Wie kan mij helpen? Wissels zijn drama

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Re: Wie kan mij helpen? Wissels zijn drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 07:00

Ik vind een springwissel weer heel anders dan een goeie dressuurwissel..

Bij johan moest je meetellen met het buitenachterbeen. Ik kan het even niet meer zo uitleggen maar als je daar op het goede moment een tikje/kriebeltje met je zweep geeft springen ze eigenlijk altijd eerst achter en voor zet je dan zo mee. Het is al ff geleden dus ben ff het gevoel kwijt haha. Dit was overigens gewoon op een diagonaal van hand veranderen en dan aan het einde. Het is echt de timing zelf voelen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 07:13

Aukelizzy schreef:
Gasgeven bij een paard wat zich lang maakt en daardoor na springt heeft geen zin. Ook kan ik haar extreem klein laten galopperen dat is het probleem allemaal niet. Merrie is erg lastig in haar hoofd ook.

En de opmerking goede instructrice... Train bij D.anielle H.eijkoop dus ervaring genoeg lijkt me.

Dat is maar de vraag. Springt ze na omdat hij zich lang maakt of springt ze sowieso na? Paarden kunnen prima wisselen (zonder na te springen) zonder dat ze verzameld zijn. Dat je paard zich lang wil maken bij het wisselen geeft mogelijk aan dat ze er moeite mee heeft, dus waarom dan niet een stapje terug? Even een andere mindset helpt soms ook.
Het is best een beetje puzzelen wat bij jouw paard de oorzaak is. Meest voorkomende oorzaak is dat paarden gewoon niet vanuit het achterbeen gereden zijn.

Ben benieuwd of wat je paard onder Danielle doet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 07:15

Jester_ schreef:
Ik vind een springwissel weer heel anders dan een goeie dressuurwissel..

Absoluut! Maar als ze daar al naspringen, hoef je het in verzameling al niet te proberen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 07:38

Hmm i disagree. Mijn vorige paard sprong een keurige wissel, maar wilde je dat met springen doen lukte dat niet. Die moest echt verzameld en voorbereid anders sprong ze hem echt niet goed

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 08:33

Het 'probleem' zit vaak in timing van de ruiter.
Iemand in jouw omgeving met een paard die de wissels goed berheerst? Je leert het snelst van een ervaren paard.

De focus van jou moet naar het achterbeen ipv van het voorbeen. Spring het achterbeen om in galop, dan gaat het voorbeen vanzelf mee.

Tip ga op de lange zijde galop sprongen in ritme rijden. Tel hoeveel galopsprongen van H tot K. Dan de volgende ronde 1 galopsprong minder, dan weer 1 galopsprong meer. Tellen tellen tellen. Ritme rijden en voelen wanneer het achterbeen landt.
Als je dat gaat aanvoelt en ritme en sprong goed kan houden, zal je de wissel gemakkelijker kunnen timen.

Lekker ook buiten oefenen, lekker naar voren op een bospad en tellen en omspringen naar voren.

En vooral niet gefrustreerd raken, dat werkt helemaal vertragend in jouw timing. Dansen met jouw paard :D

Succes.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 08:57

Vraagje aan TS; als je halt houdt vanuit galop (tenminste als paard dat kan) en dan meteen in de andere galop weer aan springt, gaat dat dan wel goed?

Misschien een idee om van daaruit te gaan werken? Dus het halt moment eerst lang en dan steeds korter gaan maken. Wellicht dat paardenbeest het dan op een gegeven moment wel snapt (of kan)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 08:59

janouk schreef:
Het 'probleem' zit vaak in timing van de ruiter.
Iemand in jouw omgeving met een paard die de wissels goed berheerst? Je leert het snelst van een ervaren paard.

De focus van jou moet naar het achterbeen ipv van het voorbeen. Spring het achterbeen om in galop, dan gaat het voorbeen vanzelf mee.

