Paard gevoeliger maken voor been & zit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kamy

Re: Paard gevoeliger maken voor been & zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:56

Mijn oude paard ook: als die iets niet wilde, kwam ze overeind! Je kon der dan even aanpakken en dan was het over.
Later, toen ik van instructeur wisselde, bleek het paard helemaal niet stout! Het bleek dat ik al een aantal signalen gemist had, dus werd haar signaal luider. Toen leerde ik haar kennen en gingen we communiceren. Heeft NOOIT maar dan ook NOOIT meer gesteigerd.
Dus die zin "zachte heelmeesters...." geven mij de rillingen. Ja wederom MITS de situatie daarom vraagt. Maar dat is maar zelden! Een paard is niet stout, een paard doet wat het aangeleerd is. Of wil je wat vertellen...

Vuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:47

Als je je paard iets scherper op je hulpen wilt zou ik idd gelijk achter je kuit bij tikken en niet eerst nog meer been geven. Been, geen reactie? Tikje. Wel reactie? Belonen. Van harder aandrijven krijg je luie paarden. :+
Ik bedoel met tikje natuurlijk niet meppen. En vooral positieve reacties belonen door bijv even te stappen of kriebeltje. Zo blijft het ook leuk voor je paard.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:48

flitzz schreef:
@fluffyfox ken je het spreekwoord zachte heelmeesters maken stinkende wonden? Mijn inmiddels ruin werd als hengst zijnde niet consequent bereden

Consequent zijn heeft alleen helemaal niets te maken met hard zijn :)*

Consequent is dat je nooit (!) je hulp loslaat voordat je een reactie hebt gekregen. Dat kan super zacht gebeuren.

Je paard gelijk een tik geven als hij niet reageert, slaat helemaal nergens op. Echt heel erg sneu voor het paard, plus dat het nogal wat vervelende consequenties heeft. Een harde tik geven wordt door het paard vaak gezien als straf, dat betekent dat je hem eerder iets aan het afleren bent dan aan het aanleren.

Aanleren doe je door de druk rustig op te bouwen en bij het juiste antwoord gelijk (!) los te laten. Dat loslaten is het belangrijkste. Je leert je paard dan aan: als ik been geef, wil ik graag dat jij gaat draven.
Straffen doe je door iets heel onprettigs te doen waardoor het paard iets afleert. Het paard krijgt daarbij meer spanning en onrust (logisch..).

Naast dat het natuurlijk nergens op slaat om je paard te straffen voor iets wat hij gewoonweg niet begrijpt, wat er vaak gebeurt als je op deze manier rijdt (met een flinke tik...), is dat het paard alleen snapt dat hij vooral niet moet stappen/stilstaan en dus onrustig wordt in het stappen en stilstaan. Of hij schiet wel snel voorwaarts, maar met weggedrukte en strakke rug. Je wint er dus ook nog eens niets mee.

En dit staat nog allemaal los van het feit dat veel paarden niet voorwaarts zijn omdat ze het niet snappen, teveel terug worden gereden, met de handrem erop worden gereden, alleen maar saaie rondjes moeten lopen, de zit van de ruiter en/of het zadel tegenwerkt, etc etc.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:20

We hebben het hier over een simpele beenhulp. Voor de orde: dat snapte mijn 3-jarige al de tweede keer dat ik er een gaf. Bij een paard wat al langer onder het zadel is kun je dus inderdaad best gelijk een tik of schop geven, want een hele simpele opdracht negeren is gewoon puur luiheid en slaat nergens op. Daarnaast heb ik 10x liever een foute reactie op een hulp dan helemaal geen. Een foute reactie zal ik altijd negeren, maar ik eis wel reactie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:25

Bokt maakt het altijd zo veel ingewikkelder dan het is.
Je geeft been, geen reactie, tikje achter de kuit. Dat hoeft geen klap te zijn waar ie 5 keer van rond draait. Gewoon tikje van "he, let je effe op?" gaat ie vooruit, meteen belonen. (goed gedrag bevestigen kan enkel dmv belonen.).
Na een paar keer heeft ie dat tikje niet meer nodig. En dan beloon je hem natuurlijk opnieuw.
Het kan zijn dat het dier simpelweg nooit geleerd heeft vlot te reageren op been en met een beetje pech kent ie geen zithulpen. :) Dus even uitleggen wat ie moet doen. :)
Let wel dat je geen tegenstrijdige hulpen geeft. Niet vanvoor de rem erop hebben terwijl je hem vooruit wil.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:28

Daarvoor moeten de omstandigheden wel goed zijn Nies_... Als de ruiter zelf juist een tegenhulp geeft, dan moet je niet verwachten dat hij doet wat je wil.. Dan is een tik ongepast straffen.
Stel jij geeft beenhulp voor draf, maar vervolgens zit je met je handen op de rem. Tuurlijk gaat het paard dan niet draven. Misschien ook niet zachter, omdat het gewoonweg niet weet wat je wilt...

