Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sonja89 schreef:Mooie uitleg Freya6, zo pak ik het ook aan bij spanning. Alleen geeft TS aan dat spanning bij hun geen rol speelt, dus dan heb je weinig aan approach and retreat.
piezze schreef:Ik vind de aangedragen oplossingen wel heel psychologisch hoor. Denk je werkelijk dat een paard denkt dat jij ' gewonnen' hebt als ie na anderhalf uur weer besluit om verder te wandelen? Een paard leeft in het hier en nu. Hij kan best eens schrik hebben voor iets of dwars zijn. Mijn oplossing is om niet te lang te soebatten met een paard. Moet gewoon luisteren. Paard wat geleerd heeft dat hij niet hoeft te doen wat jij wil daar heb je weinig lol mee. Niet onder het zadel in ieder geval.
Ineke2 schreef:Ik ben nog niet weer naar buiten geweest nu door persoonlijke omstandigheden. De komende tijd weet ik niet of ik wel moet gaan ivm vuurwerk.
Inderdaad is er geen spanning waardoor ze staakt.... maar wellicht mis ik wat dus ik kan het wel proberen. Alleen ga ik er niet af. Sowieso niet tenzij het gevaarlijk word, omdat ik er niet meer opkom. Ik kan niet vanaf de grond zelfstandig opstijgen dus vandaar.
piezze schreef:Ik vind de aangedragen oplossingen wel heel psychologisch hoor. Denk je werkelijk dat een paard denkt dat jij ' gewonnen' hebt als ie na anderhalf uur weer besluit om verder te wandelen? Een paard leeft in het hier en nu. Hij kan best eens schrik hebben voor iets of dwars zijn. Mijn oplossing is om niet te lang te soebatten met een paard. Moet gewoon luisteren. Paard wat geleerd heeft dat hij niet hoeft te doen wat jij wil daar heb je weinig lol mee. Niet onder het zadel in ieder geval.
Ineke2 schreef:Hoe zou jij het dan doen? Been geven helpt op dat moment niet, gaat ze achteruit. Een schop geven gaat ze nóg harder van achteruit. Een tik gaat ze van bokken en nog steeds achteruit. ( en ja heb heus ook een mega mep gegevennegeert ze dus gewoon op zo'n moment)
Als ik aan het proberen ben om haar vooruit te krijgen dan gebruik ik ook mijn stem als aanmoediging.
Een paard moet gewoon luisteren... laat mij wel vertellen dat een paard dat harder gaat dan de bedoeling is een probleem is dat veel makkelijker op te lossen is dan een paard dat weigert te lopen.
Ineke2 schreef:piezze schreef:Ik vind de aangedragen oplossingen wel heel psychologisch hoor. Denk je werkelijk dat een paard denkt dat jij ' gewonnen' hebt als ie na anderhalf uur weer besluit om verder te wandelen? Een paard leeft in het hier en nu. Hij kan best eens schrik hebben voor iets of dwars zijn. Mijn oplossing is om niet te lang te soebatten met een paard. Moet gewoon luisteren. Paard wat geleerd heeft dat hij niet hoeft te doen wat jij wil daar heb je weinig lol mee. Niet onder het zadel in ieder geval.
Hoe zou jij het dan doen? Been geven helpt op dat moment niet, gaat ze achteruit. Een schop geven gaat ze nóg harder van achteruit. Een tik gaat ze van bokken en nog steeds achteruit. ( en ja heb heus ook een mega mep gegevennegeert ze dus gewoon op zo'n moment)
Als ik aan het proberen ben om haar vooruit te krijgen dan gebruik ik ook mijn stem als aanmoediging.
Een paard moet gewoon luisteren... laat mij wel vertellen dat een paard dat harder gaat dan de bedoeling is een probleem is dat veel makkelijker op te lossen is dan een paard dat weigert te lopen.
Freya6 schreef:piezze schreef:Ik vind de aangedragen oplossingen wel heel psychologisch hoor. Denk je werkelijk dat een paard denkt dat jij ' gewonnen' hebt als ie na anderhalf uur weer besluit om verder te wandelen? Een paard leeft in het hier en nu. Hij kan best eens schrik hebben voor iets of dwars zijn. Mijn oplossing is om niet te lang te soebatten met een paard. Moet gewoon luisteren. Paard wat geleerd heeft dat hij niet hoeft te doen wat jij wil daar heb je weinig lol mee. Niet onder het zadel in ieder geval.
Zo is de psychologie van het paard zelf nu eenmaal. Als je kijkt wat ze zelf in de natuur doen.
Als je op de juiste momenten even geduld op kunt brengen en de juiste dingen toepast heb je maar eenmalig wat tijd nodig, daarna niet meer. Zo heb ik verschillende paarden zonder dwang beleerd, die kun je rijden op een touwhalstertje zonder blikken of blozen.
Echt, het is reuze interesssant hoe het werkt, wij zijn zo erg geneigd te kijken vanuit onze roofdier houding. De paarden psychologie werkt echt anders.
Simpelman schreef:Silver_Fox schreef:Ik zou alleen nooit belonen voor een handeling die je niet gevraagd hebt, als jij voorwaarts vraagt en beloont als ze achtewaarts gaat, leer je alleen maar de associatie aan dat hulp naar voren achterwaarts betekent.
Paarden zijn veel slimmer dan je denkt.
Nicky1963 schreef:Ik volg even. Interessant en heel benieuwd naar mogelijkheden. Heb er ook zo een ..