Help, mijn paard heeft geen rem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:33

Grote jonge slungel en op de been blijven is het makkelijkste door snelheid te maken. Hij moet zichzelf bij elkaar gaan rapen en dat gaat niet op 2 teugels in dit stadium. one rein stop elke 4-5 passen, dat trainen in alle gangen en elke 100 keer achter elkaar. Hij moet gaan anticiperen op halt houden en dus lijf bij elkaar rapen om dat te kunnen, snelheid maken heeft dan geen zin, want je moet toch zo weer stoppen. Als paard buiten veilig te rijden is, kan je dit ook in het bos doen, makkelijker zelfs, want rechtuit ipv veel bochten.
Paard tegen houden of boven tempo rijden helpt niet om paard te laten nadenken en zelfstandig gang en tempo vast te houden. Paard dat dit zelfstandig kan, gebruikt lijf beter omdat er geen verzet tegen ruiterhulp is. Sommige paarden leren dit in 2x 15 min. anderen doen er wat langer over.

Even mijn quote uit ander topic voor grond en rijoefeningen (imho basis oefeningen die nog voor een B dressuurklaar niveau zitten):
Citaat:
Verder eerst op de grond alles goed voor elkaar hebben. Voorbeeld oefeningen :
https://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM
https://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZHTkw
rijoefeningen die daar op volgen (incl. goede rem, wat imho in een dichtbevolkt land ernstig belangrijk is)
https://www.youtube.com/watch?v=qlq12fy3kAA
https://www.youtube.com/watch?v=7WoaE4Yl12g

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:33

Ah, zo een heb ik er ook staan :j Die doet het alleen niet onder het zadel (misschien vroeger wel, dat weet ik niet) maar met longeren geen beginnen aan, en kan ook niet vast staan. :+
Met heel veel geduld kan ik haar nu longeren met dubbele lijnen, maar touwtjes is not done :+ Ik denk dat je met heel veel geduld en belonen en een "rem" zoeken ver kan komen.

loismooij15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 22:46

tamary schreef:
Grote jonge slungel en op de been blijven is het makkelijkste door snelheid te maken. Hij moet zichzelf bij elkaar gaan rapen en dat gaat niet op 2 teugels in dit stadium. one rein stop elke 4-5 passen, dat trainen in alle gangen en elke 100 keer achter elkaar. Hij moet gaan anticiperen op halt houden en dus lijf bij elkaar rapen om dat te kunnen, snelheid maken heeft dan geen zin, want je moet toch zo weer stoppen. Als paard buiten veilig te rijden is, kan je dit ook in het bos doen, makkelijker zelfs, want rechtuit ipv veel bochten.
Paard tegen houden of boven tempo rijden helpt niet om paard te laten nadenken en zelfstandig gang en tempo vast te houden. Paard dat dit zelfstandig kan, gebruikt lijf beter omdat er geen verzet tegen ruiterhulp is. Sommige paarden leren dit in 2x 15 min. anderen doen er wat langer over.

Even mijn quote uit ander topic voor grond en rijoefeningen (imho basis oefeningen die nog voor een B dressuurklaar niveau zitten):
Citaat:
Verder eerst op de grond alles goed voor elkaar hebben. Voorbeeld oefeningen :
https://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM
https://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZHTkw

bedankt! alleen dan heb ik nog een ding namelijk hoe krijg ik hem stil...
rijoefeningen die daar op volgen (incl. goede rem, wat imho in een dichtbevolkt land ernstig belangrijk is)
https://www.youtube.com/watch?v=qlq12fy3kAA
https://www.youtube.com/watch?v=7WoaE4Yl12g

loismooij15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 22:46

KellyDV schreef:
Ah, zo een heb ik er ook staan :j Die doet het alleen niet onder het zadel (misschien vroeger wel, dat weet ik niet) maar met longeren geen beginnen aan, en kan ook niet vast staan. :+
Met heel veel geduld kan ik haar nu longeren met dubbele lijnen, maar touwtjes is not done :+ Ik denk dat je met heel veel geduld en belonen en een "rem" zoeken ver kan komen.

ik heb al best wat paarden gehad en ondanks mijn leeftijd al best wat ervaring maar zo een als deze heb ik nog nooit gehad.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:54

Ik snap idd ook niet goed waarom je een groen en rennerig paard met sporen gaat rijden. Bovendien moet halthouden vooral vanuit de zit gebeuren, de meeste paarden gaan er idd vandoor als je aan de teugels trekt.