Ik sluit me volledig aan bij Sanne. Mooi verwoord _/-\o_

TS ik wil je echt aanraden om samen met een instructeur even te kijken wat er precies aan de hand is en hoe je dit het beste kunt oplossen :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:30

Als je aan de teugels trekt en de druk met je been opbouwt doet hij het ook niet dus dat is niet relevant.

Eigenlijk is het gewoon precies zo simpel als Ayasha schrijft. Er wordt hier gedaan of het een grand prix oefening is.. :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:33

Blijf het interessant vinden dat mensen zweep nog steeds als straf zien. Het eerste wat mijn paarden leren is dat een zweep gewoon een hulpmiddel is. Niks straf. Net als mijn been is mijn zweep gewoon een manier om hem iets duidelijk te maken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:49

De zweep is geen straf, maar een "flinke tik" met de zweep wel ;)

Been geven varieert van heel simpel (ik wil dat je van stap naar draf gaat, maakt me niet uit hoe) tot heel ingewikkeld (ik wil dat je met iets meer activiteit piaffeert..). Als je ooit nog eens iets anders wil dan simpele overgangen, dan zal je dat toch echt met iets meer subtiliteit moeten vragen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:52

Sterker nog, als mijn been dienst weigert dan rij ik op stem en reageert ze daar niet op dan krijgt ze een tik. Dit ipv mijn beenhulp die ik niet geven kan op dat moment. Is dat zielig? Ik vind van niet, want ze heeft de kans gehad op mijn stemhulp te reageren en ik weet dat ze dat heel goed kan.
De tik is geen doodklap, maar een korte duidelijke hulp.
Máár mocht ze op de korte tik niet reageren, dan volgt er een echte zwieper en dat weet ze, want als ik daarvoor mijn hand al omhoog doe rent ze vaak al vooruit en hoef ik de zwieper als nog niet te geven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:55

sanne83 schreef:
De zweep is geen straf, maar een "flinke tik" met de zweep wel ;)

Been geven varieert van heel simpel (ik wil dat je van stap naar draf gaat, maakt me niet uit hoe) tot heel ingewikkeld (ik wil dat je met iets meer activiteit piaffeert..). Als je ooit nog eens iets anders wil dan simpele overgangen, dan zal je dat toch echt met iets meer subtiliteit moeten vragen.

Ik weet niet hoe jij de zweep hanteert maar ik heb nog andere opties dan "een flinke tik."

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:05

Nies_ schreef:
Als je aan de teugels trekt en de druk met je been opbouwt doet hij het ook niet dus dat is niet relevant.

Eigenlijk is het gewoon precies zo simpel als Ayasha schrijft. Er wordt hier gedaan of het een grand prix oefening is.. :=

Dit is wel de meest duidelijke tegenhulp: gas geven en aan de teugels trekken. Heel simpel.
Maar er zijn zoveel meer kleine verstoringen waar men zich niet van bewust is waardoor het paard mogelijk de gewenste reactie niet geeft.
Wil je je daar niet in verdiepen, mep je maar rustig door! Van mij mag je.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:05

@Ayasha: Ja, ik ook. Ik reageer ook alleen op de "flinke tik". Ik rijd zelf gewoon met zweep, een zweep kan gewoon een aanwijzing zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:07

Kamy schreef:
Nies_ schreef:

Dit is wel de meest duidelijke tegenhulp: gas geven en aan de teugels trekken. Heel simpel.
Maar er zijn zoveel meer kleine verstoringen waar men zich niet van bewust is waardoor het paard mogelijk de gewenste reactie niet geeft.
Wil je je daar niet in verdiepen, mep je maar rustig door! Van mij mag je.

