Stap oefeningen wegens blessure gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:43

vooral op de harde volte kreupel. Bij opstarten lijkt het mee te vallen maar naarmate ze dan langer draaft wordt het erger. In het begin kon je het rechtuit op harde bodem niet zien. Ze heeft het aan 1 achterbeen, dat schijnt lastiger te zijn qua herstel dan aan een voorbeen. Volgens een hoefsmid die ik sprak. Waarschijnlijk uitgegleden/gevallen bij gaan liggen of opstaan of vastgelegen in de box. Stond op ochtend met twee dikke benen kreupel op stal. Bij dierenarts buigproeven en rechtuit draven toen liep ze niet helemaal lekker maar ook niet heel slecht. metacam en 2 weken op rust.. De dikke benen gingen over, kreupelheid leek ook beter maar toen ik weer ging opbouwen met longeren in draf voelde het niet goed, eerst wat stijf, toen ging ze ging hippen en zakte door achterbeen heen. Toen weer heengegaan en toen hebben ze een kreupelheidsonderzoek gedaan met uitverdoven en echografie en foto's.

Qua stappen heb ik veel gewandeld en gestapt onder het zadel, over de weg/het fietspad. In de bak gewoon dressuurmatig gestapt. lang en laag, middelhoog, meer opgericht. tempowisselingen, verzamelen, veel grote lijnen en ruime figuren, slangenvoltes, wijken, volte openen en sluiten, schouder binnenwaarts, travers, appuyeren, halthouden en achterwaarts. Maar vooral gelet op dat de bodem vlak is en niet mul/zwaar en dat ze niet kon struikelen of zich verstappen. balkjes stappen leek mij niet verstandig. op vlakke bodem door water stappen zou weer wel kunnen. Mocht haar ook in de aquatrainer/seewalker zetten van de dierenarts. (maar nog niet gedaan vanwege kosten en vervoer er naar toe elke keer) Denk dat als het paard betuigd was geweest ik haar voor de wagen had gezet om buiten steeds een blokje om te stappen over de weg.

Babootje

Re: Stap oefeningen wegens blessure gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:50

Ik denk toch ook Joyce dat met dit soort blessures te weinig rust wordt voorgeschreven.
Ik zou dus zeggen" rust rust rust. Stappen onder het zadel kan op vlakke bodems. Maar oprichting, verzamelen, tempowisselingen, zijgangen als appuyement en wijken etc, volte openen en sluiten zijn naar mijn mening al veel te zwaar voor zo een blessure.
Balkjes stappen met het oog op het risico dat ze erop stappen doe ik dan ook niet.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 18:31

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Echt fijn!
Vandaag in de bak aan de slag geweest in de bak. Eigenlijk veel van de dingen die jij noemde en ze pakt het super goed op! En vind het nog leuk ook.
Onze bakken zijn gelukkig super!

Met een foto konden ze het niet goed zien. En met de echo kunnen ze niet de hele banden zien omdat ze de hoef in gaan.
Het is echt een goede arts wat weet wat hij doet.
Ze heeft nooit een dik been gehad en nooit heel erg kreupel gelopen.
Op het harde rechtuit en volte loopt ze goed. Alleen op het zachte zag je heel licht wat. En dat kwam dus terug af en toe. Daarom kliniek laten komen. Twee dierenartsen.
Met uitverdoven was het met de tweede prik meteen beter. En de dag na het inspuiten liep ze meteen veel ruimer! Het stappen is uit voorzorg dat de banden niet toch een klein beetje verrekt zij.
Ik heb daarover nu wel genoeg uitgelegd.
En over de molen, dat zal alleen gebeuren bij gezet als ik een dag niet kan, en dat is niet vaak.
Gewoon in de molen vaker omdat ze twee keer per dag moet stappen buiten het gewoon op de paddock gaan. En ze kunnen daar onmogelijk uitglijden.
Het is mijn paard hé. Dus ik zal niks doen wat niet goed of gevaarlijk zal zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 02:10

Ik heb de laatste maanden er slechts 2x opgezeten vanwege tijdgebrek en regelmatig bevroren of natte bodem. Ze staat in een paddock die voor de helft bestraat is en voor de helft uit een niet te zware zandbodem bestaat. Daar loopt ze overdag rond. Het is vooral lastig haar rustig te houden. De sprongen die ze maakt als ze een ontplof moment heeft doordat andere paarden gaan rennen en idioot toen terwijl zij net in haar kleine stukje gras staat of na een vorstperiode de bodem eindelijk weer zacht is, is belastender en risicovoller dan wat ik doen tijdens die stapperiodes. Ik durf haar ook echt niet aan de longe te laten stappen, laat staan draven om te kijken hoe ze loopt.
Dan ontploft ze ook en springt als een hogeschool paard rond en gaat rennen.

Het mooiste is rechtuit over de weg. Tijdens de zomermaanden in de revalidatieperiode met opbouwen wandelde ik elke avond een blokje om met haar. Ernaast, want er op kon alleen met een braaf ander paard er voor. Sinds het 's avonds steeds vroeger donker werd lukte dat niet meer. Heb een klein kind thuis die ik niet alleen kan laten of mee kan nemen naast het paard en mijn man werkt meer dan full-time. Dan ben je aangewezen op de bak.

