Merrie 10 jaar groeit in schofthoogte en krimpt in boommaat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:22

Er gebeuren zeker bijzondere dingen om een pony op een lagere hoogte ingemeten te krijgen.

Er zijn zelfs mensen die de pony leren om zich in de schoft te laten zakken. Omdat de ribbenkast en dus de schoft met spieren en niet met botten aan de voorbenen verbonden zijn, kunnen paarden de schoft laten zakken ten opzichte van de voorbenen.

Er zijn dus mensen die ze dit op commando kunnen aanleren en hier grof geld voor vangen. Als de pony net een categorie kleiner wordt ingemeten dan kan dat voor de ruiter zeer gunstig uitpakken, met name in de springsport.

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 13:58

sjouk_L schreef:
Er gebeuren zeker bijzondere dingen om een pony op een lagere hoogte ingemeten te krijgen.

Er zijn zelfs mensen die de pony leren om zich in de schoft te laten zakken. Omdat de ribbenkast en dus de schoft met spieren en niet met botten aan de voorbenen verbonden zijn, kunnen paarden de schoft laten zakken ten opzichte van de voorbenen.

Er zijn dus mensen die ze dit op commando kunnen aanleren en hier grof geld voor vangen. Als de pony net een categorie kleiner wordt ingemeten dan kan dat voor de ruiter zeer gunstig uitpakken, met name in de springsport.

Nou dan hadden ze aan deze een goede bij de meting, die was fysiek niet in staat om een schoftlift maken, hele reflex was totaal weg. In combinatie met de onmogelijkheid om het bekken te kantelen vandaar ook de ernstige verdenking op trauma.
Met 8 wekelijkse osteo en dagelijks tijdens het poetsen oefenen kwam de reflex na ongeveer 4 maanden gelukkig geleidelijk aan weer terug, Nu kan ze al een heel eind omhoog hoewel ze het nog steeds niet prettig vindt.

En voor wat betreft dat grof geld verdienen: voor veel geld is bijna alles te koop maar geen garantie op succes.. In ondeskundige handen is zelfs het beste paard in no-time naar de knoppen gereden en is ie niks meer waard.
Maar hee... als je geld in overvloed hebt dan zeg je toch gewoon dat het een rot-knol is en koop je gewoon weer een andere dure hoog geklasseerde die exact dezelfde weg aflegt? :roll:

BigOne

Re: Merrie 10 jaar groeit in schofthoogte en krimpt in boommaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:14

Wat betreft meten, ik vind de regel tot negen jaar meten bij de pony's prima maar op kampioenschappen , net als bij fei wedstrijden nameten, de top drie. Dan weet ik nu al dat er heel veel een titel niet gehad zouden hebben. En meten op fei wedstrijden, mensen nemen hun eigen hoefsmid mee, ochtend van de meting een ijzertje van enkele millimeters er onder en zo kort mogelijk bekappen, scheelt zo twee centimeter. Dan weer het gewone ijzer er onder. Ook zijn er mensen die een pony de hele nacht geen water geven tot de volgende ochtend voor een meting, scheelt ook zo weer een centimeter. Belachelijk en ik heb altijd dit soort praktijken verworpen, onze pony's zaten gewoon in de maat maar ook zeker wel titels verloren aan veel te grote pony's. Helaas, het is niet anders, sport moest voor ons eerlijk zijn, punt.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:47

Amikaa schreef:
sjouk_L schreef:

Nou dan hadden ze aan deze een goede bij de meting, die was fysiek niet in staat om een schoftlift maken, hele reflex was totaal weg. In combinatie met de onmogelijkheid om het bekken te kantelen vandaar ook de ernstige verdenking op trauma.
Met 8 wekelijkse osteo en dagelijks tijdens het poetsen oefenen kwam de reflex na ongeveer 4 maanden gelukkig geleidelijk aan weer terug, Nu kan ze al een heel eind omhoog hoewel ze het nog steeds niet prettig vindt.

En voor wat betreft dat grof geld verdienen: voor veel geld is bijna alles te koop maar geen garantie op succes.. In ondeskundige handen is zelfs het beste paard in no-time naar de knoppen gereden en is ie niks meer waard.
Maar hee... als je geld in overvloed hebt dan zeg je toch gewoon dat het een rot-knol is en koop je gewoon weer een andere dure hoog geklasseerde die exact dezelfde weg aflegt? :roll:

Ik ben het met je eens, als je de ellende soms ziet!

Maar zolang er mensen geld voor blijven betalen zijn er ook altijd wel mensen die dat geld wel aan willen pakken.

Ik zeg natuurlijk ook niet dat dit is wat met jou paardje gebeurd is, maar dat dit soort zaken kunnen zou wel het verschil in schofthoogte verklaren.

Op het moment heb ik ook een dergelijk projectje staan met ten tijde van aankoop behoorlijk achterstallig onderhoud. Maar ook daar gaat het gelukkig na de osteopathie behandelingen een stuk beter mee.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:18

Ik wil je enkel complimenteren voor het kopen van een verreden en getraumatiseerd paard. Echt goed en lief van je. Je paard ziet er goed uit en maakt een gezonde indruk. Well done! En leuk beest!

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 15:21

MentjesMusic schreef:
Ik wil je enkel complimenteren voor het kopen van een verreden en getraumatiseerd paard. Echt goed en lief van je. Je paard ziet er goed uit en maakt een gezonde indruk. Well done! En leuk beest!

Thanks MentjesMusic!
Het is ook echt een mooi karakter, ze is werkwillig, gevoelig en leert snel. In mijn ogen de mooiste eigenschappen voor een dressuuurpaard. Sinds we zijn gaan rechtrichten volgens AdB methode gaan we met grote sprongen vooruit en hebben we beiden weer plezier, gaat helemaal goedkomen!