Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
janouk schreef:Tip
Pak je zweep, doe hem in de mond van je paard en houdt je duimen bij de lippen van je paard.
Haal hem dan uit de mond en meet tussen je duimen de maat die het paard minimaal nodig heeft.
darkadia schreef:Nieuwe bitje ziet er stuk beter uit qua maat TS! Heb je er ook al mee gereden en merk je verschil?
D-trens is wat stabieler en kunnen geen velletjes tussen gaan, maar sommige paarden vinden een watertrens weer fijner, juist doordat de ringen iets minder direct inwerken, dus ben wel benieuwd of je verschil ervaart.
magda_90 schreef:Ik persoonlijk vind deze een halve cm te groot. De mondhoeken horen wel vrij te liggen maar teveel speling kan ook weer schuurplekken veroorzaken.
Overigens als de ruiterzaak dit een Dtrens vind dan twijfel ik aan hun kunde gezien dit een bustrens is.
Het verschil in bitringen zit hem in de beweeglijkheid van het mondstuk tov de bitringen. Bij een watertrens liggen ze los, bij een bustrens vast. Wil je meer zijdelingse bekrachtiging dan gebruik je een Dtrens. Wil je nog meer zijdelingse bekrachtiging gebruik je een kneveltrens.
Een sterk paard wordt niet los door het gebruik van andere bitringen. Je moet hem zacht maken. Een andere bitring kan wel de ligging comfortabeler maken maar is geen oplossing voor het probleem (tenzij het probleem ontstond door een verkeerd passend bit).
Hier op een rijtje onder elkaar zodat je het verschil goed ziet.
http://c8.alamy.com/comp/D26BD2/a-varie ... D26BD2.jpg
De onderste, een baucher bitring ofwel een hangende trens laat het mondstuk in de mond hangen waardoor de lagen ontzien worden. Dit is echter een wat ander verhaal dan bovenstaande en laat ik vanwege het topic links liggen.
vur schreef:Ik vond de watertrens nog niet zo slecht zitten kwa maat eerlijk gezegd. De busstrens vind ik te breed. Trouwens, met een paard wat soms sterk kan zijn, zou ik eerder een watertrens nemen dan een bustrens.
vur schreef:Door te brede bitten kun je ook enorme schade in de mond krijgen. Passen van het bit doe ik door het bit recht in de mond te houden en niet in rust. Dan 1 kant naar buiten trekken zodat de andere mondhoek tegen de bitring aan ligt en dan kijken of er aan de andere kant nog een pink tussen past. Dan is het goed.
Het verschil weet je inderdaad pas over meerdere weken, zo niet nog langer. Als het stabieler ligt, is dat fijn, maar sta niet raar te kijken als je over een tijdje merkt dat ie toch weer sterk wordt of in je hand gaat hangen.
ierusju schreef:Ik vind hem persoonlijk te groot. Je hebt hem namelijk in rust hangen en het bit steekt al uit. Je zou ook eens moeten kijken hoe het er uitziet als je je teugels aanneemt.
Ik vind dit ook een heel dik bit, wat voor jouw paard volgens mij geen toegevoegde waarde heeft.
Nadiine__x schreef:Reactie op je laatste foto's.
Andere reacties niet gelezen, dus sorry als ik dubbel typ!
Dit dit zit goed, en je hoofdstel lijkt ook goed afgesteld nu![]()
Je bit hangt goed in de mond als je je bakstukken iets kan wiebelen en alles stabiel blijft liggen.
Overigens heb je er nu een bustrens in hangen, een D trens zit er anders uit en werkt ook scherper in. Dus dit is een prima keus! Wel heb je kans dat je paard zwaarder op de hand word van dit bit, want deze zijn zachter als een watertrens.
Maar meeste rijden er zo mee weg hoor!
Mocht je ij de. Toekomst toch weer voor een watertrens gaan onthoud dan dit:
Een watertrens valt 1cm kleiner,dus heeft je paard met een bustrens 13,5cm dan heb je van een watertrens een 14,5cm nodig.
Bitten worden namelijk gemeten over de gehele (gebroken) stang, en bij een watertrens loopt deze nog een stukje voorbij de bitring door