Paard die na aanpak je eraf gooit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:09

Mijn merrie corrigeert mij ook hoor, als ik iets 'onterechts' doe. Meestal blijven we dan even heen en weer corrigeren totdat we een compromis gevonden hebben... :')
Maar misschien had je dus je eerdere hulpen niet duidelijk gegeven waardoor de tik voor haar uit het niets kwam?

irryproppy

Je kent elkaar niet,dus een mis communicatie is zo gebeurd.
Leer elkaar te begrijpen,merries zijn nou eenmaal vlugger aangebrand vooral een sensibele!
Terug naar de basis en pak het vanaf daar weer op.
Succes!

c_alsemgeest

En trek het je zelf ook niet te veel aan. Je hebt gewoon een fout gemaakt en zij je erop afgestraft (iets te heftig).
Morgen gewoon nieuwe dag nieuwe kansen en goed voelen wat je paard aan geeft. Dan weet je ook sneller waarin je haar weer kan corrigeren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:11

c_alsemgeest schreef:
En trek het je zelf ook niet te veel aan. Je hebt gewoon een fout gemaakt en zij je erop afgestraft (iets te heftig).
Morgen gewoon nieuwe dag nieuwe kansen en goed voelen wat je paard aan geeft. Dan weet je ook sneller waarin je haar weer kan corrigeren.

Precies. Zorg dat je zelf emotie-neutraal bent. Dan sla je twee vliegen in één klap: je paard neemt eerder dingen van je aan en het is voor jezelf ook veel prettiger als je je niet laat leiden door emoties.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:14

Ik denk ook zeker dat er sprake is van een miscommunicatie. Je kent je paard nog maar kort en waarschijnlijk snapt ze je hulpen niet helemaal. Volgende keer moet je eerst bij jezelf nagaan wat je deed en waarom ze je niet begrepen heeft. Hield je haar vast van voor en gaf je tegelijkertijd been? Gaf je misschien met je bekken aan dat je terug wilde en met je been vooruit? Ik denk dat je hulp moet krijgen van je instructrice in het geven van subtiele hulpen op de juiste manier. Sommige paarden zijn heel vergevingsgezind, andere flippen compleet bij onterechte correcties. Lijkt mij een prachtpaard die je een spiegel voor houdt.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:30

Sxnnelenix schreef:
Dankje voor de reactie! Onwijs goede kritiek @tennan. Ben benieuwd hoe het morgen gaat als ik alle kritiek ga gebruiken! Jullie horen het wel als het weer vliegles is geworden haha. Maar als ik alle reacties zo hoor denk ik dat ik meer fout zat dan zij en dat ik dit makkelijk kam veranderen en dat het dus we, goed gaat komen

Sportieve reactie +:)+ Veel plezier.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:42

bruintje123 schreef:
Koper schreef:

Heeft helemaal niks met merrie te maken, mijn ruin is precies zo. Dat is een intellectueel vuurpaard. Hartstikke fijn paard wat zich ook prima laat corrigeren maar o wee als je 'm oneerlijk behandelt.

Precies.
Is gewoon een karakterpaard ding.
Genoeg ruinen die als ze vinden dat een tik/been/hand onterecht is je vliegles geven.
De beste paarden die er zijn, daar zou iedereen eens een tijdje op moeten rijden :D

Ze bestaan ook (merries en ruinen) exact de andere kant op. Hoe harder je bent met hand/been/zweep/stem hoe vaker en langer ze stilstaan.

TS ik denk dat er hele goede tips en uitleg is/zijn gegeven. Succes!

Maflinger_S

Re: Paard die na aanpak je eraf gooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:57

Herkenbaar. Dit klinkt als een miscommunicatie tussen twee wezens die elkaar nog beter moeten leren kennen om te kunnen samenwerken. Het klinkt ook alsof je paard meer kennis en ervaring heeft van en in wat jij hogere dressuur noemt dan jij.

Komt goed. Vooral door kritisch naar jezelf te blijven kijken, en dat doe je zo te lezen al. Top! Ook les nemen kan helpen om de communicatie te verbeteren.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:57

Waarom je paard niet stopte voordat je er naast lag kan aan veel dingen liggen:
Bijv je ging klemmen met je benen om te blijven zitten, je raakte uit balans wat je paard eng vond misschien enz enz.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:08

Slim paard! Ze verteld je gelijk even dat dit niet haar manier van samenwerken is. Sommige paarden hoef je niet te corrigeren maar enkel nog een keer te proberen. Die doen van zichzelf zo hun best dat je ze erg kunt kwetsen door een lompe aanpak.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:45

Wat reageer je fijn en open ts.

Je hebt een ervaren paardje gemocht im te leren. Dus bij deze :o . Beetje jammer dat het zo moest haha.

