Hoevaak rijden jong paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:19

pillow schreef:
Hier zijn al 188 topics over

Volgens mij 187.. :P

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:34

Iedereen die zo.n topic opent weet toch dat er reacties komen,zoals je kan beter wachten.Willen ze een bevestiging hebben?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 07:22

Willen mensen nou niet bewust worden dat paarden met 3 echt veel te jong zijn om al gereden te worden, hoe veel betekend zo een dier dan voor je, koop gewoon geen jong paard als je perse wil rijden wat is er mis met een 5 of 6 jarige??
Dan stop die misselijke handel misschien ook eens een keer en blijven de echte paarden liefhebbers/fokkers over.

https://www.facebook.com/FoundationsOfS ... =3&theater

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 07:28

amaze schreef:
Een Fjord is een sober en sterk dier .
Als jij niet overdreven zwaar bent zou ik er helemaal geen probleem van maken 3x/week een half uurtje te rijden (ook gewoon galloperen). Daar krijgt hij echt niks van hoor.
Ook een KWPNer kan dit (-mits gezond- iig lichamelijk) best aan .

Vertrouwen winnen ,zorgen dat hij enigszins de hulpen kent en dan zo mogelijk bv lekker regelmatig met een ervaren paard/pony het bos in gaan .
Ik zou je wel willen adviseren om hem in de herfst/wintermaanden rust te geven en het rijden in het voorjaar weer op te pakken . :j

Succes!

Ook een fjord is niet uit gegroeid als hij 3 is,
Er is geen excuus voor,
Het dier zijn lichaam is aan het groeien en zijn gebit is nog niet af , lees het artikel hier ergens wat ik gedeeld hebt, dan hoop ik dat je een andere menig krijgt en gaat in zien wat er allemaal fout gaat

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 07:32

Abacab schreef:
midgie schreef:
Een paard verkloten gebeurt ook altijd door de ruiter, een paard verkloot zichzelf niet, die weet echt wel wat hij wel een niet kan, Ik zou mijn paard nooit door een prof laten beleren, want daar worden ze juist verkloot, Het gaat tenslotte om de knikkers en de eigenaren willen het liefst hun paard van 3 in 1 mnd zadel mak en alle knoppen erop,
Ook een prof weet dat een 3 jarige nog niet uit gegroeid is, dus ja waar zit de fout bij de eigenaren die niet langer kunnen wachten om op het gene waar ze zo gek op zijn te gaan zitten of de prof die gewoon in opdracht werkt?
Een dier wat nog volop in de groei is en nog aan het wisselen is, ja het is niet mijn keus, maarja als je zo gek op je paard ben dat je erop wil en hem niet uit wil laten groeien, waar zit de echte liefde dan??

je hebt helemaal gelijk Midgie. verprutsen kan op iedere leeftijd.

Kijk maar eens wat er gebeurt buiten te sport om. Daar vertellen 'self proclaimed' goeroes dat je een Tinker van 16 of 18 nog best kunt leren piafferen, dat dat zelfs heilzaam is. Vervolgens zie je onwetende mensen met hun zieke, zielige, afgestompte en kreupele dieren door de rijbaan gaan. Waarbij de goeroe zich verrijkt aan de ellende van de paarden en hun eigenaren onder het genot van een glas wijn en klassieke muziek. Er lopen heel wat aasgieren rond. Het gaat allemaal om de knikkers.

Ik denk dat je een dier van 3 jaar best 1 keer per week 20 minuutjes kunt stappen. Goed kijken naar je paard is iets dat niet iedereen kan, helaas. Als je de gave niet hebt om naar je paard te luisteren gaat het mis, en da tis niet gebonden aan leeftijd.

Het is duidelijk dat je geen idee heb waar je het over hebt.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:58

*Zucht*... weer eens iemand die heiliger wil zijn dan de paus..

Van 3x 30 min licht werk ohz krijgt geen enkel gezond paard iets !

