Paard heel erg traag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blondie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:11

Ik sluit mij aan bij cowgirl... MIjn oudje ziet erook stukken beter uit (traint zichzelf) is al jaren met pensioen....

Dit paard oogt op, maar misschien met de juiste voeding en beweging kan dit wel weer beter worden! Mijn merrie knapt bij de zomer altijd enorm op, want dan gaat ze 24 uur het land op, met niks extra's! Ze groeit en bloeit op het vrijheid blijheid zeg maar! Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn qua wijze van houden, maar misschien kun je iets doen qua beweiden? Samenstelling van kudde of vriendjes???

EEn paard wat ongelukkig is wordt ook mager, en dan kun je voeren wat je wilt...

tarek

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:31

Buiten de medische zaken die hier allemaal genoemd zijn kan het ook rijtechnisch een probleem zijn.
Hoe loopt hij in de wei? Draaft hij dan wel een vlot of loopt hij altijd traag?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:39

Weet je zeker dat je paard 20 is en niet ouder toevallig?Ik zie een oud paard met pijn en nul energie om ook nog eens een keertje met jou op zijn rug rond te gaan lopen..

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:45

pleiada schreef:
Weet je zeker dat je paard 20 is en niet ouder toevallig?Ik zie een oud paard met pijn en nul energie om ook nog eens een keertje met jou op zijn rug rond te gaan lopen..

Dat wou ik niet zeggen maar dacht het wel. Kun je zoiets niet uit laten lezen uit een chip ofzo?

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:53

Wat mij gelijk opvalt is dat de bespiering aan de schoft helemaal weg is, even zonder ermee rekening te houden dat hij voor de rest ook te mager is. Mogelijk heeft hij spieratrofie omdat het zadel niet meer goed past? Als een zadel knelt, schuift, voor- of achterover helt, over de schouderbladen komt te zitten, dan heeft hij pijn als hij er met jou bovenop mee moet lopen en wil hij natuurlijk niet vooruit. Ik zou er eens een goede zadelpasser naar laten kijken. Doordat je paard vermagerd is, is ook zijn vorm veranderd en moet het zadel mee aangepast worden.
En voor de rest zoals hierboven al gezegd wordt: bloed laten nakijken en bijvoeren.
Hij kan ook ergens een blokkade hebben in zijn wervelkolom, wat de chiropractor dan weer kan verhelpen. Het kan vanalles zijn. Ik hoop dat je snel de oorzaak vind en wie weet hoe hij nog opknapt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:30

Piekosjj schreef:
Cowgirl schreef:
Paard bij mij op stal is 31 en die ziet er in verhouding beter uit dan jou paard.

Ik vind dit een ontzettende lage en neerhalende reactie voor TS. Sommige paarden zijn nou eenmaal sneller 'oud' dan anderen. Oude paarden veranderen kunnen zo ontzettend snel vermageren en oud worden, maar ook zeker nog goed weer aankomen. Ja, mijn pony van 28 ziet er ook beter uit maar heeft er 3 jaar geleden slechter uit gezien dan Oreo. Zegt dus helemaal niks.

Zoals al meerdere keren is gezegd; laat even een dierenarts langskomen voor een algemeen onderzoek en tips qua voeding. Wellicht heb ik er overheen gelezen, maar hoeveel hooi krijgt hij?

Als de dierenarts komt, laat dan in het bloed kijken voor Cushings/PPID. Dit is een ziekte waarbij een bepaald hormoon te veel word geproduceerd waardoor veel paarden (oa mijn pony) erg sloom worden en ook moeilijk aankomen. Na de diagnose is mijn pony is lichamelijk en mentaal er 15 jaar jonger geworden door heel simpel 1 pilletje medicatie per dag.

Succes!

Ik zit ook echt op bokt om mensen neer te halen, tis mijn niewe hobby nl :roll:
tis maar net hoe je het leest en verder ben ik netjes onderbouwend en adviserend.