Tip ga op de lange zijde galop sprongen in ritme rijden. Tel hoeveel galopsprongen van H tot K. Dan de volgende ronde 1 galopsprong minder, dan weer 1 galopsprong meer. Tellen tellen tellen. Ritme rijden en voelen wanneer het achterbeen landt.
Als je dat gaat aanvoelt en ritme en sprong goed kan houden, zal je de wissel gemakkelijker kunnen timen.

Lekker ook buiten oefenen, lekker naar voren op een bospad en tellen en omspringen naar voren.

En vooral niet gefrustreerd raken, dat werkt helemaal vertragend in jouw timing. Dansen met jouw paard :D

Succes.

Thnx voor de tips! Gefrustreerd raak ik gelukkig niet zo snel, blijf altijd heel rustig in het rijden.

Overigens heb ik alleen problemen met de wissels met dit paard. Is de eerste waarbij ik ze er niet op krijg...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 09:01

Taucha schreef:
Vraagje aan TS; als je halt houdt vanuit galop (tenminste als paard dat kan) en dan meteen in de andere galop weer aan springt, gaat dat dan wel goed?

Misschien een idee om van daaruit te gaan werken? Dus het halt moment eerst lang en dan steeds korter gaan maken. Wellicht dat paardenbeest het dan op een gegeven moment wel snapt (of kan)

Inmiddels gaat dat indd wel goed. Heeft alleen wel ontzettend veel tijd gekost voordat ze dit snapte. De eenvoudige wissels waren eerst ook drama. Ze leek maar niet te snappen dat ze in de andere galop weg moest. Terwijl ze wel gewoon contra kon aanspringen. Apart paard :+

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:34

Dan is het idd een kwestie van heel veel oefenen om de halt tijd zo kort mogelijk te maken en heel veel oefenen dat het zonder een draf of stapppas tussendoor lukt. Pas als dat goed bevestigd erin zit dan kun je van daaruit gaan werken om terug te nemen en steeds sneller al tijdens het terugkomen dus uiteindelijk zonder daadwerkelijk halthouden de andere galop te vragen. Dit kan een proces van maanden...jaren zijn als het paard het heel lastig vindt.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:09

Ik heb hier een jaar mee lopen spelen voordat het vlekkeloos ging. Probeer het leuk te maken rij lekker buiten en probeer op een mooi recht stuk een wissel te springen of in de bochten in het bos.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:32

Andere tip maak het voorspelbaar.
Zet twee tonnen neer en rijdt achten door de tonnen in galop en spring im tussen de tonnen.
Omdat het voorspelbaar is, gaan ze vaak meedenken waardoor de hulp eerder door komt.
Of verbindt er een commando aan

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 10:53

Taucha schreef:
Dan is het idd een kwestie van heel veel oefenen om de halt tijd zo kort mogelijk te maken en heel veel oefenen dat het zonder een draf of stapppas tussendoor lukt. Pas als dat goed bevestigd erin zit dan kun je van daaruit gaan werken om terug te nemen en steeds sneller al tijdens het terugkomen dus uiteindelijk zonder daadwerkelijk halthouden de andere galop te vragen. Dit kan een proces van maanden...jaren zijn als het paard het heel lastig vindt.

Opzich kan ik mij wel in deze theorie vinden. Gaan ze dan uiteindelijk alleen in de wissel niet gigantisch terugdenken?

Verder allemaal bedankt voor de tips! Kan er echt wel iets mee.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:13

Aukelizzy schreef:
Taucha schreef:
Opzich kan ik mij wel in deze theorie vinden. Gaan ze dan uiteindelijk alleen in de wissel niet gigantisch terugdenken?

