Hulpteugel voor veiligheid?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Texas02

Re: Hulpteugel voor veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 03:12

Een martingaal helpt bij zoiets idd niet.. Een slof wel, als je weet hoe je ermee om moet gaan. Maar je zegt al dat hij geen werking zal hebben als je paard gewoon in de juiste houding loopt, maar alleen als hij zijn hoofd echt hoog zou doen, dus dat zit volgens mij wel goed! De one rein stop is een goede manier om hem te stoppen, maar daarmee leer je het hem naar mijn mening niet af.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 03:48

Nee. Absoluut nee.

Wat hier mist is een goede start. En daarmee bedoel ik het inrijden/ zadelmak maken. En dan niet alleen het inrijden zelf, maar waarschijnlijk alle grondwerk om ze voor te bereiden op het rijden mist. Helaas is dat in Nederland niet zo bekend en doet niemand iets behalve longeren. Maar longeren doet helemaal niets behalve (vaak zelfs verkeerde) spieren opbouwen. Maar mentaal? Niks nada noppes.
Wat hier gebeurd is, is iemand die dacht zn paard zadelmak te maken maat het verkeerd heeft aangepakt. Iemand die zn paard niet leest en niet weet hoe een paard zadelmak te maken op een manier dat het paard het begrijpt.

Zoek een proffesional op die dit allemaal op kan fixen, en ik weet t. Die zijn erg moeilijk te vinden, al helemaal in Nederland. Iemand die veel grondwerk doet en niet zo op een paard springt die niet is voorbereid.

Zelfs een paard die al 10 jaar onder het zadel is kan nog problemen vertonen, of krijgen, door verkeerd inrijden. Zo ben ik er 2 weken geleden vanaf gebokt door zon situatie. En dit paard heeft al heel wat mensen op zn rug gehad ;) Verkeerd beleerd, nooit geleerd hoe te geven voor druk, altijd in zn eigen schulp gebleven, meestal door beginners gereden. En toen ging ik er op. Zat opeens op een rodeopaard :D Waarom? Dit paard wordt altijd heel gespannen in zn ribben. Had ik eerst nier door, las m niet goed. Ik spoorde hem aan, te lange teugels en toen was t boem.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 07:22

Thiedeman teugel?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:10

Estera schreef:
Waarom een slof teugel niet Myca?

Het is heel makkelijk om (per ongeluk) een slofteugel niet goed te gebruiken.
Zeker als je paard zich ineens groot maakt en omhoog komt, is dat niet de situatie dat je er mee bezig bent om dat op de juiste manier te doen. Meestal is de eerste reactie dan toch, zorgen dat hij weer naar beneden komt.

Met een martingaal of een thiedeman loop je dat gevaar niet, die werken alleen in als dat nodig is.
Je hebt dan ook maar 1 paar teugels in handen waar je op moet letten.

Ik zou eerder nog een beugelriem om zijn nek hangen om je aan vast te houden als hij echt omhoog komt en vooral gaan focussen op het goed voorwaarts rijden. Het is uiteindelijk toch de basis die goed voor elkaar moet komen.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 09:06

Mijn paard is 99% echt braaf en doet alles wat ik hem vraag. Die laatste 1% en dat is dus niet zo vaak, is meneer koppig en net een kleuter met zijn "nee, dat wil ik niet". Na het rondje stappen in het weiland wilde ik een bepaalde kant op, hij "nee, dat wil ik niet ^) " en gaat stil staan. Ik vraag hem vriendelijk om door te gaan en krijg als antwoord "NEE", draait zich om en spurt weg. Met de oren naar voren heeft hij er een leuk rondje scheuren van gemaakt om vervolgens weer op zijn dooie akkertje stil te gaan staan. Geen ontploffingen, geen angst, geen paniek, geen gebok of gesteiger, niets. Gewoon een een "nee, dat wil ik niet" en de ruimte zien om zijn kans te pakken. Dikke lol voor hem :D .

