Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
aeolusnr1 schreef:Ik weet het je gaat dit geen goed antwoord vinden, toch is het de enige manier om tot een redelijk goede oplossing te kunnen komen.
Neem eens goed les, en dus niet alleen in de rijbak maar ook tijdens een buitenrit.
Het probleem zit echt niet bij het paard, je moet het probleem bij jezelf zoeken en in de manier waarop je met het paard omgaat en afspraken maakt.
xxCYNNxx schreef:Ik denk niet dat hij niet meer op buitenrit wil. Paard uit mijn profiel is de eerste km ook liever lui dan moe en moet ik dr ook constant aandrijven, anders staat ze gewoon stil. Eenmaal echt op weg wordt dat luie steeds minder en eenmaal in het bos moet ik dr juist wat afremmen in plaats van aansporen; ze is dan zo in dr element dat ze het liefst keihard draaft, maar dat laat ik dan niet toe; gewoon normaal tempo draf en niet mega over tempo wat zij dan op dat moment wil.
Wat bij haar ook zo is; hoe verder van huis als we terug gaan, hoe minder zij de neiging heeft om de overdrive in de stap te gooien.
Vast blijven houden, werkt sowieso niet; gaan ze alleen maar meer tegen je vechten.
Misschien zou je eens kunnen proberen om hem aan het werk te zetten op de terug weg; dressuurmatig aan het werk zetten dus ipv dan laatste stuk als uitstappen te gebruiken. Moet hij de aandacht bij jou houden ipv dat hij zich kan focussen op zo snel mogelijk thuis te komen.
Probeer eens een buitenritroute uit te stippelen die 1) hij niet kent en 2) die rond loopt; hoef je niet op een bepaald punt om te keren, wat voor hem een teken is; we gaan naar huis.
En probeer zoveel mogelijk je routes op die manier te rijden als je die mogelijkheid hebt.
Is in elk geval een truuk die bij de dame uit mijn profiel goed werkt. Tegen de tijd dat ze eindelijk door krijgt dat we naar huis gaan, vind ze het allang prima en kan ik gewoon aan een lange teugel door blijven stappen ipv dat ik dr op contact naar huis moet rijden.
xxCYNNxx schreef:Daar was ik al bang voor, dat eigenaar het paard bij tijden zelf het tempo laat bepalen...dan krijg je dit soort grappen. In praktisch alle gevallen waarbij dit soort acties voorkomen is het op die manier begonnen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk), want wat je op dat moment eigenlijk doet is het leiderschap uit handen geven en dat is iets wat je nooit moet doen.
Krijg je er wel weer uit hoor; heel consequent zijn; gaat paard uit zichzelf in draf; niet toelaten; nooit, ook niet als je denkt; ach we zijn er toch al bijna, of wat voor reden/gedachte dan ook. Altijd zelf de regie houden, dan gaat het er vanzelf wel uit. Paard is over een paar dagen van jezelf, dus neem aan dat de huidige eigenaar er dan ook niet meer op rijdt; dan heb je het er zo uit, want dan wordt hij niet meer door iemand gereden die het af en toe wel toelaat dat paard uit zichzelf gaat draven.
Harvey1 schreef:Dat klopt inderdaad, al zal ze nog wel een keertje komen om te rijden. Het viel me gewoon heel erg op dat hij een erg snelle stap heeft constant om zich heen kijkt en een lange teugel heeft. Soms komen daar wat pasje draf door en dan weer stap. Het ziet er dan uit als een vrolijke pony met de oortjes er flink op maar dat is wel het begin van het probleem. Ik heb mijn instr. gevraagd of ze ons buiten les kan geven aangezien ik erg onzeker ben buiten. Ik merkte direct hoe hij op mij reageerde en was strontje jaloers toen zij lekker met hem aan het galopperen was. Ik rij hem al drie jaar en durfde dat niet.zo'n mega loser. Hopelijk krijg ik meer zelfvertrouwen door samen met die vrouw op pad te gaan.
Floortz schreef:Harvey1 schreef:Dat klopt inderdaad, al zal ze nog wel een keertje komen om te rijden. Het viel me gewoon heel erg op dat hij een erg snelle stap heeft constant om zich heen kijkt en een lange teugel heeft. Soms komen daar wat pasje draf door en dan weer stap. Het ziet er dan uit als een vrolijke pony met de oortjes er flink op maar dat is wel het begin van het probleem. Ik heb mijn instr. gevraagd of ze ons buiten les kan geven aangezien ik erg onzeker ben buiten. Ik merkte direct hoe hij op mij reageerde en was strontje jaloers toen zij lekker met hem aan het galopperen was. Ik rij hem al drie jaar en durfde dat niet.zo'n mega loser. Hopelijk krijg ik meer zelfvertrouwen door samen met die vrouw op pad te gaan.
