Paard pakt bit vast!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 22:31

Floortz schreef:
Maak je ook buitenritten? Dat is heel goed voor de mentale ontwikkeling, gewoon rustig opbouwen, en veel staptraining doen.

Zeker weten! 1 a 2 x per week. Woon bij de Veluwe dus daar is het echt super om buiten te rijden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 02:11

Eigenlijk heeft heel het probleem weinig of niets te maken met het soort bit.
Het vastpakken is een teken van verzet, dus niet nageeflijk, niet met de houding van zeg me eens wat ik nu moet doen, .....
Een oplossing is onmogelijk zo via internet, daarvoor moet je het paard zijn reacties zien en daar op inspelen, doe veel laterale buiging, zijgangen, schouderbinnen, travers, en dergelijke, .....
Een paard die het bit vast pakt daar kan je niks aan vragen, op zo'n moment staat het paard niet open voor info.
doe dit niet op eigen initiatief, maar doe het samen met instructie.

Equisa

Re: Paard pakt bit vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 03:30

Ik heb wel een tip. Het is sowieso een rijtechnisch mankement. Veel ruiters doen veel te veel met het bit. Als je je paard op de juiste manier met je zit van achter naar voren rijd gecombineerd met juiste timing met druk op het bit en geven pakt je paard het bit niet vast. Bit vast pakken is bijna altijd veroorzaakt door verkeerde timing.

ValeryMax

Re: Paard pakt bit vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:09

Het klinkt vast suf, en misschien helemaal niet wat je wilt, maar heb je al eens bitloos geprobeerd? Ik had namelijk hetzelfde probleem met mijn paardje en ben ook alle bitten en rijtechnieken afgegaan... Ten slotte "hebben we een keertje bitloos geprobeerd". Probleem opgelost! Ik heb een heel net bitloos hoofdstel (sidepull) en de meeste mensen zien niet eens dat t bitloos is. Ik rij er nu wedstrijdjes in de L2 mee :)
Ik zeg trouwens niet dat t per sé aan het bit lag, misschien werkte ik wel verkeerd met mijn handen oid, maar het is nu wel opgelost :) tuurlijk kunnen ze bitloos ook gaan "hangen" maar dat doet ze eigenlijk amper bij mij. (overigens heb ik niks tegen met bit rijden hoor, maar voor mijn paard was dit de oplossig dus wou t even met je delen ;) )