Paard spert mond open

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lumkea

Re: Paard spert mond open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 19:41

Aha leuk om inderdaad nog een PRE standpunt te leren kennen! Ik had ook al gelezen dat het een typisch PRE-probleem was die onrustige mond! Ik probeer het zeker! Heb er alleen wat schrik voor omdat dunne bitjes dan net scherper zouden inwerken!

En inderdaad ik ben zeker dat het nog aan moeite met alles ligt ook hoor gezien ze echt al heel mooie rustige momenten heeft maar wanneer ze het moeilijk krijgt begint te sperren. Heb haar toen ik de eerste keer opstapte gewoon met een touwhalstertje 'gereden' en ze reageerde toen ook heel fel op druk. Ik denk dat het gewoon een heel sensibel vrouwtje is waar we rustig aan mee verder moeten en zoeken wat ze fijn vindt.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:45

Als een dikker bitje slechter past in een mond vanwege de ruimte, is een dun bitje vriendelijker dan een dikker bitje. Het moet ook allemaal maar passen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:52

Eerst zoeken in simpel is de gemakkelijkste stap, dun dubbel gebroken kan soms echt goed helpen.

Zelf hele goede ervaringen met myler, de bitten liggen heel stabiel in de mond en beide delen bewegen afzonderlijk. Billy Allen is een soortgelijk bit met minder tongboog.
Trust heeft ook een interessant setje bitten, maar Scholingsbit wordt ook vaak goed aangenomen door jonge paarden.
Neue Schule was ook al genoemd?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:57

EmptyWords schreef:
Als een dikker bitje slechter past in een mond vanwege de ruimte, is een dun bitje vriendelijker dan een dikker bitje. Het moet ook allemaal maar passen

Eens. Bij mijn ruin kreeg ik een dikke, enkelgebroken watertrens mee toen ik hem kocht. Ongeacht welk teugelcontact: hoofd omhoog, mond open, tong uit de mond of over het bit. Toen een dunnere enkelgebroken D-trens erin en groot deel al opgelost. Dat dikke past gewoon niet in z'n mond.

Lumkea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 19:59

Toch maar eens proberen dan! Ik hou ook de andere merken in het achterhoofd! Die Billy allen klinkt ook heel interessant!

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 20:27

Ik heb van Neue schule ook de starter geprobeerd, dat werd alleen niet gewaardeerd! De turtle top tot nu toe wel :)

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 20:32

Mijn pre loopt op een dubbelgebroken onderlegtrens. Zeer smal mondje met laagve rhemelte en dikke tong. Geen ideale combinatie. We gaan ook af en toe bitloos maar dat werkt niet altijd even fijn

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 20:52

Mijn zadelmaker wees mij er laatst op (had zij laatst geleerd van een bitfitter) dat een paard maar 16mm ruimte zou hebben. Bijna alle bitten zijn dus eigenlijk net te dik. Misschien iets om eens te testen ? Een dunner bit ?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:30

Lumkea schreef:
Bedankt om alweer aan te tonen waarom ik nooit op Bokt iets post. Jij keert een vraag om in iets heel negatief terwijl mensen die vragen stellen net positief moeten bekeken worden volgens mij gezien zij willen leren. Ik begrijp dat jij vindt dat iedereen op de wereld bitloos moet rijden en nooit op zijn paard mag rijden maar ik ben niet van die mening. Ik respecteer die van jou gerust dus gelieve dat ook te doen met deze van mij.
Voor alle duidelijkheid. Mijn paard is 4, ik ben al een jaar bezig met de voorbereiding vooraleer ik ooit op haar gestapt ben. Ook zijn haar tanden en rug gecheckt (meermaals) zodat zij geen negatieve ervaringen zou hebben met het zadel en het bit. Momenteel zit ik 1 enkele keer per week op haar per week dit voor maximum een kwartier waar ik enkel werk aan ontspanning en correct ruggebruik. Jammer genoeg toont zij nog stressmomenten inderdaad maar helaas zijn niet alle paarden tinkers die inderdaad van niks onder de indruk zijn. Ik denk dat ik mijn uiterste best doe om alles heel rustig op te bouwen op haar tempo vandaar ook mijn vraag. Maar toch bedankt.

Ik rij ook met bit en niet alleen tinkers, die trouwens gevoeliger zijn dan een kwpner, jammer van dat voor oordeel
Als je paard zo duidelijk aangeeft een probleem te hebben met het bit ga je er geen ander inhangen, het bit is namelijk niet de oplossing, maar de ruiter/trainer van het paard is vaak het probleem, die luistert namelijk niet naar het paard,luister naar je paard en rij hem niet met bit, het probleem is vaak de hand, als je het bit er inhangt blijf er dan af .
Doe bv een kaptoom aan en daarover een bit of touwhalster , rij op het bitloos en blijf van de mond af, de mond is niet om je paard te rijden, maar om doorheen te voelen waar je je paard kan helpen, zo een jong dier snapt die hulpen van jou zit en indirecte teugel hulp nog niet, ga die eerst eens aanleren en kijk dan over 2 jaar nog eens wat het dier doet met bit gebruik

