'Gevaarlijke pony' of ligt het aan andere factoren?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:47

Sidera, wat je zegt klopt ook wel maar zoals ts het beschrijft interpreteer ik het niet als een bok hier of daar. Ze heeft het over de lucht in gaan, grote sprongen en veel heisa. Ik ben dan toch geneigd om te denken dat het paard overvraagd werd.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:52

Ik had een Tinker en ik heb er één keer met sporen opgezeten. Dat was dus eens en nooit meer -O-

Hij was altijd heel braaf en fijn te rijden maar toen ontplofte hij compleet en vloog bokkend in rengalop de piste door. Ben gelukkig blijven zitten maar die sporen zijn in de kast verdwenen. Hij kon er gewoon echt niet tegen.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:53

TS gewoon blijven rijden hoor! Zo te horen werd je paardje overvraagd, en is het gewoon een lief beest.

Ellebel123

Re: 'Gevaarlijke pony' of ligt het aan andere factoren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 19:24

Sidera, je kent het wel dat een paard soms voledig door het lint gaat met zadelmak maken. Nou zo was het ongeveer, ze heeft ook de deur ingebeukt met haar kont.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:32

Dat is mi ook overvragen dus ik denk toch echt dat dat het geweest is.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:39

Je Tinker spiegelt lekker. Lekker blijven rijden zoals je deed. ;) Heel veel Tinkers zijn meesters in spiegelen. Ik heb er ook zo-eentje. Mijn eerste bijrijdster puberde aardig en hij wilde voor haar hummetjes niet werken; alleen maar achteruit. De huidige is onervaren, maar is stapelgek op hem. Hij doet alles voor haar.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 20:10

Percy, zo dacht ik het ook te zien. :') Toen ze aandreef was het raak.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:20

Oooh...ze had sporen en jij niet? Vliegles dus...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:51

Ik weet het, bijna iedereen hier gaat me voor de zoveelste keer weer veroordelen, maar ik ben het wel helemaal eens met de aanpak van jouw instructie die het paard even net iets meer durfde uit te dagen dan jij tot hiertoe ooit hebt gedurfd.
De vraag of dit goed of verkeerd is heeft er eigenlijk helemaal niets mee te maken, die instructie heeft jouw paard ook helemaal niet mishandelt , er is niks verkeerd gebeurt , er zijn alleen veel meer en scherpere grenzen gesteld, en jouw paard dacht even ..... Jaaaa zegggg wie durft er nu hier die grenzen zo te stellen, ik zal eens laten zien wat ik in huis heb, en tjaaaa dit is dus iets dat je nu gezien hebt en hopelijk heeft jouw paard er ook uit geleerd dat hij gewoon moet uitvoeren wat er gevraagd wordt, niks meer en ook niks minder (uiteraard als er met respect en eerlijk gehandeld wordt, daar ga ik wel vanuit natuurlijk).
Jij zegt het ging allemaal heel goed bij mij, maar is dat wel echt zo, zeker na het zien van deze reacties denk ik , eigenlijk ben ik er al heel zeker van dat jij gewoon veel te weinig durft te vragen, en jouw paardje dit uiteraard veel makkelijker vind.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 22:04

Aeolusnr1, het is moeilijk om in te schatten hoe iemand rijdt. Ik heb op haar grenzen gezeten, maar die ook overwonnen. Eerst wou ze niet draven, tik van mij, paard dat in verzet gaat, doorzetten van mijn kant, paard denkt ik probeer het, ik beloon ( met stem ). Dit ook met galop, buitenritjes en op de volte. Volte wou zij niet op, ik blijf vragen en doorgaan, ze probeert het, ik beloon haar met stem. Zo is het altijd goed gekomen en heb ik dit soort problemen niet meer gehad, ze heeft zelfs meer dingen aangeboden zoals nagevelijkheid, ontredende achterhand en ligt te sturen. Ik stel de grensen en zij moet er aan geloven, met of zonder "geweld" beetje overdreven gezegd natuurlijk, maar ze luisterd goed en doet haar best.