Ja, ik kan hier om lachen, juist omdat hij eigenlijk altijd braaf is, maar ook zo zijn karakter heeft. Zit geen kwaad in. Puur uit het oogpunt van veiligheid en hem niet nog wijzer te maken dan hij al is ben ik zoekende hoe ik dit het beste aan kan pakken. Het dan maar niet meer doen, is geen oplossing, dat is het vermijden van de uitdaging. Een thiedemann-teugel of ander bit is hem dwingen en daar vind ik het nog te vroeg voor.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:38

Het lijkt wel wat op puberstreken. Fijn dat jouw paard in 99% van de gevallen braaf is. Maar ook voor die laatste % zou je op hem moeten kunnen rekenen. Als je dat op zijn beloop laat wordt de 1% misschien 2%, en dan 3... Dus ik denk dat het nu het moment is om dit aan te pakken. Als hij later zijn zin doordrijft op een kritiek moment, bv in het verkeer heb je echt wel een probleem.
Als het komt omdat hij jouw vraag niet begrijpt is het natuurlijk wat anders. Maar uit jouw verhaal begrijp ik dat dat niet het probleem is.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:33

Zolang je in de bak nog onvoldoende stuur en rem hebt zou ik niet in het weiland gaan rijden.
Jij ziet het niet meer doen als het vermijden van de uitdaging.
Maar je stopt er nu onbewust gedrag in wat je er helemaal niet in wilt hebben.
Je paard heeft een goed karakter, ik zou hem absoluut niet opknopen met een of andere hulpteugel.
Hulpteugels geven mensen een gevoel van veiligheid maar kunnen ook juist gevaarlijke situaties opleveren. En waar de rijkunst ophoudt begint men met hulpmiddelen.
Zet jezelf op voor succes, zorg ervoor dat wat je van plan bent eigenlijk niet kan mislukken.
Als je daar nu de tijd voor neemt en investeert in lessen van een goede instructeur dan heb je later heel veel plezier van je paard. Als het je nu keer op keer fout laat lopen dan heb je straks waarschijnlijk een paard waar niemand iets mee kan (stel je voor dat hij het steigeren en het bokken ontdekt!) of een paard dat vreselijk op zijn kop moet krijgen omdat jij in het begin niet duidelijk bent geweest.
Een paard dat af en toe compleet zijn eigen gang gaat is in mijn ogen echt niet om te lachen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:01

Heftige reacties komen er voorbij zeg :+ Basis niet goed, doorrijden niet goed... Nou nou, knap beoordeeld voor een paard dat je nog nooit in het echt gezien hebt.

Moeilijk te beoordelen situatie maar mijn eerste hulpteugel zou ook een slof zijn. Hiermee kan je net even doorpakken op zo'n moment en zo te horen is het brutaliteit van je paard dus heb je ook groot gelijk dat je dit even doet. Ik heb ook zo'n paardje gereden, twee maanden met slof gereden en het was klaar. Ze had weer respect voor mijn hand waardoor je beide een stuk meer ontspannen kan zijn.

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:12

Ik ben niet zon fan van gebruik van een slofteugel, maar als je er mee om kunt gaan zou je dat wel kunnen gebruiken, puur als noodrem. Dus gewoon los laten hangen en mocht het misgaan gebruiken. Want je wilt natuurlijk geen gevaarlijke situaties of dat hij hier een gewoonte van maken. Ken wel meer mensen die dit zo gebruiken en de paarden hebben gauw genoeg door dat dat soort gekkigheid niet de bedoeling is en dan kun je de slof er gewoon af laten. Hoe vaker je het 'toelaat', hoe lastiger het er straks uit te krijgen is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:12

RianneEnzo schreef:
Is misschien de noodrem wat voor je? Zodra jij je ongemakkelijk gaat voelen doe je zijn hoofd naar je tenen en in die positie hou je hem totdat je zelf denkt dat het wel weer goed gaat en je rechtuit wilt gaan. Met hulpteugels heb ik geen ervaring dus daar kan ik niet mee helpen haha.

Dat zou ik zeker niet doen met een jong paard (balans).

Jonge paarden horen allereerst te gaan luisteren. Tempocontrole en de kant op die jij wil. Consequent zijn is daarbij heel belangrijk. Kneveltrens (stuurbitje) helpt al aardig, maar dan zou ik voor enkelgebroken gaan.
Ons jonge paard was heel goed in zich snel omdraaien en wegspurten. Dat moet je snel de kop indrukken want anders heb je niets meer te vertellen. En dat is gevaarlijk. Die hebben we met kneveltrens en slof gereden tot hij gehoorzaam was. (Was maar enkele weken nodig, toen kon ie er alweer af). Hoe langer ze de kans krijgen om hun eigen dingetje te doen, hoe vervelender ze worden.
Dus gewoon slof erom als dat nodig is en je daar niet ongelukkig bij voelen.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:22

in jouw geval zou ik eerst een martingaal proberen... Je moet vooral doen waar jij je prettig bij doet en waarvan jij denkt dat het nut heeft je kent het paard door en door en jij weet volgens mij heel goed hoe je het hebben wil dus dat komt wel goed +:)+

