7 jarige verkeersmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 17:10

Wdj schreef:
Staan ze in het land langs die drukke weg? Want in dat geval hebben ze al veel gezien.

Ze weten dan wat ze zien en horen, da's alles.
(in mijn ogen dan he)

Het is toch heel anders als je langs de weg loopt en er komt een vrachtwagen vlak achter en langs je......Daar reageren ze toch heel anders op dan van een afstandje.

Dus ze zijn in mijn ogen dan niet echt verkeersmak als ze het verkeer kenne vanaf een afstand in een land of bak langs de drukke weg.

Jiildou23

Re: 7 jarige verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 17:37

Ik volg ook even mee, want kan ook wel wat tips gebruiken. Meneer kan zelf ook helemaal in paniek raken van groot verkeer en tegemoet komende auto''s hoewel ik wel het idee heb dat hij me soms ook wel eens uitprobeert. De ene auto is wel eng en de andere niet bijvoorbeeld.

En ik weet niet precies of je paard er gevoelig en andere paarden volgt, maar die van mij kan het vrij weinig schelen of we alleen gaan of er gaat een heel braaf paard mee voorop. Ik ging laatst met de buurvrouw op pad, we kwamen een oude bus tegen die maken altijd iets meer lawaai. Zij dus voorop, maar meneer gaf er helemaal niets om. Hij zette het nog op een achteruit en had geen steun aan het brave paard dat voor hem liep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 17:51

Ragdollcat schreef:
Wdj schreef:
Staan ze in het land langs die drukke weg? Want in dat geval hebben ze al veel gezien.

Ze weten dan wat ze zien en horen, da's alles.
(in mijn ogen dan he)

Het is toch heel anders als je langs de weg loopt en er komt een vrachtwagen vlak achter en langs je......Daar reageren ze toch heel anders op dan van een afstandje.

Dus ze zijn in mijn ogen dan niet echt verkeersmak als ze het verkeer kenne vanaf een afstand in een land of bak langs de drukke weg.

Klopt. Mijn paarden zouden met hun neus bijna het voorbij rijdende verkeer aan kunnen raken als ze in de paddock staan. Maar als ik met mijn jonkie ga wandelen en er komt een auto langs haar dan vindt ze het doodeng.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 18:06

[***] :D voor mij een al te bekend verhaal!

Zie het zo vaak om mij heen en dat men dan denkt dat het zo ook verkeersmak gemaakt kan worden, maar dan kwamen ze heel vaak van een koude kermis terug haha.

Daarom zijn ze voor mij persoonlijk niet verkeersmak als ze het enkel vanuit het land en of paddock/ bak het verkeer zien en horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 21:09

Ragdollcat schreef:
[***] :D voor mij een al te bekend verhaal!

Zie het zo vaak om mij heen en dat men dan denkt dat het zo ook verkeersmak gemaakt kan worden, maar dan kwamen ze heel vaak van een koude kermis terug haha.

Daarom zijn ze voor mij persoonlijk niet verkeersmak als ze het enkel vanuit het land en of paddock/ bak het verkeer zien en horen.

Inderdaad! Veel mensen zeggen tegen mij: oh maar die van jou ziet zoveel verkeer, die is wel verkeersmak.....

In het weiland is ze supermak als ik daar zelf met de trekker rijd. Ze neemt rustig een snoepje uit mijn hand terwijl de trekker draait, het is een hele oude, dus hij knettert en kraakt nogal, maar daar heeft ze geen enkel probleem mee. Ook als de loonwerker met groot materiaal door haar land rijdt om op het hooi-land te komen is er niks aan de hand, maar oh wee als ik een meter of 20/30 van het erf/land/paddock verwijdert ben en er komt een trekker aan }> }> }>

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 21:53

Haha, grappig is dat he.

Pas als ze echt aan het verkeer deelnemen is het heel anders.........dus echt verkeersmak zijn ze niet en daar kunnen de mensen zich lelijk in vergissen.

Paarden he.......

