Ineke2 schreef:Je zet het toch zelf neer " elke paar min lig ik over de schoft heen om er een beloning in te stoppen"
Ik word al moe als ik daaraan denk... maar ik werk dan ook niet met voedsel. Ze krijgt na het rijden of ander werkje haar beloning in haar voerbak.
Soms hoeft ze daar niet eens wat voor te doen alleen even geduldig haar poetsbeurt te doorstaan wat ze allemaal half slapend doet.
Anyway ook al is het met clicker, ik heb zelf de ervaring dat ze paarden dan niks meer doen behalve als ze iets te eten krijgen. Want als je een paar x niks geeft denken ze na 3x ook wel van ja dag ik krijg niks dus dikke doei.
En dan komt er nu vast een reactie van " vaker belonen dan met lekkers" dan blijft ze het doen. Mjah met stem en een kriebel duurt het wellicht wat langer maar als je na de beloning stopt met een moeilijke oefening valt het kwartje ook wel.
Die reactie zou echt de laatste reacties zijn die een clickertrainer zou kunnen geven. Juist nooit vaker belonen met lekkers zodat ze het 'blijven doen'! Dan doe je namelijk het domste wat je als clickertrainer zou kunnen doen. Dan ben je namelijk aan het voeren in plaats van trainen.

Dat ik elke paar minuten over de schoft van mijn paard hang - met een beetje sportief lichaam is dat echt niet zo vermoeiend.

Het zou namelijk zomaar kunnen dat ik elke paar minuten om de Spaanse pas vraag om die uit te bouwen van 2 keer een been omhoog heffen naar 20 meter lang in de Spaanse pas lopen, aangezien de osteopaat dat een zeer goede oefening voor mijn paard vindt. Dat kun je natuurlijk ook prima trainen met alleen een kriebel als beloning, maar met de clicker en een goed op beleefdheid getraind paard werkt een voedselbeloning net iets efficienter.
Maar dat is allemaal off topic denk ik in een topic over zadels.