Pony gaat te snel met rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 08:59

woepsie90 schreef:
Wat misschien ook leuk is voor jou en je jonkie, is vrijheidsdressuur! Veel paarden vinden dat leuk, kunstjes leren, beloind worden, samen werken, en daarnaast kan ze zien dat de zweep toch niet zo eng is. Zweep wordt bij VD vaak als verlenging van de arm gebruikt om bv het been mee aan te raken zodat ze die zelf optilt en/of uitsteekt maar jij wel op afstand kan blijven.
Zeker een welsh cob kan haar ei hier misschien wel in kwijt, als ze zo ijverig zijn :). En je leert elkaar ook goed kennen en bouwt daarmee gelijk een betere en positievere band op wat onder het zadel alleen maar van pas komt.

Succes!

Ja ben ik idd ook mee bezig. Alleen nog wel de kleine dingen zoals Flehmen, shaken en voetje. Dit vind ze al erg leuk om te doen.

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:51

Janneke2 schreef:
rebecc1994 schreef:
Hij moet leren om zijn energie anders te gaan gebruiken. Dus niet keihard draven, maar juist meer op het achterbeen. Dus hij zal het in het begin vast niet leuk/moeilijk vinden, maar hij moet dat gewoon leren.

...en wat precies "leren" inhoudt, daar kom ik al niet achter, laat staan een paard.

Energie anders gaan gebruiken: op zich prima. Maar als boodschap nogal abstract.

Gewicht overbrengen op het achterbeen: uitstekend. Maar hoofdstuk 1: een paard kan het van nature, maar zodra wij er op zitten is dat zo'n verstoting dat hij het niet meer kan:"het balansprobleem van het jonge paard".
Hoofdstuk 2: hoe ter wereld maak je het het dier duidelijk. 'Hij moet het leren', graag zelfs - maar helaas weet niet elke ruiter dat dit op zit en gewicht moet (en wordt er "ik weet niet wat" in die mond gedaan).
Hoofdstuk 3: het kost kracht.
Dus svp niet te veel praten over "dat hij het niet leuk vindt". Langzaam en systematisch er aan werken, de groeischijven van de wervelkolom zijn nog niet gesloten, de spieren hebben tijd nodig en het pezen- en bandenapparaat heeft nog veel meer tijd nodig. (Dus ook tijd geven, zodat je op gegeven moment een gezond en sterk paard van 25 hebt - ipv "hij moet het maar leren" dwz: ik eis en hij zoekt het maar uit.)

Je trekt mijn verhaal wel een beetje uit zijn verband. Ik reageer op de reactie boven mij.

Uiteraard zal het jonge paard moeite hebben met zijn balans. Maar ik ben van mening dat je vanaf het begin bezig moet zijn met tempocontrole. Hij moet vertrouwen in je krijgen, maar je moet ook grenzen stellen.
Niet volop op de noodrem, maar gewoon terug naar stap en opnieuw proberen. Dan valt het kwartje, train je zijn balans tegelijkertijd en kan je in een later stadium moeilijkere dingen vragen.

RavenCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:03

Heel veel goede tips hierboven...

Wat ik nog even mis, en wat voor mijzelf een enorm leerpunt ook was, was het stemgebruik. Sinds ik Western rijd leer ik veel meer op de stem te rijden en echt tegen mijn paard te praten. Hoewel dat tijdens een dressuurwedstrijd wat lastiger is, is het wel heel goed om in de les te blijven doen. Doodzonde dat ik dat niet 20 jaar eerder zo geleerd heb gekregen. Probeer echt een aantal woorden te nemen die altijd op dezelfde manier uitspreekt als "stem-rem".

Bijvoorbeeld: "ruuuuuuustig" om af te remmen en "hooooooo" om te stoppen en stil te blijven staan. Oefen dit aan de hand en longe zodat het paardje de connectie tussen woorden en hulpen gaat begrijpen. Snuggere paardjes zoals Welshjes zullen dit snel oppikken.

