Weinig vooruitgang met rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bar

Re: Weinig vooruitgang met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:43

Mijn paard kwam als jong paard ook maar niet in de bespiering.
Ik kreeg voor een ander paard een homeopaat op bezoek en die heb ik ook naar mijn jonkie toen laten kijken.
Zij bleek iets van een bacterie of virus oid nog in haar lijf te hebben (het is 5 jaar geleden dus ik weet het niet precies meer) Na een kuur van een maand oid kwamen de spieren er ineens wel op terwijl er in de manier van trainen niets veranderde.
Voor mij toch wel het bewijs dat die homeopathische druppels goed geholpen hebben.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:56

Hou je training ook afwisselend. Mijn paard is flegmatiek van zich zelf in de bak. Die moet je wakker maken en afwisseling in zowel oefeningen ( overgangen, schijnovergangen en / of veel figuren) en tussendoor een keer balkjes of zelfs cavaletties tot aan een sprongetje.

Zet eens pionnen in de bak, probeer slalom of juist een kaarsrechte lijn te rijden. Eerst in een (actieve) stap en later in draf. Etc... Maar maak tussendoor toch minstens 1x in de week een buitenrit. Dat houd ze lekker fris in het koppie ook.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:01

Is zou je willen aanraden om naast goede instructie voor het rijden ook eens een paar longeerlessen te volgen. Een beetje ronddraven aan een longeerhulp of echt serieus trainen aan de longe is een heel verschil. Je zit niet al te ver van Lammert Haanstra, misschien kan je bij hem enkele lessen volgen. Ik heb er in ieder geval veel van opgestoken. Succes!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:04

Sietzke schreef:
Ik ben inderdaad niet bij de da geweest. Hij is behandeld door een chiropractor en met twee weken komt zij weer langs. Ik heb hem gisteravond weer gelongeerd en vooral voorwaarts gehouden. Zal vaker trainen, dat kan gezien het weer gelukkig ook, dus dan kijken hoe hij het oppakt. Hij staat nu heerlijk in de wei en hooi en 2 kg biks per dag.

Kijk uit met de wei nu en 2 kg krachtvoer. Het gras is nu erg rijk en met zo weinig beweging ligt bevangenheid op de loer.
Ik denk dat een bloed- en mesonderzoekje sowieso geen kwaad kan. Wat voor paard heb je eigenlijk.
Met een Fries kan ik me namelijk wel voorstellen dat ze op 7 jarige leeftijd nog zo slap zijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:32

Ik zou ook eerst even uitbouwen.

Twee dagen rust. Bijv op zondag en woensdsg.

Drie dagen rijden met liefst als t kan één dag naar buiten.
Twee dagen longeren.
Pak met zowel longeren als rijden balkjes mee. Verschillende hoogtes. Manieren en afstanden.
Liefst 7 of meer.

Daarnaast met rijden. Pasje naar voren. Pasje onder zijn tempo. Weer naar voren.
Terug gaan naar stap twee a drie passen. En weer tien passen draven. Weer terug naar stap.

Tempo controle wanneer hij ontspannen is geeft n vlugger paard en gehoorzaam.
Houd m actief met terug gaan naar stap dan moet hij zitten.

En lekker naar buiten gaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:01

Heb he hem aan je been? Kun je op elk willekeurig moment vooruit schakelen, en dan nog een beetje, en dan nog, en dan ergens wanneer je denkt dat het niet harder kan, zou hij op je been nog eenvoudig een cm harder moeten. Dat is het begin. Dat hoofd komt dan wel, eerst het lijf. Hij moet niet rennen maar wel actief zijn en werken! Als hij actief voorwaarts loopt kun je pas beginnen denken aan hele grote bochten, in de hoek beetje binnenbeen om het binnenachterbeen te activeren.

Van je verhaal te horen denk ik dat je te braaf bent. Het is niet enkel ontspannen maar ook aanspannen!

Sietzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 14:09

Bedankt voor het meedenken... en ik denk dat jullie de spijker ook wel op zijn kop slaan. Ik ben veel te voorzichtig en veel te lief voor het paard. Ik moet hem meer aan het werk zetten. Gisteravond heb ik hem gelongeerd en flink achter de vodden gezeten, dan kan hij dus toch wel doorlopen :) en bokken. Hij blijft in galop wel changeren, dat is lastig, want dan moet hij steeds opnieuw aangalopperen. Ik heb ook even een hindernis in de bak gezet, misschien dat hij daardoor zijn lijf ook wat meer los gaat laten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:12

Changeren is vaak onbalans. Veel figuren en overgangen.
Is geen ramp en komt met de tijd wel goed.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 15:11

Zodra je hem in de stap en draf goed voor elkaar hebt, komt die galop ook wel goed. Is 9 van de 10 keer een stukje onbalans.

Channn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 15:28

Ik sluit me aan bij de eerdere suggesties om op zoek te gaan naar een goede instructeur die bij jullie past. Een professional kan je een hele hoop bijbrengen, zowel op het gebied van rijden als longeren - en dan kan jij ook met een andere, frisse kijk en andere tips lekker aan de slag!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 15:45

Ik reed mijn vorige paard zo'n 3 x in de week en maximaal 1 per maand een wedstrijd.
Van groen t/m z dressuur gekomen...

