pony zonder rem buiten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:11

Mensen... lees even: het gaat om een kind van 10. Geef dan geen tips als een hackamore... zie je het voor je? Pony gaat en kind hangt in de teugels |o

Mijn mening: als een kind haar pony niet kan houden, dan is ze er duidelijk nog niet aan toe (of heeft de verkeerde pony) om los buiten te rijden. Simpel. Wil ze toch naar buiten en wil je het veilig houden (niet alleen voor je dochter en de pony, maar ook voor andere weggebruikers): lijn er aan en niet los. Tot ze zó kan rijden dat het veilig los kan.

Ellebel123: ik denk dat rustig praten en het voorwerp laten bekijken niet gaat werken als de pony het bit pakt en gaat :') En de teugels korter pakken... hoe oud ben je eigenlijk?

Mocht je toch perse willen dat ze los gaat, dan zou ik ook een thiedeman teugel aanraden. Maar als een paard écht gaat (zoals ts beschrijft), geeft dat echt verre van garantie dat het dier dan wél te houden is.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:11

Waar schrikt de pony precies van? Ben je dan alleen met hem op pad of is er nog een ander paard bij?
Als je weet waar hij van schrikt, dan kun je dat trainen. Het is wel belangrijk dat hij er vanaf nu niet meer vandoor gaat, want afleren is moeilijker dan aanleren...
Is het steeds wat anders waardoor hij hem peert, dan is een lijn eraan met een kaptoom neusriem (er zijn losse neusriemen/kaptomen te koop die op een gewoon hoofdstel passen) en voorlopig hem begeleiden zodat hij onder controle blijft.

Zodra je signalen oppikt van hem; gelijk ingrijpen en hem helpen (stevig vastpakken en toespreken) zodat hij niet (nog) meer spanning opbouwt.
Los teugeltje is prima, contactteugel is beter. En hopelijk blijft je dochter gewoon ontspannen; als zij het eng begint te vinden voelt hij dat haarfijn aan.
Waarschijnlijk kent en vertrouwt hij jullie over een aantal maanden meer, en zal hopelijk het ervandoor willen gaan, afnemen.
Laatst bijgewerkt door Floortz op 13-09-16 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 15:12

@Ellebel, teugels korter gaat echt niet werken hoor. ze rijdt absoluut niet allen buiten. ik denk dat je wel een punt heeft dat pony nog onvoldoende vertrouwen heeft in de ruiter omdat ze met haar tien jaar nog niet heel veel leiding kan geven...is maar een gedachte...hoewel ik daaraan twijfel terwijl ik het opschrijf. als ze los werken in de kraal volgt hij haar...staat stil achter haar...gaat achterwaarts als zij hem vraagt....ehmmm...maar er op is natuurlijk weer een ander verhaal
@Marliesjij hebt xzeker een punt...weten wanneer hij het doet en hoe je zonder teveel kracht de reaktie moet stoppen.....hij doet het als hij iets hoort wat hij niet kan plaatsen of in laatste geval een wegspringende haas voor zijn voeten
de reaktie kunnen stoppen is zo moeilijk omdat hij razendsnel is dan....het is een tiende van een seconde en hij zit al in zijn gedrag. En je hebt gelijk....dan is hij zelfs voor een volwassene ook te sterk. dan ben je gewoonweg te laat.
Het risico dat ze bang van hem wordt is gelukkig heel klein...ze is stapelgek op hem en ze vertrouwd hem, zelfd met deze wetenschap, volledig...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:13

Herkenbaar probleem. Alleen zijn we hier wat verder in de tijd, dochter is inmiddels 17.
We hebben de pony best veel laten rijden door een toen 16 jarige, zeer handige amazone, die haar handen er ook vol aan had buiten.
Dochter is toen (met 14 jaar denk ik) met een pelham gaan rijden buiten. Pony weet nu: pelham in, ik kan/wil/doe niets. Ga je 1 keer zonder pelham naar buiten, dan gaat ie af. Dus altijd pelham buiten. Geen probleem meer.

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 15:17

@floor. in het begin schrok hij ook in de buitenbaan van de waterkraan in de bosjes..of van een gek klinkende vogel...dus geluiden die hij niet kon zien zeg maar. hij pakte dan een halve baan rennend en stopte eigenlijk steeds van zelf. dat is nu een stuk minder. hij laat zich ook leiden door de omgeving...als een andere pony er bv vandoor gaat...vlucht hij mee.
zo al pratend/schrijvend denk ik dat het er ook mee te maken heeft dat mijn dochter heel erg vrij en speels rijdt en hij waarschijnlijk niet echt zo gereden is.....meer aan het werk zodat hij minder tijd heeft voor eigen dingen. Misschien wordt hij hierdoor onzeker. Dochter spant niet en helpt hem waar ze kan door erg te relaxen zelfs. Ook wel weer knap van zo n kleine griet

lalaluna

Re: pony zonder rem buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 15:17

tnx trouwens allemaal voor dit meedenken!!!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:19

Lalaluna, en de pony iets dieper bijzetten d.m.v. een bijzetteugeltje?
Is dat een idee?

