Van afsluiten naar steigeren naar gevaarlijk...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Van afsluiten naar steigeren naar gevaarlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:56

Als jijzelf denkt dat het absoluut niets medisch is dan komt inderdaad jouw spanning en rijkunst te voorschijn want dan is het misschien een optie om eens niet meer af te stappen maar gewoon te gaan stilstaan en dan ook stil blijven staan zolang jij wil, ook al duurt het een uur. Wel eerst in een veilige omgeving natuurlijk. Zo krijgt je paard de gelegenheid om kalm te worden en in te zien dat er niets is om gespannen van te worden, deze methode duurt even maar heeft soms succes.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:17

Je bent wel op de goede weg, ik denk dat je gelijkt heb met het mentale gedeelte. Maar........als jij hem naar Gert brengt (stel!) en hij rijdt er zo mee weg.
Gert is de baas, paard geeft zich over.

Dan blijf jij nog steeds met het probleem zitten dat je er zelf op moet en het probleem dan zo weer de kop opsteekt.
Dus je hebt ook goede begeleiding nodig.

Heel lastig.......mijn merrie kon ook heet worden, compleet onbereikbaar van angst. Maar ze bokte en steigerde niet, dat is mijn redding geweest en daardoor kon ik doorgaan. Ze is nog steeds bij me en we zijn de dip door gekomen <3

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:31

ALs het niet lichamelijk is, dan komt het moeilijke gedeelte.

En dat is toch stevig in de spiegel kijken!

Je paard verteld je dan iets, alleen mag jij nog leren luisteren.
En of je 100 goeroes vraagt of alleen op de hei het aan je paard vraagt het antwoord weet jij alleen.
Ga terug naar daar waar jij en je paard gelukkig van worden.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 22:41

@Bigone, Dat niet afstappen heb ik dus afgelopen zondag geprobeerd.. Het maakte mij ook niet uit hoelang we stil zouden staan. Ookal waren we midden in de proef, ik ben niet iemand die daar druk van ondervindt.. Ik ga voor de ervaring en rijden we netjes dan is het zo.. Moet de jury een uur wachten tot mijn paard weer normaal doet, dan is het ook zo..
In een veilige omgeving is het enige wat moeilijk wordt, omdat hij het puur en alleen op wedstrijd en buitenrit doet.. En dan is de wedstrijd nog het veiligst omdat hij daar door veel mensen gevangen kan worden..

@Dimple, ik besef ook dat als ik hem weg breng dat ik daar dan ook zelf zou moeten rijden. Misschien dat het voor mijn gevoel zou helpen als ik zie dat hij bij de ander rustig is.. Maar als dat al na 1 keer is, zal ik er toch ook meteen op moeten.. Want ik moet het uiteindelijk doen. En als ik dan een jaar lang goede begeleiding moet hebben; so be it..
Ik heb ook op veel paarden gezeten die bokte, stijgerde, ervandoor gingen.. Maar nog nooit heb ik me zo gevoeld. Bij de andere paarden wist ik meestal een reden of kreeg ik ze makkelijk terug.. Hij sluit zich volledig af, dat is het enige wat ik zie aankomen.. Plus dat ik het gewoon echt gevaarlijk vindt worden..

@Rossfechten: Ik weet het op het moment niet meer. Het enige wat ik kan bedenken is dat hij zoals een autist reageert; veel prikkels krijgen, die opkroppen en dan ineens ontploffen. Ik kan terug gaan naar waar we gelukkig van worden.. Niet meer rijden, alleen nog therapie geven. Maar wat als dit ooit tijdens de therapie gebeurt! Dat vergeef ik mezelf nooit. Ik gebruik hem dus niet meer voor therapie totdat ik zeker weet dat het niet meer gaat gebeuren (oke, bijna zeker, want het blijven dieren). Hij is zo goed.. Hij is zo braaf (bijna altijd dan he).. Het is gewoon zonde om er verder niets mee te doen.

