paard doen afvallen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:18

Als de manenkam dik en hard aanvoelt zou ik toch eens bloed laten prikken, kan zijn dat er iets mis is met de stofwisseling.
In elk geval onbeperkt hooi blijven geven , een paard word niet dik van hooi.
Pavo koeken is het slechtste wat je je paard kan geven , is een en al suiker,
Geef ee simpele vitamine onderhouds brok een halfje per dag,
De fjord kun je bijvoeren met geweekte bietenpulp of geweekte brok, zeker bij een ouder dier erg belangrijk, geweekt word het makkelijker opgenomen.

Dat je vanaf aug niet ben geweest vind ik op zich wel heel raar, is bijna een half jaar,
IK zou in elk geval als eerste bloed laten prikken als dat nog niet is gebeurt,

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:20

Overigens weet ik niet of dat al gebeurt maar het lijkt me zeer verstandig het hooi in een slowfeeder te geven, zo kunnen ze de hele dag eten maar eten ze zich minder vet. Krachtvoer moet je helemaal niet willen als ze zo dik is, het magere paard kan je apart bijvoeren eventueel.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 14:22

Slowfeerder niet nee, maar in een voertrog voor koeien. En aan de staat van het hooi onderin te zien eten ze het zelfs niet volledig op. (Heb al eens een hele hoop op de mesthoop gegooid wegens schimmels).

Ben in november wel weer geweest maar toen viel me dus op dat ze sinds augustus zo dik was geworden. Heb haar in november of december Wel nog gereden maar telkens maar max 30 minuten. Als ze namelijk uiteindelijk ontspannen wat figuren kan rijden stop ik als beloning.
En heb ook even gesprongen maar dat durf ik nu niet meer hoger dan 50cm.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 17:54

Ik heb Harley rust gegeven vandaag en ben Dante nog eens gaan rijden.
Zo'n 40minuten waarvan 5 min draf en 3 kleine rondjes galop. (Nog geen minuut want zijn kleine rondjes). Piste was maar 20x15m omdat zij zo rustig bleef vandaag heb ik na het rijden die vergroot en schat ik nu op 20x35meter.
Hoop dat ze in zo'n grote piste ook nog rustig blijft, dat zal ik in het weekend wel merken.

Afbeelding

Ze lijkt niet dik op de foto, maar dat is ze wel. Ribben voel je niet en ruggengraat is een gootje geworden.

Afbeelding

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:01

yarrah schreef:
Ze hem voor de wagen. Dat heeft voor mijn Groninger ruin enorm geholpen.

Deze Groninger kan niet voor de wagen. Het is geen standaard Groninger, qua gedrag. Daarbij komt zoals hierboven staat beschreven, dat hij herstellend is van een blessure. Zwaar trekken is dan ook geen optie!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 17:01

Ondanks de lichte regen vandaag weer gereden.
Heb er af en toe een galop bij want draf doet ze niet zoals ik gewend ben van andere ponies, Dante lijkt gewoon snel te stappen/trippelen, het is niet duidelijk gefilmd helaas (niet scherp)

Ook heb ik pas gefilmd toen ze rustig rondjes aan de losse teugel kon stappen. Ze heeft op de poetsplaats een ijzeren ketting gebroken toen ik haar halster wou aandoen. Zegt genoeg over haar gedrag denk ik? Ik weet niet hoe dat komt, is altijd zo geweest namelijk, heb nooit anders geweten. Ze is nu bijna een jaar bij mijn kennissen.
Of ze daarvoor ook zo nerveus was weet ik echter niet.

Van zodra het beter weer is kan ik filme met de tablet en een topic openen met de vooruitgang.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:59

Afvallen is een kwestie van meer verbranden dan dat er binnenkomt. Meer bewegen en/ of minder voeren dus.