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 23:20

Ik zou eerst in de bak beginnen. Schrijtraining zoals hier al benoemd en het wennen aan voertuigen terwijl ze in training is.
Dus trekker langs de bak zetten, eerst uit, dan stationair draaiende, dan regelmatig langs rijden. Daarna trekker ín de bak en zelfde verhaal. Dit net zo met zoveel mogelijk andere voertuigen en net zo buiten de bak.
Daarna zou ik, als je zelf voldoende vertrouwen heb, het buiten t erf gaan proberen. Met een makelaar maatje ernaast of ervoor. En dan in het begin miss hier echt maar 50m op en neer. Je moet ergens beginnen hé ;)

Succes!

Jiildou23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 00:52

Maar wat als je zelf geen trekker of vrachtwagen ter beschikking hebt? Dan wordt het in de bak zetten van de voertuigen die juist zo eng zijn knap lastig

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 03:13

Ik heb heel veel met mijn paard gewandeld om haar verkeersmak te krijgen. Maar zij is echt een koele kikker en het interesseert haar allemaal vrij weinig.

Mijn pony heb ik verkeersmak gemaakt door iemand anders te vragen en samen met mijn paard en pony te gaan wandelen. Zo heb ik andere mensen en paarden ook geholpen aan het wennen van verkeer, gewoon door met mijn paard mee te wandelen. Het scheelt gewoon een hele hoop als je er een paard bij hebt lopen wat het allemaal wel prima vindt, dit brengt hij ook over op de ander.

Ik zou dus iemand zoeken met een paard dat goed verkeersmak is (of iemand die met een paard van jou die goed verkeersmak is) met je gaat wandelen. Eerst het andere paard voorop en lekker wandelen, dan als na een tijdje dat goed gaat, kun je ook kleine stukjes zelf voorop gaan lopen, net zolang tot je paard zo relaxt is dat hij het zelf kan. Ik zou ook niet gaan klooien in je eentje, want dat is gewoon niet praktisch en kost je waarschijnlijk ook een hoop stress (en misschien ook wel ongelukken). En hoe vaker je oefent, hoe beter het wordt.

Zorg ook voor iets waarmee je je paard goed onder controle kan houden. Bijvoorbeeld een hoofdstel met bit of een hengstenketting. Zodat je nog wat te vertellen hebt, mocht het toch even niet zo lopen als je gehoopt had. Die van mij reageren bijvoorbeeld ook erg goed op een touwhalster.

En nog een tip: maak zeker in het begin de wandelingen niet te lang. Het kost behoorlijk veel energie om zoveel nieuwe dingen op te nemen en je wilt het natuurlijk wel leuk houden. Zeker bij een eerste keer kan een wandeling van 10 min al meer dan genoeg zijn.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 07:27

[***] schreef:
Citaat:
Met mijn gup van net 4 ben ik daar ook mee begonnen. Die zag ook veel spoken. Ben met hem op alles afgestapt wat eng was en hem laten 'touchen' (m'n hand aanraken) op het gene wat hij eng vind. Plastic, beelden op het erf, traktoren etc.

Wil je dit voor mij uitleggen? Op welk moment raakt hij je hand aan, waarom en met welk doel?

Tuurlijk. Ik heb hem vooraf al 'touchen' geleerd. Als ik m'n hand horizontaal 'wiebel' en 'touch' zeg raakt hij met z'n neus m'n hand aan. Handig als ik em bv roep dan weet hij precies dat hij naar me toe moet komen en welke afstand is gewenst. Maar ook bijvoorbeeld als ik hem wil laten leren stil te staan naast een krukje, om te hangen (zadelmak maken). Dan laat ik hem doorlopen zodat hij naast me staat, toucht en hij blijft dan netjes staan zodat ik kan hangen.

In het begin zodra hij enge dingen zag was zijn eerste reactie direct wegwezen. Logisch ook. Door hem in de buurt van bijvoorbeeld een traktor te laten touchen, leidde ik hem af met een opdracht en kwam hij dichterbij. Uiteindelijk leg ik dan m'n hand op in dit geval de traktor zodat hij heel dichtbij moet komen om m'n hand aan te raken. Zo daagt hij ook zichzelt uit z'n angst onder ogen te komen. Zodra hij m'n hand dan toucht beloon ik rustig terwijl hij op dat moment zo goed als ontspannen het voorwerp besnuffeld. En de volgende keer is het niet meer eng.

