Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
nicky_rilana schreef:Voor het bijten op de wang zou je met een lage neusriem kunnen rijden dan is dat opgelost waarschijnlijk. Misschien dat een Mexicaanse neusriem ook wel wil helpen omdat deze hoger loopt dan een gecombineerde.
Voor het bit kun je proberen om je sperriem door de bitring te doen en dan terug naar boven en dan zo vast maken zodat het bit juist niet op de lagen ligt. Zal morge wel een foto er van kunnen maken.
Ook zou ik de tandarts even langs laten komen en kijken of de 1e 3 kiezen niet te scherp zijn waardoor ze zich kan beschadigen aan haar wang.
Voor nu zou ik wel even wachten tot dat als genezen is maar dat zul je wel begrijpen.
Jetta schreef:Heb je het paard opgebouwd aan de dubbele lijnen? ( zeer fijne manier om paard te trainen en voor te bereiden op het rijden onder het zadel) Doet ze het dan ook? Heb je een goede moderne kaptoom geprobeerd, zowel aan de lijnen als onder het zadel?
Hoe reageerde ze precies toen je er bitloos mee reed?
Grondwerk is geen vakantie. Het vergt concentratie en vraagt erom dat je paard nadenkt.
Allergie voor het materiaal waar het bit van is gemaakt zie je vaak aan kleine blaasjes, rode plekjes en wondjes in de mond.
Flapflo schreef:Vanavond even goed haar hele mond nagevoeld en ze zou door dak heen springen zo'n pijnlijke paniek reactie gaf ze. Nu weet ik meteen waar het probleem zit;
Ze heeft aan beide kanten haar wangen aan de binnenkant kapot gekauwd en daarbij is ze gevoelig en rauw op de onderkaak. Ik voel me dan ook behoorlijk schuldig dat ik toch niet meteen na de eerste keer heb gecontroleerd. Ze was net 2 weken terug bij de tandarts geweest en ik ben er vanuit gegaan dat de mond in orde was en het vooral pijn tussen de oren was met gebrek aan vertrouwen.
Ze heeft nu even een kuurtje zodat alles top geneest en daarna is het zoeken naar weer een ander bit. Ze is echt overgevoelig in haar bekkie en door haar vele kauwen maakt ze het ons niet makkelijker.
Vandaag heb ik haar extra verwend om het een beetje goed te maken. Arm beest!
aeolusnr1 schreef:Er is heel veel verschil tussen met het hoofd schudden en echt hevig schudden, zoals jij het beschrijft, zo heel plots en onverwacht en vrij hevig, ..... is eigenlijk een veeg teken dat er iets zou mis zijn, wat dat er mis is , is natuurlijk niet zo na een paar chats te zeggen, maar het lijkt me erg ongewoon.
Anderzijds is het natuurlijk ook wel zo je zegt zelf het paard heeft nu reeds heel zijn leven vakantie gehad dus te weinig voor-opleiding gehad en dat kan zeer zeker ook een reden zijn, soort verzet tegen het nageven.
Uiteraard moet je eerst kijken of er medisch niet iets mis is, maar ik zou persoonlijk toch altijd eerst eens flink gaan trainen op het laterale nageven, en geloof me ik ga daar echt vrij ver in, en moest het dan iets medisch zijn dan wordt dat toch zeer zeker net door die training nog heel veel duidelijker of het wordt stukken beter en beter en dan is de oplossing zo in het verschiet.
Babootje schreef:Flapflo schreef:Vanavond even goed haar hele mond nagevoeld en ze zou door dak heen springen zo'n pijnlijke paniek reactie gaf ze. Nu weet ik meteen waar het probleem zit;
Ze heeft aan beide kanten haar wangen aan de binnenkant kapot gekauwd en daarbij is ze gevoelig en rauw op de onderkaak. Ik voel me dan ook behoorlijk schuldig dat ik toch niet meteen na de eerste keer heb gecontroleerd. Ze was net 2 weken terug bij de tandarts geweest en ik ben er vanuit gegaan dat de mond in orde was en het vooral pijn tussen de oren was met gebrek aan vertrouwen.
