Temprament vol heet paard. Losrij tips/oefeningen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lissie_zigor

Re: Temprament vol heet paard. Losrij tips/oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:31

Wat wel eens kan helpen (maar dat zou je echt moeten uittesten want bij het ene paard werkt het en bij het andere niet) is eigenlijk al met opstappen: je loopt de bak in doet wat je altijd doet en dan ga je voor je paard staan, gewoon stil staan. Dan wacht je net zo lang tot dat hij zijn hoofd laag doet. In het begin willen ze nog wel eens lopen oid met zet hem dan gewoon weer heel rustig terug op zijn plek (niet rukken schreeuwen maar gewoon zachtjes terug duwen)
Pas wanneer hij zijn hoofd laag heeft opstappen en dan weer als je er net op zit blijf je eerst stil zitten/staan dan zou hij wel willen lopen maar dan zet je hem weer stil en zodra hij stil staat weer de teugels los dit herhalen tot dat hij stil blijft staan met teugels los (Let op het gaat hier om secondes: stilstaan is gelijk druk weg).
Dan weer wachten tot hij zijn hoofd laag heeft (ik bedoel daarmee echt laag dus rusthouding) en dan pas beginnen met rijden :)

Vaak zijn deze paarden namelijk zowieso al heel energiek en gaan ze snel met hun hoofd omhoog waarbij ze het stofje adrenaline aanmaken en deze paarden zijn ook vaak wel prikkelbaar ondanks dit niet altijd gelijk te zien is. Deze paarden moeten dan echt leren dat ze ook kunnen rusten en het waken voor gevaar ed aan jou over kunnen laten.

Lijkt me leuk als je het eens probeert ben benieuwd of het bij die van jou werkt :) ik hoop het eigenlijk voor je want het kost weinig energie maar kan echt voor zo veel ontspanning zorgen!

Veel plezier :)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:39

Ps wat ik eigenlijk wil zeggen is: bestrijd vuur niet met vuur maar met water :)

Hoe harder je hem aan het werk zet: hoe meer adrenaline: hoe heter hij wordt.
Rust is iets wat je hem aan kan leren door ook met rust te beginnen : rustig stilstaan.

Ik wil nog wel wat complim enten geven trouwens ik denk namelijk dat je een hele goede ruiter bent. Een goede ruiter is namelijk bewust van zichzelf en ook van zijn/haar paard.
Je weet wanneer je ongeduldig wordt, je weet wat het probleem is van je paard, je kent je paard en jezelf, je loopt hierin vast en je doet er wat aan: eerst zelf experimenteren dat is al super! Kijken wat wel/niet werkt. Je komt erachter dat het niet werkt en vraagt om hulp wat ook al aangeeft dat je moedig bent want we weten allemaal hoe dat kan zijn op bokt xD

Dus complimenten ga zo door en dan weet ik zeker dat jij het juiste vind voor jou en je paard :)

Esteebannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 22:19

lissie_zigor schreef:
Ps wat ik eigenlijk wil zeggen is: bestrijd vuur niet met vuur maar met water :)

Hoe harder je hem aan het werk zet: hoe meer adrenaline: hoe heter hij wordt.
Rust is iets wat je hem aan kan leren door ook met rust te beginnen : rustig stilstaan.

Ik wil nog wel wat complim enten geven trouwens ik denk namelijk dat je een hele goede ruiter bent. Een goede ruiter is namelijk bewust van zichzelf en ook van zijn/haar paard.
Je weet wanneer je ongeduldig wordt, je weet wat het probleem is van je paard, je kent je paard en jezelf, je loopt hierin vast en je doet er wat aan: eerst zelf experimenteren dat is al super! Kijken wat wel/niet werkt. Je komt erachter dat het niet werkt en vraagt om hulp wat ook al aangeeft dat je moedig bent want we weten allemaal hoe dat kan zijn op bokt xD

Dus complimenten ga zo door en dan weet ik zeker dat jij het juiste vind voor jou en je paard :)

Haha super leuk! Dank je!

