Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Murphylover schreef:Helaas ken ik het probleem , mijn paard had het ook in een hoek van de 20x60 bak en ging dan kei hard richting het hek.
Ik had toevallig les en ben in die bak en hoek gaan rijden, eerst heeft mijn instructie gekeken hoe hij reageerde. Mijn intructie heeft de volgende tips gegeven.
1. Compleet negeren , dus geen been geven , niet sturen , blijven ademen op het moment dat hij schrikt . Laat hem maar gaan zit je dan aan de andere kant van de bak , dan rij je gwn weer verder of er niks aan de hand was . Een gegeven moment zijn ze er dan wel klaar mee omdat je geen reactie meer geef , nou werkte deze tip voor 90% van de tijd voor mij.
2. Bijvoorbeeld je paard schrikt steed bij A ( in mij geval) ik moest me vanaf letter K gaan concentreren op leter F . Zodat ik niet door had dat ik letter A ook nog voorbij moest. Was ik bij letter K dan moest ik me gaan concentreren op de volgende letter enz.
Tip 2 heeft mij heel erg geholpen , hij schrikt nu niet meer bij de A als ik er zelf goed oplet dat ik aan letter F denk. Ik rij nu weer ontspannen de bak door . Zonder dat ik ineens kei hard naar de andere kant schiet.
Veel succes en hopelijk heb je wat aan de tips
pol1 schreef:Had vandaag een ingeving![]()
( ik moet stappen in de bak..liefst zoveel mogelijk rechtdoor) en dus weer de bekende enge hoek bak in! Stick gepakt..wortel aan t touwtje en lopen maar ( t zal een komische gezicht zijn geweest).. maar t HIELP! ( nu was er geen wind dat scheelt sowieso bij madam)..maar dat ga ik ook nog uitproberen! Compleet gefocust op de wortel!! Leuke uitdaging ohz
( ik moet stappen in de bak..liefst zoveel mogelijk rechtdoor) en dus weer de bekende enge hoek bak in! Stick gepakt..wortel aan t touwtje en lopen maar ( t zal een komische gezicht zijn geweest).. maar t HIELP! ( nu was er geen wind dat scheelt sowieso bij madam)..maar dat ga ik ook nog uitproberen! Compleet gefocust op de wortel!! Leuke uitdaging ohz
Special_Da schreef:Ik heb dit ook gehad met een paard. Wat bij mij hielp is inderdaad afleiden op die plek door daar extra oefeningen te vragen zodat het paard geconcentreerd is op zijn ruiter. Dit kan je doen door in een gebroken lijn naar die plek te rijden of via een diagonaal of kleine voltes in die hoek. Vooral veel bezig houden. Kan je ook doen door een slangenvolte te rijden en in de slangenvolte overgangen te rijden.
pol1 schreef:Special_Da schreef:Ik heb dit ook gehad met een paard. Wat bij mij hielp is inderdaad afleiden op die plek door daar extra oefeningen te vragen zodat het paard geconcentreerd is op zijn ruiter. Dit kan je doen door in een gebroken lijn naar die plek te rijden of via een diagonaal of kleine voltes in die hoek. Vooral veel bezig houden. Kan je ook doen door een slangenvolte te rijden en in de slangenvolte overgangen te rijden.
Het klinkt mooi.. maar mij heeft het echt nog nooit geholpen..wat ik ook verzon! Maar miss dat ts er wel wat aan heeft..
pol1 schreef:Wind is bij mijn merrie de grootste trigger..het lijkt dan dat ze niet meer goed kan horen waar het " gevaar" vandaan komt en raakt dan in paniek! Mijn merrie ( leidmerrie) voelt zich zeer verantwoordelijk..
Ik had deze conclusie zelf al ooit getrokken maar er blijkt ook daadwerkelijk onderzoek naar te zijn gedaan en dit blijkt ook echt zo te zijn!
Als ik dat onderzoek kan vinden zet ik het nog wel neer hier.
Dit verklaard voor mij het gedrag van mijn merrie.. iets wat ik na tig jaren moet accepteren.
aeolusnr1 schreef:Wat denk je van les nemen, die lesgever ziet wat er gebeurd en kan jou dan gerichter hulp-tips aanreiken.
Kabayo schreef:Je moet hem aan het werk zetten. Overdreven veel overgangen, stelling vragen, pasje wijken. ,schouder binnenwaarts. Hij moet op jou letten en niet op de omgeving. Praten, belonen of stilstaan en laten kijken klinkt leuk maar helpt weinig (niet.) Aan het werk zetten. Het is vaak een trucje om eronder uit te komen