Maar misschien had je dus je eerdere hulpen niet duidelijk gegeven waardoor de tik voor haar uit het niets kwam?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
c_alsemgeest schreef:En trek het je zelf ook niet te veel aan. Je hebt gewoon een fout gemaakt en zij je erop afgestraft (iets te heftig).
Morgen gewoon nieuwe dag nieuwe kansen en goed voelen wat je paard aan geeft. Dan weet je ook sneller waarin je haar weer kan corrigeren.
Sxnnelenix schreef:Dankje voor de reactie! Onwijs goede kritiek @tennan. Ben benieuwd hoe het morgen gaat als ik alle kritiek ga gebruiken! Jullie horen het wel als het weer vliegles is geworden haha. Maar als ik alle reacties zo hoor denk ik dat ik meer fout zat dan zij en dat ik dit makkelijk kam veranderen en dat het dus we, goed gaat komen
bruintje123 schreef:Koper schreef:
Heeft helemaal niks met merrie te maken, mijn ruin is precies zo. Dat is een intellectueel vuurpaard. Hartstikke fijn paard wat zich ook prima laat corrigeren maar o wee als je 'm oneerlijk behandelt.
Precies.
Is gewoon een karakterpaard ding.
Genoeg ruinen die als ze vinden dat een tik/been/hand onterecht is je vliegles geven.
De beste paarden die er zijn, daar zou iedereen eens een tijdje op moeten rijden
tennan schreef:Citaat:Toen zij niet wou versnellen in de draf, gaf ik haar een correctie met de zweep.
Je gaat er eigenlijk bij voorbaat al vanuit dat je paard niet wil versnellen, dat ze in haar oude tempo blijft om jou te klieren. Maar paarden klieren niet met opzet, ze kunnen hooguit iets niet snappen. En dat is precies de reden dat een ruiter voor zoiets niet hoort te 'corrigeren', slaan met de zweep.
Stel je voor dat jij sommen moest maken. De wortel van 144 keer 26 en dat delen door drie, of zo. En stel dat je dat hartstikke moeilijk vond en niet direct het antwoord wist.
Dan helpt het toch ook niet wanneer jouw leraar je een lel met een liniaal geeft? Je wordt er boos van en je kunt door die klap al helemaal niet opeens wél die som maken.
En het helpt juist wel als hij er nog eens met je voor gaat zitten. Als hij kijkt of je het goed doet, uitlegt hoe het moet, desnoods wat stapjes terug gaat om te oefenen en het dan weer een keer probeert. Dan voel je je begrepen en je leert ervan.
Die rol van de docent moet je als ruiter ook hebben. Coach je paard, leer haar regels maar straf haar niet voor iets wat ze niet kan doen omdat ze het simpelweg niet kan doen.
Casarell schreef:Tja.. het is een merrie.. daar ben je niet de baas van, maar moet je mee samen werken. Er zijn dus merries die een goeie correctie niet accepteren.. dan zijn ze zwaar beledigd.