Ze heeft nu even een kuurtje zodat alles top geneest en daarna is het zoeken naar weer een ander bit. Ze is echt overgevoelig in haar bekkie en door haar vele kauwen maakt ze het ons niet makkelijker.
Vandaag heb ik haar extra verwend om het een beetje goed te maken. Arm beest!
Ik zou dit eerder als secundair probleem inschatten dan als primair probleem. Juist omdat je vertelde dat je paard bij het schudden ook hevig kauwt en schuimt. Iaeolusnr1 schreef:Er is heel veel verschil tussen met het hoofd schudden en echt hevig schudden, zoals jij het beschrijft, zo heel plots en onverwacht en vrij hevig, ..... is eigenlijk een veeg teken dat er iets zou mis zijn, wat dat er mis is , is natuurlijk niet zo na een paar chats te zeggen, maar het lijkt me erg ongewoon.
Anderzijds is het natuurlijk ook wel zo je zegt zelf het paard heeft nu reeds heel zijn leven vakantie gehad dus te weinig voor-opleiding gehad en dat kan zeer zeker ook een reden zijn, soort verzet tegen het nageven.
Uiteraard moet je eerst kijken of er medisch niet iets mis is, maar ik zou persoonlijk toch altijd eerst eens flink gaan trainen op het laterale nageven, en geloof me ik ga daar echt vrij ver in, en moest het dan iets medisch zijn dan wordt dat toch zeer zeker net door die training nog heel veel duidelijker of het wordt stukken beter en beter en dan is de oplossing zo in het verschiet.
Ik ben wel eens met Aeolus. Uit jouw beschrijving denk ik echt dat er wel wat meer met dit paard aan de hand is dan alleen kapotte wangen. Kan zijn dat het dier echt pijn heeft. Voordat je hem verder gaat trainen zou ik - net als Aeolus - een medische oorzaak uitsluiten. ik weet niet of je het paard hebt laten keuren voordat je het kocht. Zo niet, is er denk ik alle reden toe om het dier te laten bekijken door een paardenarts.
Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor het gooien met het hoofd. Van problemen in het hoofd/hals/nek gebied tot gewone kreupelheden of stofallergie. Houd eens een logboekje bij van momenten, tijden etc etc wanneer het paard het doet. Doet hij het niet aan de longe, wat doet hij dan wel aan de longe? Gaat hij dan hangen op de voorkant, kan het best zijn dat hij de rug of achterbenen ontziet en dat daar het probleem zit.
Kortom, jij gaat er zelf niet achterkomen wat er met het paard mis is, dus de beste weg is de paardenarts.
Vaak is er wel een oorzaak voor verkeerde bespiering en problemen met het gedrag namelijk, Pijn.
Kijk voor info ook eens in het headshaking topic dat op bokt loopt.
Flapflo schreef:Koper schreef:Wat voor neusriem gebruik je?
Sorry! Een gecombineerde neusriem..
Ik kreeg de tip om een lage te proberen of een mexicaanse om haar wangen de ruimte te geven en dit neem ik zeker mee als haar mond helemaal genezen is.
paardjes123 schreef:Ik zou zo'n paard toch eerst haleplus rug op de foto laten zetten, voordat je haar nog meer gaat plagen. Het is toch een uiting van verzet en dat moet een reden hebben.
Vorig jaar heb ik dat laten doen was 350 euro kwijt voor 10 fotos. Ging toen om een paard wat onder het zadel zomaar in ene heftig in verzet kon komen. Ik dacht toen aan kissing spines maar bleek een botwoekering te zijn. Waarschijnlijk ooit een breuk geweest in haar hals wervel.
Babootje schreef:paardjes123 schreef:Ik zou zo'n paard toch eerst haleplus rug op de foto laten zetten, voordat je haar nog meer gaat plagen. Het is toch een uiting van verzet en dat moet een reden hebben.
Vorig jaar heb ik dat laten doen was 350 euro kwijt voor 10 fotos. Ging toen om een paard wat onder het zadel zomaar in ene heftig in verzet kon komen. Ik dacht toen aan kissing spines maar bleek een botwoekering te zijn. Waarschijnlijk ooit een breuk geweest in haar hals wervel.
Misschien de update van TS 2 posts eerder even lezen. Volgens mij ging het al beter toch?
Hoe gaat het nu TS?