topic haha)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:36

MarliesV schreef:
Granoek wat een prachtig paard <3

(geheel off topic haha)

Ahw dankjewel!
Uitzonderlijk dat hij eens kan 'lachen' op een foto, normaal liggen zijn oren plat en steekt zijn tong er uit haha

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:51

xyzutu2 schreef:
Per Mi Cavallo heeft in hun ontwerp de ringen waar de teugelriemen doorheen glijden bijvoorbeeld extra laag hangen zodat de teugelriemen nooit kunnen stroppen.

Daar heb ik 'm vandaan. Na lang overleg over mijn wensen en situatie adviseerde ze het hoofdstel wat ik nu heb.

Wat ik merk is dat het heel leuk is om bitloos te rijden. Maar ik haal er geen trainingswaarde uit. En die trainingswaarde is belangrijk omdat ik mijn paard graag zo sterk en recht mogelijk maak zodat hij optimaal in zijn vel zit en een blij en gezond paard blijft. Zoals het nu is gebruik ik het bit om te trainen en mijn paard te onderhouden. Bitloos is puur voor de fun, ik kan 'm daar niet voldoende op een achterbeen houden en heb ook veel minder controle over LB en de schouders. Ik kan de pirouettes wel ruimer springen maar dan kan ik 'm ook lekker in het bos rijden, de traingswaarde is gelijk. Ik had gehoopt om bitloos net zo effectief te kunnen trainen. Dat was iig wel het verhaal dat Per Mi Cavallo me vertelde.

Troopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:54

waarom hebben jullie gekozen voor bitloos ipv met bit? zit daar een reden achter? (gewoon even nieuwsgierig haha)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:03

Troopers schreef:
waarom hebben jullie gekozen voor bitloos ipv met bit? zit daar een reden achter? (gewoon even nieuwsgierig haha)

:j
Rana loopt goed zonder bit.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:10

Ik heb ook een tijd met een sidepull gereden, maar helaas vindt paard druk op de neus niet fijn. Nu rijden we met een dun dubbelgebroken trensje en zonder neusriem en dat gaat stukken beter. :) Kijk dus goed wat bij jouw paard past!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:29

Abacab schreef:
xyzutu2 schreef:

Daar heb ik 'm vandaan. Na lang overleg over mijn wensen en situatie adviseerde ze het hoofdstel wat ik nu heb.

Wat ik merk is dat het heel leuk is om bitloos te rijden. Maar ik haal er geen trainingswaarde uit. En die trainingswaarde is belangrijk omdat ik mijn paard graag zo sterk en recht mogelijk maak zodat hij optimaal in zijn vel zit en een blij en gezond paard blijft. Zoals het nu is gebruik ik het bit om te trainen en mijn paard te onderhouden. Bitloos is puur voor de fun, ik kan 'm daar niet voldoende op een achterbeen houden en heb ook veel minder controle over LB en de schouders. Ik kan de pirouettes wel ruimer springen maar dan kan ik 'm ook lekker in het bos rijden, de traingswaarde is gelijk. Ik had gehoopt om bitloos net zo effectief te kunnen trainen. Dat was iig wel het verhaal dat Per Mi Cavallo me vertelde.

Je kan zelfs Grand Prix rijden zonder bit!

https://youtu.be/A5XUq56P_I0

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:47

Volgens mij rijd deze mevrouw ook op hoog niveau bitloos;
https://www.equi-unity.nl
Het lijkt me dat het gewoon mogelijk is. Maar misschien past het niet goed bij jou of je paard.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:51

manubres schreef:

Kun je iets vertellen over je persoonlijke ervaring met bitloos rijden op het hoogste niveau? Ik heb aangegeven waar ik tegenaan loop. Welke problemen kwam je tegen en hoe heb je dat opgelost. Dat wil ik wel heel graag van je weten.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:54

Irene793 schreef:
Het lijkt me dat het gewoon mogelijk is. Maar misschien past het niet goed bij jou of je paard.