Instructriese vroeg galop, sporen en korte teugel, niets mis mee vind ik maar daar dacht tink anders over. Bij mij ging de galop ook zeker in het begin niet meteen goed dat ik haar kreeg, maar ik heb haar nog nooit zien bokken of zo raar zien doen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:07

aeolusnr1 schreef:
Ik weet het, bijna iedereen hier gaat me voor de zoveelste keer weer veroordelen, maar ik ben het wel helemaal eens met de aanpak van jouw instructie die het paard even net iets meer durfde uit te dagen dan jij tot hiertoe ooit hebt gedurfd.
De vraag of dit goed of verkeerd is heeft er eigenlijk helemaal niets mee te maken, die instructie heeft jouw paard ook helemaal niet mishandelt , er is niks verkeerd gebeurt , er zijn alleen veel meer en scherpere grenzen gesteld, en jouw paard dacht even ..... Jaaaa zegggg wie durft er nu hier die grenzen zo te stellen, ik zal eens laten zien wat ik in huis heb, en tjaaaa dit is dus iets dat je nu gezien hebt en hopelijk heeft jouw paard er ook uit geleerd dat hij gewoon moet uitvoeren wat er gevraagd wordt, niks meer en ook niks minder (uiteraard als er met respect en eerlijk gehandeld wordt, daar ga ik wel vanuit natuurlijk).
Jij zegt het ging allemaal heel goed bij mij, maar is dat wel echt zo, zeker na het zien van deze reacties denk ik , eigenlijk ben ik er al heel zeker van dat jij gewoon veel te weinig durft te vragen, en jouw paardje dit uiteraard veel makkelijker vind.

_/-\o_

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:09

Wat vervelend ts dat mensen nu zo over je paardje praten en haar als gevaarlijk bestempelen. Trek je er niks van aan, bij jou is ze tot nu toe altijd heel braaf geweest.
Wat de reden is dat ze zo ontplofte kan ik zo vanachter een scherm niet verklaren, want heb het niet zien gebeuren. Ik ga wel met een aantal van mijn voorgangers mee en dat de kans is ze te veel druk heeft gezet en dat tink dat niet gepikt heeft. Mijn paard is voor mij echt een braaf paard, maar ik weet wel als iemand daar met sporen op zou gaan zitten en hem eens even zou gaan vertellen hoe het moet dat hij dat niet zou accepteren,en terecht!!
Dat iemand fijn en goed les geeft wil nog zeggen dat ze je paard fijn kunnen rijden.

Dus mijn advies, luister niet naar het prutsmuts en stemmingsmakerij van anderen maar blijf gewoon lekker doen wat je tot nu toe deed want dat ging prima.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:15

Ellebel123 schreef:
Aeolusnr1, het is moeilijk om in te schatten hoe iemand rijdt. Ik heb op haar grenzen gezeten, maar die ook overwonnen. Eerst wou ze niet draven, tik van mij, paard dat in verzet gaat, doorzetten van mijn kant, paard denkt ik probeer het, ik beloon ( met stem ). Dit ook met galop, buitenritjes en op de volte. Volte wou zij niet op, ik blijf vragen en doorgaan, ze probeert het, ik beloon haar met stem. Zo is het altijd goed gekomen en heb ik dit soort problemen niet meer gehad, ze heeft zelfs meer dingen aangeboden zoals nagevelijkheid, ontredende achterhand en ligt te sturen. Ik stel de grensen en zij moet er aan geloven, met of zonder "geweld" beetje overdreven gezegd natuurlijk, maar ze luisterd goed en doet haar best.

Instructriese vroeg galop, sporen en korte teugel, niets mis mee vind ik maar daar dacht tink anders over. Bij mij ging de galop ook zeker in het begin niet meteen goed dat ik haar kreeg, maar ik heb haar nog nooit zien bokken of zo raar zien doen.

Dan snap ik wel dat tink boos word, als iemans je op de rem zet (korte teugel) en dan ook zn sporen er bij gebruikt (waarom heb je die uberhaupt nodig als paard zonder ook reageert) vind ik het wel terecht dat ze flink pissig wordt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:16

Ik begrijp jouw antwoord ook wel hoor, en ik verwijt jou ook echt niets, ik zeg ook niet dat je het verkeerd doet.
En de manier waarop jij werkt is ook niet verkeerd, ik zie jou niet rijden natuurlijk, ik weet ook niet hoe jouw paardje juist reageert , maar ik ga enkel af op wat ik vermoed dat er zo een beetje gebeurt, jij vraagt en je vraagt en je vraagt en paardje doet het zo ongeveer een beetje goed.
Maar ik stel; je vraagt bv galop, je geeft de hulpen (met of zonder andere hulpen) en jouw paardje springt dadelijk als bij toverslag in de gevraagde gang, niks meer en niks minder.
Als jouw paardje bv eerst wat gaat versnellen en dan pas aanspringt dan is dit dus niet goed, dat is niet aanspringen op de hulpen.
En dit is dus de manier van actie en reactie, is dus licht op de hulpen, is dus gewoon een meewerkend paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:19

een goede instructrice zou toch moeten aanvoelen wanneer ze over de grens heen gaat lijkt mij.
Komt op mij meer over als ''paard pesten''...en waarom?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:22