Verder allemaal bedankt voor de tips! Kan er echt wel iets mee.
Halthouden was voor het beesie dat ik reed enige manier om hem correct te laten wisselen. Veel geprobeerd in draf, stap, verschillende tempo's in galop etc. maar nix lukte, alleen na halt sprong hij altijd goed aan. Van daaruit verder gaan werken en halt tijd steeds kleiner gaan maken. Kon het helaas niet af maken omdat ik stopte met rijden daar. Ruiter na mij is er mee verder gegaan en na ruim een jaar was het beessie eindelijk zo ver dattie 'm goed door sprong. Heeft het daarna, voor zover ik weet, altijd goed gedaan. Dus, ja terugdenken is mogelijk, maar voor deze werkte het wel heel goed.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:37

Ik vind dit een erg interessant topic, ben nu ook bezig met de wissels. Voor mij de eerste keer, dus vooral met begeleiding. Paard snapt heel goed dat als ik de hulp geef, ze "iets" met haar benen moet doen. Door een kleine blessure niet verder kunnen bevestigen.

Nu wil ik er weer mee aan de gang. Hoe gaan jullie om met een paard dat spanning krijgt door de wissel? Ben nu vooral bezig geweest met de ontspanning te krijgen met de voorbereidingen voor de wissel en dat doet ze erg goed. maar dan?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:40

Machtig interessant dit. Wissels zijn voor mij en mijn paard ook echt een ding. Hij is een moeilijke wisselaar en was voor mij de eerste om het aan te leren. Geen geweldige combinatie, maar wel een goede leerschool. Ik wou dat ik een aantal dingen die hier nu worden genoemd eerder had geweten, dat had een boel gescheeld.

Ik ben stiekem wel benieuwd naar het filmpje en de tips van katja die je erbij hebt gehad? Goed om mijn ogen te trainen ;)

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:04

Als ik dit zo hoor, zit ik aan een si gewricht te denken. zeker in combi met een soms traag achterbeen.
Ik heb het op kunnen lossen door een goede tandarts.
Liet m'n paarden elk jaar een of twee keer doen door iemand met veel ervaring en hele goede naam, dus ging er vanuit dat dat goed was.
Tot ik een keer m'n paard door iemand anders liet doen. nou kreeg een heel ander paard terug.
Alles ging ineens met veel meer gemak. niks geen traag achterbeen meer.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 23:54

Si gewricht en een tandarts? Die snap ik niet

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:49

Jester_ schreef:

spanning/ zenuwen/ botten/ pezen door het hele lijf alles met elkaar in verbinding.
als jezelf ergens spanning in je lijf hebt ga je toch ook compenseren.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:25

riegje schreef:
Jester_ schreef:

spanning/ zenuwen/ botten/ pezen door het hele lijf alles met elkaar in verbinding.
als jezelf ergens spanning in je lijf hebt ga je toch ook compenseren.

vraag jezelf ook eens af waarom je als ruiter ontspanning in het kaakgewricht wil?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 16:17

Link tussen tandarts en si gewricht is niet gek hoor. Het is over het algemeen bekend dat paarden die vast zitten in de hals/kaak SI problemen krijgen. ( En paarden die vast zitten in het SI krijgen bijna altijd halsproblemen)

Alleen is deze merrie al meerdere malen na gekeken. Tandarts, DA, osteopaat/fysio en zadelmaker komen regelmatig checken en is ook allemaal vrij recent nog nagekeken. Ik denk zelf altijd dat een hoop problemen voortkomen uit een lichamelijk probleem en zoek het ook altijd als eerste daar. Echter heb ik bij deze merrie zeer steek het vermoeden dat het puur een rijtechnisch "probleem" is.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 16:17

Alicia2u schreef:
Machtig interessant dit. Wissels zijn voor mij en mijn paard ook echt een ding. Hij is een moeilijke wisselaar en was voor mij de eerste om het aan te leren. Geen geweldige combinatie, maar wel een goede leerschool. Ik wou dat ik een aantal dingen die hier nu worden genoemd eerder had geweten, dat had een boel gescheeld.

Ik ben stiekem wel benieuwd naar het filmpje en de tips van katja die je erbij hebt gehad? Goed om mijn ogen te trainen ;)

Ik ben nu aan het werk maar stuur je morgen even een pbtje met een filmpje.