Thiedeman gaat denk ik ook geen klap uithalen, en voor de slof of een ander bitje is
je dochter denk ik nog net niet handig genoeg :)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:19

GamblersCup schreef:
Mensen... lees even: het gaat om een kind van 10. Geef dan geen tips als een hackamore... zie je het voor je? Pony gaat en kind hangt in de teugels |o

En dan stopt de pony.. dat is toch de bedoeling?
Meisje heeft meer te vertellen en pony leert dat vastpakken geen nut heeft..

Ik heb ook wel eens in de teugels gehangen met de hackamore toen paardlief hem peerde.. Ja vervelend voor hem maar als hij zich gewoon gedraagt heeft hij nergens last van..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:24

GamblersCup schreef:

Mijn mening: als een kind haar pony niet kan houden, dan is ze er duidelijk nog niet aan toe (of heeft de verkeerde pony) om los buiten te rijden. Simpel. Wil ze toch naar buiten en wil je het veilig houden (niet alleen voor je dochter en de pony, maar ook voor andere weggebruikers): lijn er aan en niet los. Tot ze zó kan rijden dat het veilig los kan.

Ellebel123: ik denk dat rustig praten en het voorwerp laten bekijken niet gaat werken als de pony het bit pakt en gaat :') En de teugels korter pakken... hoe oud ben je eigenlijk?

Mocht je toch perse willen dat ze los gaat, dan zou ik ook een thiedeman teugel aanraden. Maar als een paard écht gaat (zoals ts beschrijft), geeft dat echt verre van garantie dat het dier dan wél te houden is.

Mee eens! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:24

Ik zou geen hack doen, maar Pelham ofzo. Hack vind ik nou niet echt geschikt om dit probleem op te lossen.

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 15:27

@bloembloem...ik denk dat dieper bijzetten niet het antwoord is. hij loopt nl al behoorlijk diep van zichzelf. dan zie ik ze nog over de kop gaan ook in mijn gedachte.
@gamblerscup ik ga een eind met je mee. veiligheid gaat boven alles...op dit punt is het denk ik niet de juiste pony voor haar (nog). Niet alles moet al perfect en het is net de bedoeling dat ze er in groeit....haar niet meer los laten bewegen buiten doet zo'n afbreuk aan haar eigen verantwoordelijkheid en waarde....klinkt misschien stom maar buiten dit kan ze zo goed met hem werken...pfieuw...best nog ingewikkeld om goed te doen

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 15:27

@jolien. ga me ook verdiepen in een pelham

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:29

Dan zou ik het helemaal anders aanpakken Lalaluna.

Pony moet 1x zo goed gecorrigeerd worden, dat hij het nooit meer
zal doen natuurlijk. Ze zijn vaak ook veel te snel, en wij als ruiters meer dan
vaak te laat :+

Is het geen mogelijkheid om een andere ruiter erop te zetten voorlopig als jullie met hem
naar buiten willen?

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 15:29

Ik wil inderdaad een oplossing voor het probleem merk ik nu. Dat is meer zekerheid hebben dat de pony te stoppen is...lees; meer. ik snap dat het niet 100 prct kan
ik denk dat mijn dochter aan banden leggen haar alleen maar kwaad doet....maar ik wil niet zonder oplossing zo verder gaan...onveilig en niet ok

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:30

Kan het niet laten om te reageren, mijn oren staan te klapperen bij zulke adviezen.
Ik lees als reacties alleen maar kortr termijn oplossingen, dmv pijn of dwangmiddelen.
Misschien dat jou pony op een slof of thiedermann zou reageren omdat je de controle hiermee dmv pijnprikkels afdwingt, maar wil je op die manier je kind met dieren leren omgaan?
Daarbij wordt je pony wellicht ongevoelig voor de hulpen, of gaat wellicht straks in staking of andere gedragingen van ongemak vertonen bij gebruik van scherpere materialen.

Veel effectiever lijkt me de oorzaak aanpakken, goede training en begeleiding nemen, en geduld..
Met een scherp bit en hulpteugels kun je wellicht door flink zijn zijn gevoelige mondje te hangen morgen al buiten rijden. Maar het moet ook voor het dier leuk en vriendelijk blijven, toch?