Waarom neem je niet eens een lesje centered riding? Daar leer je heel goed op zithulpen rijden, kan een pak schelen. Maar veel longeren met stemhulpen kan ook al schelen.

khirshanta

Re: Help, mijn paard heeft geen rem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 23:40

Wellicht hem eerst leren met druk om te gaan, als hij nu ervoor vlucht werkt het met druk duidelijk nog niet goed. Kun je hem bijvoorbeeld op kaptoom of bitloos alvast leren hoe hij puur op je zit kan stoppen?

Daarnaast misschien goed om ook dit aan het repertoire op de grond uit te voeren. Lange teugels, stoppen op stemcommando, wijken voor druk

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 07:34

loismooij15 schreef:
sneeuwpop schreef:
Mooi paard.
Denk toch dat je eerst moet kijken naar de oorzaak. Wat kun je uitsluiten?
Zoals ik het lees, is hij aan het vluchten.
Dit kan voortkomen uit het niet begrijpen of vanuit pijn.
Of hij vind het een leuk spel, maar dat lijkt niet zo in je verhaal naar voren komen.

Iig bokt hij (nog) niet en heb je een lief paard.
Probeer naar hem te luisteren, want zelfs al is het "donderen", (wat ik niet verwacht) is dat een signaal dat hij zich verveeld.
Vertrouw je gevoel en neen geen advies aan als dat tegen je gevoel in gaat.

zadelmaker is 2 weekjes geleden geweest en vorige week is hij na gekeken door mijn dierenarts .. volgende week komt de tandarts weer dus geen idee of dat iets zou kunnen zijn. hij is ook net gemasseerd.

in mijn ogen snapt hij het bit en de hulp terug niet helemaal. vorige week een appelbitje gekocht en ga daar van de week even met rijden. ik rijd hem nu op een dubbelgebroken D trensje van HH.

dan zou ik eerst hem vaker longeren en het stem commando er goed "opzetten".
Over pijn, helaas heeft doe van mij ook pijn ergens bij zijn bekken, wat je verder niet echt kunt zien.
1 kliniek kan niks vinden en de ander een hele kleine afwijking. Nu met wietolie (tegen pijn), bokt hij niet meer met losgooien, dus voor mij weer een bevestiging dat hij echt last heeft.
Het begon ook met versnellen onder het zadel.
Hoop dat het bij jouw paard gewoon onbegrip is ;-)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 07:49

loismooij15 schreef:
Runa schreef:
Misschien kun je proberen hem steeds helemaal stil te zetten op 1 teugel als hij er zo vandoor gaat? Gewoon met 1 teugel inbuigen op de volte en vasthouden tot hij stilstaat. En dan op nieuw, keer op keer tot hij gewoon aan een lange teugel rond kan lopen. Dit helpt bij mijn pony heel goed voor die paar keer dat ze op buitenrit iets te vrolijk wordt.. :)

dat is het gekke, aan de lange teugel is er geen probleem, (vlucht voor druk)

Proberen minder druk te geven.
Dat klinkt lastig je wilt juist goed gaan trainen met hem. Maar ik zou zelf de druk dan langzaam opbouwen. Heb je het gevoel dat hij begint te stressen of juist wat krampachtiger te lopen is het mogelijk een idee om hem wat meer teugel te geven?

Het klinkt mij wel steeds meer als iets van een blessure in de hals rug streek, ik zou er eens een fysio naar laten kijken ;)

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 07:58

Ik heb er ook zo eentje gehad.
Gewoon heel rustig opbouwen met druk en niet plots de teugels oppakken, als je hem aan een lang teugeltje hebt laten lopen.
Mijn pony ontplofte hierbij gewoonweg :=

Ik ben toen ook wel overgestapt op bitloos, aangezien ze haar bit tussen haar tanden nam en vrij gevaarlijke situaties veroorzaakte (een pony die niet vertraagde op voltes en zo tegen de vlakte is gegaan)

Veel succes!

loismooij15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 08:49

hwn schreef:
Ik snap idd ook niet goed waarom je een groen en rennerig paard met sporen gaat rijden. Bovendien moet halthouden vooral vanuit de zit gebeuren, de meeste paarden gaan er idd vandoor als je aan de teugels trekt.