MissBmx

Re: Hoevaak rijden jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:10

Ik zou nu 2 of 3x per week er 20 minuutjes rustig werk mee doen en dan de winter lekker even parkeren in de wei/ stal, de boel laten verwerken, koppie leegmaken, en dan volgend jaar zomer er weer op gaan zitten voor het serieuze werk

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:49

Ik heb mijn fjord op geleerd wanneer hij 3 jaar en een maand was.
3 keer in de week 20 minuutjes mee gewerkt en dit voor 1 maand tot de echte basis erop zat (stuur, rem en de 3 gangen). Daarna ongeveer 2 maand laten staan en nu weer alles rustig aan aan het oppakken maar nog steeds 3 keer in de week rijden. Daarnaast longeer ik wel nog 1 keer in de week.
Wanneer ik merk dat paardlief het nodig heeft, kan hij weer even 'verlof' krijgen, maar zo gaat het prima.
Paardlief weet nu ook dat onder het zadel geen hengstenmanieren toegelaten zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:12

amaze schreef:

Dat heeft niets met heilig te maken, maar met gezond verstand.
Waarom zou je een paard niet met 6 inrijden, als hij daar lichamelijk klaar voor is?
het is gewoon een feit dat de botten nog niet uit gegroeid zijn en de groeischijven dus nog niet gesloten,
Ook 3 x 30 min is dan te veel,
En dan hebben we het nog niet over het mentale gedeelte.
Mijn vraag waarom een 3 jarige kopen als je wil rijden, waarom dan geen ouder dier??
Dan weet je zeker dat je niks kapot maakt en dat zin botten sterk genoeg zijn om aan het werk te kunnen,

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:16

Ben te lui om de reacties te lezen, maar TS, ik vind het echt veel te jong om nu al op deze baby te klimmen. Begin eerst met een zadel op te wandelen aan de hand. Als het dier een half jaartje verder is, zou je het met het zadel op kunnen gaan longeren. Leer het met de tijd vooral naar je stemhulpen luisteren, zodat dat straks met de beenhulpen te combineren valt. Stap er pas op als het een jaar of 4 is (als je het mij vraagt liever nog langer wachten). Het beestje is nog helemaal niet volgroeid... -O-

Oh ja, laat het lekker zoveel mogelijk op het land genieten! ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:27

Kijk naar het paard, wat al gezegd is is geen schema voor.

Ben zelf ook met mijn 3 jarige begonnen, in begin 1 x in de week soms 2 x en dan in begin gewoon erop zitten half rondje stap braaf en langzaam uitgebouwd, vaker dan 2 x per week is ze toen niet gereden en in begin paar minuutjes en klaar.
Vervolgens de winter naar een PP gegaan en van oktober tot en met april niets gedaan, toen weer opgehaald, weer begonnen, uiteraard was ze niets vergeten, maar moest wel weer opgebouwd worden. Dat jaar wegens omstandigheden weer stil komen te staan en heel weinig gedaan, dus ze is nu 5 en nog steeds niet volledig doorgereden onder het zadel (wel ondertussen beleerd voor voor de wagen), maar dat is geen probleem komt wel.

Kortom je kan er schema's op los laten tot je paars wordt, die moet je soms toch overboord gooien.
En met haar is dus wel op 3 jarige leeftijd begonnen, maar overwerkt is ze zeker niet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:27

Waarom geen ingereden paard nemen als je niet kan wachten met rijden.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:36

Begrijp ik het nou goed? 'heeft wel een zadel op gehad en een hoofdstel.' je wilt hier meteen op stappen zonder verdere voorbereidingen?

Ik neem aan dat je niet van dit idee af te brengen bent maar je kunt je beter even heel goed gaan inlezen in het beleren van een paard. Of nog liever, een goed ervaren iemand bij halen!

Zelf beginnen we hier altijd met longeren en hierin opbouwen tot 3 dagen werk, 1 à 2 vrij, 2 dagen werk etc. Als je gaat rijden begin dan met kort en goed. Dus stop als het goed gaat. Liever vaker en kort dan weinig en lang. Tenminste dit vind ik prettig werken voor de paarden waar ik mee werk (toekomstige sportpaarden).
Vergeet niet altijd te kijken naar het paard. Ookal wil jij zoveel doen. Geef dat jonge ding ook zijn tijd om alles te verwerken. Hier heeft meneer ook een pauze om te bekomen van een intensieve trainings periode gewoon omdat hij aangaf het nodig te hebben en haastig spoed is zelden goed.

