Hoofdstel met lage neusriem

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:10

Ik rij mijn fjord er ook mee omdat ze iedere keer op verschillende plaatsen wondjes kreeg van gecombineerde neusriemen. Ik merkte wel wat verschilt, maar zou me niks verbazen als dat puur kwam omdat die wondjes natuurlijk zeer deden.

Gave laarzen hierboven :))

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:12

Jientis schreef:
ik heb de rambo micklem competition en dit zou ook een beetje gelijkaardig zijn aan een lage neusriem. Ik weet niet of dit zo is maar het bit ligt veeeeeel stiller en mijn paardje reageert er heel goed op.
Ik moet veel minder vragen om het te laten doorkomen en ze is echt meer ontspannen.

Ik ken het hoofdstel en wil ze ook gaan aanschaffen voor mijn tinkers. Vrienden uit Ierland rijden ook met het hoofdstel , ze zijn wel duur.

Mijn merrie rijd ik mee een lage neusriem en ze loop er fijn op. Het bit blijft stabieler leggen. Mijn ruim heb ik ook eerst een tijdje gereden met een lage neusriem, dat ging goed en toen ben ik zonder neusriem gaan rijden met hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:26

Ik heb een mieperd qua bit en hoofdstel. Dus na een boel uitproberen (waaronder de micklem) uitgekomen bij een lage neusriem in combi met een baucher trens met myler mondstuk. Ligt stabiel, beweegt apart, is dun en hier doet hij het erg fijn op.

Hij houdt niet van geprutst aan hoofd of mond dus was een hele zoektocht en ervaring.

Majolen

Re: Hoofdstel met lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:20

Micklem heb ik geprobeerd, maar mijn paard wilde bij elke halt houding schuren. Neem aan dat het dan niet lekker zit voor ze.

Dus terug naar een lage neusriem.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 14:17

Ik zit ongeduldig te wachten op de postbode, zodra het hoofdstel er is kan ik het gaan uitproberen!

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 17:35

Ik ben terug van stal en heb het (mega stugge) hoofdstel geprobeerd. Wat normaal (ook) een probleem is dat wanneer ik hem vraag om halt te houden hij dit netjes doet maar vervolgens er alles aan doet om zich sterk te maken en dan gaat zijn hoofd omhoog en trek hij aan de teugel. Hij heeft bij de overgang naar draf ook snel de neiging om omhoog te gaan met zijn hoofd. Ik wil juist dat hij wat langer en lager loopt.

Het hoofdstel ging erin, lostappen... Ik begon met vragen naar het halthouden. Hij stond stil.. Bewoog ontzettend met zijn mond en opende hem. Volgens mij dacht hij: verrek! ik heb ruimte! Hij maakte zich niet meer sterk, ontspande en gaf na. Geen strijd. Ook bij het aandraven was hij veel lichter in de hand, een halve ophouding zorgde ervoor dat hij direct ontspande en zakte met zijn hoofd.

Ik heb dinsdag les. Ik ben ontzettend benieuwd naar wat de instrc. ervan gaat zeggen en of zij ook verschil zit. Ik heb echt het idee dat hij het gewoon niet fijn vindt om opgesloten te zitten. Ik kan natuurlijk niet in zijn hoofd kijken maar nu hij straks van mij is wil ik verschillende dingen proberen om te zien wat voor hem het fijnst werkt. Ik denk dat dit een stap in de goede richting is maar ben benieuwd hoe het dinsdag zal gaan wanneer hij echt aan het werk moet tijdens de les.

Mocht dit echt iets zijn dan smijt ik dit hoofdstel weg (lol) en koop ik alleen een lage neusriem van rossner, zodat ik mijn eigen hoofdstel kan blijven gebruiken en niet dit stugge rotding.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 17:40

paar keer goed invetten?? een stug hoofdstel zit voor een paard ook niet lekker

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 17:49

Verse tuigage is vaak erg stuk. Een paar keer goed in de prut zetten en masseren wil vaak erg goed helpen!
Fijn dat je direct zoveel verandering in aanleuning voelt!

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 18:01

Majolen schreef:
paar keer goed invetten?? een stug hoofdstel zit voor een paard ook niet lekker

Had m direct ingevet maar of imperial riding heeft geen fijne hoofdstellen (dus prut kwaliteit) of ze ging er echt slecht mee om.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:10

Geloof dat IR normaal wel soepele hoofdstellen heeft..

Super fijn dat het je zo goed is bevallen trouwens! Ik rijd inmiddels ook alweer een jaar met lage neusriem (Premiera) en dat bevalt mij nog steeds heel goed. Viel vandaag wel een ringmeester over.. Die vroeg zich af of ik mijn neusriem niet te laag had zitten. Die had nog nooit gehoord van een lage neusriem :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:31

Als het om uit te proberen is gewoon een paar keer goed in de zonnebloemolie. Krijg je dat karton nog soepel mee, is wel slecht voor de stiksels.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 21:11

Rianne_ schreef:
Geloof dat IR normaal wel soepele hoofdstellen heeft..