Waarom neem je niet eens een lesje centered riding? Daar leer je heel goed op zithulpen rijden, kan een pak schelen. Maar veel longeren met stemhulpen kan ook al schelen.

ik ben hier al mee bezig maar dat lukt niet aan een keer. ik rijd hem met sporen omdat de reactie op mijn been ook niet altijd even goed is. ik gebruik mijn sporen eigenlijk nooit alleen waar nodig

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:10

ga veel grondwerk met hem doen en ga werken op achterwaards gaan als dat goed zit kun je er op en doe je het zelfde als je ernaast staat. op een gegeven moment heb je een rem er op.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:13

Begin bij de basis.
Been... vooren.... zit... terug. Enkel en alleen eerst stap. Langzaam elke vijf zes passen overgang.
En vergeet loslaten en belonen niet

Focus ff niet waar dat hoofd is. Alleen naarwat het lichaam doet en tussen die oren.
Voel je de vluchtdrang komen? Uit die cirkel. Figuren maken. Op zit terug.
Vaak halthouden is ook goed.

Én laat hem wachten op je hulpen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:37

maralyn schreef:
Begin bij de basis.
Been... vooren.... zit... terug. Enkel en alleen eerst stap. Langzaam elke vijf zes passen overgang.
En vergeet loslaten en belonen niet

Focus ff niet waar dat hoofd is. Alleen naarwat het lichaam doet en tussen die oren.
Voel je de vluchtdrang komen? Uit die cirkel. Figuren maken. Op zit terug.
Vaak halthouden is ook goed.

Én laat hem wachten op je hulpen.

Dit en veel overgangen van stap naar kleine stukjes draf en dan weer terug vanuit de zit en tussenoor dan veel oefeningen. Als dat goed gaat dan wat langere stukjes draf en overgangen van hand veranderen juist wat vaker doen en veel halt oefenen op de zit. Ik zou het dus doen zoals jij het ook zou doen ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 16:31

Kan ook :D Zolang de basis maar een duidelijk bevestigd eindpunt gaat zijn.

Iedereen kletst zo makkelijk over voorwaarts rijden.
Tot je een vluchter onder je bips hebt. En dan niet zo maar een vluchter. Maar een echte vluchter.
Daar vind ik de basis dan echt, remmen op zit, totale controle en gehoorzaamheid, en dan langzaam het vluchten omzetten in voorwaartse ontspannen activiteit.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:29

Je zegt zelf dat jouw paard geen of bijna geen rem heeft, waarom rij je dan op dit paard ??????
Rem - voorwaarts - achterwaarts - wijken voor druk zijn de allereerste basis dingen die je een paard aanleert tijdens het zadelmak maken en nadien tijdens het inrijden.
Dit geeft dus heel duidelijk aan dat dit niet goed genoeg is gedaan.
Jij bent nu de ruiter/trainer, zoek dus de fout in eerste instantie bij jezelf.
Een paard doet nooit iets om iemand tegen te werken, een paard wil eigenlijk alleen maar meewerken, maar meestal gaat het om een communicatie probleem, het paard begrijpt jou niet of kan het gevraagde niet uitvoeren.
Denk simpel, denk zwart - Wit, het is goed of het is niet goed, los problemen altijd op vanuit het voorwaarts, zet hem dus aan het werk en stel hem de mogelijkheid om te rusten op een lieve en vragende manier voor, dus niet met enige vorm van kracht.

lololol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 00:03

Ik zou ervoor zorgen dat hij hem in de wei zowieso al moe kan lopen en als je er dan mee rijdt dat je ham dan moe laat lopen en ook op een kleine volte hem leert dat trager gaan de link heeft met de teugels aanspannen.
Succes

Addicty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 00:46

Ik heb er ook zo'n 1. Nou ja, had..... Veel uitgesloten, van alles en iedereen erbij gehad. Oplossing bleek het bit en instructeur die me hier heel goed bij heeft kunnen helpen (de ene is de andere niet).
Via een bitfitter erachter gekomen dat ze een kunststof dun stangetje beter accepteerde dan mijn dubbel gebroken en andere bitjes.
Idem een zwaardere en dikkere stang geadviseerd gekregen. Deze zorgde voor wat meer druk achter de oren (door de zwaarte), waardoor ze ontdekte dat het hoofd laag, ontspannen betekend

Nog steeds vaak zat dat ze er even tussen uit wil peren door tempo te maken. Consequent en serieus erg simpele hulpen, zijn we nu een heel eind op weg!! Ooit in de buurt? Kom gerust eens langs om mijn instructeur te "testen". Wie weet heb je er wat aan

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 00:51

Ik vind het toch knap hoe sommige mensen weten te vertellen wat TS fout doet, zonder haar met het paard aan het werk te zien.
Advies geven oké, maar vinden dat ze iets verkeerd doet is imo niet te beoordelen zonder haar te zien rijden op het paard.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 08:08

Daphara schreef:
Ik vind het toch knap hoe sommige mensen weten te vertellen wat TS fout doet, zonder haar met het paard aan het werk te zien.
Advies geven oké, maar vinden dat ze iets verkeerd doet is imo niet te beoordelen zonder haar te zien rijden op het paard.

