Buitenrit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Laurahh

Re: Buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:41

Krijgt het paard brokken of eten bij thuiskomst?
Dat kan ook een reden zijn dat ie zo snel naar huis wil.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 17:06

Laurahh schreef:

Hij krijgt weleens brok van mij na het rijden als extra maar lang niet altijd. Na het rijden in de bak is hij ook niet opdringerig voor voedsel.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:54

Ik weet het je gaat dit geen goed antwoord vinden, toch is het de enige manier om tot een redelijk goede oplossing te kunnen komen.
Neem eens goed les, en dus niet alleen in de rijbak maar ook tijdens een buitenrit.
Het probleem zit echt niet bij het paard, je moet het probleem bij jezelf zoeken en in de manier waarop je met het paard omgaat en afspraken maakt.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 19:04

aeolusnr1 schreef:
Ik weet het je gaat dit geen goed antwoord vinden, toch is het de enige manier om tot een redelijk goede oplossing te kunnen komen.
Neem eens goed les, en dus niet alleen in de rijbak maar ook tijdens een buitenrit.
Het probleem zit echt niet bij het paard, je moet het probleem bij jezelf zoeken en in de manier waarop je met het paard omgaat en afspraken maakt.

Dat gaat zeker gebeuren, kan nu ook pas ivm het weer. Let wel op dat de pony eerst niet zo was en we nu pas samen starten op buitenrit.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:40

Ik denk niet dat hij niet meer op buitenrit wil. Paard uit mijn profiel is de eerste km ook liever lui dan moe en moet ik dr ook constant aandrijven, anders staat ze gewoon stil. Eenmaal echt op weg wordt dat luie steeds minder en eenmaal in het bos moet ik dr juist wat afremmen in plaats van aansporen; ze is dan zo in dr element dat ze het liefst keihard draaft, maar dat laat ik dan niet toe; gewoon normaal tempo draf en niet mega over tempo wat zij dan op dat moment wil.
Wat bij haar ook zo is; hoe verder van huis als we terug gaan, hoe minder zij de neiging heeft om de overdrive in de stap te gooien.
Vast blijven houden, werkt sowieso niet; gaan ze alleen maar meer tegen je vechten.
Misschien zou je eens kunnen proberen om hem aan het werk te zetten op de terug weg; dressuurmatig aan het werk zetten dus ipv dan laatste stuk als uitstappen te gebruiken. Moet hij de aandacht bij jou houden ipv dat hij zich kan focussen op zo snel mogelijk thuis te komen.

Probeer eens een buitenritroute uit te stippelen die 1) hij niet kent en 2) die rond loopt; hoef je niet op een bepaald punt om te keren, wat voor hem een teken is; we gaan naar huis.
En probeer zoveel mogelijk je routes op die manier te rijden als je die mogelijkheid hebt.
Is in elk geval een truuk die bij de dame uit mijn profiel goed werkt. Tegen de tijd dat ze eindelijk door krijgt dat we naar huis gaan, vind ze het allang prima en kan ik gewoon aan een lange teugel door blijven stappen ipv dat ik dr op contact naar huis moet rijden.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 00:43

xxCYNNxx schreef:
Ik denk niet dat hij niet meer op buitenrit wil. Paard uit mijn profiel is de eerste km ook liever lui dan moe en moet ik dr ook constant aandrijven, anders staat ze gewoon stil. Eenmaal echt op weg wordt dat luie steeds minder en eenmaal in het bos moet ik dr juist wat afremmen in plaats van aansporen; ze is dan zo in dr element dat ze het liefst keihard draaft, maar dat laat ik dan niet toe; gewoon normaal tempo draf en niet mega over tempo wat zij dan op dat moment wil.
Wat bij haar ook zo is; hoe verder van huis als we terug gaan, hoe minder zij de neiging heeft om de overdrive in de stap te gooien.
Vast blijven houden, werkt sowieso niet; gaan ze alleen maar meer tegen je vechten.
Misschien zou je eens kunnen proberen om hem aan het werk te zetten op de terug weg; dressuurmatig aan het werk zetten dus ipv dan laatste stuk als uitstappen te gebruiken. Moet hij de aandacht bij jou houden ipv dat hij zich kan focussen op zo snel mogelijk thuis te komen.

