SilverS schreef:Marit_P schreef:Kan het niet zo zijn dat je paard denkt dat dat bokken een gewenste reactie is? Aangezien je aangeeft altijd bij het aansporen een tik te geven en dat hij daardoor ging bokken. Het zou best kunnen dat hij dat bokken in eerste instantie deed vanwege een blokkade, maar aangezien het niet gecorrigeerd werd hij nu denkt 'aansporen=bokken', dus dan kan het aangeleerd gedrag zijn.
Ik weet niet 100% of dit zo werkt en zou ook niet weten hoe je dit aan zou kunnen pakken.
Succes in ieder geval!
Aan de longe raak ik mijn paden zelden aan met de zweep. Als hij wat stilvalt jaag ik er gewoon wat achter met de zweep dus ik raak hem dan niet aan. Het was een keer dat hij stil viel en ik snel wou reageren en dan zo wat wat stampte met mijn voeten zo van alee vooruit en dan bokte hij ook een keer. Ik gebruikte mijn zweep op die moment niet. Hij bokt nooit echt hoog maar zwiert zo toch eens met zijn hoofd en een bokje geven
Doet hij dat alleen van draf naar galop, zoals je dat in de OP aangeeft?
En wat ik bedoelde was dat het niet per sé gerelateerd hoeft te zijn aan de zweep. Ik was meer richting klassieke conditionering aan het kijken. Voorbeeld van de hond: Elke keer als de hond een belletje hoort krijgt hij eten. Van dat eten gaat hij kwijlen. Later wordt er weer met het belletje gerinkeld maar wordt er geen eten gegeven. Toch kwijlt de hond, omdat hij het belletje wel nog associeert met eten. Dus in jouw geval: Jij spoort je paard aan om in galop te gaan. Hij reageert niet dus geef je een tik. Als reactie op die tik geeft je paard een bok. Als je dit zo vaak hebt gedaan dat je paard dit automatisch doet, kan het zijn dat hij elke keer als jij aanspoort om de overgang naar galop te maken (of dit nou is als je erop zit of ernaast staan) dat hij een tik verwacht dus gaat bokken. Snappie?

Misschien wat vergezocht, maar dit was het eerste wat er bij mij binnenschoot en ik ben ook wel benieuwd of anderen hier ook iets in zien.
Verder denk ik ook aan evenwichtsproblemen. Bokt je paard beiden kanten op of alleen op bijvoorbeeld de rechterhand?