Hoeveel x p/m lest de recreatie ruiter nou?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JolijnAila12

Re: Hoeveel x p/m lest de recreatie ruiter nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:56

Ik heb 1x in de week een groepslesje. Afgelopen zomer had ik zelfs een paar keer per week les maar ik liep tegen hetzelfde aan als jij, minder afwisseling en plezier. Ik merkte ook wel dat mijn paard niet echt blij werd van zo vaak rijden.
Dus nu oefen ik zoveel mogelijk lekker zelf en wissel ik meer af met wat ik doe.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:03

Ik les te weinig naar mijn zin. Denk dat het nu alweer 1,5 jaar geleden is dat ik les had en daarvoor nog veel langer. Ik ben een enorme uitsteller dat helpt niet. Toen ik eenmaal les had ging het goed tot mijn paard ziek werd en een 2 tal maanden rustig aan moesten doen en dan is het oppakken weer lastig.

Maar toen ik nog leste was dat 1x in de 2 weken. Dat is voldoende. Meer vind ik persoonlijk niet handig omdat je dan te weinig tijd hebt om zelf met de tips end aan de gang te gaan. Ik rij ook niet elke week 3 of 4 x hetzelfde paard. En voor de ontwikkeling vind ik dat je tijd nodig hebt om het zelf uit te voeren en ervaren waar het fout en goed gaat. Als je keer op keer les hebt ervaar je zelf te weinig voor mijn gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:09

Afgelopen jaar erg weinig gereden door allerlei samenlopende omstandigheden, maar toen ik nog fanatiek reed had ik 1-2 keer per maand les. Dat was prima, reed ik tussendoor een keertje of vier om het geleerde goed te verwerken. Goede voornemen voor dit jaar is om het rijden weer op te pakken en dan weer 1 keer per maand te gaan lessen en dat op te bouwen naar 2 keer per maand. Het liefst had ik elke week les, maar dat is me echt te duur :=

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:26

Ik had eens per 2 a 3 weken een priveles. Had hetzelfde als jij. Bij vaker lessen bleef er te weinig tijd over om in de bak te oefenen en dat vond ik zonde.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:23

Tja wat is de definitie van een recreatieruiter? Geen wedstrijden? In dat geval ben ik een recreatieruiter. Ik heb 2x per week privéles, mijn vriend (rijdt zelf ook dressuurmatig) kijkt 1x per week met me mee als ik thuis in de bak oefen en daarnaast maak ik alleen maar buitenritten. Dressuur vind ik om meerdere redenen belangrijk, en 1 reden is dat het wel zo veilig is om met een paard naar buiten te gaan dat goed goed aan de hulpen staat.

morris01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 09:51

Op het moment heb ik 3 tot 4x in de week les 1x privé les, 1x verenigingsles en 2x les op de trainingsstal waar mijn paard staat.

Straks als mijn paard terug is ga ik terug naar 1 privé les en 1 verenigingsles.

Ik vind het wel belangrijk om regelmatig te lessen aangezien ik in maart wil gaan starten. Je bent met paarden nooit uitgeleerd en iedere les word het weer beter.
Ook als ik een keer ergens niet doorheen kom is het prettig om dit tijdens een les aan te pakken dan ben je er vaak zo doorheen en ben je niet tijden aan het prutsen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 09:59

Ik ben ook recreatieve ruiter. Ik heb in keer in de twee weken les en dat is ook nodig. Mijn instructeur ziet toch weer dingetjes die ik mis. Daarnaast doe ik een keer in de week een training dag. Dit is dan meestal reining of trail de rest van de week is het buitenritjes.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:02

Je kunt ook eerst een half uurtje gaan oefenen in de bak en daarna nog een uurtje naar buiten, ging hier altijd prima! Naar mijn idee moet een gezond paard dit ook prima aankunnen.
Zo kun je zowel oefenen voor je les als een buitenrit maken.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:07

Ik heb een paard wat een gruwelijke hekel aan bakwerk heeft. Ik rijd dus alleen maar buiten en heb al jaren geen les. Voorheen heb ik zeker 6 jaar lang wel wekelijks les gehad en daar werd hij vervelend van. Ik kan het onderhand dromen en heb verder geen ambities dus was er bijgewerkt moet worden doen we in het bos of met grondwerk.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:09

GMekkes schreef:
Tja wat is de definitie van een recreatieruiter? Geen wedstrijden? In dat geval ben ik een recreatieruiter. Ik heb 2x per week privéles, mijn vriend (rijdt zelf ook dressuurmatig) kijkt 1x per week met me mee als ik thuis in de bak oefen en daarnaast maak ik alleen maar buitenritten. Dressuur vind ik om meerdere redenen belangrijk, en 1 reden is dat het wel zo veilig is om met een paard naar buiten te gaan dat goed goed aan de hulpen staat.