Ik merk bij mijzelf als een paard onder mij vandaan loopt, en ik zelf gespannen word daardoor, ik ook meteen weer vergeet mijn stem te gebruiken door die spanning. En die spanning maakt dat mijn paard ook weer harder gaat lopen. Stemgebruik is meteen ook een feedbackmechanisme voor mezelf. Als je spanning in je eigen stem hoort, heb je meteen (een deel van) het probleem te pakken.

Mariska14015

Re: Pony gaat te snel met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:08

Wat ik doe bij paarden/pony's die zo heftig op het been reageren is in eerste instantie gewoon mijn beide benen naar voren/van het paard af gooien. Meestal worden ze hier een heel stuk rustiger van en vanuit daar kun je langzaam aan steeds meer been erbij gebruiken, totdat ze het been volledig accepteren, maar wel nog op de lichtste aanraking reageren. Dan heb je echt een superpaard waar jij een heel goed op zal kunnen rijden met hele lichte hulpen. Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:39

Zie al wel wat nuttige tips voorbij komen. Gaan rijden met de bijzet raad ik hier wel af. Dit forceert vaak teveel een houding, en kans is groot dat je paard aan alle kanten juist vast gaat zitten in zijn lijf.

Verder rijdt ik hier de jonkies ook eerst veel op stem, en wat ik heel belangrijk vind, is dat de controle er ook met de losse teugel moet zijn. Eigenlijk al voor je echt met een contactteugel gaat werken, en ja dat kun je bereiken met voorbereiding vanuit het grondwerk, en de juiste technieken als hij toch versnelt.
(Bend To a stop, disengaging). YouTube eens op warwick schiller first ride warmblood ;) wie weet heb je er wat aan. Je kunt daar ook wel vinden wat hij vooraf al doet aan werk.
Qua been en zweep zou ik ook gaan desensibiliseren. Gevoelig op hulpen is fijn, maar je wilt niet dat ie op elke kleine prikkel reageert. Been eraf zou ik dan ook niet doen, want vaak krijg je het vluchten dan toch weer terug zodra je het weer gaat opbouwen. En wat als hij schrikt en jij daardoor even uit balans bent en er ineens wat harder tegenaan komt met je been? Dan wil je ook niet dat ie alsnog in paniek weg vliegt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:46

demy1911 schreef:
Dankje voor alle reacties! Hier heb ik zeker wat aan. Ik heb nu contact gehad met mijn instructrice en zij gaat mij erbij helpen. Ook ga ik meer grondwerk doen en wandelen. Dus veel afwisseling.

Vandaag heb ik overigens nog gereden met bijzet en dit ging aardig goed. Ze ging niet met haar hoofd omhoog en er vandoor, ze liep zelfs stukken aardig ontspannen. Ik vraag dan ook niet meer dan stap en draf en af en toe wat voltes en daarna er weer af.

Mijn aanvullende advies: bijzet eraf halen. Naast dat ik sowieso geen voorstander van hulpmiddelen ben, ben ik dat zeker niet bij zulke jonge dieren. Je moet aan de oorzaak werken en niet aan symptoombestrijding doen. ;)

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 12:37

Shenavallie schreef:
demy1911 schreef:
Dankje voor alle reacties! Hier heb ik zeker wat aan. Ik heb nu contact gehad met mijn instructrice en zij gaat mij erbij helpen. Ook ga ik meer grondwerk doen en wandelen. Dus veel afwisseling.

Vandaag heb ik overigens nog gereden met bijzet en dit ging aardig goed. Ze ging niet met haar hoofd omhoog en er vandoor, ze liep zelfs stukken aardig ontspannen. Ik vraag dan ook niet meer dan stap en draf en af en toe wat voltes en daarna er weer af.

Mijn aanvullende advies: bijzet eraf halen. Naast dat ik sowieso geen voorstander van hulpmiddelen ben, ben ik dat zeker niet bij zulke jonge dieren. Je moet aan de oorzaak werken en niet aan symptoombestrijding doen. ;)

Wat zou jij als advies geven om als eerste aan te gaan werken?

