Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Susan88 schreef:Als het medische gedeelte uitgesloten is, klinkt dit paard als een Right Brain Introvert paard. Spanning opkroppen, afsluiten en vervolgens ontploffen. Hier op Bokt loopt ook een topic over Right Brain introverte paarden (bij van Nature). Misschien kun je daar om tips vragen ?
Verder zou ik een parelli/natural horsemanship instructeur om hulp vragen. Zij kunnen je leren je paard te 'lezen' zodat je de kleine signalen gaat zien en je paard kunt helpen de spanning af te laten vloeien voordat hij gaat ontploffen.
Heel veel sterkte met het lichamelijke herstel. Beterschap en pas vooral goed op jezelf!
jojoni schreef:@Rossfechten: Ik weet het op het moment niet meer. Het enige wat ik kan bedenken is dat hij zoals een autist reageert; veel prikkels krijgen, die opkroppen en dan ineens ontploffen. Ik kan terug gaan naar waar we gelukkig van worden.. Niet meer rijden, alleen nog therapie geven. Maar wat als dit ooit tijdens de therapie gebeurt! Dat vergeef ik mezelf nooit. Ik gebruik hem dus niet meer voor therapie totdat ik zeker weet dat het niet meer gaat gebeuren (oke, bijna zeker, want het blijven dieren). Hij is zo goed.. Hij is zo braaf (bijna altijd dan he).. Het is gewoon zonde om er verder niets mee te doen.
Ik denk trouwens niet dat hij het alleen bij mij zou doen. Als er een andere ruiter op had gezeten had hij het misschien zelfs eerder gedaan omdat de meeste met een veel hardere hand rijden als mij.. Ik heb soms misschien teveel geduld. (en daarmee bedoel ik dan ook dat de meeste ruiters geen uur wachten totdat hij verder gaat of geen geduld hebben maar de zweep eroverheen halen). Ik weet niet of het 100 procent bij mij ligt.. Dus misschien is het alsnog goed om hem in training te doen, zodat ik weet of het aan mij ligt of niet..
Ook bedankt voor alle PB's!
davinci2412 schreef:Wij hebben op stal ook een paard wat makkelijk steigert. In het begin met rijden en later ook met het trailer laden. Nu rijdt er een meisje op die vooral het "gevecht" met het paard uit de weg gaat en compromissen sluit. dus als hij een bepaalde kant niet op wil dan doorrijden tot het paard stopt en dan pas afwijken van het pad, net zo lang tot het paard er wel heen gaat en dan belonen. Hetzelfde geld voor de trailer. Druk geven tot dat het paard aangeeft te gaan steigeren en dan even rust/belonen en na een paar minuten weer opnieuw proberen. dit heeft voor dit paard ontzettend goed geholpen.. Het steigeren was bij dit paard dan ook een soort van aangeleerd gedrag om niet te hoeven doen waar ze geen zin in heeft of wat ze moeilijk vind. Door het dus te voorkomen word het steeds beter. We konden eerst nog geen rondje normaal door de bak, nu rijd ze wedstrijden met het paard en dit binnen een half jaar.. Rust en geduld werkte voor dit paard dus het beste.
mindful schreef:davinci2412 schreef:Wij hebben op stal ook een paard wat makkelijk steigert. In het begin met rijden en later ook met het trailer laden. Nu rijdt er een meisje op die vooral het "gevecht" met het paard uit de weg gaat en compromissen sluit. dus als hij een bepaalde kant niet op wil dan doorrijden tot het paard stopt en dan pas afwijken van het pad, net zo lang tot het paard er wel heen gaat en dan belonen. Hetzelfde geld voor de trailer. Druk geven tot dat het paard aangeeft te gaan steigeren en dan even rust/belonen en na een paar minuten weer opnieuw proberen. dit heeft voor dit paard ontzettend goed geholpen.. Het steigeren was bij dit paard dan ook een soort van aangeleerd gedrag om niet te hoeven doen waar ze geen zin in heeft of wat ze moeilijk vind. Door het dus te voorkomen word het steeds beter. We konden eerst nog geen rondje normaal door de bak, nu rijd ze wedstrijden met het paard en dit binnen een half jaar.. Rust en geduld werkte voor dit paard dus het beste.
Op deze manier ben ik nu ook aan het rijden begonnen. Hij mag gaan waar hij wil maar moet in beweging blijven en ik laat hem op een plek stoppen waar eigenlijk eerst niet kwam, dan krijgt hij rust als beloning. Zo gaat het paard beginnen nadenken en worden ze rustiger, het vluchtgedrag verminderd stilletjes en je kan compromissen maken, samen werken