Simpelman schreef:Je hebt je paard onder voor jou vanzelfsprekende maar voor hem bepaald niet vanzelfsprekende omstandigheden gebracht.
Hij is daar IN GEBRACHT zonder enige inspraak.
Alles dat je paard je vertelde over ZIJN gevoelens en angsten heb je genegeerd waardoor hij nog angstiger werd en zich aan zichzelf overgeleverd voelde.
Eenmaal terug op weg naar voor hem bekende en veilige omstandigheden wilde hij daar logischerwijze zo snel mogelijk naar toe, weg van het gevaar en van jou.
Dat is waar je mee te maken had.
De enige goede en durende oplossing voor dit soort van problemen is klein stapje voor stapje uit de veilige omgeving weg gaan, net zover als dat je paard aangeeft aan te kunnen, hoe weinig dit ook is, dan één pasje verder te gaan, overdadig belonen en terug naar "huis".
Niet willen scoren, niet naar de club moeten.
Jouw vriendelijkheid, geduld en waardering maken dat hij vertrouwen gaat krijgen in jou en in zichzelf, dat hij stapje voor stapje leert dat van "huis" weg gaan niet gevaarlijk is.
Ik vind dat het weg gaan in jouw beredenering wel echt te veel aandacht krijgt. Je kunt er los van de omgeving en locatie op oefenen dat je paard weet waar hij aan toe is en vertrouwen in jou heeft. Dat mag van mij volledig los staan van hoe dichtbij of veraf je van huis bent.
Dat kun je dus ook thuis doen, als dat voor elkaar is kun je linea recta naar timboetoe rijden wat mij betreft.
ts: gewoon thuis lekker met hem blijven teuten en even extra opletten dat hij goed naar je luistert als je iets van hem vraagt. Bewust eens thuis de grenzen opzoeken van wat hij spannend vind (iets met plastic oid) en daar netjes toe werken naar een gehoorzaam paard wat op jouw blijft letten en ontspannen kunnen afsluiten. Daar waar nodig nog even er naast lopen op weg van en naar de club en je grens telkens een heel klein beetje verleggen. Komt vanzelf goed dan.