Dat doe ik bij alles waar hij bang op reageerd. En ik merk nu (na 2 maanden) dat zodra hij iets spannend vind, er bijna vanzelf naar te gaat, het aanraakt en trots om zich heen kijkt. Ik vind het een perfecte manier om een paard zonder stres toch te leren omgaan met voor hun spannende dingen.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 08:38

Jiildou23 schreef:
Maar wat als je zelf geen trekker of vrachtwagen ter beschikking hebt? Dan wordt het in de bak zetten van de voertuigen die juist zo eng zijn knap lastig

Dat is zo, maar TS heeft beide op het terrein staan schrijft ze, vandaar mijn post.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 08:55

Jaan81 schreef:
Ik zou eerst in de bak beginnen. Schrijtraining zoals hier al benoemd en het wennen aan voertuigen terwijl ze in training is.
Dus trekker langs de bak zetten, eerst uit, dan stationair draaiende, dan regelmatig langs rijden. Daarna trekker ín de bak en zelfde verhaal. Dit net zo met zoveel mogelijk andere voertuigen en net zo buiten de bak.
Daarna zou ik, als je zelf voldoende vertrouwen heb, het buiten t erf gaan proberen. Met een makelaar maatje ernaast of ervoor. En dan in het begin miss hier echt maar 50m op en neer. Je moet ergens beginnen hé ;)

Succes!

Maar dit is juist wat ik zeg. Het werkt niet op deze manier. Mijn paard vindt trekkers, shovels, vrachtwagens,motoren enz absoluut niet eng zolang ze in haar eigen bak,paddock of land staat. Buiten die omgeving is het doodeng en zeker reden tot paniek en gevaarlijk gedrag......

Ik ga het komende zomer maar eens proberen om samen een verkeersmak paard een rondje te doen. Naar mijn idee werkt dat beter.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 10:25

Touchen doet mijn paard ook, maar zij doet het uit zichzelf als ze zich onzeker voelt. Ze zoekt dan duidelijk steun door haar neus tegen je hand te drukken.

Secrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 11:54

Zoals al eerder is gezegd; schriktraining proberen. Dan kan je de reactie van je paard leren kennen. Fietsen en motors oefenen hoeft niet zo lastig te zijn. Je kan bijvoorbeeld eerst de fiets neerzetten en je paard er aan laten ruiken en naar kijken tot het niet meer eng is. Dan kan je er geluiden mee maken, de bel bijvoorbeeld en als dat allemaal niet eng is zou je de fiets kunnen bewegen of iemand vragen of ze langs willen fietsen. Heb je de grote voertuigen op het erf staan? Dan kan je daar opzich wel op dezelfde manier mee oefenen.

Ik zeg niet dat dit werkt, maar het is een idee. Heel veel succes!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 14:32

[***] schreef:
Jaan81 schreef:

Succes!

Maar dit is juist wat ik zeg. Het werkt niet op deze manier. Mijn paard vindt trekkers, shovels, vrachtwagens,motoren enz absoluut niet eng zolang ze in haar eigen bak,paddock of land staat. Buiten die omgeving is het doodeng en zeker reden tot paniek en gevaarlijk gedrag......

Ik ga het komende zomer maar eens proberen om samen een verkeersmak paard een rondje te doen. Naar mijn idee werkt dat beter.

Ik zeg ook niet dat het voor ieder paard werkt, maar bij die van mij wel en bij die van een vriendin ook.
TS vraagt tips, dit is de mijne. Niet gezegd dat het werkt, maar zo zou ik het proberen.

esmeeenw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 16:26

Met meerdere mensen naar buiten (3 ofzo) dat als er iets gebeurt dat zij kunnen helpen.
Ik zou eerst aan de hand gaan er dan er op.
Idd met meerdere paarden gaan werkt ook wel want het zijn kuddedieren, als de één volgt gaat de ander ook

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:02

Bomproof paard of pony dat is m.i de beste methode. Zo kan je paard steun zoeken!! Met mijn jaarling net de drukke weg op geweest..ambulance met dikke sirene overleefd! Super braaf zelfs de bomproof pown spande wat aan! Steun aan elkaar is zo belangrijk!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:09