Ja een hele hoop licht ook bij mezelf. En ik probeer van alles uit! Dat stil staan, daar zeg je me wat. Hij is altijd al met het hoofstel indoen onderhand al in de bak wanneer die eenmaal om is. Met opstappen is die al weg voor ik erop zit.. En dan moeten we nog beginnen haha!

Ik ga het morgen gelijk eens uitproberen. Dank je :)

En voor de rest. Leuke bruikbare tips. Vele al geprobeerd maar veel ook niet. Grappig om de verhalen van de heethoofdjes te lezen. Ik zie seriuew 9 van de 10 mensen hun paard vooruit trappen.. En dan kom ik weer langs gesjeesd haha.. En ja het is aan mij rustig te blijven. Maar hij geeft maakt er soms ook een potje van. En dan is dat heel moeilijk voor mij. En dan ga ik idd harde hulpen geven .. wat het idd alleen maar erger maakt .. I know I know..

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:26

Esteebannie schreef:
Dat stil staan, daar zeg je me wat. Hij is altijd al met het hoofstel indoen onderhand al in de bak wanneer die eenmaal om is. Met opstappen is die al weg voor ik erop zit.. En dan moeten we nog beginnen haha!

Dat zijn dingen waar ik wel heel consequent mee ben. Stil staan is stil staan, punt. De mijne is af en toe ook nog erg ongeduldig met opstappen, maar lopen voor ik gezegd heb lopen is echt een no-go. Dan laat ik me weer zakken en proberen we opnieuw. Ho is ho. Maar die oefening met elke keer stil staan en wachten, dat moet ik alleen maar of te lang achter elkaar doen. Tussendoor pak ik dat wel mee, en daarna gaan we weer lopen. Anders krijg ik echt een gefrustreerd paard. Dan krijg ik er geen rust meer in en alleen maar drammen.
Aan de hand is hij overigens wel braaf. Of als het echt moet bij een weg ofzo, op een of andere manier kan ie dat onderscheid wel maken als het écht moet. Of, zeer waarschijnlijk, mijn lichaamstaal is duidelijker dat er op die momenten geen discussie mogelijk is :')

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:33

Oh, dat is nieuwe informatie. Met hoofdstel niet stilstaan en lopen bij het opstappen: het is grensoverschrijdend gedrag. Het is beter om dat niet te accepteren. Op het moment dat hij wegloopt: terugzetten en rustig opnieuw beginnen. Nooit 'even laten gaan'. Ook niet voor een keertje. Want anders leer je hem dat het okay is om jou te negeren. Zoals je het nu vertelt, is het goed dat hij leert om de rust in zichzelf te vinden. Precies wat Lissie adviseert.

Brendabeumer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:07

Eerst even longeren. Dan is de grootste spanning eraf.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:47

Ben dan toch benieuwd hoe veel hij buiten komt?

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:03

Oeh ik herken dit. Ik heb zelf ook zo'n heethoofdje.
Ik longeer hem eerst 15/20 minuten en vooral lekker laten uitgaloperen. Dan is het scherpe randje er meestal wel af.

Maar toch met rijden zal ik hem bezig houden. Veel oefeningen rijden, veel tempowisselingen. En werk dan meer aan het ontspannen en de controle. Dus jij draaft aan en dan probeer je hem steeds iets langzamer te laten gaan tot hij heel langzaam draaft en dan weer meer gas der bij. En dan ga je lekker paar rondjes galop en dan weer overgang draf en dan gelijk stap doe ik meestal. Mijn paard kan best heet worden vooral in de galop en dan laat ik hem uitrazen. Maar ho is ho. Dus als mijn paard heet word werk ik aan controle door veel stap draf oefeningen en dan laat ik hem ook lekker midden galop af en toe doen en op de lange zijde. Maar wel met als ik aan geef dat hij mag. Dus eerst wat controle oefeningen en als je controle hebt kan je juist lekker zijn of haar energie eruit rijden. Je hoeft je paard daardoor niet in te houden. Ik merk door mijn paard tegen te houden dat hij heter kan worden dan gewoon gas geven maar wel controle houden. Als je maar controle hebt. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:12

