Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
aeolusnr1 schreef:Ik weet het, bijna iedereen hier gaat me voor de zoveelste keer weer veroordelen, maar ik ben het wel helemaal eens met de aanpak van jouw instructie die het paard even net iets meer durfde uit te dagen dan jij tot hiertoe ooit hebt gedurfd.
De vraag of dit goed of verkeerd is heeft er eigenlijk helemaal niets mee te maken, die instructie heeft jouw paard ook helemaal niet mishandelt , er is niks verkeerd gebeurt , er zijn alleen veel meer en scherpere grenzen gesteld, en jouw paard dacht even ..... Jaaaa zegggg wie durft er nu hier die grenzen zo te stellen, ik zal eens laten zien wat ik in huis heb, en tjaaaa dit is dus iets dat je nu gezien hebt en hopelijk heeft jouw paard er ook uit geleerd dat hij gewoon moet uitvoeren wat er gevraagd wordt, niks meer en ook niks minder (uiteraard als er met respect en eerlijk gehandeld wordt, daar ga ik wel vanuit natuurlijk).
Jij zegt het ging allemaal heel goed bij mij, maar is dat wel echt zo, zeker na het zien van deze reacties denk ik , eigenlijk ben ik er al heel zeker van dat jij gewoon veel te weinig durft te vragen, en jouw paardje dit uiteraard veel makkelijker vind.
Ellebel123 schreef:Aeolusnr1, het is moeilijk om in te schatten hoe iemand rijdt. Ik heb op haar grenzen gezeten, maar die ook overwonnen. Eerst wou ze niet draven, tik van mij, paard dat in verzet gaat, doorzetten van mijn kant, paard denkt ik probeer het, ik beloon ( met stem ). Dit ook met galop, buitenritjes en op de volte. Volte wou zij niet op, ik blijf vragen en doorgaan, ze probeert het, ik beloon haar met stem. Zo is het altijd goed gekomen en heb ik dit soort problemen niet meer gehad, ze heeft zelfs meer dingen aangeboden zoals nagevelijkheid, ontredende achterhand en ligt te sturen. Ik stel de grensen en zij moet er aan geloven, met of zonder "geweld" beetje overdreven gezegd natuurlijk, maar ze luisterd goed en doet haar best.
Instructriese vroeg galop, sporen en korte teugel, niets mis mee vind ik maar daar dacht tink anders over. Bij mij ging de galop ook zeker in het begin niet meteen goed dat ik haar kreeg, maar ik heb haar nog nooit zien bokken of zo raar zien doen.
Nies_ schreef:Inderdaad. Bij een paard wat echt altijd z'n gang heeft mogen gaan kom je niet altijd onder zo'n reactie uit, maar in normale situaties vraag ik mezelf altijd af wat ik nou fout deed als een paard zo'n heftige reactie geeft. We hebben het niet over een bokje of een keer trappen naar het been.
Floortz schreef:Joh, TS, je instructrice heeft gewoon een totaal verkeerde inschatting gemaakt.
Het is de manier van communiceren. Eis je, dan krijg je een identieke reactie. Vraag je, dan krijg je antwoord.
Lekker doorgaan, met vertrouwen kom je heel ver.