Pony dochter bokt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 17:04

Mijn dochter lest nog steeds bij de manege, maar niet met deze pony. Met deze pony help ik haar (ik rijd zelf al 30 jr dus heb er wel enige kijk op). Maar vreemde ogen dwingen en dus zou prive les geen slecht idee zijn. De bedoeling nu was om haar na de grote vakantie lid te laten worden van de ponyclub hier, alwaar ze dan ook kan gaan lessen.

De pony staat echt een uur of 6 per dag buiten op een schraal land dus hij komt voldoende buiten.
Hij staat op vlas in zijn stal.

Ik ga hem eerst eens laten nakijken, voor de zekerheid.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:04

carrie79 schreef:
Okay dank jullie wel voor het meedenken, hier kan ik weer verder mee. Ik ga de brok in ieder geval drastisch minder (en dan meer hooi). Ik ga zelf in combinatie met vriendin wat fanatieker met hem rijden en gymnastiseren. Maar alvorens laat ik eerst iemand langskomen om hem te checken om op die manier evt.pijn uit te kunnen sluiten.

Super! Denk dat je hier al een heel einde mee komt. :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:41

Ok, mocht het bokken voortkomen uit teveel energie. Dan zou dat best kunnen door de hoeveelheid brok en naar mijn mening weinige tijd buiten. 6 uur buiten betekent 18 uur in een stal van 3x3.
En als hij alleen in die 6 uur schraal hooi krijgt en 1 plakje hooi (a 2 kilo?) vind ik het niet gek dat de pony schraal is en een maagzweer ook om de hoek zou kunnen liggen.

prugelpiet

Re: Pony dochter bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:19

Ik zou toch echt die rug even laten nakijken als die het onder het longeren ook doet. En dan lekker blijven longeren om pony los te houden.

En er kan ook wel een kilo brok af, hier krijgt ie 's ochtends en 's avonds 1/4 basisbrok en die loopt 5/6 keer per week. Doet die het prima op, mits we genoeg hooi bijvoeren.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:46

18u binnen met 1 plak hooi en zoveel krachtvoer is vragen om maagzweren. Als ik mijn merrie anderhalve kilo geef, krijg ik alle hoeken van de bak te zien terwijl je er met een halve kilo zelfs een kind op kan zetten.
Merrie in kwestie is ook een type dat niet dik te krijgen is. Een combinatie van onbeperkt hooi of gras, wanneer nodig aangevuld met bietenpulp en een deken in de winter houdt haar op gewicht. Zonder voldoende ruwvoer wordt dit paard een skelet met een velletje omheen.

Wat ik ook zou doen is eens kijken naar de verschillen tussen de vorige eigenaar en jullie: hoeveel stond hij daar buiten, wat en hoeveel voer kreeg hij, hoe vaak werd hij aan het werk gezet en hoe intensief, door wat voor soort ruiter werd hij gereden? Werd hij door 1 of meerdere ruiters gereden? Paarden die lang door 1 ruiter gereden zijn, zijn soms heel erg ingespeeld op die persoon (met mijn dame ook, bij mij loopt ze braaf haar rondje, bij mijn vriend gaat ze alle kanten uit behalve de goede terwijl hij met zijn eigen paard probleemloos wegrijd).

Mee laten nakijken door de osteo is een heel goed idee, vaak komt verzet ook uit pijn.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:51

Ik vind het eigenlijk niet zo gek, de pony krijgt anderhalve kilo brok en staat 18u per dag op stal.
Mijn mega brave pony zou knetter worden denk ik.. :=

Kan de pony niet langer naar buiten? En idd, brok er af/vervangen.
Daarbij moet ie echt aan het werk gezet worden, kan je hem zelf met longeren ook niet goed bij gaan trainen bijvoorbeeld?

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 19:38

Uiteraard kan hij langer naar buiten, hij staat bij mij aan huis dus dat kan geregeld worden ,-)
Ben idd al begonnen om hem te longeren met een licht bijzetje om hem los te werken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 19:43

Lang er uit, meer hooi en een handje brok, dat zijn de simpele oplossingen. En daarnaast idd die rug en de pasvorm van het zadel(door een ander als die hem aangepast heeft) na laten kijken. Een nieuw zadel verandert al heel snel van vorm na de eerste tijd. Het bokken kan ook met de nieren te maken hebben, indien hij daar last van heeft komt dat bij de galop ook naar voren. Dus ook meenemen in het onderzoek.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:09

Wat kreeg ie bij de vorige eigenaar te eten? En hoeveel beweging kreeg ie? Daar was ie braaf dus als je naar dat voer en bewegingsschema terug gaat en hij blijft bokken, weet je dat er iets anders aan de hand is. Ik vind uitproberen "gewoon omdat het kan" ook een hele plausibele verklaring nl.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:58

carrie79 schreef:
Uiteraard kan hij langer naar buiten, hij staat bij mij aan huis dus dat kan geregeld worden ,-)
Ben idd al begonnen om hem te longeren met een licht bijzetje om hem los te werken.