Super fijn dat het je zo goed is bevallen trouwens! Ik rijd inmiddels ook alweer een jaar met lage neusriem (Premiera) en dat bevalt mij nog steeds heel goed. Viel vandaag wel een ringmeester over.. Die vroeg zich af of ik mijn neusriem niet te laag had zitten. Die had nog nooit gehoord van een lage neusriem :+

Hahaha das wel grappig! Welk hoofdstel heb je dan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:15

Nies_ schreef:
Als het om uit te proberen is gewoon een paar keer goed in de zonnebloemolie. Krijg je dat karton nog soepel mee, is wel slecht voor de stiksels.

Dat was vroeger zo. Tegenwoordig zijn stiksels meestal van synthetisch materiaal en kunnen ze prima tegen olie. Het leer wordt wel heel slap van zonnebloemolie. Gewoon een paar keer dunnetjes in de leerolie (of eventueel leervet) zetten is wat gezonder voor je leer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:18

Ik heb een hoofdstel met lage neusriem van Dyon. Gaat vrolijk rond de €200 maar moet zeggen, het is heel aangenaam leer, rekt niet uit en kan tegen een stootje. Letterlijk. Mijn paard vindt niks leuker dan na het rijden zijn hoofd overal tegenaan te schuren.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:20

Als het toch een uitprobeersel is zou ik me om de levensduur verder niet zo veel zorgen maken. Mijn uitprobeer neusriem was 35 jaar oud dus dat maakt wellicht verschil wat betreft de stiksels :')

Ik heb nu een costum Passier, daar ga ik inderdaad niet met zonnebloemolie mee in de weer, nou is dat sowieso niet nodig, is soepel zat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:23

Dat is waar, voor een uitprobeersel kan het weinig kwaad :)

Ik had uiteindelijk een hele mooie maar ook hele zompige neusriem in m'n handen na een zonnebloemoliebadje. Wat baalde ik daar van! Heeft maaaanden geduurd voordat het weer in orde was. Gelukkig dat het leer zo goed was, ik had dat ding maar zo kunnen verpesten anders.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 21:34

Ik heb geen foto gemaakt maar het hoofdstel stond hem helemaal niet verkeerd eigenlijk! Een mooie lak riem was wel mooier geweest!

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 21:35

Koper schreef:
Dat is waar, voor een uitprobeersel kan het weinig kwaad :)

Ik had uiteindelijk een hele mooie maar ook hele zompige neusriem in m'n handen na een zonnebloemoliebadje. Wat baalde ik daar van! Heeft maaaanden geduurd voordat het weer in orde was. Gelukkig dat het leer zo goed was, ik had dat ding maar zo kunnen verpesten anders.

Ik heb trouwens een dubbelgebroken watertrens bit.

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 03:01

Afbeelding

Ik ben ook om paard loopt super fijn

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 03:26

Hier ook al een aantal jaar een lage neusriem gebruiker. In eerste instantie omdat ik het mooi vind (ja het bestaat echt! :D ) en het fijne koppie van m'n pony hierdoor veel mooier uit komt. Ponylief liep er ook wel prima op, z'n bitje ligt hierdoor fijner omdat de bitringen niet naar buiten gaan staan door de riem van de gewone hoge neusriem, maar gewoon mooi langs z'n hoofd liggen: minder ruis in de communicatie dus. :)
Afbeelding

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 13:54

Piekosjj schreef:
Hier ook al een aantal jaar een lage neusriem gebruiker. In eerste instantie omdat ik het mooi vind (ja het bestaat echt! :D ) en het fijne koppie van m'n pony hierdoor veel mooier uit komt. Ponylief liep er ook wel prima op, z'n bitje ligt hierdoor fijner omdat de bitringen niet naar buiten gaan staan door de riem van de gewone hoge neusriem, maar gewoon mooi langs z'n hoofd liggen: minder ruis in de communicatie dus. :)
[ Afbeelding ]

Mooi koppie!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:26

Ik rij mijn paard ook met lage neusriem. Met een gecombineerde of alleen een hoge neusriem liep ze niet echt fijn, erg onrustige aanleuning. Toen een tijdje bitloos gereden, maar omdat ik toch weer graag met bit wou rijden verder gezocht, en toen uitgekomen bij de lage neusriem. Ze loopt hier erg fijn mee, en de aanleuning is een stuk rustiger. Ik vond het in het begin wel even wennen zo'n lage neusriem, maar heb er inmiddels eentje met lak en dat is al een stuk mooier!

Ik wil alleen nog eens een ander bit, maar er zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie. :')

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:36

ik heb mijn paard ook altijd met een lage neusriem gereden, tot ik over ging naar bruin/ cognac tuig.
Ik vond het altijd veel fijner omdat ze d'r hoofd veel stiller bleef houden.

Nu weer opzoek naar een losse neusriem in het cognac maar die zijn niet echt te vinden.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 21:16

*\o/* Ik had vandaag les en hij liep zó goed! Ook toen ik meer toestond zakte zijn hoofd ipv hem direct omhoog te gooien. De instr. merkte ook erg veel verschil! Ze ging er zelf ook even op en zijn aanleuning was veel beter en hij vecht niet meer zo tegen het hoofdstel. Ik ben tevreden!

Zal ik dit hoofdstel nog even aanhouden of alvast een mooie neusriem bestellen voor bij mn Rossner hoofdstel?

Edit: komt net een mail binnen van Divoza. 25 procent op een artikel naar keuze. Ga 'm dus wel bestellen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:18

Super TS +:)+

Wauw, roxyolly! Dat staat echt goed. Mooi paard ook.