Daarom wil ik graag wat persoonlijke verhalen. Er zijn ook mensen die >80% scoren in de GP. Is dat voor iedereen weggelegd? Daarom ben ik benieuwd of er hier mensen zijn die op hoog niveau bitloos rijden met een warmbloed, dus niet met een barok ras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:46

Waarom zou een barok paard anders (als ik je goed begrijp beter?) reageren op bitloos dressuur rijden?
Ik heb dat nog nooit gehoord, juist het tegenovergestelde; dat het zelfs met bit moeilijk is om hoger te scoren in de hogere dressuurklasses omdat juryleden nou eenmaal gewend zijn aan warmbloedgangen in de ring.
Of wil je vooral niets horen over barokke rassen zodat je dan ruiters als Clémence Faivre kunt diskwalificeren in je zoektocht naar een antwoord?
Ik zou zeggen; wat is nou makkelijker dan haar een mailtje sturen met de vraag hoe zij haar (barokke ;)) paard bitloos de Grand Prix ring rondstuurt. Waarom haar meteen wegzetten als oninteressant/niet relevant?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:48

Abacab schreef:
manubres schreef:

Kun je iets vertellen over je persoonlijke ervaring met bitloos rijden op het hoogste niveau? Ik heb aangegeven waar ik tegenaan loop. Welke problemen kwam je tegen en hoe heb je dat opgelost. Dat wil ik wel heel graag van je weten.

Een probleem is dat je paard natuurlijk sterk kan worden. Als je een Rana hebt zoals ik dan maakt die druk haar helemaal niks uit (kaakgekruist). Ik denk dat men het vooral moeilijk (te geloven) vindt om een paard bitloos bij elkaar te rijden, omdat het contact toch op een andere manier is gevestigd.

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:02

Troopers schreef:

Ik rij met mn oude quarter ook bitloos, dit hebben we gedaan omdat ze in Amerika zwaar mishandeld is en hierdoor 8 losse botstukken bij dr kaaklagen heeft liggen. Dus een bit doet gewoonweg pijn als je er maar een beetje aan zit.

Tot de subtopklasse mocht ik ook bitloos starten, haar laatste jaar in de wedstrijdsport in de subtop moest ik wel met stang rijden (reglement) toen ben ik zo hard gaan trainen dat ik alles op mn zit kon doen en dus in principe geen hoofdstel nodig heb ;)

Bitloos heb ik met dit paard zo ongeveer alles bereikt wat ik had kunnen bereiken in 5 jaar (zowel in Nederland als in Duitsland) :)
O.a. meervoudig Nederlands Kampioen, Allround kampioen in Duitsland, most promising award en heeel veel lintjes en bekers ;)

Bekers paste er niet meer bij :Y)
Afbeelding

Over het algemeen rij ik met een bosal, maar een side-pull of simpel touwtje is ook geen probleem :D

Afbeelding

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:23

xyzutu2 schreef:
Waarom zou een barok paard anders (als ik je goed begrijp beter?) reageren op bitloos dressuur rijden?
Ik heb dat nog nooit gehoord, juist het tegenovergestelde; dat het zelfs met bit moeilijk is om hoger te scoren in de hogere dressuurklasses omdat juryleden nou eenmaal gewend zijn aan warmbloedgangen in de ring.
Of wil je vooral niets horen over barokke rassen zodat je dan ruiters als Clémence Faivre kunt diskwalificeren in je zoektocht naar een antwoord?
Ik zou zeggen; wat is nou makkelijker dan haar een mailtje sturen met de vraag hoe zij haar (barokke ;)) paard bitloos de Grand Prix ring rondstuurt. Waarom haar meteen wegzetten als oninteressant/niet relevant?

Waarom ga je er vanuit dat ik nog nooit contact met Faivre heb gehad?

Arianne_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:33

Wat ik mij afvraag. Kan een paard ook inrijden zonder bit? En dan net zo makkelijk overstappen naar een bit?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:39

Abacab schreef:
manubres schreef:

Ik heb zelf geen ervaring met bitloos op het hoogste niveau. Ik rijd mijn jonge paard nu bitloos op M niveau en dat gaat tot nu toe prima. Ik denk dat het absoluut tot het hoogste niveau moet kunnen, maar hangt wel af van het talent van het paard en je manier van rijden. Als een paard te weinig zelfhouding heeft en niet de kracht en de bouw voor de hoogste oefeningen dan zal dat bitloos niet lukken. De reden is dan denk ik dat er veel door de ruiter gecompenseerd wordt met de hand/bit waardoor het paard "bijelkaar" blijft zonder dat het eigenlijk juist is afgericht. Ik denk dat heel veel ruiters/paarden door de mand zouden vallen als ze bitloos gingen rijden. Het is wel een goede test of je je paard juist hebt afgericht denk ik. Daarbij wil ik zeggen dat het bij mij ook niet alles fijn gaat. In de galop maakt die van mij zich vaak sterk en dan vind ik het bitloos ook wel eens moeilijk. Maar dat is puur een krachtsprobleem van hem en als je dit dan oplost met een bit er in hangen ga je voorbij het werkelijke probleem.