Paard houdt vast op links

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 18:56

ik ben drie weken op vakantie geweest en mijn paard is ook weer schever. Hij houdt dan vast op rechts. Wat ik doe is heel veel wijken en schouderbinnenwaarts rijden, zodat de achterbenen er goed onder komen. Daarnaast rijd ik veel voltes met binnen en vooral ook buitenstelling

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 19:48

Ga inderdaad bezig met rechtrichten. Dit is in het begin het makkelijkst aan de longe, kijk maar eens op de site van mireille den hoed.
Je paard zal idd rechtsgebogen zijn waardoor hij rechts niet aanpakt en erg op links hangt. Met longeren kun je dit goed zien want dan zal hij plat door de bocht gaan ipv netjes verticaal recht zeg maar. Enkele longe gebruiken, niet vastzetten ergens mee en aan de voorkant oplossen, eigenlijk continu de voorhand voor de achterhand plaatsen. Komt hij naar binnen (valt op binnenschouder) dan geef je wat lijn en stuur je hem weer naar buiten. Trekt hij aan de hand (valt op buitenschouder) vraag je hem vriendelijk iets naar binnen...gaat z'n neusje zakken dan ben je goed bezig en begeleid je hem daarin...is Ff een kunst maar werkt echt...en geduld hebben! Succes!

FCSA

Re: Paard houdt vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 19:56

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 19:57

Ik heb de reacties niet gelezen.
Maar ga toch reageren.

Mijn merrie had het ook.
Had.

Fysio er bij. Weinig te vinden ( niks wat dat aan gaat)
Tandarts (met verdoving hele rataplan) niks te vinden.
Zadelmaker... niks te vinden... enige wat wél te vinden was?

Mijn paard boog vanuit zichzelf naar rechts. Dus drukte daardoor haar zadel naar links (brede ruggengraat.)
Wat gebeurt er dan?
Ik ga natuurlijk meer op rechts zitten om dit te compenseren.

En zo werd het van kwaad naar erger.

Normaal hoor je waterpas te gaan zitten, op het horizontale.
Maar als je dat doet, terwijl jouw paard afwijkt van deze verticale norm, ga jij je paard alleen maar tegen werken.

Hoe raar het ook klinkt, en zal wel heel bokt over mij heen krijgen, maar het kan me geen moer schelen ook.
Ik ben nog meer op links gaan zitten.
Trok mijn zadel naar rechts... en zelf meer met mijn gewicht naar links.
Mijn paard MOET nu naar links buigen met het lichaam en dus haar ruggengraat naar rechts toe buigen om dit te compenseren.

Weet je wat het stomme is?
Binnen 3 trainingen, kan ik een volte van 10 meter rijden in draf op links.
NOOIT gekund! NOOIT!

Dus check je eigen scheefheid tegenover die van je paard.

Want jij kunt je paard NOG zo recht richten, maar als jij je paard onbewust tegenwerkt.... Dan werkt het enkel averechts.

Ik gebruikte ook echt de wendingen, en recht richten en bladiebladiebla...
Enige wat gewoon ECHT werkte... was dat ik zelf iets meer naar links ging zitten.

Change3x

Re: Paard houdt vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 20:09

Mijn instructrice zegt altijd: als het paard niet los wil laten, dan laat jij gewoon los. ;)

Niet los willen laten is vaak wél een lichamelijk probleem. Ik heb de rest van het topic niet gelezen dus alvast sorry als ik in herhaling van: heb je er al een tandarts bij gehad?

Ook zou ik er een osteopaat bijhalen ipv een fysio. Je kunt wel aan spieren lopen trekken en duwen maar als er een blokkade zit in de wervels of dergelijke dan heeft dat helemaal geen zin.

Succes!

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:43

Tango1979 schreef:
Vaak is het probleem niet sterk op links (of andersom) maar te weinig op rechts.

Wat ik een superfijne oefening vindt om een gelijkere teugeldruk te krijgen (uitgaande van meer druk op linkerteugel):

Je rijdt linksom
Net voor E of B stuur je met je buitenteugel naar de A of de C
Je binnenhand (die stugge linkse dus) mag wel wat vragen, maar dan echt vraag vraag los
Dan rijdt je met je binnenbeen naar je buitenteugel toe
Je doet dus alsof je met je binnenbeen terug naar de hoefslag wil drijven
Dit begrens je met je buitenhand, je wilt echt naar die A of C toe

Als je dit zonder spanning, druk oid uit kan voeren merk je echt dat je beter op twee teugels gaat rijden.

Mijn paard houdt als ze eenmaal losgewerkt is en wat meer nageeflijk gaat lopen soms vast op rechts en ik heb na het lezen van dit topic bovenstaande uitgeprobeerd. Het werkte voor mij echt goed! Dit wel in combinatie met andere oefeningen om haar recht te richten en vooral te letten op achterhand actief houden, maar ik merkte echt verschil. Het is ook wel logisch, het paard valt teveel op de ene schouder en daarom gaan ze hangen/trekken aan één kant. De "harde" teugel loslaten werkte daarom voor mij ook voor geen meter, dan viel ze juist nóg meer op haar rechterschouder en ging helemaal scheef hangen waardoor ik alleen maar vierkante voltes kon maken en ze elke keer bijna op de bakrand ging staan. Ze moest echt in haar lichaam rechter worden gemaakt en toen had ik gelijke druk op twee teugels. Dus ik vind dit wel een goede oefening om te proberen!

Hen001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:22

Rij met je binnenbeen naar je buitenteugel toe. Rijdt veel kleine overgangen om haar van achter actief te maken zodat ze de voorkant los gaat laten. Op de volte een keer doorvragen met goed been erbij en zodra ze nageeft ontspannen en een lichte verbinding houden.