Inderdaad. Bij een paard wat echt altijd z'n gang heeft mogen gaan kom je niet altijd onder zo'n reactie uit, maar in normale situaties vraag ik mezelf altijd af wat ik nou fout deed als een paard zo'n heftige reactie geeft. We hebben het niet over een bokje of een keer trappen naar het been.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:47

Aeolusnr1: ik ben het feitelijk met je eens. Als je de hulpen correct geeft, zou je,als je ee fijn meewerkend paard hebt, het gevraagde moeten krijgen. Echter, daar zit het hem nou net: paard en ruiter zijn samen ergens op de weg daar naar toe. Z e zijn daar nog niet, daarom heeft ts les! JE kunt dus van het paard niet verwachten dat die ineens gaat doen wat er gevraagd wordt, als dat nog niet eerder - op die manier gevraagd is.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 23:25

Nies_ schreef:
Inderdaad. Bij een paard wat echt altijd z'n gang heeft mogen gaan kom je niet altijd onder zo'n reactie uit, maar in normale situaties vraag ik mezelf altijd af wat ik nou fout deed als een paard zo'n heftige reactie geeft. We hebben het niet over een bokje of een keer trappen naar het been.

Tja, mijn paard kon echt niet altijd zomaar zijn gang gaan, netjes opgevoed en de fout lag zeker bij mij. Hij en sporen waren twee verschillende dingen. Ben geen zwever, heb een internationaal rijdend kind. Sporen en dat paard waren gewoonweg geen match.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 00:09

Joh, TS, je instructrice heeft gewoon een totaal verkeerde inschatting gemaakt.
Het is de manier van communiceren. Eis je, dan krijg je een identieke reactie. Vraag je, dan krijg je antwoord.
Lekker doorgaan, met vertrouwen kom je heel ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 00:25

Misschien kun je een filmpje posten hoe jij rijdt. Als jij nou echt heel lief en voorzichtig rijdt dan verklaart dat waarom ze bij jou instructrice even wat liet zien.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 01:31

Vergeet niet dat een paard een gewoontedier is. We kunnen hier wel met zn allen de instructrice de schuld geven, maar het kan ook zijn dat de instructrice de hulpen net wat anders (en wellicht beter?) gaf dan de ts, maar dat het paard er tegenin ging omdat het anders voelde dan gewoonlijk. En als de instructrice dan vervolgens correct reageert dmv een tweede, duidelijkere hulp, dat paard dan beledigd is.
Het is niet altijd makkelijk om zomaar weg te rijden op andermans paard zonder wat onenigheid over en weer tussen ruiter en paard

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:39

Jeetje wat herkenbaar. Ik heb een fries x tinker kruising merrie van nu 8 jaar. Ze was altijd ontzettend braaf te rijden, bokt niet, schiet er niet plotseling vandoor, kon niet gek genoeg gaan. Wel was ze ontzettend flegmatiek. We zijn begonnen met lessen en het ging allemaal ontzettend fijn. De 2e herfst begon de ellende. Ze liep fijn ontspannen in de aanleuning en zo uit het niets, geen enkel signaal afgegeven spring ze me gewoon recht omhoog, bokken als een malloot. Dit wist ik wonder boven wonder uit te zitten. Ze is in de herfst en winter echt als een malle tekeer gegaan. Toen het weer lente werd, was ze weer de ontzettend brave merrie en deed echt alles wat je van haar vroeg, geen gebok etc. Nu de blaadjes weer van de bomen vallen en het weer kouder wordt, begint ze weer streken te krijgen. Kropt ze zichzelf zo snel op dat ik geen contact meer heb en trekt ze met een ruk aan de teugels haar hoofd weer tussen de benen voor een rodeospectakel. Dit doet ze echt zo uit het niets en gaat zo snel dat voor je het uberhaubt doorhebt, ze al bezig is. Ze bedenkt altijd weer wat nieuws. Ik zet haar zoveel mogelijk aan het werk, veel figuren, veel tempowisselingen/schijnovergangen etc en dat werkt voor ons tot nu toe wel goed en gaan we samen fijn de bak door.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:58

Floortz schreef:
Joh, TS, je instructrice heeft gewoon een totaal verkeerde inschatting gemaakt.
Het is de manier van communiceren. Eis je, dan krijg je een identieke reactie. Vraag je, dan krijg je antwoord.
Lekker doorgaan, met vertrouwen kom je heel ver.

Precies dit. En je instructrice heeft ook weer wat geleerd. _O-