Meld je ook nog even wat 1 zo'n simpel pilletje kost!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:17

Kimmie25501 schreef:
Bedankt!
Pulp doet uiteindelijk meer slecht dan goed. Het is echt niet goed voor paarden. Daar zijn verschillende meningen over, maar dit is de mijne. Ik zal eens een keer op de zak kijken, maar hij vindt het wel erg lekker. Oreo krijgt inderdaad ook supplementen voor zijn gewrichten.
J00P, dat zal ik inderdaad gaan doen. Ik heb alleen nog geen veearts. Weet iemand toevallig een goede veearts in omgeving Breda? :o Durf te vragen haha

Ja weet een super fijne paardenarts: Nikki Pijnenburg, erg goede ervaringen mee.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 11:40

Bedankt voor alle tips! Ik ga proberen op iedereen te reageren.
Hilary, We zijn ook bezig met gewicht. Ik voer nu 1 kilo maislijnzaadbrok per dag, maar pas twee weken. Daar zal je pas iets van gaan zien in drie maanden ofzo. Maar ik ben er mee bezig! De ontworming is goed, er is getest, en daar kwam niks uit. Ik weet overigens niet zeker of hij artrose heeft, maar daar gaan we van uit. Ik ga hem er ook niet op laten testen.
xxdomiixx, ik ga overleggen over bloedonderzoek. Waarschijnlijk vinden mijn ouders het namelijk niet zo nodig, en vinden ze dat ik eerst moet overleggen met mijn instructrice. Dus dat ga ik doen. Met het voer ben ik bezig door maislijnzaadbrok te geven. Voor de manier van trainen vroeg ik eigenlijk juist hier tips. Doordat ik het niet meer weet. Ik rijd altijd max een half uur, met heel veel stappen tussendoor. Dan train ik stap, draf en galop en eigenlijk alleen het doorlopen. Ik zal niet helemaal stoppen met rijden, maar ik ga het rijden wel verminderen.
Dat heeft hij denk ik ook. In de winter was hij overigens prima voorwaarts hoor. Oke, ik zal daar eens naar gaan kijken. Maar dat doe ik denk ik weer als de muesli op is. Anders koop ik wel heel veel dingen en daar worden mijn ouders niet blij van. Bedenk alsjeblieft dat ik nog maar 15 ben.
Cowgirl, dat kan. Elk paard is anders. Ik denk overigens niet dat dat paard bij jou op stal 1.87 m is. Maar ik ga kijken naar dat seniores ding. Overigens kan ik zelf niet twee keer per dag naar stal gaan. Dat red ik echt niet met school. Wat is glucosamine? Ik geef ook buteless high strength bij de muesli. Is dat ongeveer hetzelfde?
Sokje_6, Ik zal gaan kijken naar die dierenarts. Kan ik gewoon op internet zien waar ik die kan bereiken?
Piekosjj, Bedankt. Hij krijgt 10 kilo hooi. Ik zal nu echt maar eens gaan kijken naar een dierenarts.
Ygritte, Bedankt. Even over het met sporen rijden, mijn instructrices zeiden op een gegeven moment allebei dat ik weer zonder moest gaan rijden. Dus nu helpen ze mij weer daarmee.
Amigo_stan, Dat klopt. Hij vindt het heel erg leuk om op de wei te staan, maar op een gegeven moment wil hij ook weer graag naar binnen. Iets uit laten lezen uit de chip heb ik wss niks aan. Dat kost alleen maar geld, en wat heb ik er dan aan wat er uitkomt? Dat hij ouder is.
Weidebloem, Ik geef buteless high strength om zijn gewrichten soepeler te maken. Maar ik weet overigens niet eens zeker of hij artrose heeft.
linnie050, daar zal ik ook even naar gaan kijken.
blondie11, hij staat sowieso in een hele fijne kudde. Met ongeveer zes andere paarden. Ik wil dat eigenlijk niet veranderen, want ik merk dat hij dat heel fijn vindt. Ik kan hem als ik wil op de boswei laten zetten, dan staat hij 24/7 buiten. Maar dan komt hij of alleen of met maar één paard te staan. En eigenlijk wil ik dat niet.
tarek, in de wei loopt hij wel best hard. Hij is ook de baas van de kudde en dan moet hij soms ingrijpen. Dan kan hij echt wel hard lopen. Net als in het bos. Of als ik hem longeer. Maar hij is wel liever lui dan moe.
pleiada, ik weet zeker dat hij 20 is. Want ik ken hem al best lang.
abc, het klopt dat mijn zadel een tijdje niet gepast heeft. Ik kocht hem van mijn instructrice en ik dacht dat het goed zat. In september kocht ik hem en in oktober kwam ik erachter dat het niet goed was doordat de osteopaat het zei. Toen ben ik heel lang op zoek geweest, want hij heeft echt een hele moeilijke rug (en ik ook). Maar in ongeveer februari/maart dit jaar heb ik eindelijk een goede gevonden die goed past. Maar er is wss wel lang gereden met een niet passend zadel. Is een chiropractor hetzelfde als een osteopaat? Die is nml in maart weer geweest.
JustLizz, oke. Ook daar ga ik naar kijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:43