Wat is de reden dat je zo onzeker bent buiten? Zolang je dat niet onder controle hebt zal je paard niet op jou durven vertrouwen. Jouw spanning voelt hij haarfijn aan. Al is het alleen door wat meer knijpen met je benen. Ga ontspannen zitten, let op je benen en zit, en je ademhaling.
Begin maar eens met buiten net zo te rijden als dat je in de bak doet. Daar mag geen verschil in zitten. Gaat het daar lekker, dan ook zo rijden op buitenrit, en vergeet niet dat het niet jij + het paard is, maar jullie samen.
Op de terugweg altijd in stap blijven. En vergeet niet je paard te belonen als hij netjes doet wat jij vraagt. Ontspanning = beloning in dit geval want dat is het gedrag wat je graag wilt zien.
Laurahh schreef:Krijgt het paard brokken of eten bij thuiskomst?
Dat kan ook een reden zijn dat ie zo snel naar huis wil.
lissie_zigor schreef:En je hoeft echt niet zo onzeker te zijn! Als je zo lekker met hem in de bak kunt rijden kun je dat buiten ook, jij en je paard hebben het in je!
pluche_pluus schreef:Ik herken je probleem. Doordat ik blijkbaar niet duidelijk/dominant genoeg was is ze ervan door gegaan.
Op een drukke weg in volle galop.![]()
Nu zijn we ondertussen verhuisd en nu weer aan het opbouwen.
Nu paar keer aan de hand naar buiten, samen met andere paarden.
Binnenkort wil ik weer een keer erop naar buiten, maar dan moet ik wel in een juiste state of mind zijn.
Niet in de: wat gaat ze doen? Zal ze schrikken? Gaat ze rennen?
Maar: we zien wel wat we tegenkomen. Geen gezeur, gewoon normaal doen.
Mijn tip: maak het niet te groot. Het is geen big deal om niet op je paard een buitenrit te willen/durven rijden. Nu maak je er een 'groot' probleem van. Ga gewoon lekker rijden en rustig opbouwen.
Je bent echt geen mietje doordat je dit niet durftje bent je bewust van de gevaren en weet je valkuilen. Dat vind ik juist heel goed aan je!
anjali schreef:Dit komt veel voor. Ik zou inderdaad onder begeleiding van je instructrice naar buiten gaan, en voor de veiligheid ook een hulpteugel zoals een martingaal eraan.Als je zelf het gevoel hebt dat je hem in een noodgeval beter zou kunnen houden, dan zul je er ook veel minder gespannen opzitten.Overigens is het natuurlijk helemaal niet noodzakelijk om te gaan buitenrijden, als jij zelf fijner en rustiger in de bak rijdt dan kun je dat toch gewoon doen.
Monmaster schreef:Elke keer dat hij wil wegdraven..... Halt houden, paar passen achterwaarts.
Consequent volhouden. Of.... Omdraaien en heel erg voorwaarts de andere richting opdraven.
Suc6 ermee.
Jimbo schreef:Zo doet mijn paard ook weleens. Wel gehad dat hij gewoon "opsteeg" (zo ingehouden voorwaarts dat hij omhoog ging omdat hij niet vooruit mocht). Zo voelde het dan.
Continu inhouden werkt niet, geeft meer spanning. Bezig houden op buitenrit lukt mij ook niet altijd omdat hij zich dan enorm sterk kan maken om wat te kunnen zien.
In de groep is het ronduit gevaarlijk, hij wil vooraan lopen en daarna de anderen voor blijven wat in wedstrijdjes resulteert.
Ik blijf altijd stappen, als hij aandraaft consequent terug naar stap of zelfs halthouden. Maar niet te lang stil willen blijven staan, vooral in het begin durven ze er doorheen te lopen en dat moet je voor zijn. Dus halt of in ieder geval langzamer en dan op jou commando wegstappen.
Als je je paard niet genoeg aan het werk kan zetten om hem af te leiden van zijn omgeving dan vooral teugel lang laten zodat hij geen spanning op hoeft te bouwen via de teugel.
Als je wel zijn aandacht kan krijgen stukje wijken, schouderbinnen, travers, alles wat hij maar moeilijk vind. Je zal dan de teugel langer kunnen laten, maar wel aan het werk houden. Je zal merken dat hij weer versnelt als je aandacht verzwakt.
Blijft een aandachtspuntje hier, moeilijk er uit te krijgen.
Boos of bang worden helpt niet, zorgt alleen maar voor ongelukken.
Dus beheers je, lach en kijk vooruit.