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:31

Zeker geen hulpteugels!
Geloof me, ik heb vaker dit soort paarden gereden. Hulpteugels helpen niet hierbij.
Rijd hem gewoon lekker zoals je hem nu rijd. Lekker voorwaarts met normale druk. Als je echt naar buiten wilt met hem, hang er dan een iets scherper bitje in. Maar ik zou het persoonlijk nog niet proberen. Pas als je hem helemaal onder controle hebt en hij je niet meer uitprobeert.
Het komt zeker goed aan je verhaal te horen, alles moet geleerd worden:)!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:38

Lijkt me een veilige oplossing. je doet voorzichtig en rustig aan met je paard, dus degene die hier roepen stapje terug en basis vind ik wat overdreven.

Ieder kind en ook ieder jong paard gaat een keer de grens opzoeken.

De slof lijkt me juist een fijne oplossing, omdat je deze eigenlijk gewoon los in je hand hebt, tot het nodig is, dan heb je een soort van noodrem. Je hebt simpelweg niks te vertellen als hij echt zijn hoofd omhoog gooit of zijn nek erop zit. Ik zou juist proberen te voorkomen dat hij dit trucje aanleert en daar is een slof een hele makkelijke oplossing voor. Het enige wat de slof hoeft te doen is zorgen dat zijn hoofd niet zo hoog komt dat jij de controle verliest, de rest kun je dan weer zelf rijtechnisch oplossen.

Een slof is zo streng als degene die hem in zijn hand heeft, met goed gebruik denk ik juist een van de betere/zachtere oplossingen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:43

Ben persoonlijk meer voor correct gebruik ve slof dan een martingaal. Vind dat deze het direct contact tussen hand en mond belemmeren als ze echt hun hoofd hoog blijven houden.

Of slof of thiedeman-gebruik werkelijk een oplossing is, kan ik van achter de pc niet inschatten. Maar in sommige gevallen kan het een goede oplossing zijn. Zelfs als ze er steun op zoeken hoeft dit niet noodzakelijk slecht te zijn, het kan eenjong paard ook net genoeg zekerheid geven om wel op een volte te galopperen...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:02

Misschien een rare ingeving maar zijn de rug en het zadel in orde? Want juist paarden die kort onder het zadel doen zie ik niet zo snel : dat wil ik niet, doen..

Mocht hij in orde zijn zou ik eerder een martingaal pakken dan een slof, een slof beperkt je denk ik in dit geval meer dan het oplevert.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:16

Ik heb zelf het idee dat je een aantal stappen in zijn opleiding hebt overgeslagen. Welke dat kun je eigenlijk alleen zelf achterhalen. Ik zou in ieder geval niet naar hulpmiddelen gaan grijpen. Maak kleinere stappen in de training en begin op de grond (ik zag al dubbele lijnen staan, super). Ook zag ik dat je het lastig vind om te stoppen op een goed moment omdat het ieder moment kan zijn. Maar ieder moment dat hij luistert naar jou is een goed moment om te stoppen, ik mag hopen dat die er zat zijn voordat hij zijn eigen weg gaat. Ook kun je er voor kiezen om gewoon eerst te passagieren, het paard bepaald waar jullie heen gaan en jij bepaald in welke gang (altijd eerst in stap en pas als hij goed reageert met halthouden en weer gaan stappen en weer halthouden en jij voelt je veilig dan zou ik gaan draven). Zorg ook dat je een "noodrem" hebt, achterhand omzetten zorgt dat zijn "motor" niet harder kan, als je aan de voorkant gaat zitten kan hij zich juist daaraan schrap zetten.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:18

Ik mis een stap. Ik ben geen fan van hulpteugels en andere bitten. Zeker niet met een jong paard. Ze kunnen namelijk ook gewoon gaan rennen, terwijl ze zich opkrullen achter de hulpteugels en dit is nog veel lastiger te doorbreken en heel erg gevaarlijk, doordat de kans op onderuit gaan veel groter is.
Mijn advies: blijf in de bak met hem werken ( liefst met wat les van een ervaren instructeur), werk onder het zadel en vanaf de grond. Is hij zijn energie kwijt en heeft hij braaf geluisterd, dan kan je na het werk een stukje wei of oprit meepakken. Doe dit de eerste keren met iemand die meeloopt en laat die steeds meer afstand nemen wanneer het goed gaat. Neem gewoon lekker de tijd hiervoor!
Het gaat hier om opvoeden en het accepteren dat hij jou laat leiden/ controle geeft. Dat is met een hengst toch net even meer secuur dan met een ruin of merrie. En dit is nog een hengst toch? Dat zit echt in grondwerk en heel consequent zijn en niet in hulpmiddelen. Dat zijn m.i. Noodgrepen die je zeer sporadisch in moet zetten.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:37

Pistasche schreef:
Heftige reacties komen er voorbij zeg :+ Basis niet goed, doorrijden niet goed... Nou nou, knap beoordeeld voor een paard dat je nog nooit in het echt gezien hebt.