Ik denk trouwens niet dat hij het alleen bij mij zou doen. Als er een andere ruiter op had gezeten had hij het misschien zelfs eerder gedaan omdat de meeste met een veel hardere hand rijden als mij.. Ik heb soms misschien teveel geduld. (en daarmee bedoel ik dan ook dat de meeste ruiters geen uur wachten totdat hij verder gaat of geen geduld hebben maar de zweep eroverheen halen). Ik weet niet of het 100 procent bij mij ligt.. Dus misschien is het alsnog goed om hem in training te doen, zodat ik weet of het aan mij ligt of niet..

Ook bedankt voor alle PB's!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:55

Ookal heb jij het idee dat het niet lichamelijk is...
In 2 jaar tijd kan er veel veranderen in een lichaam..
Wij hebben zelf in verleden 2 ks paarden gehad...superbraaf als het droog weer was bijv.
Bij benauwd / vocht / kou borg je maar; gold met rijden, op trailer zetten ed.
Het kan bijv idd door dominantie begonnen zijn... Maar bij achteroverklappen kan er ook iets beschadigd zijn bijv ( mijne was zadel op 2 plaatsen gebroken dus tja, rug heeft heel wat te lijden gehad) wat je nu automatisch uitschakelt. Terwijl er maybe best iets beschadigd kan zijn!
Niemand heeft rontgenogen immers...
En ja, in zo'n situ zit je dan in een muurvaste cirkel..
Wens je veel succes en wijsheid iig.
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 26-07-16 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:56

Het kan ook juist door de therapie komen.
Ik heb ook een heel lief paard dat heel gehoorzaam is als ik er een kindje opzet.
Maar de dag erna heb ik dan soms problen dat ze die spanning dan uitlaat in singeldwang en aanstalten maken tot stijgeren.

Ik heb ook eerder een paard gehad dat doodbraaf was met beginners maar daar mentaal aan onderdoor ging omdat ze het niet snapte.

PrutjeTootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:01

Ik denk toch iets mentaals. Ik zou[url]Als je helemaal!![/url] genezen bent je eerst weer rustig moet op bouwen en met 2 mensen erbij korte ritjes in de buurt moet gaan maken. En zoek nog iemand bij je in de buurt die je vertrouwd en veel verstand heeft van paarden om alles aan te vertellen. Doe dat voor jezelf dat zal namelijk erg opluchten :)

Heel veel sterkte _/-\o_ Ik heb respect voor je _/-\o_

En trouwens je hebt het echt heel mooi gebracht ik moet er bijna van huilen want een kennis heeft ook zoiets meegemaakt. Nogmaals respect
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 08-08-16 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten in paar minuten geplaatst samen gevoegd

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:17

Als je alle medische dingen hebt uitgesloten, ga dan 16 en 17 augustus kijken in de Pandhoeve in Baal Belgie (ik begrijp tenminste dat je in Belgie woont) daar is dan een clinic van Warwick Schiller. En ik denk dat je aan zijn methode heel veel zult hebben met je paard.

13 en 14 augustus is hij in Den Ham Nederland.

http://www.bitmagazine.nl/algemeen/perf ... nic/61375/

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:22

Volgens mij heeft niemand t nog genoemd hier maar als ik je verhaal zo lees dan zou t heel goed kunnen dat je paard scheef is..Nu is elk paard dat in min of meerdere mate maar als je onbewust doorrijdt in die scheefheid kan je paard wel degelijk staakgedrag gaan ontwikkelen!! Kijk eens op de site van bijvoorbeeld http://www.atletischerijkunst.nl of http://www.paardenbegrijpen.nl
Ik denk dat je hier heel veel van je problemen tegenkomt!
Wil je heel veel wijsheid en sterkte toe wensen!!

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:22

Als het medische gedeelte uitgesloten is, klinkt dit paard als een Right Brain Introvert paard. Spanning opkroppen, afsluiten en vervolgens ontploffen. Hier op Bokt loopt ook een topic over Right Brain introverte paarden (bij van Nature). Misschien kun je daar om tips vragen ?

Verder zou ik een parelli/natural horsemanship instructeur om hulp vragen. Zij kunnen je leren je paard te 'lezen' zodat je de kleine signalen gaat zien en je paard kunt helpen de spanning af te laten vloeien voordat hij gaat ontploffen.