Eigenlijk moet dit paard helemaal niet "hard aan het werk". Hij moet gaan gehoorzamen. Als jij ho zegt is het ho, niet harder. Hoe meer je gaat longeren enz hoe meer conditie hij gaat krijgen om tegen je hulpen in te gaan (want dat is wat hij doet.)
Een betere oplossing op lange termijn zou zijn om hem te leren gehoorzamen aan de hulpen. Hij moet terug komen op je zit. En dat doet hij met zoveel geknor en geproest en bombarie als hij wil, maar hij komt terug. JIJ bepaalt het tempo niet hij. :)
In dit geval zou ik dus helemaal terug naar de basis gaan en hem aan de hulpen zetten. Zodat je weer tempo controle hebt, uberhaupt weer wat controle hebt. :)
Als je al wil longeren, laat hem dan niet gewoon rondjes rennen en uitrennen. Eis dan juist ook al controle.

En jij moet nog verder terug naar de basis gezien hij in omgang ook al 0 respect voor je heeft. Hij staat stil bij het opzadelen en ook bij het opstappen. Hij moet niet al onderweg zijn naar de bak als jij het hoofdstel nog aan het indoen bent.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:40

Ik ben het eens met degene hierboven die het hebben over rust en gehoorzaamheid. Dingen als heel veel overgangen werken in de meeste gevallen van een echt heet paard namelijk totaal averechts. Dat kunnen ze niet verwerken in het hoofd, zijn teveel prikkels en dan krijg je een gefrustreerd paard dat je niet meer begrijpt en bang word ipv vol vertrouwen bij zijn ruiter blijft. Daarbij loop je de kans dat ze slecht gaan stappen, krabbelig gaan draven en zich vast gaan houden in galop.

Mijn stap 1 met dit soort dieren is aan de longe en dan stappen. Niet wegvliegen, niet even uitbokken, gewoon rust en stappen. Nooit boos worden, zelf nooit gefrustreerd raken maar heel consequent terug naar stap. Op het moment dat ze daar rust in gevonden hebben ga je draven en ook daar geld weer, rust. Geen uitgestrekte draf, geen gekkigheid, gewoon rust.
Onder het zadel uiteindelijk hetzelfde verhaal. Iedere oefening, iedere overgang vanuit rust en ontspanning. Dat betekent eerst het vwnw bevestigen zodat je bij opbouwende spanning door bv een nieuwe oefening altijd ergens op kunt terugvallen. Daarnaast is het belangrijk dat jij het rustpunt bent voor je paard. Ben heel, heel consequent en heel duidelijk. Snapt je paard het even niet blijf je rustig, maar je blijft er wel aan rijden. Alles loslaten (been eraf, hand eraf, paard in de steek laten) op het moment dat ze druk worden lijkt misschien lief maar in de praktijk maak je ze daar vreselijk onzeker mee omdat je ze in de steek laat. Ook een hete kan leren rust te vinden in het werk, rust te vinden bij jou. Kost heel veel geduld, je moet altijd 200% geconcentreerd zijn en al moet er 1000 keer terug naar het begin punt waar je wel ontspanning hebt, dan is dat maar zo. Leer je paard dat zich druk maken en drammen geen zin heeft, maak hem meer zelfredzaam en leer hem op jou maar ook op zichzelf te vertrouwen. Zit je basis goed, heb je de fijnste sportpaarden die er zijn!

Esteebannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 10:13

Helemaal met jullie eens. Ik kan zelf namelijk ook een enorme heethoofd zijn. En na 20 minuten geklopt van hem kan ik er soms al klaar mee zijn. Ook dan moet ik de rust bewaren.. I know. Maar soms makkelijker gezegd dan gedaan. Hij staat zomers van 8/8 buiten en winters 8/15. Een stal van 7x8 dus ruimte zat verder.