Het niet remmen is een stukje basis africhting. Begin buiten aan de hand, zorg dat je al op halster volledige controle hebt buiten, anders moet je er niet eens op (willen) rijden buiten.
Met een bit of pijnprikkels kan je in mijn ogen geen controle hebben over een dier van honderden kilo's. De samenwerking en duidelijke regels moeten vanaf de grond al duidelijk zijn, daar zul je tijdens het rijden profijt van hebben.

Kijk anders eens naar trainingen van Bijv. warwick schiller, of andere gedragstrainers. Daar heb je je leven lang profijt van ipv snelle korte termijn middelen die je probleem niet zullen verhelpen, eerder verergeren.

Hier leren ook de kids rijden en comminuceren met de paarden op het niveau waar ze aan toe zijn (soms dus nog niet buitenrijden) op een pony die bij hen past. Alles geheel bitloos en op comminucatie. Zo leren zij dat leiderschap, consequent zijn en lichaamstaal lezen uiteindelijk de samenwerking bepaald.

Ik zou daarom een ervaren NH instructeur zoeken die jullie hiermee kan begeleiden zodat je dochter straks veilig en vooral mentale controle heeft over de pony.
Natuurlijk vergt dat een hoop geduld, oefening en het opdoen van kennis, maargoed, samenwerken met paarden is ook geen fietsen..

Veel succes met oefenen!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:30

horsies5 schreef:
GamblersCup schreef:

En dan stopt de pony.. dat is toch de bedoeling?
Meisje heeft meer te vertellen en pony leert dat vastpakken geen nut heeft..

Ik heb ook wel eens in de teugels gehangen met de hackamore toen paardlief hem peerde.. Ja vervelend voor hem maar als hij zich gewoon gedraagt heeft hij nergens last van..

Nee, de kans is groter dat de pony ervandoor vliegt en niet stopt, maar harder en harder gaat juist vanwege de vermeerderde hefboomdruk op neus en in de kin, waardoor de pony vlucht vanwege de pijnlijke klem, omdat het kindje hangt aan de teugels, ik heb daar hele vervelende dingen door zien gebeuren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:35

joh, van een extra rem installeren met een ander bitje, wordt niet meteen die pony helemaal vernaggeld. Ze gebruikt de hulpteugel/ het bit alleen maar om hem stil te kunnen zetten als pony aan de ren gaat. Ik zie daar niet zoeel kwaad in. Als ze met een kleine aanpassing fijn buiten kunnen blijven rijden.

En dan gaan mekkeren over grondwerk, niet naar buiten gaan, pony door iemand anders laten rijden. Daar kan ik maar 1 antwoord op geven, dat gaat allemaal niet werken, als pony hard wil rennen, doet ie dat met zo'n kleine griet. Kan je je helemaal het schompus grondwerken, beetje lopen zwaaien met je wortelstok, maar dan gaat de pony echt niet denken 'goh, misschien moet ik de volgende keer het maar niet zo op een rennen zetten'. :+

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:36

Touwtje en vast houden. Mijn pony vloog weg zodra hij het bos zag. Was een enorme gewoonte. 1,5 jaar als heel klein meisje (denk nog net niet de beentje onder het zadel uit) aan een touwtje naar buiten gegaan. Touwtje lekker los laten bengelen totdat de pony er van door gaat. Dan als het moet je fiets op de grond laten vallen en goed vasthouden als moeder. Al krijg je de pony maar op de volte, stukje vertrouwen voor je dochter.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:37

Aan een touwtje, deze combi moet er samen nog even ingroeien. Dat kost tijd. Sommige pony's worden nu eenmaal felle donders als ze buiten zijn, heerlijk als je die stuurmanskunsten beheerst maar er tussen uit peren is natuurlijk nooit de bedoeling, zeker niet met een kind van 10. Hoe stoer ze ook is en goed ze ook rijd.

Dus op je fiets ernaast en samen gaan en observeer goed wanneer hij spanning gaat opbouwen zodat je een sprint voor kan zijn Zijn er stukken waar deze pony getriggerd wordt? Bijv bepaalde stukjes met veel verkeer, waar hij vaker geschrokken is, waar koeien staan, waar vaker wordt gedraafd of gegaloppeerd?
Op de stukken waar hij rustig is losmaken en dat steeds verder uitbouwen
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 13-09-16 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:38

Moonlight17 schreef:
Touwtje en vast houden. Mijn pony vloog weg zodra hij het bos zag. Was een enorme gewoonte. 1,5 jaar als heel klein meisje (denk nog net niet de beentje onder het zadel uit) aan een touwtje naar buiten gegaan. Touwtje lekker los laten bengelen totdat de pony er van door gaat. Dan als het moet je fiets op de grond laten vallen en goed vasthouden als moeder. Al krijg je de pony maar op de volte, stukje vertrouwen voor je dochter.