Heel veel sterkte met het lichamelijke herstel. Beterschap en pas vooral goed op jezelf!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:23

Volgens mij heeft niemand t nog genoemd hier maar als ik je verhaal zo lees dan zou t heel goed kunnen dat je paard scheef is..Nu is elk paard dat in min of meerdere mate maar als je onbewust doorrijdt in die scheefheid kan je paard wel degelijk staakgedrag gaan ontwikkelen!! Kijk eens op de site van bijvoorbeeld http://www.atletischerijkunst.nl of http://www.paardenbegrijpen.nl
Ik denk dat je hier heel veel van je problemen tegenkomt!
Wil je heel veel wijsheid en sterkte toe wensen!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:27

Susan88 schreef:
Als het medische gedeelte uitgesloten is, klinkt dit paard als een Right Brain Introvert paard. Spanning opkroppen, afsluiten en vervolgens ontploffen. Hier op Bokt loopt ook een topic over Right Brain introverte paarden (bij van Nature). Misschien kun je daar om tips vragen ?

Verder zou ik een parelli/natural horsemanship instructeur om hulp vragen. Zij kunnen je leren je paard te 'lezen' zodat je de kleine signalen gaat zien en je paard kunt helpen de spanning af te laten vloeien voordat hij gaat ontploffen.

Heel veel sterkte met het lichamelijke herstel. Beterschap en pas vooral goed op jezelf!

Ook een mooie aanvulling!! Werkt ook echt fantastisch!!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:29

Klinkt alsof je je paard geleerd hebt om te steigeren als hem iets niet zint. Een keer steigeren en hij moet de moeilijke galopwissel niet doen. Een keer steigeren en je stapt af omdat hij niet verder wil. Een keer steigeren en hij moet niet op de trailer...
Jij bent onzeker en wat bang en hij leert hier erg snel uit blijkbaar.

En dit wil niet zeggen dat je paard een woeste en gevaarlijke wilde is. Hij heeft gewoon een trucje geleerd die wel eens gevaarlijk kan worden. Wil niet zeggen dat je paard daarom vals is of dergelijke.

Kan best dat je met een scheef paard te maken hebt maar dat is eerlijk gezegd bijzaak.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:51

Af en toe zou het zo handig zijn als paarden konden praten.... Ik was alles aan het lezen en wat er in mijn hoofd schoot was het woord 'autist', en ik zie dat je dat in je laatste post ook zet. Mij lijkt inderdaad ook dat hij blokkeert door prikkels die hij niet kan verwerken en als je op dat moment iets van hem vraagt, hoe klein ook, hij dan ontploft. Vooral omdat je ook verteld dat hij in het begin al kon schrikken van mais wat gegroeid was. Het kan ook zijn dat hij extreem onzeker is, en bij jou de zekerheid zoekt maar niet (genoeg) krijgt.

Nog een andere vraag, hoe oud is hij en had hij deze kortsluiting ook wel eens bij zijn vorige eigenaar? Wat heeft de vorige eigenaar ermee gedaan (wedstrijd/buitenritten?)

Ik zou 'm zeker niet naar Gert van het Hoff brengen. Ik ben vind hem eerlijk gezegd een paardenbreker. Inderdaad Warwick Schiller is een goede (maar die is hier alleen in augustus voor een aantal clinics) of een andere horsemanship instructeur. Er zijn wel heel veel verschillende met verschillende methodes. Probeer iemand te zoeken die bij jou sensibele paard past. Ik ken er een aantal die je zeker zouden kunnen helpen, alleen wonen deze helaas iets te ver weg, in Texas. :o

Scheef paard denk ik niet.

Steigeren omdat het hem niet zint daar geloof ik absoluut niet in. In onbewust aangeleerd gedrag wel maar zover ik het kan beoordelen uit het verhaal geloof ik dat het dat in dit geval niet is.

Toch sluit ik iets in zijn rug/hals ook niet helemaal uit. Het zou zomaar kunnen dat als hij gespannen wordt en zich groot maakt ergens pijn voelt en daarom gaat steigeren. Achterover klappen is echt extreem, dat doet een paard niet zomaar. Ook al is hier naar gekeken en gevoeld, je kan er niet inkijken.