Probeer eens een buitenritroute uit te stippelen die 1) hij niet kent en 2) die rond loopt; hoef je niet op een bepaald punt om te keren, wat voor hem een teken is; we gaan naar huis.
En probeer zoveel mogelijk je routes op die manier te rijden als je die mogelijkheid hebt.
Is in elk geval een truuk die bij de dame uit mijn profiel goed werkt. Tegen de tijd dat ze eindelijk door krijgt dat we naar huis gaan, vind ze het allang prima en kan ik gewoon aan een lange teugel door blijven stappen ipv dat ik dr op contact naar huis moet rijden.

Bedankt voor de tips! Het is wel zo dat hij de omgeving goed kent dus zodra je al met de neus richting stal gaat weet hij hoe laat het is.

Dottie0991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:15

Mijn paard deed dit ook, niet zo erg als bij jou dat het echt tegen draven aanzit maar ook niet in de zin van wow dat zit nog lekker comfortabel omdat ze zo snel ging stappen..
Bij ons werd de situatie alleen niet gevaarlijk en kon ik haar nog wel zo goed en kwaad als nodig was tot stilstand krijgen.
Mocht het echt niet lukken zou ik proberen toch eens aan de hand dit meer te gaan oefenen, dus niet na het rijden even aan de hand stappen maar echt een stuk wandelen.
Mijn paard vond veel spannend buiten en we hadden niet de perfecte uitrijmogelijkheden op stal, rechts was richting snelweg en links moest je ook een stuk langs de weg. Langs de snelweg was wel een mooi pad dus ben ik het gaan lopen, ze vond het super spannend maar we zijn samen met geduld (en rustig blijven) een heel eind gekomen. Terug barstte ze natuurlijk helemaal van de spanning. Maar vanaf de grond is het nog makkelijker om ze tot stilstand te krijgen, bij mij was dat in ieder geval wel zo. En even een knijpje in het halstertouw zo van hallo niet voor mij.
Niet slaan, niet schreeuwen niet schoppen. Neem de tijd ga gewoon lopen en je doet er net zo lang over tot jou het tempo aan staat.
Als het paard het trouwens zo goed deed zonder bit, snap ik niet dat een scherp bit er in gehangen word omdat dat de oplossing moet zijn (misschien begrijp ik dat verkeerd, sorry dan), dus ik zou lekker met een halstertje gaan wandelen.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 22:17

Vandaag weer sinds lange tijd samen met de huidige eigenaar (paard is op 1 april van mij) op buitenrit geweest. Doordat ik zelf al erg nerveus ben schrok hij wel 4x om helemaal niks bij mij, erg jammer. Bij de eigenaar was hij ook wel wat druk maar eigenlijk liep hij de hele terugweg prima zonder echt te drammen.

Ik heb wel direct gezien waar het misgegaan is. Hij mag van haar namelijk zonder problemen stukjes draven tijdens het stappen. Toen ik haar vroeg waarom dit zo was wist ze dat eigenlijk niet. Ik denk dat hij dus ontzettend verwend geworden is en maar denkt dat hij altijd op zijn eigen tempo mag lopen. Hij maakte zich op de terugweg wel heel erg opgefokt, was kletsnat enkel door te stappen. Ik hoop dat er nog uit te kunnen halen zodat hij ook daadwerkelijk ontspant buiten.

Bedankt voor alle tips. :-)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 23:06

Daar was ik al bang voor, dat eigenaar het paard bij tijden zelf het tempo laat bepalen...dan krijg je dit soort grappen. In praktisch alle gevallen waarbij dit soort acties voorkomen is het op die manier begonnen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk), want wat je op dat moment eigenlijk doet is het leiderschap uit handen geven en dat is iets wat je nooit moet doen.

Krijg je er wel weer uit hoor; heel consequent zijn; gaat paard uit zichzelf in draf; niet toelaten; nooit, ook niet als je denkt; ach we zijn er toch al bijna, of wat voor reden/gedachte dan ook. Altijd zelf de regie houden, dan gaat het er vanzelf wel uit. Paard is over een paar dagen van jezelf, dus neem aan dat de huidige eigenaar er dan ook niet meer op rijdt; dan heb je het er zo uit, want dan wordt hij niet meer door iemand gereden die het af en toe wel toelaat dat paard uit zichzelf gaat draven.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 00:01

xxCYNNxx schreef:
Daar was ik al bang voor, dat eigenaar het paard bij tijden zelf het tempo laat bepalen...dan krijg je dit soort grappen. In praktisch alle gevallen waarbij dit soort acties voorkomen is het op die manier begonnen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk), want wat je op dat moment eigenlijk doet is het leiderschap uit handen geven en dat is iets wat je nooit moet doen.

