Niet willen lopen, door de teugel springen steigeren, bokken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:41

Gezien het probleem dus elke keer weer terug komt geeft hij het vechten na 20 min wss gewoon op. Wat niet wil zeggen dat hij 'er doorheen is'.

Je paard geeft ontzettend duidelijk pijn/Ongemak aan, luister daar dan ook naar. Als je rijtechnisch al die dingen hebt geprobeerd die je opnoemt en het helpt nog niet dan zit er toch duidelijk een flink probleem.... Je paard is heel groot en vaak bij grote paarden heb je kans op problemen in het bewegingsapparaat.
je paard stuitert echt niet eerst 15 min omdat ie het niet snapt of geen zin heeft. Ik zou wel een filmpje van het paard willen zien voor een beter beeld.

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 22:42

No_No schreef:
Hoe oud is het paard?

Ik heb niet het idee dat dit gewoon klieren is..

Hij is 7. En een beetje een laatbloeier.
Toen ik hem net kreeg was ie net 6 en nog echt een beetje een baby.

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 22:43

_Zsazsa_ schreef:
Gezien het probleem dus elke keer weer terug komt geeft hij het vechten na 20 min wss gewoon op. Wat niet wil zeggen dat hij 'er doorheen is'.

Je paard geeft ontzettend duidelijk pijn/Ongemak aan, luister daar dan ook naar. Als je rijtechnisch al die dingen hebt geprobeerd die je opnoemt en het helpt nog niet dan zit er toch duidelijk een flink probleem.... Je paard is heel groot en vaak bij grote paarden heb je kans op problemen in het bewegingsapparaat.
je paard stuitert echt niet eerst 15 min omdat ie het niet snapt of geen zin heeft. Ik zou wel een filmpje van het paard willen zien voor een beter beeld.

Ik kan je best een filmpje sturen van een tijdje geleden. Toen het probleem net begon.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:44

Wanneer is het zadel voor het laatst nagekeken? Er kan een hoop veranderen in 1,5 maand, misschien dat het toch daaraan ligt?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:45

Opvallend; je reageert op alle reacties, behalve die over extra onderzoek naar de SI gewrichten... Just saying ;)

Fysio om de 3 maanden; wat zijn de opvallende dingen volgens hem/haar?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:46

Rindin schreef:

Ook al twee keer naar gevraagd -O-

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 22:46

Plukje schreef:
Dancer schreef:
De symptomen komen mij bekend voor. Mijn paard had een blessure aan het si gewricht. Dit kan alleen met inwendige echo aan het licht komen

Ik wilde exact hetzelfde typen...

Ik was zo blij dat ik een dierenarts had getroffen die doorging met onderzoeken toen de röntgenfoto's geen bijzonderheden lieten zien. Inwendige echo gedaan en toen was alles in een klap duidelijk en in diezelfde klap voorbij, ik kon mijn jonkie in laten slapen.

Ik heb bij hem (omdat je dus de laatste wervels en dus ook die plek moeilijk op de foto kan zetten) ook een inwendige echo laten doen. En ook daar was niks op te zien.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:47

En hoe lang onder het zadel?

Kwa leeftijd/uitgroeien zou hij ondanks zijn hoogte wel onder hetzadel moeten kunnen lopen.

Wanneer zijn de foto's gemaakt en is er al eens een osteopaat of een andere fysio bij geweest? Niet rot bedoeld maar soms zien therapeuten gewoon even niet meer wat er aan de hand kan zijn. Een andere kijk kan soms iets opleveren.
Net als je zadel of het gebit.

Is je paard gevoelig in de rug? Als je met je vingers licht in de spier drukt en van de schoft naar de staart laat glijden reageert hij niet? (Dus de spieren, niet op de wervels)

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 22:48

Rindin schreef:
Opvallend; je reageert op alle reacties, behalve die over extra onderzoek naar de SI gewrichten... Just saying ;)

Fysio vraag heb ik al beantwoord en die van het SI gewricht inmiddels ook. Die is langs me heen gegaan. JUST SAYING.

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 22:50

No_No schreef:
En hoe lang onder het zadel?

Kwa leeftijd/uitgroeien zou hij ondanks zijn hoogte wel onder hetzadel moeten kunnen lopen.

Wanneer zijn de foto's gemaakt en is er al eens een osteopaat of een andere fysio bij geweest? Niet rot bedoeld maar soms zien therapeuten gewoon even niet meer wat er aan de hand kan zijn. Een andere kijk kan soms iets opleveren.
Net als je zadel of het gebit.