:roll: gezien ze het met mij eens is reageer ik hier ook op. Als jij alleen kan "meppen" dan is het wellicht voor jou ook eens tijd om te gaan verdiepen. Sommige paarden hebben in de loop van de tijd ook "geleerd" dat ze niet moeten reageren. En heus niet enkel door beginnende ruiters. Veel vergevorderde ruiters maken hun paarden ook "doof". Als je zo'n paard dan onder je kont krijgt dan zal je hem daar toch "uit" moeten houden. Als je hem echt blokkeert zal ie ook niet reageren op een tikje. (tikje = bij mij meer het puntje van de zweep tegen zijn flank aan leggen. :+ Aan meppen heb je niks als je hem vlugger op je been wil. Je wil nl. dat ie reageert op je been, niet dat ie er bang voor wordt.)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:10

Precies en als we toch gaan zitten muggenziften dan is aan de teugels trekken altijd fout, ook als je af wil remmen.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:25

Ik ben ook niet tegen een zweep he, laten we daar even duidelijk over zijn. Bij mijn paard hoef ik geen zweep te gebruiken, maar bij andere rijd ik wel met zweep. Echter ben ik wel van de opzet die Sanne net noemde. Niet meteen bij geen reactie een tik, maar eerst nog een 'tussenstap'.

Maar ik ben wel van mening dat er veel te halen valt in de houding en rijvaardigheden van de meeste ruiters zelf, alvorens je alle schuld bij het paard schuift. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:28

Nee, die tussenstap zie ik het nut niet van in. Elke extra stap is een mogelijke verwarring voor het paard. Hier is het been eventueel in den beginne icm stemhulp. Geen reactie, dan leg ik de zweep tegen de flank aan. (dat is niet eens een tik eigenlijk. :') ). Gewoon a la "hallo, ik vroeg wat."

Ik rijd eigenlijk ook vrijwel elk paard met zweep omdat dat voor mij gewoon "bij de opleiding" hoort. Net als wennen aan zadel hoofdstel en ruitergewicht. :) Tenzij er echt eentje tussen zit die er van flipt. Dan leert ie eerst vanaf de grond dat een zweep geen reden is om te flippen en pas als ie op zijn gemak is met de zweep, gaat ie mee te paard. :) Dus ik ben echt geen beul. :) Maar ik wil het ook zo simpel mogelijk houden voor ze. Het zijn geen einsteins....

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:33

:roll: gezien ze het met mij eens is reageer ik hier ook op. Als jij alleen kan "meppen" dan is het wellicht voor jou ook eens tijd om te gaan verdiepen. Sommige paarden hebben in de loop van de tijd ook "geleerd" dat ze niet moeten reageren. En heus niet enkel door beginnende ruiters. Veel vergevorderde ruiters maken hun paarden ook "doof". Als je zo'n paard dan onder je kont krijgt dan zal je hem daar toch "uit" moeten houden. Als je hem echt blokkeert zal ie ook niet reageren op een tikje. (tikje = bij mij meer het puntje van de zweep tegen zijn flank aan leggen. :+ Aan meppen heb je niks als je hem vlugger op je been wil. Je wil nl. dat ie reageert op je been, niet dat ie er bang voor wordt.)[/quote]

Dat zeg ik toch ook? Lezen is ook een vak apart..... blind staren op je eigen mening....

Maar wij kunnen niet beoordelen waarom het paard van ts niet goed aan het been is. Dus vind ik uitspraken als "meppen" en "zachte handen" de meest slechte raad.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:42

Nog zo'n dooddoener: Doek heel RT-V dan maar op. :) Alle meningen die gegeven worden zijn gebaseerd op de bekende info. Niet op de onbekende.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:44

Waarom? Je kan toch ook meer info vragen??

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:46

Omdat TS een simpele vraag stelt waar simpel antwoord op te geven is. Dan ga je dus niet 101 dingen bedenken die misschien wel niet in orde zijn.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:47

Dames houden jullie het een beetje netjes tegen elkaar, ieder kan een afwijkende mening hebben en moet daar ook de ruimte voor krijgen. Het is aan de TS om iets te doen met de info :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:53

Nies_ schreef:
Omdat TS een simpele vraag stelt waar simpel antwoord op te geven is. Dan ga je dus niet 101 dingen bedenken die misschien wel niet in orde zijn.

En ook de info die je Adhv die vragen krijgt is niet objectief. Dus extra info vragen is alsnog uit gaan van een 'als en slechts als.' De enige manier om zeker te zijn van raadgevingen is door te gaan kijken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:54

Ja, dat is ook zo. Niemand zal zeggen dat hij/zij verwacht dat het paard een overgang naar voren maakt, terwijl er aan de teugels getrokken wordt, terwijl dat in de praktijk natuurlijk genoeg gebeurt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:57

Velen weten het simpelweg niet. :) 'onbewust onbekwaam' :) zeker in de fase van dit soort vragen is dat vaak van toepassing. Dus 'zoek een goede lesgever' is hoe dan ook het enige echt juiste antwoord. Maar als ze dat van plan was stelde ze de vraag niet hier.