Het is een draak, hij weet dondersgoed wie er op z'n rug zit. Bedankt voor alle tips. En idd terug rijden met mijn zit.. Is ook lastig. Maar lukt uiteindelijk wel. Maar ik wil weer eens een stapje verder dan idd alleen maar bezig zijn met tempocontrole ...:)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:59

Wat bedoel je met uiteindelijk? Want ook op je zit mag je consequent zijn hoor. Je vraagt terug, bij geen reactie corrigeer je met je hand. En dan mag je hem best eens stilzetten,alleen laat je emotie erbuiten. Juist dat niet door durven zetten, 3 rondjes wachten tot hij eens op je zit gaat reageren of eindeloos kleine volges en figuren rijden in de hoop dat hij at some point dan wel langzamer gaat...dat is funest. Dat is onduidelijk en daarmee maak je van een heet paard, een niet of nauwelijks rijdbaar paard.
Wil absoluut niet beweren dat dit is wat jij doet trouwens maar het is wel iets dat is veel zie gebeuren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:12

Hoe lang ben je al bezig met tempo controle? Want bij een hittepit kan dat welliswaar wat langer duren (en kan het zijn dat je hem daar af en toe eens een keer aan moet herinneren in de training. Maar het betreft dan één of twee correcties in een training, geen heel uur vechten.) maar tempocontrole behoort geen jaren in beslag te nemen, ook niet bij een heethoofd.... Dan ben je niet consequent genoeg vrees ik...

Esteebannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 11:17

Eens, ik ben er soms ook gewoon helemaal klaar mee na 20/30 minuten. Wanneer ik terug rij op mijn zit en hij negeert mij, buitenteugel wat meer bij, gaat ie trekken en waar mogelijk harder.. En dan drukt ie z'n rug eruit. Dat maakt t zo lastig. Dan hebben we dat probleem weer.. En dan heeft ie soms dat ie denkt dikke toeter. Ik ga gewoon helemaal niet meer luisteren en op mijn plek draven waar ik harder moet en harder wanneer ik zachter moet..

En soms denk ik idd als je nou toch &@&€#* niet normaal gaat lopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:27

Trekken helpt niet. Zeker niet als je blijft trekken. Ophouding, los, ophouding, los tot ie het tempo aan neemt dat jij wil. Als hij zo slecht reageerd op je hulpen vrees ik dat je er van uit kan gaan dat ie sowieso niet met bijzonder veel ruggebruik zal lopen. :) Dus persoonlijk zou ik eerst het grootste probleem oplossen en dan maar even een kwartiertje duidelijk zijn en een minder mooi plaatje. Eenmaal je tempo controle hebt, heb je dat mooie plaatje zo weer terug. :)
Zelf rustig blijven. Beginnen in stap. Kan je tempowisselingen rijden in stap? Zo niet, daar beginnen. Ook in stap kan een paard trager en harder. Niet te moeilijk maken in het begin. Gewoon "traag", "gewoon" en "snel" installeren in stap. Afwerking betreffende verzameling enz komt later wel. Eerst moet je controle en gehoorzaamheid hebben. :)

Als je naar draf gaat, laat hem aan "trippelen" (hij "sukkelt" als het ware in draf), rijd hem op je zit vooruit. het ziet er niet mooi uit, maar denk op lange termijn: Probeer hem in die "sukkeldraf" te houden. Gaat ie harder, vraag je hem terug naar die sukkel draf, geen reactie? Ophouding en naar stap of zelfs halt. Dan opnieuw proberen. Hij gaat in het tempo dat jij kiest of niet. :) Ga niet te veel klooien met kleine voltes want daarin kan een paard dat een beetje slim is en zeker zo'n hittepit, jou perfect buiten spel zetten. Ze weten nl vaak verdomd goed dat baasje "terug deinst" als ze maar kort genoeg draaien in een te hoog tempo/te plat gaan liggen. Maak het jezelf daarin dus niet te moeilijk. Rechte lijnen en grote voltes. Pas als je het tempo kan bepalen kan je die wendingen kleiner maken.