Is je paard gevoelig in de rug? Als je met je vingers licht in de spier drukt en van de schoft naar de staart laat glijden reageert hij niet? (Dus de spieren, niet op de wervels)

Ze hebben hem pas laat zadelmak gemaakt omdat ze dus verwachte dat hij zo groot zou worden. Met 5 jaar geloof ik.
De fotos, echo's en hele onderzoek is gedaan toen het probleem net begon.
Toen hij voor het eerst omhoog kwam en echt in verzet kwam heb ik hem helemaal laten nakijken.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:51

Ik heb je berichten nogmaals doorgelezen, maar ik kan niks terugvinden over wat je fysio er nou van vindt?

Ik heb zelf een paard van >1.80 gereden. Ook heel langzaamaan gedaan vanwege de grootte. Na een beetje belasting bleek dat paard elke keer onregelmatig. Hier is geen diagnose gesteld, paard staat nu lekker op de wei als knuffelbeest, maar ik heb wel begrepen dat zulke grote dieren vaak ergens problemen hebben met het bewegingsapparaat.
Laatst bijgewerkt door WowAmigo op 02-08-16 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:51

En hoe lang is dat geleden?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:53

MissDC schreef:
Casarell schreef:
Heb je hem al eens een keer laten masseren?
Het kan goed zijn dat hij last heeft van zijn spieren (hoeft niet eens door training te komen, kan ook van bv een val zijn, vast liggen of groei).
Eenmaal los gemaakt, zal je paard veel makkelijker kunnen en willen bewegen..

Edit.. je hebt het over een kwartier.. dus hij kan het pas als de spieren opgewarmd zijn.. :o

Ja klopt. Ik kan ook geen sprintje trekken als ik net uit bed kom.
Maar er is een verschil.
Want elk paard heeft opwarming nodig uiteraard. Maar zodra ik wat wil gaan draven begint het probleem.

Tuurlijk heeft elk paard opwarming nodig.
Maar een paard met een spierprobleem (lees knopen of blokkades) heeft veel meer tijd nodig.
Een fysio en osteo bekijken/controleren niet elke spier afzonderlijk, wat een masseur wel doet.
Doe ermee wat je wilt ;)

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 22:55

No_No schreef:

Alle onderzoeken bedoel je?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:56

Als je om de drie maanden fysio nodig hebt voor je paard, rijd je hem niet goed. Zeker een groot paard heeft veel meer tijd nodig om sterker te worden. Werken aan de lange lijnen is een heel goede manier om aan kracht te werken. Zonder belasting op de rug. Je kunt alle dressuuroefeningen ook aan de lijnen doen en zijgangen horen ook bij de basis van loswerken. Ik weet dat niet iedereen er handig in is, maar na een paar lesjes kan je het echt wel. En hoe houd je je paard? Veel vrije beweging in de wei is super voor een paard en verkleint de kans op spierpijn aanzienlijk. Ook geestelijk is het goed voor een paard en zeker voor een paard in opleiding, dat veel te verwerken krijgt.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 23:00

Het kan ook zijn dat jij hem uit balans brengt (onbedoeld) en dat hij daar moeite mee heeft?
Maak je wel eens rustige buitenritten (in stap) met hem? Hij komt niet zomaar in verzet, maar wat dan de oorzaak is is op deze manier gissen.
Hoe is hij als hij door een ander wordt bereden?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 23:02

WowAmigo schreef:
Ik heb je berichten nogmaals doorgelezen, maar ik kan niks terugvinden over wat je fysio er nou van vindt?

Idd... Ik kan het ook niet terug vinden.

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 23:03

Jetta schreef:
Als je om de drie maanden fysio nodig hebt voor je paard, rijd je hem niet goed. Zeker een groot paard heeft veel meer tijd nodig om sterker te worden. Werken aan de lange lijnen is een heel goede manier om aan kracht te werken. Zonder belasting op de rug. Je kunt alle dressuuroefeningen ook aan de lijnen doen en zijgangen horen ook bij de basis van loswerken. Ik weet dat niet iedereen er handig in is, maar na een paar lesjes kan je het echt wel. En hoe houd je je paard? Veel vrije beweging in de wei is super voor een paard en verkleint de kans op spierpijn aanzienlijk. Ook geestelijk is het goed voor een paard en zeker voor een paard in opleiding, dat veel te verwerken krijgt.