Dus te weinig doen...tja daar geloof ik niet zo in. Wel moet je op de juiste manier trainen en dat is met les.
Ik lees niks over het voer. Krijgt hij wel genoeg dan??
En changeren klinkt wel een beetje eng. Dat kan ook door pijn komen. Als het paard moeilijk op gewicht te krijgen is, wat ik dus niet weet - zou helemaal een signaal van pijn kunnen zijn.

Te lief naar het paard toe, geloof ik nooit zo. Het is vaker " te lief voor jezelf" .

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 15:52

Het paard krijgt 2 kilo krachtvoer staat in haar berichten.
Maar ik mis wel het ruwvoer, dat is veel belangrijker dan krachtvoer.

Als hij regelmatig changeerd met de galop onbelast en belast dan klinkt het wel naar vast zitten in het lijf ergens.

Een keertje overspringen is onbalans maar het met regelmaat doen dan is het is niet goed.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 16:00

Ik zou hem iig hoog in het voer zetten als hij nu niet te dik is.
2 kilo is niet veel, kan voor sommige genoeg zijn, maar voor sommige te weinig. Veel is het iig niet.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 16:06

M_hartje_M schreef:
Tja, je kan eens beginnen met het vinden van een goede instructrice. Niet eentje die een uurtje in de bak staat om centjes te innen maar eentje die zich echt verdiept in paard en ruiter!

Ik lees in de posten van TS nergens iets van les of instructie. Dus volmodig Afbeelding

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 16:20

sneeuwpop schreef:
Ik zou hem iig hoog in het voer zetten als hij nu niet te dik is.
2 kilo is niet veel, kan voor sommige genoeg zijn, maar voor sommige te weinig. Veel is het iig niet.

Zou eerst eens een foto willen zien, hier in Friesland wordt meestal met niet de dik bedoeld dat het paard goed op gewicht is. En 2 kilo krachtvoer voor een fries vind ik te veel, zeker als ze nog zo licht in training zijn. Zoals die van ts.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 08:26

IK ben ook met een erg slap en onbespiert dier bezig, maar ik ben hem aan de hand aan het trainen en rijden heb ik op het zijspoor gezet,
Verdiep je eens in het academische grondwerk, daar word het dier echt beter van en jij als ruiter gaat meer zien en voelen , wat je weer naar het rijden kan vertalen,
Ik zou eens meer zonder zadel gaan rijden, zodat je leert voelen in jou zit waar het dier zich vast zet en dan met oefeningen hem daar in gaan helpen, maar dan heb je wel een instructrice nodig die jou kan begeleiden en elke week les heb je dan echt niet nodig, a;s je voldoende huiswerk krijgt en jezelf verdiept in de theorie dan kom je er ook wel, bouw het stap voor stap op, galop is gewoon nog veel te moeilijk voor het paard en voor jou op dit moment ook op dit paard, omdat je hem alleen maar in de weg zit miss, dus begin vanaf de grond en bouw het langzaam uit naar stap onder het zadel, neem de tijd, je hebt toch geen haast,
Dat longeer koord zou ik echt niet gebruiken , daar word geen enkel paard beter van , leer vanuit jou gevoel en hand longeren, dan kom je veel verder,

Sietzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 19:55

Uiteindelijk toch naar de dierenarts geweest, rug op de foto laten zetten, en nu blijkt dat hij een ernstige rugblessure heeft. Dat verklaart dus al die vage klachten .. Achteraf gezien heeft hij het eigenlijk heel goed gedaan. Ik denk zal toch nog een update geven..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:06

Ach jee, veel beterschap voor je paard.
Wat voor behandelplan heb je nu gekregen van de dierenarts?

Sietzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 20:17

Een sudra zuur infuus; ik hoop dat ik het goed schrijf zo .. Dat schijnt langer te werken dan een tildren infuus, maar het is iets vergelijkbaars.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:22

Nog nooit van gehoord, maar ik hoop dat het werkt.
Ik neem aan daarna veel rust en het land op?

Sietzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 20:38

Ik ben de helft vergeten te vragen en ik ben ook alweer vergeten wat hij me allemaal verteld heeft. Ik was ook best van slag hoor. Ik heb afgesproken dat ik de dierenarts nog een keer zou bellen om een afspraak te maken en om al mijn vragen te stellen. Hij had het wel in de gaten hoor...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:41

Dat is niks raars hoor, de meeste mensen hebben dat. Als ze iets naars horen komt er tijdelijk even niks meer binnen. Fijn dat de dierenarts de tijd neemt om het je nog een keer te vertellen op een later tijdstip.

Sterkte ermee :(:)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:46

Heel erg veel sterkte... en veel beterschap voor je paard.
Even rustig het laten bezinken en dan met je DA gaan praten. Dit soort nieuws is niet even in 1 keer te verwerken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 06:49

Wat rot voor je meis, maar toch fijn dat ze nu de reden hebben gevonden dat hij zulke wisselende dagen heeft.

Knap van je dat je m hebt laten onderzoeken!

Sterkte, komt vast goed!

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:17

Ach gatsie, wat balen. Ik hoop dat het allemaal goed komt. Wens je sterkte. ☹️