dragen van sporen wel/niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:55

Sporen kunnen altijd, maar het is wel de bedoeling dat je weet hoe je er mee om moet gaan. :j
Ook moet je een stille been hebben dat je niet per ongeluk schopt.
Bij mij op stal rijden ook veel mensen met sporen, wil het zelf ook wel doen, maar heb daar een nog niet goede stille been voor dus kies ik daar nog niet voor :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 01:45

Nannetje7 schreef:
Het ene paard is sensibeler dan de ander, bij de een moet je meer inzetten om goede impuls/ reactie te krijgen dan bij de ander.

Dat doe je met je beenhulp niet door er een spoor in te rammen.

Nannetje7

Re: dragen van sporen wel/niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:47

Nee niet rammen,nee.
Niet iedereen die sporen gebruikt ramt ermee.
Ik gebruik ze alleen ter verfijning.

Paard2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:07

Apart...verfijning...hoe doen die ruiters het zonder sporen dan? Die toch ook een goede Z proef rijden?

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:11

Sproen zijn om de hulpen te verfijnen en niet te laten zien in de hogere klasse van de dressuur
En je mag pas met sporen rijden als je ze goed kan gebruiken en geen misbruik gaat maken en het paard super hard in zijn buik gaan zitten poren

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:22

In de 20 jaar dat ik reed heb ik nooit sporen gedragen, ik vind het gewoon niets.
al had ik de klasses dat het mocht, ik zou het ook niet waarderen dat er steeds een stuk ijzer tussen de ribben geduwd wordt zacht en hard al helemaal niet!
Als goede ruiter heb je dat niet nodig daar train je voor , het is vaak in gebruik als status symbool!

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:29

Paard2014 schreef:
Apart...verfijning...hoe doen die ruiters het zonder sporen dan? Die toch ook een goede Z proef rijden?

Die moeten duidelijker hulpen geven. Het kan hoor, maar de hulpen zijn gewoon een stuk zichtbaarder dan met sporen. Toevallig doe ik veel appuyeren en wijken in galop met mijn paard dus appuyeren naar rechts 4 sprongen en dan meteen 4 sprongen naar links wijken en zo zig zaggen. Je moet zonder sporen heel duidelijk met je been de hulp geven zodat die het niet door elkaar haalt. Op het moment dat je van appuyement naar wijken gaat kan je namelijk per ongeluk de wissel hulp geven omdat je je been moet omleggen. Met sporen kan je de hulp preciezer geven als je het verhaaltje van simpelman in je achterhoofd houdt.

Nu rijdt ik ook regelmatig zonder sporen en dan merk je dat het paard echt sneller de hulpen door elkaar haalt, om vervolgens in de stress te raken omdat die het niet meer snapt.

kimiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:35

bij de manege waar mijn paard gestald stond werd er in de lessen met manege pony's niet met sporen gereden,
dit mocht gewoon simpelweg niet.

de een rijd wel met sporen,de ander niet, elke keer weer op een ander paard.. nee sorry,dan zeg ik ook geen sporen! gewoon 1 richtlijn trekken, voor de paarden ook prettiger.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:41

Als je Z dressuur of hoger rijdt kan ik me indenken dat sporen fijn zijn, daaronder zijn ze zeker niet nodig.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:46

Waarom in Z of hoger en niet in M of hoger?

Ik rij wel met sporen, echter alleen dressuur. Pak ik mijn paard voor een buiterit, bosrit of sprongetje dan blijven de sporen af. Ik heb ze dan ook niet nodig want paard is prima aan het been. Maar in de dressuurtraining is het echt wel fijn om ze te hebben.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:54

Sjira schreef:
Waarom in Z of hoger en niet in M of hoger?

Ja dat kan ook, weet niet precies vanaf welk niveau sporen handig zijn.

RunningSolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:57

Ik vind dat je eerst even research moet doen voordat je sporen koopt:
Heb je ze echt nodig? Dus heb je anders misschien problemen tijdens het rijden doordat je geen sporen aan hebt? Of is het alleen omdat het er 'professioneel' eruit ziet?

Ikzelf heb geen sporen en ga deze waarschijnlijk ook niet kopen ivm sensibel paard. Als je dochter op een manege rijd is het niet handig, of ze moet vragen of ze met sporen op het paard kan rijden. Bij L niveau of hoger is het misschien wel fijner doordat je dan moet wijken, maar verder bij de B vind ik het zelf eigenlijk onnodig en onzin behalve als het echt moet.

Sporen moet je natuurlijk ook niet misbruiken, dus te vaak been geven moet je niet doen. Ik denk wel dat het anders rijdt maar ik heb nog nooit met sporen gereden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:05

isabel_94 schreef:
Als je Z dressuur of hoger rijdt kan ik me indenken dat sporen fijn zijn, daaronder zijn ze zeker niet nodig.