Rijd hem maar eens een weekje of wat "onder" zijn tempo. Gaat hij naar zijn tempo, gaat ie terug naar halt of stap. Hij moet leren "nageven" in dat trage tempo. Als dát eenmaal lukt, dan rijd je hem met je zit een klein beetje vooruit. Je rijdt hem maar zo veel vooruit als je kan controleren. Ik weet dat men op bokt graag over voorwaarts enz praat en "eerst moet de motor draaien". Maar als je de PK's niet kan controleren heb je geen jota aan een goed werkende motor. Dus eerst die PK's onder controle krijgen tegen slakkentempo en dan geleidelijk aan wat gas bij geven. Niet meer dan je kan beheersen. :) Iemand diie leert auto rijden zet je ook niet meteen in een formule 1 wagen op het circuit. Dus maak van jouw paard nu even die fiësta die je tegen 5 per uur over het industrie-terrein stuurt en waarmee je pas meer gas geeft zodra je het ide hebt dat je dat ding wat onder controle hebt. (al werkt deze vergelijking wellicht beter bij een belg gezien jullie in Nederland standaard met rijschool leren rijden. :') )

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:31

Als ik heel eerlijk ben (en dat zeg ik echt niet om je te ontmoedigen) klinkt het alsof jij niet handig en vlug genoeg bent voor dit paard. Timing en mate van druk is heel erg belangrijk bij het geven van hulpen. Als het paard al door je zit heenloopt en dan op je correctie daarop nog de kans krijgt om harder te gaan of zich eruit te trekken, gaat er iets fundamenteel mis in je correctie. En dan is het (helaas) ook logisch dat je paard erin blijft hangen en steeds dwarser word want hij snapt je nog steeds niet, krijgt waarschijnlijk steeds meer hulpen te verwerken en gaat uit frustratie en onbegrip dan maar steeds vreemdere dingen doen. Vicieuze cirkel.

Goede nieuws dan, je kunt dit als ruiter doorbreken! Jullie zitten nu beide vast in dit patroon en de enige die anders kan gaan reageren, ben jij! Ik kan je echt adviseren om iemand te zoeken die niet alleen met dit paard om kan gaan maar ook jou het nodige vertrouwen kan geven om kalm te blijven en de handigheid kan bijbrengen om anders om te gaan met de reacties van je paard. Er zit hier een heel groot communicatie probleem dat veel aandacht verdiend en naar mijn mening wanneer eraan gewerkt wordt, jullie allebei een groot stuk plezier in het werk terug moet kunnen geven.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:36

Ploeg erachter :') Ik vind het geweldig zo'n paardje met tempo erin, maar snap dat je ook een keer rustig wil rijden. Maar volgens mij gaat het al mis met hoofdstel aandoen. Laat hem in elk geval daarbij stilstaan. Probeer ook in jezelf wat rust te vinden!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:40

0000 schreef:
Ik ben het eens met degene hierboven die het hebben over rust en gehoorzaamheid. Dingen als heel veel overgangen werken in de meeste gevallen van een echt heet paard namelijk totaal averechts. Dat kunnen ze niet verwerken in het hoofd, zijn teveel prikkels en dan krijg je een gefrustreerd paard dat je niet meer begrijpt en bang word ipv vol vertrouwen bij zijn ruiter blijft. Daarbij loop je de kans dat ze slecht gaan stappen, krabbelig gaan draven en zich vast gaan houden in galop.

Mijn stap 1 met dit soort dieren is aan de longe en dan stappen. Niet wegvliegen, niet even uitbokken, gewoon rust en stappen. Nooit boos worden, zelf nooit gefrustreerd raken maar heel consequent terug naar stap. Op het moment dat ze daar rust in gevonden hebben ga je draven en ook daar geld weer, rust. Geen uitgestrekte draf, geen gekkigheid, gewoon rust.
Onder het zadel uiteindelijk hetzelfde verhaal. Iedere oefening, iedere overgang vanuit rust en ontspanning. Dat betekent eerst het vwnw bevestigen zodat je bij opbouwende spanning door bv een nieuwe oefening altijd ergens op kunt terugvallen. Daarnaast is het belangrijk dat jij het rustpunt bent voor je paard. Ben heel, heel consequent en heel duidelijk. Snapt je paard het even niet blijf je rustig, maar je blijft er wel aan rijden. Alles loslaten (been eraf, hand eraf, paard in de steek laten) op het moment dat ze druk worden lijkt misschien lief maar in de praktijk maak je ze daar vreselijk onzeker mee omdat je ze in de steek laat. Ook een hete kan leren rust te vinden in het werk, rust te vinden bij jou. Kost heel veel geduld, je moet altijd 200% geconcentreerd zijn en al moet er 1000 keer terug naar het begin punt waar je wel ontspanning hebt, dan is dat maar zo. Leer je paard dat zich druk maken en drammen geen zin heeft, maak hem meer zelfredzaam en leer hem op jou maar ook op zichzelf te vertrouwen. Zit je basis goed, heb je de fijnste sportpaarden die er zijn!