Amigo_stan schreef:
pleiada schreef:

Dat wou ik niet zeggen maar dacht het wel. Kun je zoiets niet uit laten lezen uit een chip ofzo?

Ik ook.
Op deze foto vind ik hem er al niet best uitzien en als hij nu nog magerder is dan op deze foto zou ik inderdaad het zadel maar op zolder leggen. Grote kans dat hij met pijn loopt.
Geef hem een hele poos rust, Seniores Priores bijvoeren en kijken wat dat doet. En wat olie bijvoeren.
Komt het paard dan nog niet wat aan, is de kans ook groot dat het ook zonder rijderij pijn heeft.
In overleg met de veearts zou je een pijnstiller kunnen geven of duivelsklauw en eens kijken wat dat doet voor zijn gewicht.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 11:46

Babootje, even voor de duidelijkheid, hij is NIET magerder dan op deze foto. Hij is al weer wat aangekomen. Ik zal vandaag even een nieuwe foto maken.
Ik ga kijken naar een dierenarts.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:07

En toch zou ik eens kijken voor Seniores Priores van Subli. Speciaal voor oude paarden.
Het is een compleet voer wat ook ter vervanging van ruwvoer gegeven kan worden. Het kost nog geen 10 euro per zak. Zolang je paard ook nog redelijk goed zijn hooi eet kan je het ook als bijvoer geven om hem aan te laten komen. Die van mij (is 26) eet in de winter maximaal nog maar 2 kilo hooi weg per dag. Daarom krijgt hij er ongeveer 6 kilo grasmix en een halve kilo SP (droog gewogen) bij en ziet er ook in de winter super uit. Hij loopt nog 5 á 6 dagen in de week waarvan minimaal 4 onder het zadel.
Dan kan je van de maislijnzaad brok misschien nog een klein beetje voeren voor het lekkere.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:57

Seniores Priores hoor ik ook veel goede ervaringen van. Ze eten het wat makkelijker weg dan hooi en vinden het ook lekker. Olie is ook een goede dikmaker en heeft als bijkomend voordeel dat het de kans op maagzweren vermindert.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... or-paarden

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:46

abc schreef:
Wat mij gelijk opvalt is dat de bespiering aan de schoft helemaal weg is, even zonder ermee rekening te houden dat hij voor de rest ook te mager is. Mogelijk heeft hij spieratrofie omdat het zadel niet meer goed past? Als een zadel knelt, schuift, voor- of achterover helt, over de schouderbladen komt te zitten, dan heeft hij pijn als hij er met jou bovenop mee moet lopen en wil hij natuurlijk niet vooruit. Ik zou er eens een goede zadelpasser naar laten kijken. Doordat je paard vermagerd is, is ook zijn vorm veranderd en moet het zadel mee aangepast worden.
En voor de rest zoals hierboven al gezegd wordt: bloed laten nakijken en bijvoeren.
Hij kan ook ergens een blokkade hebben in zijn wervelkolom, wat de chiropractor dan weer kan verhelpen. Het kan vanalles zijn. Ik hoop dat je snel de oorzaak vind en wie weet hoe hij nog opknapt.

