Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Aukelizzy schreef:Gasgeven bij een paard wat zich lang maakt en daardoor na springt heeft geen zin. Ook kan ik haar extreem klein laten galopperen dat is het probleem allemaal niet. Merrie is erg lastig in haar hoofd ook.
En de opmerking goede instructrice... Train bij D.anielle H.eijkoop dus ervaring genoeg lijkt me.
janouk schreef:Het 'probleem' zit vaak in timing van de ruiter.
Iemand in jouw omgeving met een paard die de wissels goed berheerst? Je leert het snelst van een ervaren paard.
De focus van jou moet naar het achterbeen ipv van het voorbeen. Spring het achterbeen om in galop, dan gaat het voorbeen vanzelf mee.
Tip ga op de lange zijde galop sprongen in ritme rijden. Tel hoeveel galopsprongen van H tot K. Dan de volgende ronde 1 galopsprong minder, dan weer 1 galopsprong meer. Tellen tellen tellen. Ritme rijden en voelen wanneer het achterbeen landt.
Als je dat gaat aanvoelt en ritme en sprong goed kan houden, zal je de wissel gemakkelijker kunnen timen.
Lekker ook buiten oefenen, lekker naar voren op een bospad en tellen en omspringen naar voren.
En vooral niet gefrustreerd raken, dat werkt helemaal vertragend in jouw timing. Dansen met jouw paard![]()
Succes.
Taucha schreef:Vraagje aan TS; als je halt houdt vanuit galop (tenminste als paard dat kan) en dan meteen in de andere galop weer aan springt, gaat dat dan wel goed?
Misschien een idee om van daaruit te gaan werken? Dus het halt moment eerst lang en dan steeds korter gaan maken. Wellicht dat paardenbeest het dan op een gegeven moment wel snapt (of kan)
Taucha schreef:Dan is het idd een kwestie van heel veel oefenen om de halt tijd zo kort mogelijk te maken en heel veel oefenen dat het zonder een draf of stapppas tussendoor lukt. Pas als dat goed bevestigd erin zit dan kun je van daaruit gaan werken om terug te nemen en steeds sneller al tijdens het terugkomen dus uiteindelijk zonder daadwerkelijk halthouden de andere galop te vragen. Dit kan een proces van maanden...jaren zijn als het paard het heel lastig vindt.
Aukelizzy schreef:Halthouden was voor het beesie dat ik reed enige manier om hem correct te laten wisselen. Veel geprobeerd in draf, stap, verschillende tempo's in galop etc. maar nix lukte, alleen na halt sprong hij altijd goed aan. Van daaruit verder gaan werken en halt tijd steeds kleiner gaan maken. Kon het helaas niet af maken omdat ik stopte met rijden daar. Ruiter na mij is er mee verder gegaan en na ruim een jaar was het beessie eindelijk zo ver dattie 'm goed door sprong. Heeft het daarna, voor zover ik weet, altijd goed gedaan. Dus, ja terugdenken is mogelijk, maar voor deze werkte het wel heel goed.Taucha schreef:Opzich kan ik mij wel in deze theorie vinden. Gaan ze dan uiteindelijk alleen in de wissel niet gigantisch terugdenken?Dan is het idd een kwestie van heel veel oefenen om de halt tijd zo kort mogelijk te maken en heel veel oefenen dat het zonder een draf of stapppas tussendoor lukt. Pas als dat goed bevestigd erin zit dan kun je van daaruit gaan werken om terug te nemen en steeds sneller al tijdens het terugkomen dus uiteindelijk zonder daadwerkelijk halthouden de andere galop te vragen. Dit kan een proces van maanden...jaren zijn als het paard het heel lastig vindt.
Verder allemaal bedankt voor de tips! Kan er echt wel iets mee.
riegje schreef:Jester_ schreef:Si gewricht en een tandarts? Die snap ik niet
spanning/ zenuwen/ botten/ pezen door het hele lijf alles met elkaar in verbinding.
als jezelf ergens spanning in je lijf hebt ga je toch ook compenseren.
Alicia2u schreef:Machtig interessant dit. Wissels zijn voor mij en mijn paard ook echt een ding. Hij is een moeilijke wisselaar en was voor mij de eerste om het aan te leren. Geen geweldige combinatie, maar wel een goede leerschool. Ik wou dat ik een aantal dingen die hier nu worden genoemd eerder had geweten, dat had een boel gescheeld.
Ik ben stiekem wel benieuwd naar het filmpje en de tips van katja die je erbij hebt gehad? Goed om mijn ogen te trainen