ZowieLolaPuk schreef:Soraya10 hoe heb je dat ongeveer aangepakt?
Echt vanaf nul beginnen.
Ik heb weken alleen eerst gelongeerd en dan stappen in de bak.
Tot ik er vertrouwen in had om een draf te wagen.
Toen ben ik gaan stappen en draven in de bak.
Toen dat goed ging begon ik met stap, draf en galop.
In galop ging het toen nog wel eens mis.
Zij bleef net zolang bokken (de echte rodeo bokken) tot je eraf lag, maar dan ging ik er gelijk weer op op aanraden van mijn instructice, omdat ze anders de link gaan leggen met ruiter eraf is einde rijden in de bak, maar dan ging ik weer erop stappen, draf en weer naar galop.
Ik sloot het rijden altijd af met een goed einde, dus niet bij slecht gedrag.
Ik strafte haar niet, want bij mijn pony zat er ontzettend veel spanning.(ik weet niet of jouw pony ook gespannen is tijdens of nadat je eraf ligt)
Dus ik stelde haar gerust en ging er weer op.(jankend vaak dat wel, ik was amper 10)
Toen de bak goed ging ben ik rondjes op het erf en erom heen gaan rijden.
Gewoon in stap.
Dat ging in het begin ook vaak mis.
Ze schrok ook heel snel en dan werd ik er weer afgegooid.
Toen het beter ging en ik vertrouwen kreeg in haar ging ik een drafje wagen en later een gallopje.
Toen ik echt de buitenrit opging, verder weg, was ik natuurlijk niet alleen .
Ik heb een martingaal aangeschaft, omdat ze omhoog kwam en ik dus met haar achterover ben geklapt, maar bij bokken gooien ze hun hoofd juist naar beneden tuseen de benen, dus dan is het proberen vaart te krijgen en het hoofd juist omhoog te houden een oplossing.
Mijn pony had overigens geen lichamelijke gebreken, dat was uitgesloten.
Het heeft ruim een jaar geduurt, voordat ze een een pony was waarmee ik leuk kon rijden.
Ze is altijd wel blijven bokken, maar dat was, omdat ze of fris was of een vreugde bokje en die kon je makkelijk uitzitten. Dus geen bok rondes tot ik eraf lag.
Wat heel belangrijk was denk ik achteraf, is een vertrouwensband opbouwen met je pony, maar net zo belangrijk jij als ruiter naar jouw pony.
Veel beweging.
Ik reed haar 5x per week, anders werd ze al snel een tornado.
Ze stond hele dagen in de wei met andere paarden en in de zomer ook op de warme avonden tot laat.
Verder liet ik haar stoom af blazen.
Wij hadden een racepad (zo noemde wij dat) in het bos en daar liet ik haar regelmtig even helemaal in volle galop overheen denderen. Dat vond ze prachtig.(Dat was wel in de periode dat ik dat aandurfde, dus veel later pas)
Niet teveel krachtvoer en omdat ze behoorlijk hengstig kon zijn kreeg ze bepaalde spul door haar voer in die periodes, want dan werd ze ook lastiger, maar weet niet meer hoe dat heet wat wij gebruikte.
Nooit heb ik haar kalmeringsmiddelen laten geven, want het drogeren van een pony vind ik echt geen oplossing. Was ook flink kwaad toen dat werd voorgesteld, gelukkig wou mijn pa er ook niets van weten.
Ik liet ook mijn instructice er wel eens oprijden, die was zwaarder(ik was 10 en een scharminkel
) en kon veel beter uitzitten dan mij.
In mijn pony's geval was het meer, groen(ze was 4 toen ik haar kreeg), spanning en teveel energie.
Ik kan natuurlijk niet zien of dat bij jouw pony het geval is.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.