Om deze reden vroeg ik of hij zonder dat je erop zit wel wil lopen. Qua zadelpassing en bespiering rond de schoft en hele bovenlijn. Als je zegt dat je nu een goed passend zadel hebt dan is dat opgelost. Kan wel zijn dat hij door het slecht passende zadel de ervaring heeft dat het onder het zadel niet fijn is en daarom minder loopt. Dan zou ik als je om weer een beetje op gewicht hebt meer voorwaarts / neerwaarts rijden om de bespiering aan de bovenkant er weer een beetje op te krijgen. Daar is wel voer voor nodig ook wat dat ondersteund en daarvoor is seniores priores niet genoeg voor. Wel voor nu even :j
Succes :o

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 14:06

Hier een foto van vandaag. Ik moet wel zeggen dat hij op de foto magerder lijkt dan hij in werkelijkheid is.Afbeelding
ognidni, ja daar ga ik even naar kijken. Ik was juist net begonnen met het voeren van de maislijnzaadbrok om hem aan te laten komen. Maar ik kan denk ook wel van allebei een halve kilo geven ofzo.
Babootje, daar heb ik inderdaad al vaker van gehoord. Waar kan ik die maisolie kopen? Gewoon in de supermarkt?
tarek, hoe moet ik eigenlijk voorwaarts neerwaarts rijden? Ik heb hiervoor alleen nog op een manege gereden, en ik heb geen idee hoe dat moet. Ik heb ook eigenlijk te korte teugels om hem echt zijn hals te laten strekken, maar ik weet niet goed waar ik langere teugels kan kopen. Of is voorwaarts neerwaarts rijden iets anders? Ik zal het anders een in de les vragen.
Ik ben nu trouwens bezig om een afspraak te maken voor een bloedtest.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:26

Oei, TS, dit paard vind ik er echt érg slecht uitzien (en ook ouder dan 20 jaar).
Deze is echt wel te mager, zou hier beslist niet meer op gaan rijden tot er wat vlees op de botten zit. De hals ziet er ook vreselijk uit, hier zit geen vlees of spier(ontwikkeling) meer op.
Dit paard heeft naar mijn inzien iets onder de leden!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:37

Phoe TS, als ik je paardje zie dan snap ik wel dat hij sloom is. Daar zit geen energie meer in. Die zou ik even lekker vet mesten en niet meer op rijden totdat hij is bijgekomen.
Mijn draver ruin van 24 moet ik in de winter bijhouden met voeren. Anders valt hij ook in. Die krijgt normaal alleen gras en hooi.
Bij mij werkt het geven van merriebrok heel goed. Misschien ook een optie voor jouw paard?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:38

Oei, ik keek in dit topic omdat mijn paard ook eerder langzaam dan snel is, maar schrik toch behoorlijk van de laatste foto! Dit lijkt geen onwil van het paard om sneller te lopen, maar puur iets lichamelijks...... Ik zou hem eerst echt even goed laten doorlichten (waarbij ik toch ook zou kijken of hij niet veel pijn heeft van de 'al dan niet' artrose) voor ik er weer aan zou denken om te gaan rijden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:41

Denk dat een paar weken rust en goed bijvoeren (onbeperkt goed hooi en lekker de wei op in combinatie met driemaal daags een flinke bak Seniores Priores) dit paard heel goed zal doen :j

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:44

Vervelend als je paard niet fit is. :(:) goed dat je om hulp vraagt.

Plast en drinkt je paard veel? Meer dan anders?

Als je je veearts vraagt om bloedcontrole, vraag dan ook om een ppid test.
Gezien de leeftijd, lustloos, niet fit en in de hele bovenlijn verlies van bespiering zou ppid een mogelijkheid kunnen zijn.

Na de bloedtest kan je veearts een goed voedingsadviea geven afgestemd op de behoeftes van jouw paard.

Het heeft weinig zin om allerleie supplementen te geven als je niet weet wat je paard tekort komt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:13

Ts wat goed dat je je gevoel volgt en op zoek gaat naar een oplossing!