Ik rijd geen enkel nivo, in elk geval niet meetbaar. Nu ik bij de stappirouettes en het schakelen tussen appuyement en wijken kom lijkt het soms makkelijker, maar ik kan mezelf er nog niet toe zetten. Vroegah dacht ik altijd dat sporen voor het aandrijven waren, nu weet ik dat ik gewoon nog niet kon rijden. :D ik heb ook eigenlijk geen lesklanten met sporen, maar dat komt misschien ook omdat ik in een bepaalde hoek lesgeef.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:12

ik denk even terugpakkend op de informatie van TS in plaats van algemeen, het volgende:

als je dochter al zo'n tijd rijd en niet aan TS kan uitleggen dat ze sporen nodig heeft, waarvoor ze ze nodig heeft, of waarvoor ze dienen.. Dat ze nog niet op een niveau zit dat ze sporen nodig heeft en of op een correcte manier weet te gebruiken..

dat ze op een manege rijd zegt weinig tot niets.. ken genoeg manegeruiters die met een 'manegeknol' die bij iedereen nauwelijks vooruit te branden is of 'niet aan het been', een keurige M proef kunnen laten zien..

dat laatste slag zijn de manegeruiters die met oefening en talent er ook aan toe zijn wat meer verfijning toe te passen in hun hulpen, al de niet met een paard dat minder vaak in de maneges meeloopt.. ik denk dat iedereen wel zo'n ruiter kent op een plaatselijke manege, het zijn er vaak maar een handje vol. Spoorgebruik komt dan ter sprake tussen de instructeur en de leerling en de leerling wordt dan ook begeleid in het juist gebruik van deze sporen, lijkt mij logisch.

al het gebruik van sporen tijdens de gewone lessen, volkomen overbodig, stompt de paarden eerder af dan dat het ze verbetert en helaas geld dat net zo goed voor menig particulier paard dat thuis of in pension staat...

als de dochter van TS tzt begrijpt waarom sporen nodig zijn en ze ook correct zou kunnen gebruiken (als TS minder verstand heeft van paarden.. zeg maar het moment dat je denkt dat je dochter ineens arabisch tegen je staat te praten omdat je het totaal niet meer kunt volgen), dan is het tijd om eens met de instructrice te gaan praten, of en waarom spoorgebruik voor jou dochter het beste is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:09

Caira schreef:
isabel_94 schreef:

Ik rijd geen enkel nivo, in elk geval niet meetbaar. Nu ik bij de stappirouettes en het schakelen tussen appuyement en wijken kom lijkt het soms makkelijker, maar ik kan mezelf er nog niet toe zetten. Vroegah dacht ik altijd dat sporen voor het aandrijven waren, nu weet ik dat ik gewoon nog niet kon rijden. :D ik heb ook eigenlijk geen lesklanten met sporen, maar dat komt misschien ook omdat ik in een bepaalde hoek lesgeef.

Het zijn bijvoorbeeld de appyuementen en wendingen om de achterhand waarbij je een fijn gebruik kunt maken van een spoor.
Probeer maar eens, maar dan wél een spoor, één van een cm of 5 à 6, liefst met een wieltje dan voorkom je gekrab.
Met je spoor kun je heel zacht én heel precies limiteren, het is als fluisteren.
Zoals al opgemerkt, ze zijn niet om een paard voorwaarts te drijven, ze werken op vooral de buikspieren in, met een spoor vraag je je paard de buikspier(en) één of tweezijdig aan te spannen waardoor je een aanspannend/oprichtend effect krijgt of je begrenst het uitzwaaien.
Ze werken uitsluitend als het paard open staat voor de spoor, dat wil zeggen er niet door gefrustreerd is en wordt en zich ervoor afschermt.
"Een ruiter mag sporen dragen als hij ze niet meer nodig heeft."

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:43

Om op TS haar vraag te antwoorden:
Als je dochter nog niet weet waarvoor ze zijn heeft ze ze zeker nog niet nodig. Op bijna alle manegepaarden zijn ze niet nodig. Vaak kunnen zowel de paarden als de ruiters de oefeningen niet waarvoor sporen nuttig kunnen zijn (er zijn zeker wel uitzonderingen). Ik heb jaren op manegepaarden gereden en nu op iemand anders zijn paard en nog nooit sporen aangehad, heb ze ook nog nooit nodig gehad.
Een zweepje kan wel nuttig zijn als je op een paard rijdt dat na een half uur begint in te slapen om het paard even wakker te maken maar echt meppen met een zweep is ook ongepast.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:26

Zweepjes zijn bij de meeste manegepaarden idd wel nodig, al is het maar omdat sommige pony's geen stap meer verzetten als ze merken dat je geen zweepje hebt :')