Ieder paard is anders, maar dit paard is geworden wat het nu is net door de manier waarop het behandeld werd door de ruiter/ts.
Om dit weer tot een goed en betrouwbaar meewerkend paard om te buigen is het heel belangrijk dat vooral jijzelf tot een heel andere manier van kijken komt. Het probleem zit echt niet bij het paard.
Eileen_ schreef:KPet schreef:Ik begrijp nog niet helemaal wat er is gebeurd tijdens de genoemde incidenten, maar als ik het goed begrijp gaat het nu al drie maanden goed toch? Ligt het 'probleem' bij het paard of bij jouw angst na wat er gebeurd is? Volgens mij praten we daar in de paardenwereld soms te weinig over. Zoals het klinkt, lijkt het alsof jij je met de slof veilig voelt en je daardoor weer ontspannen bent gaan rijden. Ligt de oplossing dan in de slof of in jouw hoofd? Het is belangrijk dat je problemen voorwaarts kunt oplossen en als een hulpteugel of bitje ervoor zorgt dat je dát kan komt het goed.
Zoek iets dat minder zwaar is dan de slof of begin eens met uitstappen zonder hulpmiddel bijvoorbeeld. Zolang jij je er fijn blijft voelen. Zo kan je tegelijkertijd hulpmiddelen afbouwen en juliie vertrouwen weer opbouwen
Het is 9 vd 10 keer de ruiter. Of in ieder geval ooit een keer "door" een mens gebeurd, het kan ook heel goed (onbewust) aangeleerd gedrag zijn. In dit geval is het beide denk ik. Er is iets fout gegaan bij de basis/ training, paard deed iets verkeerds, ruiter werd (onbewust?) Angstig en dan gaat t van kwaad tot erger.
Het is je eigen paard ts dus ik zeg verder niks over je keuzes.
Maar ik kan je nog wel vertellen dat je de oorzaak van het probleem niet gaat aanpakken op deze manier. Ja je kan je paard uiteindelijk stoppen omdat het MOET. Anders krijgt hij zoveel druk in zn mond en dat doer natuurlijk pijn. Niet dat hij leert te ontspannen en de kracht uit zn lichaam kan laten vloeien. Je doet juist het omgekeerde; die kracht, die energie zit er nog steeds in. Dus wanneer jij hem tot stil stand hebt gekregen; in zijn hoofd rent hij nog steeds. Op een gegeven moment ga jij een paard krijgen die omhoog komt als je nier voorzichtig bent of misschien bokken oid, let maar op.
Iets met symptoombestrijding
Maar nogmaals, jouw paard. Jouw keus. Kies her wijze zou ik zeggen