Ik denk alleen niet dat je het probleem rijtechnisch kan oplossen als ik de foto's zie van je paard..
Sorry, ik vind je paard er helemaal niet fit uit zien..
De adviezen die je hebt gekregen zijn naar mijn idee hele goede tips. Ik hoop dat je je ouders zo ver krijgt om je paard te laten onderzoeken.
En zeker niet op je paard gaan zitten zolang hij zo slecht in zijn vel zit ;)

Sterkte ts, want dit is waarschijnlijk een hele tegenvaller voor je..!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:09

Meestal ziet een paard er op de foto er beter uit dan in werkelijkheid,dus kan me haast niet voorstellen dat het bij hem andersom is..Hij ziet er echt ziek uit en tot hij zich beter voelt zou ik echt niet rijden..Je geeft aan dat hij poetsen niet fijn vind,dat betekent waarschijnlijk dat hij echt pijn heeft en daarbij kan je je wel bedenken dat rijden helemaal pijnlijk moet zijn voor hem!

Hoeveel hooi krijgt hij en eet hij hier alles van op?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:58

Die ziet er inderdaad niet fris uit. Ik zou in elk geval de DA vragen ook te testen op cushing.
Tot ie beter is, zou ik niet rijden of wat dan ook, paardje heeft geen enkele reserve meer. Gewoon rust en de resultaten afwachten in eerste instantie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:45

Kimmie25501 schreef:
Hier een foto van vandaag. Ik moet wel zeggen dat hij op de foto magerder lijkt dan hij in werkelijkheid is.[ [url=m/aWYUAN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Moet je eerlijk zeggen dat ik deze foto nog erger vind dan de vorige.

Kimmie25501 schreef:
Babootje, daar heb ik inderdaad al vaker van gehoord. Waar kan ik die maisolie kopen? Gewoon in de supermarkt?

Ja, beginnen met een paar eetlepels over het voer en dan wat opvoeren.
Ik zou echt voorlopig niet rijden tot hij wat is bijgekomen. Ik vind hem er erg "op" uitzien.

Kimmie25501 schreef:
Ik ben nu trouwens bezig om een afspraak te maken voor een bloedtest.

Goed zo. Maar vraag ook je veearts om advies. Je hebt zelf gezegd dat hij mogelijk artrose heeft maar dat je dat niet meer gaat onderzoeken. Wat weet je van het paard precies?
In overleg met de veearts zou je (echte) pijnstillers kunnen gebruiken. Dan weet je gelijk of hij mager is van pijn of van wat anders. Kun je ook je conclusies trekken.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 19:25

terpetijn, ik ga ook echt minder rijden. Maar ik ga wel nog soms naar het bos met hem. Morgen zal ik dat ook gaan doen. Dat vindt hij namelijk echt heel erg leuk!
Sure_lee, misschien wel. Maar ik begin nu even met de maislijnzaadbrok en dan ga ik even kijken hoe dat gaat werken.
Shirley, maar hij heeft al een paar weken rust gehad. Overigens kan ik echt niet driemaal daags naar stal. Dan heb ik geen sociaal leven meer. Ik heb heel veel over voor mijn paard, maar niet alles.
janouk, volgens mij niet. Het is me niet opgevallen. Ik zal vragen of hij dat inderdaad ook kan doen. Hij heeft helaas pas tijd over drie weken, want hij gaat eerst op vakantie.
No_No, Ik ga zijn bloed sowieso laten onderzoeken. En daarna ga ik weer verder kijken.
pleiada, hij krijgt 10 kilo hooi. Dat eet hij allemaal op.
Pandora2, ik zal wat minder gaan rijden. Maar helemaal stoppen ga ik wss niet doen.
Babootje, oke bedankt. Dat ga ik doen!

Ik had het er ook nog even met mijn moeder over en die dacht ook dat het aan mijzelf kan liggen. Ik heb op een of andere manier de neiging om elke pas aan te sporen. Ik kan er niks aan doen, het gaat vanzelf. Zelfs als ik denk dat ik mijn been er helemaal vanaf heb, dan doe ik het nog. Dat werkt natuurlijk ook niet mee.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:38

Euhm je kan ook wandelen of grondwerk doen voorlopig ipv rijden..Je paard heeft iets onder de leden,het ligt dus niet aan jou rijkunsten..Je zegt dat je niet stopt met rijden,maar bedenk je wel dat dit alles behalve leuk is voor je paard en dat het nogal egoïstisch over komt als jij op een ziek paard wil rijden omdat jij perse wil rijden..