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 12:38

darkadia schreef:
Zie al wel wat nuttige tips voorbij komen. Gaan rijden met de bijzet raad ik hier wel af. Dit forceert vaak teveel een houding, en kans is groot dat je paard aan alle kanten juist vast gaat zitten in zijn lijf.

Verder rijdt ik hier de jonkies ook eerst veel op stem, en wat ik heel belangrijk vind, is dat de controle er ook met de losse teugel moet zijn. Eigenlijk al voor je echt met een contactteugel gaat werken, en ja dat kun je bereiken met voorbereiding vanuit het grondwerk, en de juiste technieken als hij toch versnelt.
(Bend To a stop, disengaging). YouTube eens op warwick schiller first ride warmblood ;) wie weet heb je er wat aan. Je kunt daar ook wel vinden wat hij vooraf al doet aan werk.
Qua been en zweep zou ik ook gaan desensibiliseren. Gevoelig op hulpen is fijn, maar je wilt niet dat ie op elke kleine prikkel reageert. Been eraf zou ik dan ook niet doen, want vaak krijg je het vluchten dan toch weer terug zodra je het weer gaat opbouwen. En wat als hij schrikt en jij daardoor even uit balans bent en er ineens wat harder tegenaan komt met je been? Dan wil je ook niet dat ie alsnog in paniek weg vliegt.

Maar wat zou jij dus als advies geven, wat ik het eerste nu als bestw kan gaan doen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:34

demy1911 schreef:

Niet teveel vragen van het diertje, maar gewoon af en toe eens een minuut of 10/15 rondstappen onder de man met hooguit van hand veranderen of een grote volte stappen. Stoppen als het goed gaat, dagje vrij geven (alleen langs gaan voor een aai over de bol op het land, er vanuitgaande dat jouw paardje dagelijks op het land staat), dagje spelen, dagje grondwerk, dagje vrij, weer 10/15 minuten rondstappen onder de man. Niet teveel in de mond bezig zijn en vooral werken aan ontspanning en die komt vanuit de ruiter. En als de ontspanning er is met stappen, dan zou je er een rondje of half rondje draf bij kunnen doen. Ook hier weer stoppen als het goed gaat. En zo bouw je het over een langere periode uit tot je meerdere rondjes rustig kunt draven. Op je zit teruggaan in tempo en met je (rustige) stem belonen als het goed gaat. De aanleuning komt wel als je je basis goed onder controle hebt en als de balans bij het beestje beter is.

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 14:45

Shenavallie schreef:
demy1911 schreef:

Niet teveel vragen van het diertje, maar gewoon af en toe eens een minuut of 10/15 rondstappen onder de man met hooguit van hand veranderen of een grote volte stappen. Stoppen als het goed gaat, dagje vrij geven (alleen langs gaan voor een aai over de bol op het land, er vanuitgaande dat jouw paardje dagelijks op het land staat), dagje spelen, dagje grondwerk, dagje vrij, weer 10/15 minuten rondstappen onder de man. Niet teveel in de mond bezig zijn en vooral werken aan ontspanning en die komt vanuit de ruiter. En als de ontspanning er is met stappen, dan zou je er een rondje of half rondje draf bij kunnen doen. Ook hier weer stoppen als het goed gaat. En zo bouw je het over een langere periode uit tot je meerdere rondjes rustig kunt draven. Op je zit teruggaan in tempo en met je (rustige) stem belonen als het goed gaat. De aanleuning komt wel als je je basis goed onder controle hebt en als de balans bij het beestje beter is.

Dankjewel! Hier heb ik zeker iets aan. Alleen hoe kun je werken aan het links gebogen zijn van de pony?

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:50

1. Ik zou wat minder voeren of eigenlijk minder brok en meer hooi
2.gooi haar voor het rijden los, het liefst met een andere pony zodat ze even lekker paard kan zijn!, dit duurt maar 20 min.
3.misschien wat vaker rijden??
4. Juist veel losse teugel geven, ik heb ook een pony die veel te snel gaat als ik haar losse teugel geef dan gaat ze even snel maar daarna zijn ze meestal rustiger
5. Probeer het op stem dus in plaats van been geven, drrrrrrrrraf!