Als ze in de bak al zo raar doet zou ik het dier eerst maar eens fatsoenlijk aan de hulpen zetten.
Een tractor bij de buren zou bij een goed opgeleid paard niet voor problemen moeten zorgen, die heeft immers de aandacht bij jou.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:03

Ik weet niet of het voor jou werkt, maar zo heb ik mijn toen 2-jarige verkeersmak gemaakt.
Zorg eerst dat het grondwerk echt in orde is, schriktraining in de bak is een goede oefening. Zo weet je hoe ze reageert op 'enge' dingen.

Ik gebruikte als hulpmiddel een monty robert halter en een leadrope. Zo heb je net even wat meer te zeggen. Mijn fjord heeft aangeleerd om als hij iets echt eng vind om naar mij toe te draaien, of om me heen. Zo rent hij in ieder geval niet de weg op. Een paard meenemen kan ook, maar hij moet het uiteindelijk ook alleen kunnen en ik doe dat altijd liever alleen. of met een extra persoon erbij.

Als je savonds laat of smorgens heel vroeg gaat oefenen zal het nog niet zo heel druk zijn met het verkeer en kun je het een beetje uit breiden. Af en toe halt houden, achterwaarts e.d.
Lekker laten kijken naar enge dingen en indien mogelijk erachter aan lopen. Als hij ziet dat hij het enge ding 'weg kan jagen' zal het volgende keer ook niet meer zo eng zijn.

Succes in ieder geval en denk om je eigen veiligheid!
Bij mij werkte dit in ieder geval prima en ik ben in het begin ook samen geweest met een heel bomproof paard, maar zeker ook veel alleen.
Inmiddels is hij zo goed als bomproof, soms zijn dingen nog eng maar hij rent niet meer weg.

Welke regio zit je?

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:09

Waarom doe jij dat liever alleen? Het is toch veel makkelijker om een relaxt paard mee te nemen waar van af gekeken kan worden? Als dat goed gaat, is alleen een logische vervolg stap. Ook natuurlijk gezien een logische methode, omdat paarden van elkaar leren. Maar waarom het jezelf moeilijker maken dan nodig?
Geen aanval he, gewoon interesse :)

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:57

Ik deed het eerst altijd met een ervaren paard erbij, dat ging heel goed. Toen ik eenmaal alleen wou gaan wou ze niet meer mee omdat ze zo gewend was met een ander paard te lopen. Heb hier veel grondwerk mee gedaan en nu gaat het veel beter.
Bij auto's die snel aankomen langs achter ga. Ik even stil staan zodat ze kan kijken en van daar werk ik verder naar het doorlopen. Wij hebben veel boeren met tractors in de buurt die ook paarden hebben dus als wij voorbij wandelen gaan ze stilstaan zodat ik haar kan laten ruiken, maar dat is niet mogelijk bij iedereen denk ik :) Ook deed ik eerst schriktraining in de wei met een grasmaaier, fietsen, paraplu's enzovoorts. Ze is nu 3 en bijna volledig verkeersmak.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:54

Siesjuh schreef:
Waarom doe jij dat liever alleen? Het is toch veel makkelijker om een relaxt paard mee te nemen waar van af gekeken kan worden? Als dat goed gaat, is alleen een logische vervolg stap. Ook natuurlijk gezien een logische methode, omdat paarden van elkaar leren. Maar waarom het jezelf moeilijker maken dan nodig?
Geen aanval he, gewoon interesse :)

Nee snap ik, maar ik was bang dat hij dan niet meer alleen op pad zou kunnen en dat ik het ook niet meer alleen zou durven. Met buitenrijden heb ik wel vrij lang samen gereden, maar met wandelen al heel snel alleen.
Nu heb ik natuurlijk een fjord, die is van zichzelf al vrij rustig.

Gin_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:30

Zelf ben ik voor het eerst op buitenrit met mijn 5 jarige gegaan vorig jaar. Met een ervaren paard voorop. En mn vriend liep aan een touwtje ernaast. Misschien dat dat een optie voor jou is?