Hij staat dag en nacht buiten. En dat je een conclusie trekt dat ik mijn paard niet goed rijd omdat hij om de 3 maanden door de fysio behandeld wordt vind ik een beetje krom.

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 23:05

Floortz schreef:
Het kan ook zijn dat jij hem uit balans brengt (onbedoeld) en dat hij daar moeite mee heeft?
Maak je wel eens rustige buitenritten (in stap) met hem? Hij komt niet zomaar in verzet, maar wat dan de oorzaak is is op deze manier gissen.
Hoe is hij als hij door een ander wordt bereden?

Precies hetzelfde.
Ik heb een vriendin van mij laten rijden die ervaren is in het zadelmak maken van paarden.
Zij zit heel stil, heeft een mega goede balans en kan erop zitten zonder erop te zitten, als je snapt wat ik bedoel.
En ook bij haar doet hij het, niet direct zoals bij mij. Maar zodra ze dan wat meer wil sturen dan gaan de ankers uit gaat hij steeds langzamer en dan doet hij precies hetzelfde.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 23:06

Heb je hem wel eens zonder zadel gereden? Misschien dat er zadel toch ergens knelt.

Of misschien heeft hij magnesium tekort? Magnesium is een belangrijke stof voor de spieren om te kunnen ontspannen, ze kunnen hier best last van krijgen als ze een tekort hebben.

Ik las dat hij, toen je hem kreeg, nogal een baby was. Hoe is hij nu verder in de omgang? Kruipt hij bij je op schoot of let hij goed op? Heb je het idee dat ie aan het puberen is?

Wat doet ie als je hem los longeert met zadel maar zonder bijzet?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 23:07

Is zijn gebit nagekeken? Is zijn zadel 100% passend? Heeft hij niet een verborgen kreupelheid? Ataxie uitgesloten? Maagzweren uitgesloten?

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 23:12

Runa schreef:
Heb je hem wel eens zonder zadel gereden? Misschien dat er zadel toch ergens knelt.

Of misschien heeft hij magnesium tekort? Magnesium is een belangrijke stof voor de spieren om te kunnen ontspannen, ze kunnen hier best last van krijgen als ze een tekort hebben.

Ik las dat hij, toen je hem kreeg, nogal een baby was. Hoe is hij nu verder in de omgang? Kruipt hij bij je op schoot of let hij goed op? Heb je het idee dat ie aan het puberen is?

Wat doet ie als je hem los longeert met zadel maar zonder bijzet?

In zijn voer zit ook meer magnesium inderdaad.
Nee hij is in de omgang wel lekker op zichzelf, soms misschien iets te veel. Ik dacht ook aan het puberen. Omdat hij soms ook in de omgang wel eens een streek uithaalt. En hij is in de omgang vreselijk lomp. Niet met opzet maar gewoon door z'n grote lijf. Dat ie je een keer opzij duwt of per ongeluk plet.
Longeren met zadel zonder bijzet is hetzelfde als met alleen een hoofdstel longeren. Geen problemen.
En zonder zadel rijden durf ik eerlijk gezegd niet.
Omdat ik hem door dit alles toch ietsje minder vertrouw. Ik stap wel met een zelfverzekerd gevoel op. Maar omdat ik weet dat ik er een zadel op ligt. Ik heb het wel eens overwogen.

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 23:14

Rindin schreef:
Is zijn gebit nagekeken? Is zijn zadel 100% passend? Heeft hij niet een verborgen kreupelheid? Ataxie uitgesloten? Maagzweren uitgesloten?

Ja, ja, ja en ja.
Ik heb hem door de hele mengelmoes heen gehaald.
Zelfs nog mestonderzoek gedaan om te zien of hij niet alles wat ik erin stopte ook verloor aan wormen, of dat hij daardoor zo zijn looplust was kwijtgeraakt etc. En hij was ook vrij van wormen.

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 23:17

Runa schreef:
Wanneer is het zadel voor het laatst nagekeken? Er kan een hoop veranderen in 1,5 maand, misschien dat het toch daaraan ligt?

Het zadel is het laatst 2 weken geleden nagekeken, en aangepast. En lag toen eigenlijk nog steeds goed ze heeft toen alleen het zadel wat aangepast dat hij iets Meer ruimte zou hebben bij de schoft. Ik heb verwisselbare boom in het zadel dus dit gaat gelukkig vrij makkelijk.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 23:25

MissDC schreef:
No_No schreef:

Alle onderzoeken bedoel je?

Ja tandarts en rontgen.
En zijn de benen ook op de rontgen gezet?