Een paard dat goed vastzit krijg je niet los door alleen te longeren. Zo duur is een masseur niet, dus ik zou er zeker eentje een keer laten komen.

Kan de pony niet 24/7 naar buiten als ze toch aan huis staat? desnoods met een kleiner afgezet stukje voor de nacht zodat niet alles kapotgetrapt word, maar ze toch wat bewegingsruimte hebben.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:02

Je zou hem ook op bietenpulp kunnen zetten in combinatie met een vitaminekorrel. Als hij schraal is slaat bietenpulp vaak beter aan dan brok

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:08

1) lichamelijk na laten kijken
2) meer naar buiten
3) brok drastisch omlaag, meer hooi
4) intensiever bewegen maar ben je er van bewust dat zijn conditie hier ook van vooruit gaat dus
5) zorg dat je dochter het aan kan (en leuk blijft vinden).

Qua les nog een tip. Kijk naar iemand die niet alleen rijtechnisch mee kijkt maar ook oog heeft voor de leeftijd en wensen van je dochter. Samen spellen doen die bij hem gymnastiseren, zorgen voor gehoorzaamheid en voor haar ook luk zijn. Lol met je knol :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:10

Doet die het bij je vriendin die hem bij rijdt ook?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:16

Staat maar zes uur op het land en krijgt alleen 's avonds hooi?
Als ze hier maar zes uur buiten komen krijgen ze daarnaast drie keer hooi. Zoiezo voor ze naar buiten gaan, als ze weer naar binnen komen en voor de nacht. En dan staan ze ook nog op stro....

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 21:17

dresjoepie schreef:
Doet die het bij je vriendin die hem bij rijdt ook?

Dat weet ik (nog) niet. Dit is afgelopen weekend gebeurd en zij komt woensdag weer ;-)

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:30

Ik zou de brokken drastisch verminderen bijv naar een kwart per dag evt een vitamine korrel erbij geven. Hooi flink omhoog, je zegt dat ie wat schraal is geef hem dan onbeperkt hooi bij en als hij nog schraal blijft kun je m ook rijker ruwvoer geven. Ik zou hem ook meer buiten zetten zeker nu in de zomer zou ik hem toch zeker 12 uur buiten zetten zelf zou ik voorkeur voor 24/7 hebben.
Misschien kun je hem zelf wat meer echt laten werken door hem bijv met dubbele lijnen te longeren.
Ook kan de andere persoon misschien net een keertje vaker rijden dan word ie misschien ook wat losser in zijn lijf.
Tis wel een lastig probleem, misschien dat het voor je dochter fijn is om een bokriempje aan het zadel te doen en evt ook nog aan de longeerlijn,dan kan ze zich in ieder geval vast houden en als ze dan ook aan de longeerlijn zit hoeft ze ook niet te sturen.
Lid worden van de pony club lijkt me sowieso een goed idee!

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:34

Het is echt een misverstand als je denkt dat een paard/pony dikker wordt van krachtvoeder. Geef hem onbeperkt hooi en een handvol krachtvoeder en je hebt een andere pony. Voor de rest zoveel mogelijk buiten. De pony heeft teveel energie en die moet hij kwijt kunnen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:32

dit is niet aanvallend bedoelt, maar waarom staat hij maar 6 uur per dag buiten? als je ze thuis hebt staan? in de winter kan ik het me enigzins voorstellen. maar nu het volop zomer is.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 15:52

Omdat ik dan bij huis ben. Maar nu niet meer hoor. Hij gaat nu gewoon 8u sochtends naar buiten en rond 6u savonds weer naar binnen ;-)

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:55

Bokt hij alleen met aanspringen in galop?
Dat deed mijn pony pas geleden namelijk ook een tijd. De osteopaat laten komen en hij zat vast achterin zn rug en ook lag zijn zadel niet meer goed dus is er een zadelmaker geweest voor een nieuw zadel en heb een hele andere pony nu!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:59

Staat hij alleen bij jullie thuis? Of heeft hij gezelschap?

Voer aanpassen: verlagen naar 2 handjes per dag en een goede multi vitamine/mineralen brokjes.
En hooi opvoeren naar ca. 8 kg hooi per dag.

Mijn haflingers lopen in de Dressuur/Vaardigheid mennen en worden dagelijks getraind. En krijgen een halve kilo Gastro plus brok.
Als ik hen 1,5 kg zou voeren, dan zou ik alle kanten van het bos zien.

Ik denk dat het gemakkelijkste het voer aanpassen is. Een paar keer bokken kan ook uit vrolijkheid. Maar het is altijd goed om eens na te laten kijken door de veearts om problemen uit te sluiten