Nou mijn paard is super aan de hulpen, maar daar kan je echt niet mee buiten rijden :+ megabom en gekkenhuis.... dus veilig :')

Ik rijd door allerlei omstandigheden al 2 jaar geen wedstrijden meer, maar les zeker 2 tot 3 x per maand.
(Ik ga trouwens wel weer starten vanaf mei, want hij gaat echt super!!!)

Een meekijkend oog is altijd fijn, en je paard en jezelf verbeteren zou iedere ruiter moeten doen!

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:53

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:58

Rijles 1x in de maand
Aan de hand rechtrichten om de 2 a 3 weken.

Les vind ik wel belangrijk. Ik ben wel echt een recreatie ruiter. Lekker buitenritten maken. Heb wel endurance ambitie. Maar je hulpen moeten ook goed zijn buiten. Daarom regelmatig les.

1x in de maand rijles is prima voor mij

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:01

Ben sinds een half jaar weer begonnen met lessen. 2x per maand rechtrichten. Nu een winterstop helaas maar als we weer een bak tot onze beschikking hebben gaan we weer lekker verder. Het helpt mij en m'n paard enorm! :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:07

Ik rij geen wedstrijden dus ben recreatieruiter (soort van dan toch). Ik heb mafje nu 9,5 jaar, waarvan ik 8,5 jaar 1x per week privéles heb gehad bij dezelfde instructrice. Het laatste jaar niet want mafje was geblesseerd. Nu na revalidatie begin ik weer met lessen bij deze instructrice maar nu 1x per 2 weken. Sinds een aantal jaren les ik nog bij iemand anders, die is 1x per maand in de buurt en dan schrijf ik in voor een les. Ook doen we bij haar 1x per jaar een trainingsweek, die bestaat uit 5 dagen 2x per dag een uur les.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:13

1x per maand en soms als het niet uitkomt sla ik zelfs een maandje over.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:15

1 tot 4x per maand les ik. Dit ligt heel erg aan hoeveel tijd ik heb, hoeveel geld ik overheb en of ik er zin in heb :')

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:20

Ik les nu 1x per 2 weken, dat wil de eigenaresse van mijn bijrijdpaardje en ik ben het volledig met haar eens. Ik heb jaren geen les gehad, wel bijrijdpaardjes waarmee ik vooral buitenritten maakte. Toen ik weer met les begon had ik echt moeite met bijvoorbeeld netjes zitten in galop. Je leert jezelf toch ergens andere houdingen aan. Ik merk nu hoeveel moeite en tijd het kost om die fouten er weer uit te halen. Gelukkig krijg ik daar de tijd en ruimte voor, das heel erg fijn.

Edit: oeps eens per 22 weken is wel erg weinig les Jeetje

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:32

Ik rij zelf 1 keer per week op mijn bijrijdpaard. Heb al zo'n 5 jaar geen les. De eigenaresse heeft w iedere week les.
Ik red me wel qua rijden. Maar zou graag vaker lessen.

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:02

Ik heb een bijrijdpaard waar ik twee keer per week op rij. Ik heb een keer per week daarvan dressuur les, en dat bevalt mij prima. De les is wel een groepsles, maar dat varieert van twee personen tot vijf personen. Ik heb geen ambities voor wedstrijden, en ik kan de andere dag dat ik rij gewoon bepalen wat ik doe; longeren, buitenritje, sprongetje maken of gewoon rijden.