Maar wees gerust, de vele afgelopen maanden heb ik dus maar 2x op het paard gezeten. Ik zelf maak me ongeruster over de uitspattingen die ze af en toe heeft vanwege energie overschot en zich laten druk maken door anderen, en het elke dag gaan liggen en weer opstaan in de box, dan om het stapwerk wat ik de bak doe die enkele keer dat ik er op zit. Het urenlang draaien in de box, met relatief klein oppervlakte, met ongelijke bodem vanwege het strooisel,, lijkt me ook niet bevorderlijk

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:24

Die van mij mag dus ook niet los. Juist dat ontploffen/uitspattingen doen zo'n blessure geen goed.
Maar ook zijwaartse bewegingen over zachte bodem zijn niet goed.
Mijn paard staat op de box. Stapt 2 x per dag een kwartier aan de hand. Gaat 2 x per week in de aquatrainer en wordt gesedeerd als dat nodig is, om te voorkomen dat hij uit zn plaat gaat. En heeft speciaal beslag met zijwaarts iets uitgelegd ijzer om zwikbewegingen tegen te gaan.
En heeft nog niet eens een ernstige blessure.
Dit alles om te voorkomen dat de blessure ernstiger wordt en ik straks inderdaad een half jaar bezig ben of erger. Het is even vervelend/bewerkelijk, maar voor het goed doel.
Het is een 4-jarige ruin die met stappen idd nu dus ook wat gesedeerd moet worden, anders staat hij ook te springen naast me.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 17:52

Ik denk dat onderschat wordt wat het draaien en drentelen op zo'n klein oppervlak voor belasting is voor de banden in dat hoefgewricht :') . En dan ook nog met ongelijke bodem door het strooisel. Dan heb ik haar liever buiten op wat meer ruimte met vlakke bodem. Ze heeft zich nu al een aantal keer in de box verwond met deze kreupelheid, meerdere keren dikke benen en een dikke (blijvende) schiefel tot gevolg, en dat is me in de paddock of klein stukje wei nog niet overkomen. Op een gegeven moment hield ik elke ochtend mijn hart vast hoe ik haar in de box zou zien staan en heb overwogen om haar met stalbandages om te gaan zetten. Tja, dan is het risico van binnen in mijn ogen groter dan in de paddock buiten. Het is dat ze zelf graag voor de nacht naar binnen gaat en ze mijn pony bij delen van box in een hoek zet en gaat schoppen, maar anders liet ik haar het liefst dag en nacht buiten in de paddock met afdak/inloopstal.

De mensen van wie ze eerst was hadden hele ruime boxen. Ze stond in een merrie/veulen box van ik denk wel 5 bij 7 meter... Ik heb maar een gewone box van 3,10 bij 3,70. Ondanks rubber mat onder het strooisel voor meer grip gaat het blijkbaar toch nog wel eens mis met gaan liggen en opstaan of rollen in de box. Ze zit elke dag onder het strooisel en heeft de mest tot af en toe tot de oren zitten, dus liggen doet ze elke nacht. Blesures ontstaan helaas niet alleen in de paddock en wei, en lossen ook niet altijd op met boxrust. Bij ons was het juist de oorzaak.

Maar goed, dit gaat niet meer over stapoefeningen.

De MRI is nu 2 maanden geleden en Ik heb nog een behandeling te gaan met haar waar ik voor aan het sparen ben, en heb van anderen nog tips gekregen voor natuurlijke (of homeopatische) druppels die zouden helpen met herstel van pezen en banden, misschien heeft ze ergens een tekort aan waardoor het slechter geneest en als we weer op zouden mogen bouwen zal ik eens informeren naar de mogelijkheid van aquatrainer (staat hier 1 op 2km afstand) of aanvullende revalidatie met zwemmen voor haar conditie en spieropbouw. Toen ik haar de vorige keer op mocht bouwen was longeren in elk geval niet een beheersbare manier... (dat werd toen geadviseerd met opbouwschema stap/draf en na zoveel weken ook galop er bij) ) Dan kon ik haar beter onder het zadel laten draven want dan heb ik tenminste controleerbare rem.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 14:21

Gelukkig is die van mij super braaf! Op de paddock doet ze niet gek, er op en aan de hand ook niet!
Ik ben zelfs in mijn eentje naar buiten geweest. Dus dat is echt super fijn. Ik denk wel dat het helpt dat ze dus ook gewoon aan het "werk" is. Ze is ook echt moe na het stappen en oefeningen doen.
Ze heeft af en toe een paar smokkel draf pasjes en die loopt ze helemaal zuiver. Ik laat haar uiteraard meteen stappen daarna maar de keren dat ze niet helemaal goed was voelde ik het binnen een paar passen.
Dus ik ben benieuwd over een paar weken!
Hopelijk is ze dan helemaal goed en valt het inderdaad mee.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 14:23

En Joyce, ik denk inderdaad ook dat ze zich op stal sneller blesseren dan op de paddock en onder de man als ze energie te veel hebben.
Maar elk paard is anders dus ik denk dat je altijd per paard(en blessure) moet kijken wat het beste is.