Krijg je er wel weer uit hoor; heel consequent zijn; gaat paard uit zichzelf in draf; niet toelaten; nooit, ook niet als je denkt; ach we zijn er toch al bijna, of wat voor reden/gedachte dan ook. Altijd zelf de regie houden, dan gaat het er vanzelf wel uit. Paard is over een paar dagen van jezelf, dus neem aan dat de huidige eigenaar er dan ook niet meer op rijdt; dan heb je het er zo uit, want dan wordt hij niet meer door iemand gereden die het af en toe wel toelaat dat paard uit zichzelf gaat draven.

Dat klopt inderdaad, al zal ze nog wel een keertje komen om te rijden. Het viel me gewoon heel erg op dat hij een erg snelle stap heeft constant om zich heen kijkt en een lange teugel heeft. Soms komen daar wat pasje draf door en dan weer stap. Het ziet er dan uit als een vrolijke pony met de oortjes er flink op maar dat is wel het begin van het probleem. Ik heb mijn instr. gevraagd of ze ons buiten les kan geven aangezien ik erg onzeker ben buiten. Ik merkte direct hoe hij op mij reageerde en was strontje jaloers toen zij lekker met hem aan het galopperen was. Ik rij hem al drie jaar en durfde dat niet. -O- zo'n mega loser. Hopelijk krijg ik meer zelfvertrouwen door samen met die vrouw op pad te gaan.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:15

Harvey1 schreef:
Dat klopt inderdaad, al zal ze nog wel een keertje komen om te rijden. Het viel me gewoon heel erg op dat hij een erg snelle stap heeft constant om zich heen kijkt en een lange teugel heeft. Soms komen daar wat pasje draf door en dan weer stap. Het ziet er dan uit als een vrolijke pony met de oortjes er flink op maar dat is wel het begin van het probleem. Ik heb mijn instr. gevraagd of ze ons buiten les kan geven aangezien ik erg onzeker ben buiten. Ik merkte direct hoe hij op mij reageerde en was strontje jaloers toen zij lekker met hem aan het galopperen was. Ik rij hem al drie jaar en durfde dat niet. -O- zo'n mega loser. Hopelijk krijg ik meer zelfvertrouwen door samen met die vrouw op pad te gaan.

Wat is de reden dat je zo onzeker bent buiten? Zolang je dat niet onder controle hebt zal je paard niet op jou durven vertrouwen. Jouw spanning voelt hij haarfijn aan. Al is het alleen door wat meer knijpen met je benen. Ga ontspannen zitten, let op je benen en zit, en je ademhaling.
Begin maar eens met buiten net zo te rijden als dat je in de bak doet. Daar mag geen verschil in zitten. Gaat het daar lekker, dan ook zo rijden op buitenrit, en vergeet niet dat het niet jij + het paard is, maar jullie samen.
Op de terugweg altijd in stap blijven. En vergeet niet je paard te belonen als hij netjes doet wat jij vraagt. Ontspanning = beloning in dit geval want dat is het gedrag wat je graag wilt zien.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 00:25

Floortz schreef:
Harvey1 schreef:

Wat is de reden dat je zo onzeker bent buiten? Zolang je dat niet onder controle hebt zal je paard niet op jou durven vertrouwen. Jouw spanning voelt hij haarfijn aan. Al is het alleen door wat meer knijpen met je benen. Ga ontspannen zitten, let op je benen en zit, en je ademhaling.
Begin maar eens met buiten net zo te rijden als dat je in de bak doet. Daar mag geen verschil in zitten. Gaat het daar lekker, dan ook zo rijden op buitenrit, en vergeet niet dat het niet jij + het paard is, maar jullie samen.
Op de terugweg altijd in stap blijven. En vergeet niet je paard te belonen als hij netjes doet wat jij vraagt. Ontspanning = beloning in dit geval want dat is het gedrag wat je graag wilt zien.