Moeilijk te beoordelen situatie maar mijn eerste hulpteugel zou ook een slof zijn. Hiermee kan je net even doorpakken op zo'n moment en zo te horen is het brutaliteit van je paard dus heb je ook groot gelijk dat je dit even doet. Ik heb ook zo'n paardje gereden, twee maanden met slof gereden en het was klaar. Ze had weer respect voor mijn hand waardoor je beide een stuk meer ontspannen kan zijn.

Heftig? Ik werk bij een paardentrainer en werk dus veel paarden met allerlei problemen. Dus ja ik weet waar ik over praat :+ T is niet t eerste paard met deze streken.
Paarden denken niet 'hahaha laat ik er eens vandoor gaan nu!!' Paarden willen niet bokken, steigeren of er vandoor gaan. Als ze dit wel doen betekent het dat er iets mis is in de training, helaas zien veel mensen dit niet. Hoevaak ik wel niet gehoord heb dat hun paard zooo braaf is en alles goed doet. Dan zie ik het paard en schrik ik me rot. Loopt over ze heen, geen respect, rent er vandoor etc. Vraag ik me af hoe dezd menseb nog leven :+ Alleen mensen zien dit niet..
Hoe denk je dat ze dit doen in de westernwereld? Hier hebben we nauwelijks hulpteugels en rijden we in een los teugeltje. En nee, absoluut niet waar dat alle westernpaarden rustiger zijn dan engelse paarden wat veel mensen denken :+ t is training.
Hoe denk je dat t mogelijk is dat ik mijn paard altijd rijd in een touwhalstertje? Hij heeft nog nooit gebokt, gesteigerd of er vandoor gegaan. Ook race ik soms met m en krijg m met gemak terug.
Hoe denk je dat het mogelijk is dat ik er nog nooit van af gebokt ben van een jong paard die ik zelf gestart heb? (nadat ik uit nederland vertrok dan :') ). Doordat we t paard goed (mentaal en fysiek) voorbereiden op alles. Rijden is dus geen big deal en kent t eigenlijk al.

Dus ja, ik ben er zeker van dat er iets mis is in de training, anders zou dit paard t niet doen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:43

Sclimpre schreef:
Het lijkt wel wat op puberstreken. Fijn dat jouw paard in 99% van de gevallen braaf is. Maar ook voor die laatste % zou je op hem moeten kunnen rekenen. Als je dat op zijn beloop laat wordt de 1% misschien 2%, en dan 3... Dus ik denk dat het nu het moment is om dit aan te pakken. Als hij later zijn zin doordrijft op een kritiek moment, bv in het verkeer heb je echt wel een probleem.
Als het komt omdat hij jouw vraag niet begrijpt is het natuurlijk wat anders. Maar uit jouw verhaal begrijp ik dat dat niet het probleem is.

Dit dus.
Jij kan daarmee lachen? Tot hij het eens onverwachts doet en je een serieuze val maakt, dan wordt het groen lachen. Ze mogen hun eigen karakter hebben van mij en aangeven wat ze leuk vinden en wat niet, maar zulk gedrag kan ik absoluut niet mee lachen en corrigeer ik dan ook consequent. Heb een heel braaf en lief paard, net omdat ik haar streng aanpak. Doe je dat niet staat ze op 2 benen.

Ik zou absoluut eerst zorgen dat dat probleem in de bak wordt opgelost voor je denkt aan buitengaan. Nu was het in een wei, maar op de baan kan dat levensgevaarlijke situaties veroorzaken.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 15:49

Ik zie een hoop voorbijkomen, dus ik probeer even in het algemeen te reageren.

Ten eerste: Ja, ik zal zeer zeker fouten maken! Ik ben niet perfect en ik doe mijn best om dat na te streven, maar foutloos zal ik nooit worden. Mensen die beweren nooit fouten te maken kan ik niet serieus nemen. Ik vind de reacties dat hulpmiddelen martelwerktuigen zijn en paarden in de krul trekken en dat de rijkunst ophoudt bij het gebruik van hulpmiddelen persoonlijk jammer. Dat is absoluut niet mijn intentie en ik probeer breed te kijken zodat paard en ik in de toekomst heerlijk alles kunnen doen wat we willen.

