Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
8nnemiek schreef:Die van mij is hetzelfde. In de zomer bijna altijd hartstikke makkelijk, maar in de winter zijn er dagen dat hij echt exploderen wil. Even losgooien voor het rijden werkt hier redelijk goed. Niet om energie kwijt te raken, maar gewoon om even te peilen welke zin hij heeft, en als het echt een bom is dan kruip ik er simpelweg niet op. Niet dat hij echt er vandoor gaat, maar het rijdt gewoon niet fijn en ontspannen op zo'n gespannen paard.
Sommige paarden worden blijkbaar gewoon enorm energiek met die kou.
Ik zou dus gewoon longeren of losgooien vantevoren en daarbij aftasten of het veilig is om erop te klimmen of een dag over te slaan.
8nnemiek schreef:Die van mij is hetzelfde. In de zomer bijna altijd hartstikke makkelijk, maar in de winter zijn er dagen dat hij echt exploderen wil. Even losgooien voor het rijden werkt hier redelijk goed. Niet om energie kwijt te raken, maar gewoon om even te peilen welke zin hij heeft, en als het echt een bom is dan kruip ik er simpelweg niet op. Niet dat hij echt er vandoor gaat, maar het rijdt gewoon niet fijn en ontspannen op zo'n gespannen paard.
Sommige paarden worden blijkbaar gewoon enorm energiek met die kou.
Ik zou dus gewoon longeren of losgooien vantevoren en daarbij aftasten of het veilig is om erop te klimmen of een dag over te slaan.
piezze schreef:Weet je dat je zelf een enorme uitwerking heb op hoe die is in zijn gedrag. Als mens kun je dat manipuleren. Ga je er namelijk opzitten met het idee mij kan niks gebeuren want ik ben baas over de situatie. Je dat uitstraalt naar je paard. Nu heeft hij in de gaten dat jij niet zeker bent en pakt hij dus zijn kansen.
Jij moet jezelf niet forceren en dingen gaan doen die je niet durft. Wel moet je hem aan het werk zetten en leren dat er met jou geen spelletjes te spelen zijn. Desnoods doe je dat naast het paard.
Angst verlamd je, dus zoek hulp waar jij je prettig bij voelt. Je grenzen moet je wel verleggen naar geef het de tijd. Als je volhoudt komt ooit een moment dat je gewoon alles met hem kan. Maar echt veel er mee bezig zijn en ket alles wat je met hem doet blijven nadenken welke uitwerking het op je paard geeft.
Pauley schreef:piezze schreef:Weet je dat je zelf een enorme uitwerking heb op hoe die is in zijn gedrag. Als mens kun je dat manipuleren. Ga je er namelijk opzitten met het idee mij kan niks gebeuren want ik ben baas over de situatie. Je dat uitstraalt naar je paard. Nu heeft hij in de gaten dat jij niet zeker bent en pakt hij dus zijn kansen.
Jij moet jezelf niet forceren en dingen gaan doen die je niet durft. Wel moet je hem aan het werk zetten en leren dat er met jou geen spelletjes te spelen zijn. Desnoods doe je dat naast het paard.
Angst verlamd je, dus zoek hulp waar jij je prettig bij voelt. Je grenzen moet je wel verleggen naar geef het de tijd. Als je volhoudt komt ooit een moment dat je gewoon alles met hem kan. Maar echt veel er mee bezig zijn en ket alles wat je met hem doet blijven nadenken welke uitwerking het op je paard geeft.
wil hier toch even opreageren. Toen die van.ons stijgend op ons af kwam met longeren hebben we de zoon van de staleigenaar er bij gehaald. hij heeft vroeger jonge hengsten getraind en is dus.zeker niet bang. en bij hem deed het paard exact hetzelfde als bij ons. Dus licht het niet aan de mensen die er mee bezig zijn maar aan het paard zelf. (wederom weet ik niet of dat bij TS ook zo is)
Pauley schreef:piezze schreef:Weet je dat je zelf een enorme uitwerking heb op hoe die is in zijn gedrag. Als mens kun je dat manipuleren. Ga je er namelijk opzitten met het idee mij kan niks gebeuren want ik ben baas over de situatie. Je dat uitstraalt naar je paard. Nu heeft hij in de gaten dat jij niet zeker bent en pakt hij dus zijn kansen.
