Veel paarden worden wat frisser als het kouder wordt en gaan meer proberen. Dat zie je heel vaak.
Truelove2011
Geplaatst: 25-10-16 16:53
Herkenbaar
Zondagochtend eerst kwartiertje gestapt met deken erop en toen de deken eraf. Het leek wel of ik op een ander paard was gestapt. Ze was nog "bang" voor een blaadje wat uit de boom viel. Na een kwartiertje werd het beter gelukkig Waar het door komt ik zou het niet weten. In de zomer is ze eerder te langzaam dan te snel. Zodadelijk weer een poging wagen
Nu komt mijn paard maar 1,5 uur per dag buiten i.v.m. gevoelig voor hoefbevangenheid, maar dat is in de zomer ook zo dus dat kan de reden ook niet zijn.
Gebruik je een deken? Als je de deken af doet, hebben ze het kouder en kunnen ze frisser zijn. Dat misschien het verschil met zomers? Je zou kunnen proberen of je een seizoen zonder dekens zou kunnen werken.
Het komt vaker voor dat paarden frisser zijn als het koud is. Kan zijn dat ze dit zichzelf zo heeft aangeleerd omdat jij het eerder hebt toegestaan. Ik zou er niet teveel achter zoeken en evt met begeleiding haar dit gedrag afleren.
aeolusnr1
Geplaatst: 25-10-16 17:49
ik vermoed dat het probleem er tijdens de rest van het jaar ook wel een beetje is, maar veel minder zodat jij denkt dat het er helemaal niet is. Alle paarden worden net iets drukker/actiever als het kouder wordt, en dan blijkt dat het voor jou net over die grens gaat. En idd niet alle lesgevers geven ook aandacht voor dit soort problemen, toch kan het heel goed positief behandeld worden, gewoon door net anders er mee te leren omgaan, en uiteraard die respect/leiderschap net iets meer bij te schaven, dat kan soms een dag & nacht verschil betekenen, je zou versteld staan.
1,5 uur per dag buiten? En de rest van de dag en nacht dan?
Anoniem
Geplaatst: 25-10-16 22:12
Floortz schreef:
1,5 uur per dag buiten? En de rest van de dag en nacht dan?
Vraag ik me ook af
Truelove2011
Geplaatst: 25-10-16 23:15
Binnen en rijden. Wat denk je anders? Gaan ze niet dood aan hoor. Hoef geen reacties van aah dat is zielig en paard onwaardig. Heb je wel eens een hoefbevangen paard gehad? Alles op advies van de dierenarts.
Floortz
Geplaatst: 26-10-16 03:08
Op een paddock buiten is ook nog een optie...alles kan, zolang het maar niet op gras is. Voor een steppedier wat veel loopt van nature is zo lang binnen op stal niet goed. Paardwaardig is 1,5 uur buiten in elk geval niet echt. Er zijn echt wel meer mogelijkheden dan wat je beschrijft, maar dat vergt wat inzet van de eigenaar. Desnoods een andere stalling die meer mogelijkheden biedt voor je paard, of Paddock Paradise met zandtrack.
paard 1.5 uur buiten is inderdaad niet paard waardig en ook wel vragen om problemen!! Een paard is een bewegingsdier die kun je niet uitleggen dat 1.5 uur genoeg is .. daar krijgt een paard geestelijk en lichamelijk problemen door! Paarden komen hier in de winter sowieso 8 uur buiten en in de zomer gaat dat wel naar 10/11 uur ( wil zelf wel langer maar mijn paarden zijn enorm gevoelig voor vliegen/dazen en willen dan echt naar binnen! Een goeie dierenarts adviseert zoals floortz zegt een fatsoenlijke paddock waar ze minimaal 4 uur maar liefst langer kan blijven staan! Stallen die dat niet aanbieden hebben mijn inziens geen bestaansrecht maar dat is weer een ander onderwerp. Bokken en frisheid is wat mij betreft een combinatie van het ontbreken van leiderschap en het paard te weinig vrije beweging aanbieden. Uiteraard moet wel eerst uitgeloten worden of het paard lichamelijk 100% in orde is!
Babootje
Geplaatst: 26-10-16 07:39
Dat gaat voor het paard van TS niet op. Die staat de hele dag buiten.
Mijn paard is pas zielig. Die staat op stal en heeft geen wei tot zijn beschikking. Wel een paar kleine paddockjes waar ze een half uur in mogen per x. Hij wordt er wel meer x-en per dag uitgehaald. Hij komt goed aan zijn beweging. De boxen zijn in ieder geval mooie grote buitenboxen. Het is een vrolijk paard en lijkt geen last te hebben van zijn huisvesting. En hij ziet er verder top uit. Dat geldt trouwens voor alle paarden die er staan. De verzorging en fourage is van goede kwaliteit. Ons paard is een frisse en fruitige 4 jarige, maar wel goed gehoorzaam. Er is gewoon helaas niets/nada in de omgeving met buitengang.
Truelove2011
Geplaatst: 26-10-16 08:55
Paard staat aan huis. Ze eet alles wat los en vast zit dus ook zand. Hebben ook al een graasmasker geprobeerd maar daar flipte ze op. Paard is echt niet ongelukkig hoor. Ze heeft een ruime stal. Komt er minimaal 2 x per dag uit. Het is jullie mening tegen de mijne en ga hier dan ook verder niet op in. Ik vind het zelf ook kort maar voor het paard is dit het beste. Nu mogen jullie weer op bericht van ts reageren
Ik gebruik mijn voorbeeld ook alleen maar om te laten zien dat de oorzaak van soortgelijk gedrag meestal niet is gelegen aan een gebrek of weinig buitengang.
Haha, mijn paard gaat rond half 9/9 uur naar buiten en komt momenteel rond 18.00 weer binnen, maar dit zal iets eerder worden ivm wintertijd. In de zomer doet ze echt 0,0. Dan bokt ze absoluut niet en schiet ook niet weg. heb de afgelopen week aardig wat km gemaakt, ook een pittig lesje tussendoor. Natuurlijk, ze probeerde het wel, maar had haar deze keer in de smiezen. Het negeren werkte wel trouwens, want ze heeft het 1x tijdens de les gedaan en daarna niet weer. Helaas moet ik haar wel weer gaan scheren, aangezien ze een enorme vacht ontwikkeld en ze echt kletsnat wordt. ze is dan een uur later, na een dik half uur uitstappen en een flinke tijd onder het solarium nog niet helemaal droog. Nu snap ik wel dat ze daardoor nog veel wisselvalliger gaat worden... maar hoe kan ik dit het beste oplossen? Uitrijdeken etc ga ik zeker weer gebruiken bij de echte koude dagen, maar ik moet eerlijk bekennen dat ze me soms de stuipen op het lijf jaagt met die fratsen...