Voordat het bit er in ging is de tandarts geweest, zadel op voorhand aangepast en de osteophaat is eveneens al een keer geweest, puur uit controle. Hij is geen hengst meer, is ruim een jaar geleden gecastreerd. Instructie is aanwezig voor de lessen in de bak. Verder loopt hij 24/7 buiten met zijn maatjes.

Het "dat wil ik niet" lijken inderdaad puberstreken, maar hij heeft ze al vanaf baby. Tja, wat moet ik er van zeggen. Sorry voor iedereen met perfecte paarden, maar de mijne doet wel eens iets stout. Het blijft een levend wezen en hij mag zijn ondeugendheden en streken hebben en houden. Alleen deze niet :D.

Ik weet nog niet wat ik ga doen. Gelukkig hoef ik vandaag ook nog geen beslissing te nemen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 16:11

Maar hij is nu ongeveer een jaar verder dan toen het zadel aangepast werd? Hele grote kans dat die te krap geworden is.
Ik doel hier meer op omdat ik niet denk dat een hulpteugel jou probleem blijvend gaat oplossen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:35

Eigenlijk is dit gedrag jouw eigen fout, paard doet echt niks verkeerd.
Je hebt het inrijden zelf willen doen, en je vond van jezelf dat het best wel goed genoeg was en dat de problemen zich uiteindelijk zelf wel zouden oplossen.
Je merkt nu zelf dat dit niet zo is, zelfs net het tegengestelde.
Jouw paard is gewoon verkeerd beleerd, er is geen basis aanwezig, en net het ontbreken van die basis zorgt er dan ook voor dat je onmogelijk verder kan opbouwen, hoe hoger je wil opbouwen hoe schever het zal zakken, die basis is niet voor niks de basis.
Basis is : - stuur, rem, goede vooruit, laterale flexie, losgelatenheid (dus ook niet tegentrekken), wijken voor druk, ......achterhand verzetten en voorhand verzetten (kruisen), ....
Zoek een trainer die jou kan helpen bij het opnieuw instaleren van een goede basis, pas dan je verder opbouwen.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 17:41

Sclimpre schreef:
Fijn dat jouw paard in 99% van de gevallen braaf is. Maar ook voor die laatste % zou je op hem moeten kunnen rekenen. Als je dat op zijn beloop laat wordt de 1% misschien 2%, en dan 3... Dus ik denk dat het nu het moment is om dit aan te pakken. Als hij later zijn zin doordrijft op een kritiek moment, bv in het verkeer heb je echt wel een probleem

Jij omschrijft wat ik bedoel. Ik wil hem niet de kans geven op nieuw succes.

Laten we er niet meer van maken dan dat het is: een paard met een super karakter en zo af en toe een koppige eigen wil :D.

Bedankt allemaal voor het meedenken. Vele mensen, vele meningen. Ondanks dat ik het niet overal mee eens ben, bekijk ik het graag van alle kanten. Ik heb tenslotte ook niet alle wijsheid in pacht :+ .

Edit: waarom doen mensen toch allemaal aannames ipv vragen te stellen? Ik heb dit paard helemaal niet in mijn uppie en zonder instructie ingereden :roll: .

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:52

een paard doet nooit koppig.
als jij naar links wil en paard gaat naar rechts, dan is er geen leiderschap wat dit betreft of er is geen stuur geïnstalleerd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:57

Ik ben niet tegen een hulpteugel in goed gebruik. En jou uitleg van alleen voor veiligheid valt daar wel onder.

Wel ben ik van mening dat jij je paard in de bak wel eerst goed rond moet krijgen. Anders hoor je mijn inziens nog niet op de openbare weg.
Wat er mis gaat in de bak is van hieruit niet te zien.
Ben je te lief. Ben je te laat en moet je leren op eerdere kleinere signalen in te grijpen?
Gaat dat goed is een slof buiten niet verkeerd.
Om even te laten weten dat er grenzen zijn en óók hij daar tegen aan kan lopen.
Leg een knoop in je slof.
Zodat je hem niet perse vast hoeft te houden. Op een lengte dat hij los hangt maar niet dat hij er in kan trappen.
Wordt hij vervelend pak je de slof er pas bij.
Daarom moet je bakwerk wel goed zijn.
Dan ga jij ook beter weten wanneer het nodig is hem erbij te pakken.