Problemen met opstijgen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:29

Verstandelijk is de spanning weg, maar je vader houdt je paard nog steeds vast. Onbewust is de spanning gebleven en die pikt hij op. Dat is wat moet veranderen. Dat kost tijd.
Ik kan er over mee praten. Mijn paard stond altijd in de startblokken. Uiteindelijk heb ik me daaraan overgegeven dat ik gewoon echt bang was daarvoor. Dat moment is het omgekeerd. Toen zuchtte hij eindelijk en ging ie op drie benen staan. Voor ieder van ons is dat moment er een keer. Als het even kan, laat ik hem vasthouden, maar als het moet, dan weet ik dat ik het zonder hulp ook wel kan inmiddels. En hij ook! (in ons geval heeft dat een jaar of 4 geduurd)

LuffB

Re: Problemen met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:36

Het wil soms nog wel eens helpen om tijdens het rijden een (paar) keer halt te houden, af te stappen en opnieuw op te stappen (eventueel eerst een rondje aan de hand stappen voor je weer opstapt. Doordat je het vaker doet dan 1x per dag en de eerste energie er al uit is, gaat het de 2de en 3de keer in dezelfde training vaak al beter. Dit in combinatie met de andere dingen die al gezegd zijn zullen je een flink eind op weg helpen

xBlackRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 01:04

Ik zou een positieve beloning/afleiding koppelen aan het opstappen. Dit kan voer zijn, maar ook iemand die haar lekker kriebelt (als ze daar voldoende door afgeleid wordt). Daarnaast zou je het op en af stijgen vaker kunnen oefenen, dus bijvoorbeeld tijdens het rijden ook een aantal keer een rondje stappen, afstijgen, desnoods even een stukje aan de hand lopen om ter afleiding/koppie leeg maken, opnieuw opstijgen en weer verder rijden. Ik denk dat je dit probleem dan al redelijk snel opgelost kunt krijgen. Mocht dit nou echt niet werken, dan zou ik inderdaad een grote stap terug doen en opnieuw aanleren door eerst ernaast op en neer te springen, dan hangen, dan daadwerkelijk opstappen.

Lagoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:37

Je weet niet waar ze toen die tijd van is geschrokken?
ik heb eens gelezen dat als ze bijv. van een wapperend zeil geschrokken is waardoor jij viel om dat moment nog een te doen. dus je laat dan nog een keer iemand met een zeil wapperen jij bent er dan op bedacht en kan haar geruststellen als je dan opstapt moet diegene stoppen met wapperen zo heeft je paard dan het moment nog een keer beleefd waar die jaren bang voor was en wat dus niet goed afliep (want jij viel) en als het dan wel goed gaat heeft ze geen reden meer om bang te zijn!

Lagoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:38

het is ook een kwestie van oefenen stapje voor stapje wat iedereen hier boven ook aangeeft

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:03

Is je paard ook gespannen als je na bv 10 minuten rijden afstapt en opnieuw opstapt??

LadyTrucker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:54

Wat bij mijn paard toen hielp was een krukje er naast zetten en hem afleiden. Dus met een snoepje en praten en het op een speelse manier oppakken.

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 22:41

Nee ik weet niet waar ze toen van ja geschrokken.
Ik ben nu bezig met tijdens het rijden een aantal keer op en af te stappen. Dag gaat opzich best goed maar dan is de meeste energie er al een beetje uit. De eerste keer opstappen blijft een probleem. Dus ik ga rustig verder met de andere tips uit dit topic.

Lot02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:30

Misschien de andere kant proberen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 18:07

En krukje en een helper gebruiken !
En beloon stilstaan met een brokje of een vriendelijk woord .
Opstappen zonder kruk is verre van prettig voor een paard . Snap best dat ze ervoor weg willen lopen

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:45

Een tip die goed werkt, is haar in beweging zetten nadat ze zelf weggestapt is als jij erop wou.
Dan haar stilzetten, opnieuw opstappen, gaat ze weer bewegen, zeg je ok beweeg maar, enzo elke keer opnieuw. Na een tijd gaat ze blijven staan omdat ze stilstaan nu aangenamer gaat vinden dan verplicht te bewegen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:11

Mijn vorige pony, haflinger, had dit ook. Ook spanning bij het opstijgen. Mijn haflinger zette het vaak op een lopen op het moment dat ik gewicht op de beugel zette. Waarom hij het deed, heb ik nooit geweten, mss een nare ervaring bij het zadelmak maken? Eens in het zadel was er geen probleem meer en bij het rijden was hij super braaf. Enkel dus het opstappen.
Ik was steeds alleen met hem en op een dag ging het mis. Pony vertrok, ik viel en werd stukje meegetrokken en pony liep een drukke baan op. Nu is dit voor ons beide goed afgelopen maar 1 ding was duidelijk: dit mocht nooooit meer gebeuren. En het is ook nooit meer gebeurd ....
De volgende keer had ik hem in een gang met zijn neus tegen de muur gezet en heb hem snoepjes gegeven. Een snoepje voor ik op het krukje stapte, toen ik erop stond, met 1 voet in de beugel en toen nog verschillende aan de rechterkant wanneer ik reeds in het zadel zat. Dit heb heel erg snel afgebouwd en reeds de 4e keer kon ik probleemloos opstappen met enkel een snoepje aan de rechterkant wanneer ik reeds goed en wel in het zadel zat. Zo simpel was dit bij mijn haflinger te verhelpen. Dat ene snoepje ben ik sinds blijven geven, aan de haflinger, maar ook aan elk ander paard hier op stal. Sinds die ene traumatische ervaring is dit voor mij een geruststelling geworden. De paarden kennen het zo goed dat ze gewoon wachten op hun koekje.
Veel succes!