Alsnog, haal er een instructrice bij met ervaring met jonge paarden! Lees je 8369x in, kijk mee op stallen in de buurt, YouTube desnoods. Goodluck
Laatst bijgewerkt door Eefjahh op 08-08-16 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:37

Erg irritant als een mening wordt gepresenteerd als een feit.

Ja de ontwikkeling van het skelet gaat gemiddeld via een bepaald schema, daar weten de wetenschappers aardig wat vanaf en dat schema kan je als feit beschouwen, maar daaruit concluderen dat je dus je paard nog niet met rijden mag belasten tot dat proces voltooid is is een mening. Niks meer en niks minder.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:59

@troi, dat valt ook te zeggen over de mensen die roepen dat t geen kwaad kan ;)
Maar goed, laten we dit topic niet in een eindeloze discussie laten eindigen, zoals met de andere 186/187/188 topics hierover :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:04

YamaSaki schreef:
@troi, dat valt ook te zeggen over de mensen die roepen dat t geen kwaad kan ;)
Maar goed, laten we dit topic niet in een eindeloze discussie laten eindigen, zoals met de andere 186/187/188 topics hierover :)

Mee eens hoor, en ook met je verzoek om over de leeftijd op te houden. TS vraagt om een schema voor haar paard niet om feedback over de leeftijd :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:05

Wat ze medisch bewezen hebben Is dat paarden vanaf 3-4 jaar waar mee begonnen Is met licht werk is dat de dichtheid van de botten en te sterkte van de spieren en pezen veel beter ontwikkelen voor het werk onder zadel omdat het zich aangepast heeft aan de belasting.
Terwijl paarden die vanaf 6 en ouder zijn ingereden veel vaker pees en spierproblemen hebben.
Maar uiteraard moet je niet gelijk een uur rijden, dan schiet je het hele doel voorbij.
Maar 2-3x in de week een min of 20 bv.
En inderdaad geef hem na een maand of 2 een paar maanden vakantie om het geestelijk en lichamelijk te verwerken.
En let goed op de signalen van je paard.
Ene paard Is er aan toe met 3 andere pas bv met 4

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:16

midgie schreef:
amaze schreef:

Dat heeft niets met heilig te maken, maar met gezond verstand.
Waarom zou je een paard niet met 6 inrijden, als hij daar lichamelijk klaar voor is?
het is gewoon een feit dat de botten nog niet uit gegroeid zijn en de groeischijven dus nog niet gesloten,
Ook 3 x 30 min is dan te veel,
En dan hebben we het nog niet over het mentale gedeelte.
Mijn vraag waarom een 3 jarige kopen als je wil rijden, waarom dan geen ouder dier??
Dan weet je zeker dat je niks kapot maakt en dat zin botten sterk genoeg zijn om aan het werk te kunnen,

Neem me niet kwalijk , maar gezond verstand heb jij niet. Met 6 jaar beginnen werkt juist tegengesteld, zowel geestelijk als lichamelijk. Doe jij je kind ook pas op zn 10é naar school? Dan beginnen ze pas over de speelfase heen te komen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:21

Kijk naar je paard is het beste advies. Ik heb moeite met schema's want die houden geen rekening met de individuele behoefte. Het liefste pak ik ze in het begin heel vaak eventjes. Dus 2 dagen 10 minuten en de derde dag rust. In die 10 minuten probeer ik elke keer een stapje te maken. Kleine stapjes werken het best. Als alle kleine stapjes erop zitten pak je hem om de dag rustig een kwartier en dan vooral rechtuit door het bos. Of even in de bak en dan uitstappen op de weg. Pezen moeten afharden en dat duurt een half jaar. Spieren trainen heeft geen zin als de pezen het niet aankunnen. Vandaar mijn keuze om veel rustige opbouw van die pezen te doen. Op die manier maak je een paard sterker ipv dat je hem kapot rijdt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:24