:+

Veter vastgemaakt aan de boom van het zadel, zo gaat mijn
dochtertje van 4 ( ik hou de lijn beet uiteraard ) ook naar buiten :))

Als die eens schrikt of rent kan ik nog net heel hard schreeuwen naar achteren zitten en
goed beethouden :+

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 15:39

@roompie ik begrijp je reaktie volkomen. ik wil het toch wat nuanceren; het is belangrijk om de controle te hebben aan de hand..klopt. voordat je gaat rijden.
dat is nou net een stukje wat het moeilijk maakt....de pony is super aan de hand...en super met rijden.
Onze manier van werken tot nu toe is zonder druk en dwang...samenwerkend op zoek naar juiste contact tussen kind en pony.
Dat is net het moeilijke. de pony is super braaf en totaal niet vervelend of heet of rillerig. Ze rijdt hem met alle vertrouwen met een los teugeltje liefst zo..buiten....en dat gaat ook. het zijn de momenten dat hij zo schrikt dat hij er van tussen gaat.....die zijn gevaarlijk.
je kan een kind van 10 die heel gedreven is en zo graag alles wil ondernemen met haar pony niet vragen een ( zeker voor een kind) lange weg in te slaan van zoeken naar harmonie en balans en communicatie. zij wil samen met haar pony lekker rijden en dingen ondernemen.
daarb ij wil ik wel nog even benadrukken dat ik een type gedreven kind heb die niet werkt op de manier kop in de krul trekken en gaan met die banaan....net het tegenovergestelde

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:40

Als hij er vandoor vliegt buiten, is dat dan net zoals eerst in de bak, een meter of 40? Komt hij na zijn vlucht wel zelf terug? Zoals hij het leerde in de bak, zal hij dat buiten ook steeds minder doen omdat er meer vertrouwen komt, kan een gedachte zijn.
Wel eens gedacht aan bitloos? Dan heeft hij niets om vast te pakken namelijk.
Werkte bij mijn pony heel apart: hij ging er niet vandoor maar pakte het bit vast om gauw een hap gras te nemen. Dat ging dus niet meer met bitloos :)

GamblersCup

lalaluna schreef:
@gamblerscup ik ga een eind met je mee. veiligheid gaat boven alles...op dit punt is het denk ik niet de juiste pony voor haar (nog). Niet alles moet al perfect en het is net de bedoeling dat ze er in groeit....haar niet meer los laten bewegen buiten doet zo'n afbreuk aan haar eigen verantwoordelijkheid en waarde....klinkt misschien stom maar buiten dit kan ze zo goed met hem werken...pfieuw...best nog ingewikkeld om goed te doen

Natuurlijk moet niet alles perfect, ze is 10, alle tijd om te leren! Maar in dit geval gaat het om de veiligheid van je dochter, de pony en andere weggebruikers. Dat is denk ik éventjes wat belangrijker dan "afbreuk aan haar verantwoordelijkheid en waarde"... als de pony er vandoor gaat en tegen een auto aan knalt, je kind er af dondert tijdens het er vandoor gaan en haar nek breekt, de pony met kind en al valt tijdens de vlucht, een voetganger of fietser onder de voet gelopen wordt door de vluchtende pony en in een rolstoel terecht komt... dan denk ik niet dat jouw gedachten zijn "Maar ze had in ieder geval haar eigen verantwoordelijkheid en haar waarde is behouden! Toppie!". Ik denk dat je je dan voor je kop slaat. Dit is een stukje verantwoordelijkheid dat JIJ moet nemen voor je kind van 10 en andere weggebruikers.
Wat voor oplossing je ook mag kiezen, zolang de pony nog zo reageert buiten: niet los.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 13-09-16 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Joolien schreef:
En dan gaan mekkeren over grondwerk, niet naar buiten gaan, pony door iemand anders laten rijden. Daar kan ik maar 1 antwoord op geven, dat gaat allemaal niet werken, als pony hard wil rennen, doet ie dat met zo'n kleine griet. Kan je je helemaal het schompus grondwerken, beetje lopen zwaaien met je wortelstok, maar dan gaat de pony echt niet denken 'goh, misschien moet ik de volgende keer het maar niet zo op een rennen zetten'. :+

Mijn gedachte.

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 15:41

@jolien Je omschrijft het ietwat anders dan ik zou doen maar ik begrijp je punt