Ik ben altijd een angstige en onzekere ruiter geweest, in de bak heb ik dit voor een dikke 90 procent onder controle. In de bak doet hij dan ook geen pas verkeerd behalve als hij een dagje heeft waarin hij wil klieren. We zijn dressuurmatig best hard aan het trainen en daardoor merkt de eigenaar dat hij wat makkelijker te houden is op buitenrit. Zo was hij een paar maanden geleden amper te houden op de terugweg, de terugweg is voor hem met zijn neus richting stal ook al duurt dat nog 20 minuten.

Terug naar vandaag: ik ben ook onzeker omdat ik al drie jaar verhalen aanhoor over hoe hij kan zijn op buitenrit. Ik ben daar heel gevoelig voor.. Dan stap ik op, ontspan ik en dan schrikt hij van iets waardoor ik weer helemaal nerveus ben en opnieuw moet ontspannen. Het is net alsof wanneer ik eindelijk toelaat en ontspan hij hier dan mee gaat klieren.

De eigenaar zei ook dat hij mij aan het uittesten was. Kan heel goed kloppen. Het is wel jammer om te zien dat hij zich zo opfokt op de terugreis, de hele heenweg zweet hij helemaal niet maar op de reis terug komt hij kletsnat thuis. Het is ook niet dat hij zijn hoofd laat zakken en lekker ontspant maar hij blijft heel erg actief stappen. Toch was hij nu 20x zo braaf als normaal maar ik wil hem toch iets rustiger terug zien stappen...

Juist omdat ik zo'n mietje ben ga ik met mijn instructrice op pad om meer zekerheid te krijgen. Ik heb een goede band met haar en heb er vertrouwen in dat dit goed komt. Het blijft bij hem gelukkig ook bij opschrikken, een pas opzij of achteruit. Hij zal er niet vandoor gaan.. (en dat is iets waar ik wel bang voor ben)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 09:11

Laurahh schreef:

Kan er inderdaad zeker mee te maken hebben.

Verder kun je als je thuis bent een paar keer 'voorbij je huis door rijden dan leert hij dat niet altijd die richting naar huis betekent.

Je kunt ook op het moment dat hij gaat drammen weer omdraaien
Dan leert hij dat drammen geen effect heeft en het alleen maar langer duurt

Je kunt ook aan de hand het laatste stuk doen, het moment dat hij begint te drammen stil zetten, in zn achteruit en weer stappen en dit herhalen tot hij rustig mee loopt.

Verder kun je hem een commando leren waarbij hij zijn hoofd omlaag doet (hals strekken)
Als een paard zijn hoofd omhoog doet dan maakt hij automatisch adrenaline aan (vlucht stand is ook altijd met hoofd omhoog). Hoofd omlaag is rust.

het is een veel voorkomend probleem en gelukkig vaak ook op te lossen je moet er alleen 1 keer even goed de tijd voor nemen.

Succes:)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 09:14

En je hoeft echt niet zo onzeker te zijn! Als je zo lekker met hem in de bak kunt rijden kun je dat buiten ook, jij en je paard hebben het in je! :D

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:46

Ik herken je probleem. Doordat ik blijkbaar niet duidelijk/dominant genoeg was is ze ervan door gegaan.
Op een drukke weg in volle galop. :x

Nu zijn we ondertussen verhuisd en nu weer aan het opbouwen.
Nu paar keer aan de hand naar buiten, samen met andere paarden.
Binnenkort wil ik weer een keer erop naar buiten, maar dan moet ik wel in een juiste state of mind zijn.
Niet in de: wat gaat ze doen? Zal ze schrikken? Gaat ze rennen?
Maar: we zien wel wat we tegenkomen. Geen gezeur, gewoon normaal doen.

Mijn tip: maak het niet te groot. Het is geen big deal om niet op je paard een buitenrit te willen/durven rijden. Nu maak je er een 'groot' probleem van. Ga gewoon lekker rijden en rustig opbouwen.

Je bent echt geen mietje doordat je dit niet durft :(:) je bent je bewust van de gevaren en weet je valkuilen. Dat vind ik juist heel goed aan je!