Ik senk ook dat her miscommunicatie is. Morgen weer lekker opstappen en kijken hoe je haar wel vertreld dat ze moet verruimen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:51

Misschien schrok ze zich ook gewoon te pletter omdat ze bijv bij de vorige eigenaar niet met zweep gereden werd?
Van 1x een ontploffing zou ik nou niet meteen van een probleem spreken.
Mijn bijrijder kon in het begin rodeo verwachten in galop omdat ze onbewust klemde in haar boven benen (remmen) en dan een tik gaf omdat het paard niet aangaloppeerde (logisch als je remt). Dan kreeg ze ook rodeo bokken.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:03

Wat ik nog niet heb gelezen is dat ze het misschien niet kan doordat ze bv toch wat kracht mist.

Die van mij laat heel klein merken wanneer iets te zwaar is en wanneer ze iets niet kan. Zie je haar waarschuwingen niet dan ga je uiteindelijk ook vliegen.

In elk geval dus een miscommunicatie. Zodra je je paard beter leert kennen ga je wel op elkaar in spelen. Geef het tijd TS, en heel veel succes!

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:12

Herkenbaar! :=
Ik rij sinds een maand of 4 een 23-jarige KWPN-merrie bij, die lange tijd amper tot niet heeft hoeven werken.
Afgelopen woensdag gingen we een blokje om en de eigenaresse ging ook ff gezellig mee op de fiets.
Ze wilde wat mooie foto's van ons maken bij een nabij gelegen kasteel.
Alleen was Lancia het niet eens met het feit dat ze daarvoor stil moest staan.
Hoe langer ze dat moest doen, hoe meer ze ging lopen klieren (als in achteruit lopen).
Op een gegeven moment ging ze ook niet meer vooruit als ik wat been gaf, dus ik tikte zachtjes met de zweep op dr billen (ook om te voorkomen dat we de gracht of boom in gingen samen).
Nou daar was mevrouw NIET van gecharmeerd, dus ze bokte ff.
En dan ook echt van kont omhoog en hoofd omlaag.
Oopsie! :')

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:28

Super hoe je de reacties opneemt TS! Met zo'n instelling kom je er wel :D
Succes!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 22:01

Dat was een straffe correctie van je paard naar jou toe. :D Jij denkt nog wel een keer voor je weer een tikje geeft. Mijn paard flipt ook van de zweep. Die is er op jonge leeftijd mee de trailer in getimmerd omdat ie had besloten dat ie liever ging lopen. Jawel, niks meegemaakt, gewoon niet willen. Mijn paard is al 16,5 jaar mijn beste vriend. Ik ken al zijn streken inmiddels wel. Sindsdien is ie een beetje panisch voor de zweep. Daarom rijd ik met een spoortje. Probleem opgelost. Maar dat is paniek en de mijne is ruin.

Jouw verhaal leest inderdaad meer als een pissige merrie die je op je nummer zet.

Een ruin van ons rekende in het verleden altijd pas na 2 rondjes af. Had ie meer effect van. :') Ook zo'n gevalletje. Een Pastrocio. Heel oud bloed...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 22:26

tennan schreef:
Citaat:
Toen zij niet wou versnellen in de draf, gaf ik haar een correctie met de zweep.

Je gaat er eigenlijk bij voorbaat al vanuit dat je paard niet wil versnellen, dat ze in haar oude tempo blijft om jou te klieren. Maar paarden klieren niet met opzet, ze kunnen hooguit iets niet snappen. En dat is precies de reden dat een ruiter voor zoiets niet hoort te 'corrigeren', slaan met de zweep.

Stel je voor dat jij sommen moest maken. De wortel van 144 keer 26 en dat delen door drie, of zo. En stel dat je dat hartstikke moeilijk vond en niet direct het antwoord wist.
Dan helpt het toch ook niet wanneer jouw leraar je een lel met een liniaal geeft? Je wordt er boos van en je kunt door die klap al helemaal niet opeens wél die som maken.
En het helpt juist wel als hij er nog eens met je voor gaat zitten. Als hij kijkt of je het goed doet, uitlegt hoe het moet, desnoods wat stapjes terug gaat om te oefenen en het dan weer een keer probeert. Dan voel je je begrepen en je leert ervan.

Die rol van de docent moet je als ruiter ook hebben. Coach je paard, leer haar regels maar straf haar niet voor iets wat ze niet kan doen omdat ze het simpelweg niet kan doen.

Mooi uitgelegd! :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:16

Je moet vooral dit onthouden: als je paard iets niet goed doet, dan komt dat omdat jij het niet goed aangeeft. Zij is niet degene die iets fout doet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:22

Casarell schreef:
Tja.. het is een merrie.. daar ben je niet de baas van, maar moet je mee samen werken. Er zijn dus merries die een goeie correctie niet accepteren.. dan zijn ze zwaar beledigd.

We hebben hier een merrie van 22 op stal. We accepteren elkaar en daar is dan ook alles mee gezegd.
Als ik haar probeer te corrigeren dan ligt het volledig aan haar stemming hoe ze dat oppakt. Ze kan soms inderdaad zwaar beledigd zijn en een andere keer laat ze het over zich heen komen.
Ze is een echte merrie, geen poespas, heel duidelijk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:28

hoe gaat het TS?

Estherbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:56

Oefenen. Desnoods zadel controleren of lichamelijk maar kan ook een miscommunicatie zijn. Niet boos worden en lekker door trainenen