Ik heb mijn paard met 3 zadelmak gemaakt, stuur en rem erop en 2-3 maanden weggezet, toen opgepakt en lekker alleen bosritten gedaan veel stappen, heuveltje etc en nu begin nu pas met doorrijden en dan nog steeds geen uur aan het werk

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:26

De eeuwenoude discussie ....
Met mijn haf begon ik met 3 door eerst stap en draf in de bak te leren.
Daarna ging ik stukjes lang en recht buiten rijden (eigenlijk daarna praktisch altijd gedaan :') ) en kwam galop vanzelf.
Keer of 2, 3 per week. In de winter periodes stond ze vaak maanden stil dus altijd rust. Toen ze ouder werd zijn de ritten langer geworden maar reed ook vaak weken niet.

Mijn huidige paard ken ik al enkele jaren ... aan de hand heb ik hem basis commando's bij gebracht.
Met 3.5 af en toe longeren en zitten.
Met net 4 heb ik hem uitbesteed en echt laten inrijden.
Na een maand (nu een maand geleden) heb ik hem terug gepakt en rijd ik op mijn dooie gemak enkele rondjes.
Hij hoeft van mijn niks en alles kan en mag

Tuurlijk de professional reed dressuur gericht maar in de krul enzo hoeft van mij allemaal niet.
Bak er zelf toch niks.
Vandaag voor het eerst een wat langere rit met veel indrukken dus hij heeft weer paar dagen rust.
Heb het geluk dat mijn paard heel duidelijk is en dingen aangeeft.
Die was er op zijn derde verjaardag echt nog niet klaar voor

Ben niet tegen het feit met 3 inrijden maar kijk aub goed naar het paard en overbelast en forceer niks want is allemaal nadelig op termijn

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 23:05

Voor iemand als ik, die mee leest en (nog) geen mening heeft, werkt het zo verstorend dat mensen hun mening maar blijven herhalen en herhalen. Ik geloof niet dat dit topic de plek is om een discussie te voeren over de juiste leeftijd van beleren. Blijkbaar verschillen de meningen, geef advies, maar het is aan TS wat ze ermee doet. Door blijven drammen werkt volgens mij averechts.

Ik heb in het verleden veel geholpen met zadelmak maken van paarden en grote pony's, was nooit bang aangelegd, dus was vaak de sjaak met de eerste keer opstappen. In mijn ervaring is de rustige aanpak het beste. Zadelmak maken en inrijden kun je niet alleen vanaf dat er opgestapt moet worden, daar heb je 2 mensen bij nodig. Omdat ik al veel bij andere paarden geholpen had durfde ik het aan een onbeleerd paard te kopen.

Mijn eerste eigen paard was net 4 toen ik hem kocht en een stokmaat van 181 cm, ik heb een jaar lang veel met hem geoefend, spelende wijs steeds een stap verder. Tijdens het poetsen op een krukje wat op hem leunen, rustig af en toe aan een longe wennen, stemcommando's leren. Na een half jaar een dekje en longeersingel om eerst stappen daarmee aan de hand en later weer aan de longe. Nooit een bijzet gebruikt, altijd tijd genomen en rust bewaard. Na een maand of 10 een oud zadel er op gelegd en zo ook steeds een stapje opgebouwd. Hij heeft nooit gebokt of iets omdat het van stilstand, naar een volgende keer stappen aan de hand, naar een longe ging. Rond zijn 5e verjaardag zijn we begonnen met het opstappen. Ik ernaast, omdat hij mij kende en een vriend er op. eerst gewoon alleen bij stilstand en na een paar keer op en af, een rondje stappen aan de hand, van daaruit uitgebreid naar de longe. Hij was vrij snel zadelmak en ook inrijden was een makkie, omdat hij goed de stem commando's kende.