Het kan van alles zijn en is eigenlijk niet te beoordelen zo uit geschreven tekst. Vandaar ook de uiteenlopende antwoorden die hier gegeven worden. Ik zou iemand om raad vragen die goed paarden kan lezen en met je paard aan de slag gaat.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:57

Je paard geeft problemen op meerdere gebieden. Trailerladen, buitenrit, wedstrijd. En misschien wel meer. Ik zou er een gedragstherapeut bijhalen. Zij gaan op zoek naar de oorzaak(en) en geven aan de hand daarvan advies. Ook zou je eens contact kunnen opnemen met de vorige eigenaar. Die kent hem goed. Misschien is je paard wel gevoelig voor jouw onzekerheid en gaat zich daarom zo gedragen. Sterkte!

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 07:46

jojoni schreef:
@Rossfechten: Ik weet het op het moment niet meer. Het enige wat ik kan bedenken is dat hij zoals een autist reageert; veel prikkels krijgen, die opkroppen en dan ineens ontploffen. Ik kan terug gaan naar waar we gelukkig van worden.. Niet meer rijden, alleen nog therapie geven. Maar wat als dit ooit tijdens de therapie gebeurt! Dat vergeef ik mezelf nooit. Ik gebruik hem dus niet meer voor therapie totdat ik zeker weet dat het niet meer gaat gebeuren (oke, bijna zeker, want het blijven dieren). Hij is zo goed.. Hij is zo braaf (bijna altijd dan he).. Het is gewoon zonde om er verder niets mee te doen.

Ik denk trouwens niet dat hij het alleen bij mij zou doen. Als er een andere ruiter op had gezeten had hij het misschien zelfs eerder gedaan omdat de meeste met een veel hardere hand rijden als mij.. Ik heb soms misschien teveel geduld. (en daarmee bedoel ik dan ook dat de meeste ruiters geen uur wachten totdat hij verder gaat of geen geduld hebben maar de zweep eroverheen halen). Ik weet niet of het 100 procent bij mij ligt.. Dus misschien is het alsnog goed om hem in training te doen, zodat ik weet of het aan mij ligt of niet..

Ook bedankt voor alle PB's!

Een therapie paard is een byzonder iets, Ik geef ook therapie/begeleiding , maar een paard kan zich goed er tussen schakelen.
In dat opzich ook een autist.
Maar ik merk wel dat een paard ook af moet reageren, ergens tegenaan moet knokken.
Een van de beste en makste paarden, een vlaam is zo'n paard. Iemand wil springen en die knalt alle balken er af en sjokt wat rond, ik zit in het zadel en doe niets en die zit al in galop rondes te vliegen met het bit tussen zijn tanden. en met moeite krijg ik haar voor de hindernis en ze vliegt er ruim overheen.
En ik kan afstappen, en mijn zoontje van 5 erop zette en dat paard is weer lief en rustig.

Kijk eens of je een manier kan vinden om zijn brutaliteit/energie kwijt te kunnen zonder dat je er extreem last van hebt.
eind naast de fiets, longeren, vrij springen. op het strand uitwaaien.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:16

Hey TS, de filmpjes gebruik ik om een duidelijk voorbeeld te hebben. Je hebt hier veel aan als je de manier van werken doorhebt, de gedachtegang die erachter zit. Iedereen heeft zijn eigen methode, ik pik er dingen van die ons het best liggen.
Ik moet bv heel erg opletten dat ik niet té veel druk gebruik maar wel heel duidelijk ben met mijn lichaam.
Ik heb 2 jaar onder professionele begeleiding gewerkt, we werden dus goed opgevolgd.
Dit ging ook niet altijd zoals we verwacht hadden, de zoektocht naar een lesgever(ster) was eerlijk gezegd heel moeilijk. Sommigen hebben het zelfs opgegeven, wisten niet wat ze nog konden doen voor ons en gaven dit gelukkig ook toe.
Nu heb ik iemand die mijn paard ook tot ontspanning kan brengen met Guasha therapie (soort van massage) om de spieren los te maken, daarna gaan we grondwerk doen. Ikzelf heb de basis van parelli onder de knie waar mijn lesgeefster me geheel vrij in laat. Zij zit aan de zijlijn en geeft tips, ze heeft ook verstand van rechtrichten en academische rijkunst. Ik heb dus alles in 1.
- Wat voor mij belangrijk is dat ik mijn paard heb leren lezen (zijn karakter)
- Dat ik alles zelf doe tijdens de les, heb lesgevers gehad die alles voordeden...hier heb je 0,0 iets aan. Dan kan je ook filmpjes kijken :j
- iemand die ervaring heeft met dit gedrag/karakter
- Het gaat je veel geduld, geld en tijd kosten, maar hier krijg je zoveel wijsheid voor in de plaats.
- Ga nooit of nooit op je paard als je geen ontspanning ziet! Hou jezelf veilig, ik zou er ook nooit iemand anders laten opgaan die denkt van het paard eens even een lesje te leren! Je gaat zo het vertrouwen schadenen de reactie van paardskant kan escaleren.
Ik hoop dat dit een beetje kan helpen, veel succes met je lieverd!