Helemaal mee eens!

Tempo wisselingen vind ik bij een echt hete ook niet werken. (wel bij een niet oplettende) Dat geeft alleen maar opgekropte energie.
Soms werkt stap wel, maar er zijn er ook waarbij je beter kunt blijven draven omdat stap ook weer te weinig energie afvloeit.
Later als er meer rust is wel naar stap. En dat dan ook steeds eerder in kunnen bouwen, zodat uiteindelijk stap inderdaad wel een rustpunt wordt.

Zelf de rust houden is het aller belangrijkste.
Nooit boos worden, zing maar een liedje, zucht een paar keer diep, maar laat je niet verleiden tot boos zijn.
Rust in je handen, rust in je benen en zit. Dat is inderdaad wat anders als losgooien en afsteken.
Veel figuren maken en zo de aandacht bij je houden vind ik wel werken.
Ook veel met de stem ondersteunen.
Voel je wat spanning afvloeien, al is het maar één stap, direct laten weten met braaf!!
Voorwaarts neerwaarts is inderdaad erg goed. Over de rug naar de ontspanning.

Is galop nu nog een ding waardoor hij helemaal te heet wordt, dan sla je die nog over, totdat je in draf en stap rustpunten hebt om op terug te vallen.
Dan kun je als hij zich opfokt in galop altijd snel terug naar een rustpunt en zo zal de galop wel snel ook met minder spanning werken.

Rij ook niet te lang, dan gaat de concentratie weg, met vaak als gevolg een "klierend" paard.
Stop als het goed is, al zit je er nog maar een kwartier op. Dat is ook later weer om uit te bouwen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:56

Zoals jij het hier nu beschrijft, is het toch wel heel duidelijk, je hebt niet echt de leiding, er is geen wederzijds respect en vertrouwen.
Eigenlijk mag je gewoon van geluk spreken dat dit paard nog zo braaf is en blijft, zoek hulp bij een trainer die hier samen met jou speciaal aan gaat werken, je zal dan zien dat zelfs al na één training er al een heel duidelijk resultaat te zien zal zijn, die controle opbouwen is in feite een makkie, ook bij zo'n heethoofd zoals jij het hier beschrijft. De manier waarop je nu al jaren bezig bent is dus zeer zeker niet de goede manier.
Energie moet je niet proberen te gaan tegenhouden, je moet het leren sturen en richten, en dan pas kan je dit verder gaan oplossen.

Esteebannie schreef:
Eens, ik ben er soms ook gewoon helemaal klaar mee na 20/30 minuten. Wanneer ik terug rij op mijn zit en hij negeert mij, buitenteugel wat meer bij, gaat ie trekken en waar mogelijk harder.. En dan drukt ie z'n rug eruit. Dat maakt t zo lastig. Dan hebben we dat probleem weer.. En dan heeft ie soms dat ie denkt dikke toeter. Ik ga gewoon helemaal niet meer luisteren en op mijn plek draven waar ik harder moet en harder wanneer ik zachter moet..

En soms denk ik idd als je nou toch &@&€#* niet normaal gaat lopen.

Esteebannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 22:01

Nou na 11 jaar weet ik wel hoe ik mijn ruin moet rijden. Maar soms verlies ik gewoonweg mijn geduld. Eens met ayasah. Ophouding los, ophouding los, klein weg draven. Ik stop hem in een doosje en draaf weg. Ik weet precies wanneer die onder me uit wilt. En idd kan het beter het eerste kwartier er wat slordiger uitzien en dan heb ik hem. Maar weetje. Eerlijk, ben ik er soms gewoon klaar mee om een 15/20 min eerst te moeten 'klooien. Dat is ook mijn vraag, aan anderen. Wat jullie ervaringen en handelen daarin is..dus zeggen dat het nog een wonder is dat mijn paard zo braaf is. En ik volgens jou al 11 jaar me beest niet goed rij. Vind ik knap beoordeeld van jou vanaf een afstand..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:07

Esteebannie schreef:
Nou na 11 jaar weet ik wel hoe ik mijn ruin moet rijden. Maar soms verlies ik gewoonweg mijn geduld. Eens met ayasah. Ophouding los, ophouding los, klein weg draven. Ik stop hem in een doosje en draaf weg. Ik weet precies wanneer die onder me uit wilt. En idd kan het beter het eerste kwartier er wat slordiger uitzien en dan heb ik hem. Maar weetje. Eerlijk, ben ik er soms gewoon klaar mee om een 15/20 min eerst te moeten 'klooien. Dat is ook mijn vraag, aan anderen. Wat jullie ervaringen en handelen daarin is..dus zeggen dat het nog een wonder is dat mijn paard zo braaf is. En ik volgens jou al 11 jaar me beest niet goed rij. Vind ik knap beoordeeld van jou vanaf een afstand..

Ik denk dat die instelling niet echt helpt. Ik weet niet wat je doel of ambities zijn of waren met het paard maar na 11 jaar zou je, zeker als je er zo goed mee overweg kan, toch heel wat bereikt moeten hebben. Blijkbaar loop je echter toch nog steeds tegen problemen aan dus misschien is het juist wel goed je gehele rijden eens onder de loep te nemen. Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al had....Wat heb je te verliezen?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:29

aeolusnr1 schreef:
Zoals jij het hier nu beschrijft, is het toch wel heel duidelijk, je hebt niet echt de leiding, er is geen wederzijds respect en vertrouwen.
Eigenlijk mag je gewoon van geluk spreken dat dit paard nog zo braaf is en blijft, zoek hulp bij een trainer die hier samen met jou speciaal aan gaat werken, je zal dan zien dat zelfs al na één training er al een heel duidelijk resultaat te zien zal zijn, die controle opbouwen is in feite een makkie, ook bij zo'n heethoofd zoals jij het hier beschrijft. De manier waarop je nu al jaren bezig bent is dus zeer zeker niet de goede manier.
Energie moet je niet proberen te gaan tegenhouden, je moet het leren sturen en richten, en dan pas kan je dit verder gaan oplossen.

Hier ben ik het mee eens! En niet alleen onder het zadel maar ook er naast.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:48

Ik denk dat je paard een spiegel is. En als je de tijd en durf hebt om daarin te investeren, met goede begeleiding, zou hij misschien een hele waardevolle leermeester voor je kunnen worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:52

Als je na 11 jaar nog steeds zo lang moet klooien ben je gewoon echt niet consequent en duidelijk genoeg.

Esteebannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 09:00

Ik denk dat jullie niet alles begrijpen. Volgens mij ben ik toch duidelijk dat het gaat om dagen niet dagelijks... Een mens voelt zich de ene dag ook anders dan een andere. Nou een paard ook.. En over bereiken... Ik heb werkelijk alles met mijn paard gedaan.. Van Endurance tot naar zee, van bos naar hei, van huis tot de MC Donalds, van dressuur tot springen. Ik ben het eens dat ik soms consequenter moet zijn en dat mijn paard een verwend nestje is die soms wat meer respect moet hebben. Maar kom aub niet bij me aan dat ik mijn paard al 11 jaar nutteloos rij en er niks van bak.. Want ik wel eens zien wie zijn dier uberhaupt op deze leeftijd nog heeft. En of ze allemaal met hun paard kunnen en doen wat ik doe!