In het begin heb ik hem 3x per week 20-30 minuten gereden of gelongeerd. Dag rust, dag werk, dag rust, dag werk, enz. Toen hij 5,5 was en we net voorzichtig met dressuur les begonnen waren, kreeg hij koliek en overleed hij 4 dagen later.
Toch was het super om zo met mijn eigen paard bezig te zijn geweest. Ik kocht daarna een ruin van dezelfde leeftijd stokmaat 178 en ook net ingereden. Zo kon ik verder waar ik gebleven was, alleen moest ik opnieuw een band opbouwen met dat paard, dat was wel wennen.

Ik weet niet welke leeftijd de beste is, omdat mijn paarden groot waren, was het normaal om langer te wachten en ik wilde het in alle rust doen, ik had wel eens haast werk gezien, maar geloofde niet in het "breken" van een paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 07:28

ruitje schreef:
Midgie, jouw hele post is een mening die je presenteerde als een feit :) .

En nog een volkomen achterhaalde mening ook :D :D
ruitje schreef:
Ik vind, dat als je op Bokt moet vragen hoe je een paard moet beleren, je geen paard moet beleren. Al is hij 8, dan kun je lichamelijk en geestelijk net zoveel verkloten als bij een 3 jarige :)

Daar kan ik het niet anders dan mee eens zijn.

Ook eens met Daphara. De mens op de grond is bij het zadelmak maken eigenlijk nog belangrijker dan degene die erop zit.
In principe kun je een 3 jarige pony best zadelmak maken. Heel wat anders dan eentje van 181 die heel veel tijd en energie hebben moeten steken in groeien.
Voordat je opstapt moeten de stemcommando's er allemaal al opzitten. En begint hem eraan te laten wennen dat er ook boven zijn hoofd wat kan gebeuren. Dus inderdaad poetsen op een krukje, beetje over de rug leunen, hangen, Spacen (zwaai er eens bij met je armen) etc etc. zodat het paard al heel wat prikkels gewend is. Toch blijft het echte "gaan zitten" altijd nog het spannendst. Ieder paard reageert daar ook weer anders op.
Als je je been eroverheen slaat, zoek je eerst je beugel op en ga je dan pas zachtjes zitten.

Eerste week ga je er minstens 4 of 5 x op, waarbij 2 x achter elkaar met 1 tussendag. Voordat je erop gaat, even longeren. Opstappen, rondje stappen, als het allemaal goed gaat een rondje draf alles bij elkaar 1 kwartier. 1 x per week is te weinig; je wil dat ze snel wennen. Gaat het allemaal braaf, hou je het bij 3 x per week. Het kwartiertje bouw je over een aantal weken uit naar 20 a 30 minuten. Dat is ruim voldoende.
Heel belangrijk op dat de persoon op de grond ook ervaren is in het zadelmak maken en goed weet wat hij/zij moet doen als het paard wegspringt of gaat bokken of rennen.
Gaat het allemaal braaf en is hij het op en afstappen goed gewend, kun je hem best weer een paar maanden met rust laten en in het najaar weer oppakken met verder inrijden. Is goed voor de rust in het hoofd en ze vergeten echt niet wat ze geleerd hebben.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:21

marleen_usar schreef:
Waarom geen ingereden paard nemen als je niet kan wachten met rijden.

Zo denk ik er ook wel eens over. Al dat ongeduldige gedoe en de dieren zijn altijd weer er de dupe van. -O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:04

Moderatoropmerking:
Graag vriendelijk met elkaar blijven communiceren. Als je jouw mening hebt gegeven over een bepaald onderwerp, probeer dan niet je gelijk te halen. Dat werkt toch niet want dat wordt ervaren door anderen als drammen. Een goed onderbouwde mening is altijd fijn om te lezen. Breng het in de vorm van "take it or leave it, dus laat anderen vrij om met opmerkingen wel of niet iets te doen". Met name mensen die posts doen over beleren vanaf welke leeftijd, en dan heb ik het zowel over voor- als tegenstanders van jong beleren, wil ik vragen deze moderator opmerking goed te lezen en kritisch te kijken naar de eigen manier van posten. Geschreven is geschreven en alsmaar herhalen van eigen mening gaat al gauw de richting op van drammen en werkt vrijwel altijd averechts en geeft een nare sfeer in discussies!