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:31

Wij hebben op stal ook een paard wat makkelijk steigert. In het begin met rijden en later ook met het trailer laden. Nu rijdt er een meisje op die vooral het "gevecht" met het paard uit de weg gaat en compromissen sluit. dus als hij een bepaalde kant niet op wil dan doorrijden tot het paard stopt en dan pas afwijken van het pad, net zo lang tot het paard er wel heen gaat en dan belonen. Hetzelfde geld voor de trailer. Druk geven tot dat het paard aangeeft te gaan steigeren en dan even rust/belonen en na een paar minuten weer opnieuw proberen. dit heeft voor dit paard ontzettend goed geholpen.. Het steigeren was bij dit paard dan ook een soort van aangeleerd gedrag om niet te hoeven doen waar ze geen zin in heeft of wat ze moeilijk vind. Door het dus te voorkomen word het steeds beter. We konden eerst nog geen rondje normaal door de bak, nu rijd ze wedstrijden met het paard en dit binnen een half jaar.. Rust en geduld werkte voor dit paard dus het beste.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:45

davinci2412 schreef:
Wij hebben op stal ook een paard wat makkelijk steigert. In het begin met rijden en later ook met het trailer laden. Nu rijdt er een meisje op die vooral het "gevecht" met het paard uit de weg gaat en compromissen sluit. dus als hij een bepaalde kant niet op wil dan doorrijden tot het paard stopt en dan pas afwijken van het pad, net zo lang tot het paard er wel heen gaat en dan belonen. Hetzelfde geld voor de trailer. Druk geven tot dat het paard aangeeft te gaan steigeren en dan even rust/belonen en na een paar minuten weer opnieuw proberen. dit heeft voor dit paard ontzettend goed geholpen.. Het steigeren was bij dit paard dan ook een soort van aangeleerd gedrag om niet te hoeven doen waar ze geen zin in heeft of wat ze moeilijk vind. Door het dus te voorkomen word het steeds beter. We konden eerst nog geen rondje normaal door de bak, nu rijd ze wedstrijden met het paard en dit binnen een half jaar.. Rust en geduld werkte voor dit paard dus het beste.

Op deze manier ben ik nu ook aan het rijden begonnen. Hij mag gaan waar hij wil maar moet in beweging blijven en ik laat hem op een plek stoppen waar eigenlijk eerst niet kwam, dan krijgt hij rust als beloning. Zo gaat het paard beginnen nadenken en worden ze rustiger, het vluchtgedrag verminderd stilletjes en je kan compromissen maken, samen werken :)

KaatjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:46

Hoi Ts,

Wat mij opviel in je verhaal was 'meestal springt hij goed aan, vaker goed dan fout'. Een paard wat fysiek geen problemen heeft, springt niet zomaar verkeerd aan (tenzij jij als ruiter de verkeerde hulpen geeft, maar die kans acht ik vrij klein). Misschien toch een combi van een autistisch/gedragsprobleem plus fysiek iets.

Iets wat ik in de loop der jaren in de medische wereld heb meegekregen: een probleem komt zelden alleen en een second opinion van iemand met een frisse blik kan heel erg veel waard zijn!