Het is maar net hoe graag je jezelf wilt verbeteren met je houding en de houding van je paard en dergelijke. Als je daar geen behoefte aan hebt (of al goed weet waar je zwakke punten liggen, en je dat zelf wel kan zonder les), is een of twee keer per maand lessen ook genoeg. Iedereen heeft andere behoeften. Ik vind springen bijvoorbeeld helemaal niks dus dat doe ik dan ook niet (meer). Ik vind het wel belangrijk mijn eigen houding en mijn paard goed soepel te houden en spieren op te bouwen/te behouden, daar hebben we allebei wat aan.
Ik ben overigens niet de enige die rijd op het paard, de eigenaresse en een ander meisje rijden/longeren haar ook nog.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:18

Afhankelijk van de conditie van je paard is het natuurlijk ook best mogelijk om een buitenrit te doen op de dag dat je gelest hebt. Hier lest mijn dochter bijvoorbeeld op zaterdagmorgen, en soms gaat ze 's middags nog even lekker buiten rijden.
Of 's morgens zelf dressuurmatig aan de slag, en 's avonds een springles. Ze heeft een D-pony met veel Arabisch bloed die niet moe te krijgen is dus dat scheelt.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:28

Ik doe 1x in de week een priveles van een half uur en een uurtje groepsles. Hoewel dat in mijn ogen eerder gedragstherapie voor mijn stronteigenwijze dibbes is. Leren omgaan met veel paarden die meelopen, stilstaan, galopperen in groep, uit de trein gaan, een paard achter je verdragen, ...

Heb ik een dag vrij zit ik er gerust ook 2x per dag op hoor. Ze zijn niet van suiker. Ik jakker haar niet af, en we kijken gewoon waar we die dag zin in hebben. Soms loop ik er enkel naast, of er achter met lange lijnen (oefenen voor de menles), dan rij ik weer eens bijna elke dag. Enige dat we niet doen is longeren, paard heeft er een stronthekel aan en wij ook. Daar wordt niemand gelukkig van.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 21:48

listiglistje schreef:
GMekkes schreef:

Nou mijn paard is super aan de hulpen, maar daar kan je echt niet mee buiten rijden :+ megabom en gekkenhuis.... dus veilig :')

Ik rijd door allerlei omstandigheden al 2 jaar geen wedstrijden meer, maar les zeker 2 tot 3 x per maand.
(Ik ga trouwens wel weer starten vanaf mei, want hij gaat echt super!!!)

Een meekijkend oog is altijd fijn, en je paard en jezelf verbeteren zou iedere ruiter moeten doen!

Een paard moet 2 dingen kunnen volgens mijn instructeur, zich kunnen ontspannen en keihard werken. Niet bedoeld als aanval op jou, maar dat leren ontspannen wordt tegenwoordig vaak overgeslagen naar mijn idee. Een paard moet het mentaal en fysiek aankunnen wat je van hem vraagt. Buiten rijden ging bij mij ook niet zomaar van de ene op de andere dag, ik heb veel tijd moeten investeren voordat ik was waar ik nu sta. Persoonlijk ben ik blij dat ik tijdens mijn dressuurlessen geleerd heb hoe ik mijn paard kan laten ontspannen. Doordat mijn paard goed aan de hulpen staat kan ik hem zijn hals laten verlengen en tegelijk laten zakken waardoor de spanning kan afvloeien. Daarmee voorkom ik dat mijn paard explodeerd. Als ik doe wat de meeste ruiters doen (ik zeg niet dat jij dit doet) namelijk de teugels en de hals verkorten dan verongeluk ik met mijn KWPNer ook binnen de kortste keren. Daarnaast ben ik blij dat ik mijn paard op de minste hulp zover kan laten buigen dat zijn neus mijn teen zowat raakt, als ik hem dan vervolgens zijn benen laat kruisen (paard staat goed aan de eenzijdige kuithulp) dan kan hij amper gekke sprongen meer maken en er niet vandoor gaan, dat heeft mij in onverwacht spannende situaties al een paar keer gered. Kortom ik ben groot voorstander van les ook voor de recreatieve ruiter!

Geertema

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:22

Ik rij eens in de twee weken een les. Eerst reed ik eens per week een les maar ik ben erachter gekomen dat ik met minder les het tempo beter kan volgen.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:27

Ik les elke week. Er is nog zoveel wat nog niet goed gaat en we kunnen nog zoveel leren.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:27

Toen ik mijn paard 4 jaar geleden kocht heb ik in het begin les gehad om aan ons vertrouwen te werken.
Denk een half jaar ofzo.
Daarna nooit meer gelest.

Vriendin die paardlief rijdt heeft vorig jaar nog een lesje of 3 met paardlief gevolgd en dat is door omstandigheden ook gestopt.

Dit jaar willen zij de lessen weer oppakken.
Ik niet, rij zelf bijna niet ben een recreatie buiten menner .