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 18:59

lissie_zigor schreef:
En je hoeft echt niet zo onzeker te zijn! Als je zo lekker met hem in de bak kunt rijden kun je dat buiten ook, jij en je paard hebben het in je! :D

Ah, dankjewel! Ik ga er goed mee aan de slag en zal hem wat meer laten strekken. Is het ook erg dat zijn eigenaar hem overal naar laat kijken? Ze rijdt dan wel met pelham maar laat hem heel erg los (de teugel) waardoor hij naar links, rechts (al huppelend bijna) kan kijken. Ik vind het allemaal erg onrustig ogen maar zij had er geen problemen mee.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 18:59

pluche_pluus schreef:
Ik herken je probleem. Doordat ik blijkbaar niet duidelijk/dominant genoeg was is ze ervan door gegaan.
Op een drukke weg in volle galop. :x

Nu zijn we ondertussen verhuisd en nu weer aan het opbouwen.
Nu paar keer aan de hand naar buiten, samen met andere paarden.
Binnenkort wil ik weer een keer erop naar buiten, maar dan moet ik wel in een juiste state of mind zijn.
Niet in de: wat gaat ze doen? Zal ze schrikken? Gaat ze rennen?
Maar: we zien wel wat we tegenkomen. Geen gezeur, gewoon normaal doen.

Mijn tip: maak het niet te groot. Het is geen big deal om niet op je paard een buitenrit te willen/durven rijden. Nu maak je er een 'groot' probleem van. Ga gewoon lekker rijden en rustig opbouwen.

Je bent echt geen mietje doordat je dit niet durft :(:) je bent je bewust van de gevaren en weet je valkuilen. Dat vind ik juist heel goed aan je!

Bedankt! Ik heb zaterdag voor het eerst buiten les. Ik ben erg benieuwd en heb er ook wel zin in eigenlijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:14

Dit komt veel voor. Ik zou inderdaad onder begeleiding van je instructrice naar buiten gaan, en voor de veiligheid ook een hulpteugel zoals een martingaal eraan.Als je zelf het gevoel hebt dat je hem in een noodgeval beter zou kunnen houden, dan zul je er ook veel minder gespannen opzitten.Overigens is het natuurlijk helemaal niet noodzakelijk om te gaan buitenrijden, als jij zelf fijner en rustiger in de bak rijdt dan kun je dat toch gewoon doen.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 19:18

anjali schreef:
Dit komt veel voor. Ik zou inderdaad onder begeleiding van je instructrice naar buiten gaan, en voor de veiligheid ook een hulpteugel zoals een martingaal eraan.Als je zelf het gevoel hebt dat je hem in een noodgeval beter zou kunnen houden, dan zul je er ook veel minder gespannen opzitten.Overigens is het natuurlijk helemaal niet noodzakelijk om te gaan buitenrijden, als jij zelf fijner en rustiger in de bak rijdt dan kun je dat toch gewoon doen.

Is een martingaal niet alleen effectief als het paard omhoog wil komen? Hij dramt meer en maakt zich sterk. Dat klopt maar een buitenrit kan heel fijn zijn natuurlijk en een mooie afwisseling op de dressuurtraining.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:22

Elke keer dat hij wil wegdraven..... Halt houden, paar passen achterwaarts.
Consequent volhouden. Of.... Omdraaien en heel erg voorwaarts de andere richting opdraven.

Suc6 ermee.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 19:26

Monmaster schreef:
Elke keer dat hij wil wegdraven..... Halt houden, paar passen achterwaarts.
Consequent volhouden. Of.... Omdraaien en heel erg voorwaarts de andere richting opdraven.

Suc6 ermee.

Goede tip! Bestaat er wel de kans dat hij niet wil halthouden en daardoor heel erg met zijn kont gaat draaien. Dat is namelijk ook een probleem..

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:44

Dan doe je het andere... Omdraaien en voorwaarts draven.

Veel mensen vergeten dressuurmatig buiten te rijden, terwijl dit essentieel is. Ik rijd alleen maar buiten, ik weet hoe belangrijk het is een gehoorzaam paard te hebben... Bij ons veel grootverkeer... Stoplichten, rotondes... Etc.
Zelf heb ik de mijne leren halthouden en wachten met een snoepje. Ik hoef maar naar mijn jaszak te graaien of ze staat stil.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:46

