Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
_Zsazsa_ schreef:Gezien het probleem dus elke keer weer terug komt geeft hij het vechten na 20 min wss gewoon op. Wat niet wil zeggen dat hij 'er doorheen is'.
Je paard geeft ontzettend duidelijk pijn/Ongemak aan, luister daar dan ook naar. Als je rijtechnisch al die dingen hebt geprobeerd die je opnoemt en het helpt nog niet dan zit er toch duidelijk een flink probleem.... Je paard is heel groot en vaak bij grote paarden heb je kans op problemen in het bewegingsapparaat.
je paard stuitert echt niet eerst 15 min omdat ie het niet snapt of geen zin heeft. Ik zou wel een filmpje van het paard willen zien voor een beter beeld.
Plukje schreef:Dancer schreef:De symptomen komen mij bekend voor. Mijn paard had een blessure aan het si gewricht. Dit kan alleen met inwendige echo aan het licht komen
Ik wilde exact hetzelfde typen...
Ik was zo blij dat ik een dierenarts had getroffen die doorging met onderzoeken toen de röntgenfoto's geen bijzonderheden lieten zien. Inwendige echo gedaan en toen was alles in een klap duidelijk en in diezelfde klap voorbij, ik kon mijn jonkie in laten slapen.
Rindin schreef:Opvallend; je reageert op alle reacties, behalve die over extra onderzoek naar de SI gewrichten... Just saying![]()
Fysio om de 3 maanden; wat zijn de opvallende dingen volgens hem/haar?
No_No schreef:En hoe lang onder het zadel?
Kwa leeftijd/uitgroeien zou hij ondanks zijn hoogte wel onder hetzadel moeten kunnen lopen.
Wanneer zijn de foto's gemaakt en is er al eens een osteopaat of een andere fysio bij geweest? Niet rot bedoeld maar soms zien therapeuten gewoon even niet meer wat er aan de hand kan zijn. Een andere kijk kan soms iets opleveren.
Net als je zadel of het gebit.
Is je paard gevoelig in de rug? Als je met je vingers licht in de spier drukt en van de schoft naar de staart laat glijden reageert hij niet? (Dus de spieren, niet op de wervels)
MissDC schreef:Casarell schreef:Heb je hem al eens een keer laten masseren?
Het kan goed zijn dat hij last heeft van zijn spieren (hoeft niet eens door training te komen, kan ook van bv een val zijn, vast liggen of groei).
Eenmaal los gemaakt, zal je paard veel makkelijker kunnen en willen bewegen..
Edit.. je hebt het over een kwartier.. dus hij kan het pas als de spieren opgewarmd zijn..
Ja klopt. Ik kan ook geen sprintje trekken als ik net uit bed kom.
Maar er is een verschil.
Want elk paard heeft opwarming nodig uiteraard. Maar zodra ik wat wil gaan draven begint het probleem.
Jetta schreef:Als je om de drie maanden fysio nodig hebt voor je paard, rijd je hem niet goed. Zeker een groot paard heeft veel meer tijd nodig om sterker te worden. Werken aan de lange lijnen is een heel goede manier om aan kracht te werken. Zonder belasting op de rug. Je kunt alle dressuuroefeningen ook aan de lijnen doen en zijgangen horen ook bij de basis van loswerken. Ik weet dat niet iedereen er handig in is, maar na een paar lesjes kan je het echt wel. En hoe houd je je paard? Veel vrije beweging in de wei is super voor een paard en verkleint de kans op spierpijn aanzienlijk. Ook geestelijk is het goed voor een paard en zeker voor een paard in opleiding, dat veel te verwerken krijgt.
Floortz schreef:Het kan ook zijn dat jij hem uit balans brengt (onbedoeld) en dat hij daar moeite mee heeft?
Maak je wel eens rustige buitenritten (in stap) met hem? Hij komt niet zomaar in verzet, maar wat dan de oorzaak is is op deze manier gissen.
Hoe is hij als hij door een ander wordt bereden?
Runa schreef:Heb je hem wel eens zonder zadel gereden? Misschien dat er zadel toch ergens knelt.
Of misschien heeft hij magnesium tekort? Magnesium is een belangrijke stof voor de spieren om te kunnen ontspannen, ze kunnen hier best last van krijgen als ze een tekort hebben.
Ik las dat hij, toen je hem kreeg, nogal een baby was. Hoe is hij nu verder in de omgang? Kruipt hij bij je op schoot of let hij goed op? Heb je het idee dat ie aan het puberen is?
Wat doet ie als je hem los longeert met zadel maar zonder bijzet?
Rindin schreef:Is zijn gebit nagekeken? Is zijn zadel 100% passend? Heeft hij niet een verborgen kreupelheid? Ataxie uitgesloten? Maagzweren uitgesloten?
Runa schreef:Wanneer is het zadel voor het laatst nagekeken? Er kan een hoop veranderen in 1,5 maand, misschien dat het toch daaraan ligt?