wil hier toch even opreageren. Toen die van.ons stijgend op ons af kwam met longeren hebben we de zoon van de staleigenaar er bij gehaald. hij heeft vroeger jonge hengsten getraind en is dus.zeker niet bang. en bij hem deed het paard exact hetzelfde als bij ons. Dus licht het niet aan de mensen die er mee bezig zijn maar aan het paard zelf. (wederom weet ik niet of dat bij TS ook zo is)
Hilary schreef:In plaats van krachtvoer kun je ook een beetje bietenpulp gebruiken om magnesium doorheen te mensen. Ik gebruik ook bietenpulp voor de supplementen van mijn pony; per dag krijgt ze ongeveer een soeplepel geweekte pulp.
Even longeren / losgooien van te voren om de stemming te peilen vind ik een goede tip. Verder lijkt het me bij dit soort paarden belangrijk om zo onverstoorbaar mogelijk door te rijden. Om dit te oefenen kun je in de bak werken met vreemde voorwerpen (bijv een kliko met half open deksel, een handdoek of deken over de bakrand, etc). Je kunt dan in een veilige omgeving uitproberen wat voor jouw paard het beste werkt. Moet je 'm serieus aan het werk zetten (zijgangen, overgangen), of kun je 'm beter stilzetten om het spannende ding te overwinnen? Dus uitvinden welke tactiek je nodig hebt om fatsoenlijk en op jouw voorwaarden rond te kunnen rijden. Dat kun je uiteraard prima tijdens een les doen, dan kan een tweede paar ogen meekijken en je advies geven.
piezze schreef:wil hier toch even opreageren. Toen die van.ons stijgend op ons af kwam met longeren hebben we de zoon van de staleigenaar er bij gehaald. hij heeft vroeger jonge hengsten getraind en is dus.zeker niet bang. en bij hem deed het paard exact hetzelfde als bij ons. Dus licht het niet aan de mensen die er mee bezig zijn maar aan het paard zelf. (wederom weet ik niet of dat bij TS ook zo is)
Hilary schreef:Pauley schreef:
Daar wil ik even op reageren... M.i. ligt het niet aan het paard, maar aan de reacties van de mensen waarbij het paard als eerste steigerde. Als die mensen net de verkeerde reactie hebben, belonen ze het paard (vaak onbewust) voor het steigeren. Zo trainen ze het er dus zelf in. Ik werk momenteel met een Fries die al haar mensen prima had opgevoed. Als zij naar binnen draaide bij het longeren, stoof iedereen achteruit, want 'ze valt aan'. Dit paard reageert heel sterk op de positie waar de longeur staat: iets te ver naar de voorkant en ze interpreteert dit als "remmen", nog iets meer naar de voorkant interpreteert ze als "ik moet naar binnen komen". Bij haar was het dus voldoende om op de voor haar goede plek te lopen. Dat dat niet helemaal ideaal is qua plek, daar kun je op trainen.
Enigszins off topic, maar wel een misverstand wat makkelijk ontstaat.
Pauley schreef:dus het paard komt steigerend op ons af wij maken ons groot en sturen hem met lichaamstaal en zweep weg en dan belonen we hem?
Yacintha schreef:Ik zou sowieso eens wat grondwerk doen, puur voor het vertrouwen, respect en jouw leiderschap.
Daarnaast klinkt dit echt als een trainingspaard van mij. Zodra het te simpel is, gaat hij zich verviel en maakt hij zelf het werk 'leuk'.
Probeer hem direct lekker aan het werk te zetten en geef hem ook echt een uitdaging, dan móet hij wel met je meedenken. Lichamelijk moe maken heeft tenslotte echt totaal geen nut, je moet ze mentaal mee kunnen krijgen!