Zo doet mijn paard ook weleens. Wel gehad dat hij gewoon "opsteeg" (zo ingehouden voorwaarts dat hij omhoog ging omdat hij niet vooruit mocht). Zo voelde het dan.
Continu inhouden werkt niet, geeft meer spanning. Bezig houden op buitenrit lukt mij ook niet altijd omdat hij zich dan enorm sterk kan maken om wat te kunnen zien.
In de groep is het ronduit gevaarlijk, hij wil vooraan lopen en daarna de anderen voor blijven wat in wedstrijdjes resulteert.
Ik blijf altijd stappen, als hij aandraaft consequent terug naar stap of zelfs halthouden. Maar niet te lang stil willen blijven staan, vooral in het begin durven ze er doorheen te lopen en dat moet je voor zijn. Dus halt of in ieder geval langzamer en dan op jou commando wegstappen.
Als je je paard niet genoeg aan het werk kan zetten om hem af te leiden van zijn omgeving dan vooral teugel lang laten zodat hij geen spanning op hoeft te bouwen via de teugel.
Als je wel zijn aandacht kan krijgen stukje wijken, schouderbinnen, travers, alles wat hij maar moeilijk vind. Je zal dan de teugel langer kunnen laten, maar wel aan het werk houden. Je zal merken dat hij weer versnelt als je aandacht verzwakt.

Blijft een aandachtspuntje hier, moeilijk er uit te krijgen.
Boos of bang worden helpt niet, zorgt alleen maar voor ongelukken.
Dus beheers je, lach en kijk vooruit.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 20:05

Jimbo schreef:
Zo doet mijn paard ook weleens. Wel gehad dat hij gewoon "opsteeg" (zo ingehouden voorwaarts dat hij omhoog ging omdat hij niet vooruit mocht). Zo voelde het dan.
Continu inhouden werkt niet, geeft meer spanning. Bezig houden op buitenrit lukt mij ook niet altijd omdat hij zich dan enorm sterk kan maken om wat te kunnen zien.
In de groep is het ronduit gevaarlijk, hij wil vooraan lopen en daarna de anderen voor blijven wat in wedstrijdjes resulteert.
Ik blijf altijd stappen, als hij aandraaft consequent terug naar stap of zelfs halthouden. Maar niet te lang stil willen blijven staan, vooral in het begin durven ze er doorheen te lopen en dat moet je voor zijn. Dus halt of in ieder geval langzamer en dan op jou commando wegstappen.
Als je je paard niet genoeg aan het werk kan zetten om hem af te leiden van zijn omgeving dan vooral teugel lang laten zodat hij geen spanning op hoeft te bouwen via de teugel.
Als je wel zijn aandacht kan krijgen stukje wijken, schouderbinnen, travers, alles wat hij maar moeilijk vind. Je zal dan de teugel langer kunnen laten, maar wel aan het werk houden. Je zal merken dat hij weer versnelt als je aandacht verzwakt.

Blijft een aandachtspuntje hier, moeilijk er uit te krijgen.
Boos of bang worden helpt niet, zorgt alleen maar voor ongelukken.
Dus beheers je, lach en kijk vooruit.

Wauw, dankjewel! Maar als de teugel lang is bepaalt hij wel het tempo. Omdat hij dat nu zo gewend is. Ik begrijp dat constant inhouden niet de bedoeling is, dat heeft zij weleens gehad op de terugreis. Geen pretje. Het zal best moeilijk worden om hem te laten ontspannen. Ik wil voor mij eigen gevoel wel een stukje contact met zijn mond. niet te strak maar gewoon normaal. Ik neem ook altijd snoepjes mee en als hij stilstaat zal ik hem zeker belonen. Het zal zeker niet makkelijk worden maar ik ga ervoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:28

De one rein stop (te vinden via google) is een goede methode om een noodrem aan te leren aan je paard, want niet meer kunnen stoppen vanuit een dribbelstap is gewoon gevaarlijk.

Iemand anders vroeg al of het paard soms voer krijgt als hij terug komt van buitenrit? Blijkbaar is 'naar huis' voor het paard zo motiverend dat hij dwars door jou heen loopt. Wat je dan kunt doen (ook al klinkt het een beetje sneu) is 'naar huis' gewoon niet meer zo leuk te maken. Bijvoorbeeld door consequent na een buitenrit nog een half uur tot uur flink in de bak te gaan rijden. Als je dat een aantal keer herhaalt dan trekken de meeste paarden vanzelf de conclusie dat 'naar huis' niet meer betekent dat hij een feestelijke bak voer krijgt en met zijn vriendjes in de wei mag rondrennen, en dan wordt die trek naar huis een stuk minder sterk.