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:47

mindful schreef:
davinci2412 schreef:

Op deze manier ben ik nu ook aan het rijden begonnen. Hij mag gaan waar hij wil maar moet in beweging blijven en ik laat hem op een plek stoppen waar eigenlijk eerst niet kwam, dan krijgt hij rust als beloning. Zo gaat het paard beginnen nadenken en worden ze rustiger, het vluchtgedrag verminderd stilletjes en je kan compromissen maken, samen werken :)

Ja precies, samen werken :j . dat vergeten de meeste mensen, die willen dat het paard voor ze werkt ;)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:53

Als je medische problemen hebt uitgesloten en je zadel en tuig e.d is in orde, dan zeg ik: Dit is een leiderschapsprobleem. Niet je paard wegbrengen naar een trainer, maar zélf met een goede trainer aan de slag gaan. Dan leer je hoe je leiding kan geven aan dit paard en hoe jullie kunnen samenwerken. Een paard dat onvoldoende leiding ervaart, iets dat hij anders van de kuddeleider krijgt, kan rare dingen gaan doen. Angstig zijn, gestrest reageren, imponerend gedrag laten zien naar de mens die niet voldoende leiding geeft. Als je hieraan kan en wil werken en je wilt leren, dan is iemand als John Erb een goede trainer. Hij heeft mijn paard en mij ook zeer goed geholpen. ( ooit vertrouwen kwijtgeraakt in de mens en accepteerde geen leiding meer)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:03

Ik verwacht in dit verhaal ook eerder een medisch probleem. Desnoods "alleen maar" erg scheef, of toch iets meer dan dat.
Medisch uitsluiten kun je nooit. Dierenartsen zijn kundig, maar niet "alleswetend"
Dat een paard soms iets wel kan en soms niet, is niet vreemd met pijn.

Zeker "het afsluiten" voor jou in het begin - dat jij dacht dat het door "te weinig band" kwam...
Dit zijn niet de eerste signalen van een rillerig paard. Die slaan vaak geheel door ipv stapje voor stapje.

Heb hier ook een paard staan waar medisch eerst al niks bij te vinden was ennbij de 2 e kliniek een hele kleine afwijking...
Doordat het paard zo swingend beweegd, lijkt dat toch de reden zijn van zijn gedrag.
Ken het paard als 1 die voor je wil werken, dus als hij iets niet wil, is daar een reden voor.
Ben op tijd gestopt, maar elk paard wordt gevaarlijk wanneer je niet luistert naar de signalen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:09

John Erb is een goede tip, of anders wellicht Tristan Trucker.

Wat betreft het verkeerd aanspringen op ander terrein, ik vermoedt dat het paard dan al spanning heeft en de rug iets wegdrukt. Dan gaan ze ook verkeerd aanspringen..maar dat betekent dus ook dat de spanning er al zat/zit en opbouwt inplaats van afvloeit. Het is belangrijk om te weten/voelen/ zien wanneer je paard spanning heeft en hoe je dat op tijd af kunt laten vloeien zodat je geen explosie krijgt zoals je nu wel al een paar keer hebt gehad.

Er worden hier al hele goede tips gegeven, het right brain introverte paard...grondwerk, gedragsdeskundige, rechtrichten. Ik denk dat je het het beste daarmee kunt beginnen en dan stap voor stap vanaf de grond met deskundige hulp weer op kunt gaan bouwen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:10

Als ik het zo lees heeft dit paard je aardig onder de duim. Toen wij onze ruin kochten, bleek hij ook dit probleem te hebben. Bij het minste geringste totaal van de kaart, alleen maar steigeren en dreigen zichzelf te laten vallen (dit is nogal een slimme, zorgt zeer goed voor zichzelf). De enige oplossing, doorpakken. Niet bij een steiger gelijk in de angst schieten, maar gewoon geduldig wachten (gedrag negeren) en ja zelfs afstraffen als je het enigszins voor kan zijn dat hij echt rechtop komt. Hij moet leren dat staken niet de oplossing is, maar lopen. Dan maar heel hard door de baan, je oplossing zit altijd in voorwaarts!

Onze ruin heef wel nog altijd een probleem met grote groepen, hij raakt dan in paniek en gaat naar zijn veilige plek -> de trailer. Jouw paard lijkt te kiezen voor een bekend paard in deze. Ik denk dus dat je het beste hem kunt laten werken met een maatje in de buurt.