Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Madonnamagic schreef:Mijn tip voor jou (mijn paard rijden we nu pas door, net gekocht, stond niet stil, dit werkte geweldig)
Ga ernaast staan, gaat je paard al gelijk lopen draaien, van je af sturen en laten lopen tot hij zelf stil staat. Nog een beetje aanmoedigen om door te blijven lopen daarna wachten tot hij weer stil staat.
Doe je voet in de stijgbeugel, blijft hij staan, dan gelijk eruit halen. Dit herhaal je nog een stuk of wat keer. Blijft hij goed stilstaan, dan ga je staan in die beugel. Gaat hij lopen, zorg dat hij stopt met lopen en wacht tot hij stilstaat, dan stijg je gelijk af. Dat herhaal je net zo lang tot hij blijft stilstaan als je in de beugel gaat staan. De beloning is telkens weer de druk eraf als hij stilstaat.
Op enig moment blijft hij stilstaan als je in de beugel staat, dan ga je zachtjes in het zadel zitten.
Gaat hij dan weer lopen, dan zorg je dat hij weer halt houd, en zodra hij dat doet, stap je weer af. En zo doe je dat nog een aantal keer tot hij netjes blijft staan als je zit en dan ga je nog een beetje bewegen en wiebelen. Ook dan moet hij blijven staan, vergeet niet te belonen telkens!!! pas alsje paard een tijdje stilstaat ga je je andere beugel in doen. Na enige tijd ga je van start met je training. Ik maak er gewoonte van altijd na het opstijgen even te blijven staan, nooit direct gaat wegstappen.
Ik moet zeggen dat die slimme merrie van me het na 2 x al bijna helemaal doorheeft!
jensvl schreef:janouk schreef:Net wat aeolus zegt: gewoon duidelijk zeggen.
Wij mennen en Stilstaan is basis training voor een menpaard.
Stil staan is stilstaan en wel onbeweeglijk stil staan.
Als je een paard aan het inspannen bent, kost dat tijd, zeker als je vier paarden inspant in een vierspan.
Dan moeten ze alle vier stil staan en wachten tot de alle vier de paarden vast staan, de koets vast zit, de passagiers op de koets zitten, etc etc.
Gewoon duidelijk zijn en eisen dat het paard stil staat voor zijn eigen veiligheid, die van de andere paarden en van de koetsier en passagiers.
En dat geldt ook voor en rijpaard, stil staan is stilstaan. Al vraag je een kwartier stil staan.
Mijn ervaring is dat weinig ruiters het geduld hebben om een paard goed te leren stilstaan. En dat hoeft echt niet met snoepjes of in kleine stapjes. Duidelijk en consequent.
Succes
En als het paard zoals hier het geval is, niet heeft leren stil staan en het niet weet mag je zo duidelijk zijn als je wilt, maar je zult toch beter en sneller resultaat hebben als je het vriendelijk uitlegt.
Het aanleren niet normaal niet in stapjes, maar hier heeft het paard iets fout aangeleerd dat je moet afleren en kan het nodig zijn stapjes te gebruiken.
Het verschil tussen vragen en uitleggen of eisen is heel groot en van belang om de band met het paard goed te houden en de beste snelste resultaten te hebben.
midgie schreef:Madonnamagic schreef:Mijn tip voor jou (mijn paard rijden we nu pas door, net gekocht, stond niet stil, dit werkte geweldig)
Ga ernaast staan, gaat je paard al gelijk lopen draaien, van je af sturen en laten lopen tot hij zelf stil staat. Nog een beetje aanmoedigen om door te blijven lopen daarna wachten tot hij weer stil staat.
Doe je voet in de stijgbeugel, blijft hij staan, dan gelijk eruit halen. Dit herhaal je nog een stuk of wat keer. Blijft hij goed stilstaan, dan ga je staan in die beugel. Gaat hij lopen, zorg dat hij stopt met lopen en wacht tot hij stilstaat, dan stijg je gelijk af. Dat herhaal je net zo lang tot hij blijft stilstaan als je in de beugel gaat staan. De beloning is telkens weer de druk eraf als hij stilstaat.
Op enig moment blijft hij stilstaan als je in de beugel staat, dan ga je zachtjes in het zadel zitten.
Gaat hij dan weer lopen, dan zorg je dat hij weer halt houd, en zodra hij dat doet, stap je weer af. En zo doe je dat nog een aantal keer tot hij netjes blijft staan als je zit en dan ga je nog een beetje bewegen en wiebelen. Ook dan moet hij blijven staan, vergeet niet te belonen telkens!!! pas alsje paard een tijdje stilstaat ga je je andere beugel in doen. Na enige tijd ga je van start met je training. Ik maak er gewoonte van altijd na het opstijgen even te blijven staan, nooit direct gaat wegstappen.
Ik moet zeggen dat die slimme merrie van me het na 2 x al bijna helemaal doorheeft!
Ja en hoe zet je hem stil dan??
Ik zou ook niet in de beugel opstappen, veel paarden raken uit balans daardoor en moeten wel weg stappen om in balans te blijven , worden aansluitend in de mond stil gezet en dat geeft ook weer een reactie bij veel paarden door weg te lopen,
Ik zou zeggen als je dit doet doe het dan zonder bit, neem een opstap en leer je paard daar naast staan zonder welke vorm van druk, leer dan dat als jij op de opstap staat dat hij ook stil moet staan, dan pas ga je aan het opstappen werken.
Belangrijk is wel dat je paard al weet wat stilstaan is ,