Lumkea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 08:44

Mijn opmerkingen over tinkers sloeg gewoon op het feit dat deze minder vaak stressmomentjes hebben. Mijn paard schiet gewoon vaak in de stress en dit niet enkel onder het zadel. Ik probeer hier zeker ook aan te werken vanop de grond maar het is ook gewoon een beetje haar aard. Daarnaast wil ik gewoon de discussie over bit of geen bit sluiten. Ik begrijp dat velen meer fan zijn van bitloos maar voor mij persoonlijk is het de ruiterhand die alles bepaalt.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:54

Ik vind die tip wel goed die iemand hierboven gaf. Kijk eens zonder bit of ze dan ook zo onrustig is, dan kan je andere zaken uitsluiten :) mocht het wel het bit zijn kan je rustig zoeken naar een goed passend bit. Een dun bit is niet perse scherper, zoals je zegt: zo scherp als de ruiterhand :) en vaak passen deze veel beter dan die dikke bitten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:13

Niet uitproberen zonder bit, maar: met bit in de mond én een bitloze optoming om daarop te rijden. Het bit zit er dan voor spek en bonen, maar indien het echt een bitprobleem is, komt dat wel naar boven. Gaat het 'mis' als het bit daadwerkelijk gebruikt wordt, dan ligt het dus niet aan het bit an sich.

Lumkea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 09:15

Allemaal goeie tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:24

Geen PRE, wel eentje die enorm klooit met de mond. Als iets moeilijk wordt wil hij zich graag lang maken en gaat dan regelmatig tegen de hand in met open mond.

Ik heb bij hem een hoop geprobeerd. Het enige wat stil genoeg ligt is een baucher, ongebroken, met afzonderlijk scharnierende helften. Al de rest is voor hem te storend en afleidend. Bitje wat ik heb is 12mm en toegestaan op wedstrijd.

Een rubber ongebroken flexibel (plooibaar) bit is NIET toegestaan! Er moet een harde kern in zitten.

Ik heb mijn bit in watertrensvorm geprobeerd maar alsnog loopt hij er minder fijn op. Het rommelt makkelijker en dat doet hij dan ook.

Hij loopt het beste door zijn lijf op bitloos, op hackamore. Ik denk erover om daar weer mee te gaan springen. Gebruikt de rug en lijf stukken beter. Dus met die optoming ga ik ook wandelen en wissel het af.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:25

Idd een dunner bitje proberen Heb je een foto van je paard met het bit in? deze kan ook heel goed te hoog of te laag hangen! Juist als die te laag hangt denk je dat dat vriendelijker is Maar het bit hangt dan als het ware los in de mond waardoor ze er nog meer mee gaan klooien

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:53

Maakt het ook uit of het bit wat hoger of lager hangt misschien?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 10:04

Een dun bitje die onafhankelijk beweegt en meer op de tong werkt dan op de lagen zou kunnen helpen, of precies andersom. Net wat het paard fijner vind {meestal de tongwerking}

En een hele andere tip die super goed is mijn ervaring, en dat is een africhtingsneusriem! die zorgt er ook voor dat het bit stil en stabiel in de mond ligt en werkt zeker goed bij nerveuze typetjes die daardoor onrustig zijn in de aanleuning.

OsteoNic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 20:32

Je zou ook nog een osteopaat of cranio-sacraal therapeut naar je paard kunnen laten kijken. Een blokkade van de kaak of hoog in de nek bijv. kan ook problemen geven met rijden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 21:42

Ik zou het wel eens zonder bit proberen, als in, longeer bijv eens op halster.
Mijn paard doet het namelijk met sperriem en soms ook bitloos.
Bij mijn paard is het heel duidelijk communiceren dat hij t moeilijk vind of pijn heeft.
Op het moment dat hij sterker (rechter) is op beide handen doet hij het niet meer.
Doet hij het wel, dan vraag ik hem terug in tempo, maak de volte groter oid. Niet doordrukken in elk geval.

Overigens deed hij het laatst na 5 maanden blessure en net losgemaakt door de osteo op linksom weer, bleek na een week nog een blessure te zijn teruggekomen op lv.

Normaliter rijd ik of bitloos of met hoofdstel zonder sperriem en myler level 1 bit.

Lumkea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 14:10

Morgen komt de osteopaat voor een van de andere paarden dus ik laat haar sowieso even voelen om te kijken of het nodig is!

jildou1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 18:10

Ik volg even. Sinds een tijdje rijd ik een Friese merrie die vooral tijdens het halt houden haar mond open doet. Dit als we al stilstaan en ik mijn hand ontspannen heb, ze gaat dan naduwen als het ware. Ik rijd sinds kort met een myler level 2, maar zie helaas nog weinig verbetering.

SannaFotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:05

als ik jou was zou ik bitloos gaan zo haal je de druk uit zijn mond

jildou1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:36

Bij mij helaas geen optie, het paard moet eind november Ibop lopen met bit. Daarnaast vind ik bitloos prima, maar wil ik ook gewoon met bit kunnen trainen / rijden.

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:54

Als eens van neusriem verandert? Ik had een pony die ook onrustig was met een dubbele neusriem. Heb er een lage neusriem aangedaan en was direct veel beter. Misschien eens proberen?

H_W_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:57