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:52

En absoluut geen bijzet!! :n

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 15:02

Dublinlove8 schreef:
2.gooi haar voor het rijden los, het liefst met een andere pony zodat ze even lekker paard kan zijn!, dit duurt maar 20 min.
4. Juist veel losse teugel geven, ik heb ook een pony die veel te snel gaat als ik haar losse teugel geef dan gaat ze even snel maar daarna zijn ze meestal rustiger

Ze krijgt nu al minder brok dan voorheen, en losgooien is helaas niet mogelijk, longeren wel.
Maar als ik haar met losse teugels rijd, schiet ze ineens weg dus dat is niet zo slim.
En op stem zoals draf en ho en galop doet ze gewoon goed. Het is alleen dat ze gewoon alles heel hard/snel wilt doen.

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:02

demy1911 schreef:
Dublinlove8 schreef:

Ze krijgt nu al minder brok dan voorheen, en losgooien is helaas niet mogelijk, longeren wel.
Maar als ik haar met losse teugels rijd, schiet ze ineens weg dus dat is niet zo slim.
En op stem zoals draf en ho en galop doet ze gewoon goed. Het is alleen dat ze gewoon alles heel hard/snel wilt doen.

Je ka haar tochnlosgooiennk de bak??

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:41

demy1911 schreef:
Dankjewel! Hier heb ik zeker iets aan. Alleen hoe kun je werken aan het links gebogen zijn van de pony?

Eerst de (ontspannen) basis erin en zorgen voor lange zijden rijden, zodat je paardje kan werken aan de balans. Als je een volte linksom één keer hebt gereden, dan doe je hem (in dit geval) rechtsom twee keer. Daarna stoppen. Zorg voor ontspanning en blijf geduldig, dan gaat de rest steeds makkelijker. En let goed op je eigen houding/zit, maar eigenlijk kan een deskundige instructeur dat het beste zien en laten voelen door aanwijzingen te geven. ;)

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 16:00

Shenavallie schreef:
demy1911 schreef:

Eerst de (ontspannen) basis erin en zorgen voor lange zijden rijden, zodat je paardje kan werken aan de balans. Als je een volte linksom één keer hebt gereden, dan doe je hem (in dit geval) rechtsom twee keer. Daarna stoppen. Zorg voor ontspanning en blijf geduldig, dan gaat de rest steeds makkelijker. En let goed op je eigen houding/zit, maar eigenlijk kan een deskundige instructeur dat het beste zien en laten voelen door aanwijzingen te geven. ;)

Okey dankje! Dus eigenlijk weer back to basic

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:56

Inderdaad! :j

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:00

Ik zou haar gewoon los gooien met een vriendje ofzo..

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:19

Dublinlove8 schreef:
Ik zou haar gewoon los gooien met een vriendje ofzo..

Dit zou ik niet doen! Veel te veel kans dat ze daar nog veel heter van wordt, en dan ben je nog verder van huis. De tips die hier zijn gegeven zijn zeker erg goed :j Dat met losse teugel lijkt me ook zeker niet slim, en vaker rijden ook niet.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:59

Als jouw pony extreem links gebogen is zou dat ook nog een rede kunnen zijn van het rennen. Maar google eens op rechtrichten aan de hand. Super leuk om te doen, je bouwt een band op en je werkt tegelijkertijd aan de scheefheid én aan ontspanning. Dubbel win-win dus.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:17

prima tips komen er al voorbij.
is ze al eens naar een goede paardentandarts geweest?
haken en eventuele doppen op de kiezen die niet los willen kunnen ook zorgen voor (weg) loperig gedrag.
en ook niet onbelangrijk, heeft ze een goed passend zadel.
al die dingen kunnen van invloed zijn op het gedrag en loperige van je pony.