Tango1979 schreef:Vaak is het probleem niet sterk op links (of andersom) maar te weinig op rechts.
Wat ik een superfijne oefening vindt om een gelijkere teugeldruk te krijgen (uitgaande van meer druk op linkerteugel):
Je rijdt linksom
Net voor E of B stuur je met je buitenteugel naar de A of de C
Je binnenhand (die stugge linkse dus) mag wel wat vragen, maar dan echt vraag vraag los
Dan rijdt je met je binnenbeen naar je buitenteugel toe
Je doet dus alsof je met je binnenbeen terug naar de hoefslag wil drijven
Dit begrens je met je buitenhand, je wilt echt naar die A of C toe
Als je dit zonder spanning, druk oid uit kan voeren merk je echt dat je beter op twee teugels gaat rijden.
Mijn paard houdt als ze eenmaal losgewerkt is en wat meer nageeflijk gaat lopen soms vast op rechts en ik heb na het lezen van dit topic bovenstaande uitgeprobeerd. Het werkte voor mij echt goed! Dit wel in combinatie met andere oefeningen om haar recht te richten en vooral te letten op achterhand actief houden, maar ik merkte echt verschil. Het is ook wel logisch, het paard valt teveel op de ene schouder en daarom gaan ze hangen/trekken aan één kant. De "harde" teugel loslaten werkte daarom voor mij ook voor geen meter, dan viel ze juist nóg meer op haar rechterschouder en ging helemaal scheef hangen waardoor ik alleen maar vierkante voltes kon maken en ze elke keer bijna op de bakrand ging staan. Ze moest echt in haar lichaam rechter worden gemaakt en toen had ik gelijke druk op twee teugels. Dus ik vind dit wel een goede oefening om te proberen!