Idd, hoop dat de ts dat naast zich neer kan leggen.
ik vind het al irritant om te lezen, helemaal omdat je er vaak nog een gebrek aan ervaring doorheen kan zien....
Vermoeiend!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:03

Weet je zeker dat hij nergens last van heeft in de mond? Dat het bit niet te streng is?

Weglopen voor teugeldruk is iets wat wij vaak zien bij paarden met veel bloed, blijven vasthouden heeft dan geen enkele zin.
In bepaalde gevallen kan een lichter of beter geschikt bit helpen, de negatieve associatie met teugeldruk verdwijnt dan als ze geen pijn meer hebben in de mond. Soms is het weglopen voor teugeldruk echter al een gewoonte geworden, en dat is lastiger op te lossen. Ik heb zo'n pony, en ik heb er al een halfjaar onder professionele begeleiding aan gewerkt. Nu begint het te verbeteren, maar het is echt een lange weg. Ik zou je zeker aanraden om goeie begeleiding te zoeken van iemand die ervaring heeft met dit soort problemen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:11

Je geeft aan dat het om een groot, jong paard is dat nog niet zo lang is ingereden. Er kunnen dus meerdere dingen aan de hand zijn (balansprobleem, snapt de hulp niet, fysiek probleem, bit te scherp voor dit paard).

Ik werk veel aan de dubbele lange lijnen, omdat ik met gebruik van lichaamstaal het paard een nieuwe, andere hulp kan aanleren. Bovendien zit er dan geen ruiter op die het paard per ongeluk uit balans kan brengen.

loismooij15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 13:04

sneeuwpop schreef:
Daphara schreef:

Idd, hoop dat de ts dat naast zich neer kan leggen.
ik vind het al irritant om te lezen, helemaal omdat je er vaak nog een gebrek aan ervaring doorheen kan zien....
Vermoeiend!

Ben met 2 zelfopgeleide paarden Z2 geweest dus gelukkig heb ik zelf al behoorlijk wat ervaring. Voor mij geen probleem als mensen commentaar hebben, als ze het zelf zo goed weten mogen ze langskomen om maar te laten zien hoe het dan moet. Ik vraag idd om advies en hulp niet om afgekraakt te worden. Bedankt!

horzieloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:27

Doet hij het alleen bij rijden? anders kan je het ook oefenen aan de longe en hem belonen en zo als hij stil staat.. ik heb hier niet heel veel verstand van :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:42

loismooij15 schreef:
Ben met 2 zelfopgeleide paarden Z2 geweest dus gelukkig heb ik zelf al behoorlijk wat ervaring. Voor mij geen probleem als mensen commentaar hebben, als ze het zelf zo goed weten mogen ze langskomen om maar te laten zien hoe het dan moet. Ik vraag idd om advies en hulp niet om afgekraakt te worden. Bedankt!

Maar een punt hebben ze zeker wel.

Ergens gaat iets mis en dat kan niemand vanaf een beeldscherm afzien. Jij kunt hulp vragen en dat kan ook zeker geboden worden door commentaar, zoveel mensen zoveel meningen.

De fout ligt iig niet bij het paard. Altijd kijken naar wat jezelf kunt veranderen en bij zo'n jong paard die dit nu doet vind ik het niet eens zo gek gezegd dat je de fout eerst bij jezelf moet zoeken.

En ik zie niet dat je afgekraakt wordt. Je reactie vind ik dan ook zeer overtrokken.

Veel succes.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:06

waxmeltsenzo schreef:
Brabant
Je reactie vind ik dan ook zeer overtrokken.

Veel succes.

Over een "overtrokken reactie" gesproken :')

Waarom denk je dat de ts de "fout" bij het paard zoekt?
En ja, de fout kan wel bij het paard liggen, wanneer deze ergens nog door onbekende en zichtbare reden pijn heeft.

Volgens mij houdt de ts alle mogelijkheden aardig open. Behalve bij de reacties van bokkers die overduidelijk nog een hoop ervaring missen, maar wel de grootste commentaar leveren.
Ervaring missen is geen probleem, wel wanneer je denkt en vooral zegt/schrijft dat je alles weet. }:0