Op je filmpje zie ik niet een nerveus paard, ik zie jou vol spanning op dat paard zitten en je brengt het helemaal over op het paard. Je zit voorover, je hangt in de teugels, je klappert op het zadel. Als het dier draaft probeer je angstvallig het dier heel erg tegen te houden, daarom gaat het zo krabbelen, ze heeft niet de ruimte om normaal te draven. Ook in galop houd je haar heel erg tegen, ze galoppeert gespannen en met he hoofd omhoog.
Als je dit dier echt wil laten afvallen en goed aan het rijden wil ga haar dan echt aan het werk zetten. Rondjes galopperen is geen werk, waarschijnlijk is ze niet eens moe. Zet haar ook aan het denken, laat haar haar lijf gebruiken -> denk aan tempowisselingen, buiging en stelling, figuren rijden, ontspanning erin rijden. Neem goede lessen zodat je weet hoe je dit kunt bereiken.
Laat het dier wat meer in eigen tempo lopen en vergroot de rijbaan zodat ze niet enkel in rondjes loopt.
Succes.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 18:45

Ik wil toch reageren er staat duidelijk dat ik pas begon te filmen als ze rustig aan een losse teugel stapte. Maar zal volgende keer haar nerveuze gedrag ook filmen dan zie je heel goed het verschil.
(Niet stilstaan bij opstappen, steigeren en bokken als ik eindelijk in het zadel zit en ipv rustig weg stappen is het dribbelen en galoperen.)

Voorover zitten heb ik eigenlijk altijd wel gehad, ook op het braafste paard.
Ik ontspan mij juist als ze gallopeert en draaft en let hierop ook dat ik mijn benen niet aanspan. Echter heb ik wel problemen met doorzitten.
Dat ik haar tegenhoud bij draf is omdat ze anders meteen in galop gaat. En inhouden bij galop is omdat er anders rengalop doet richting de omheining en dan bruut omdraait. Zo ben ik namelijk al eraf gevallen met mijn hoofd tegen de betonnen weidepaal (gelukkig met cap op).
Nu rijd ik idd nog rondjes maar ze hijgt wel enorm na de enkele rondjes galop. Heb nu echter al 2 lage sprongen klaarstaan voor volgende keer.
Rijbaan vergroten is ook een optie. Is nu ong 20x20m maar heb nog draad over dus kan nog wel langer gemaakt worden tot ongeveer 20x30/35m

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:53

20x20 is een mooie afmeting voor een longeerkraal, niet om te rijden. Je kan er dan namelijk niet meer dan rondjes rijden. Als je figuren wil rijden en tempowisselingen en je paard ook eens rechtuit wil laten lopen (cruciaal) dan zul je toch naar normale afmetingen moeten.
Springen zou ik niet doen in 20x20. Het paard kan op deze afmetingen nauwelijks een paar passen rechtuit lopen laat staan recht uitkomen voor een sprong en recht weg rijden na een sprong.

Als je zegt dat dit gefilmd is op een moment dat ze rustig was, ben ik erg benieuwd naar een filmpje van hoe ze 'nerveus' is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:57

Ik zie vooral een onbespierd paard met een ruwvoer buik dat te ver boven haar tempo loopt en uit balans is.
Een paard dat zoveel te dik is, zo weinig spieren heeft en een tijd niet bereden is moet je niet meteen zoveel in draf en galop willen rijden. Je gaat veel te snel.

Ik quote mezelf maar even voor het gemak van pagina 1:

Amanda schreef:
En bewegen is ook echt nodig. Beginnen met lange stukken net boven tempo stappen. Liefst buiten, tussen 1 en 2 uur, 4x per week. Dit een week of 2 doen en dan steeds een stukje draf erbij pakken. Intervaltraining gaan doen. 5 minuten stappen, 1/2 minuut draf. En dat uit gaan bouwen. Dit kost wel tijd, reken maar een paar maanden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 19:17

Ben even op de tablet gaan zoeken naar het filmpje van 8 november 2015. Daar zie je haar ook onrustiger en heb dat stukje even apart gedownload.
Ja ik reed die dag in een nog kleinere afspanning en met dat te kleine zadel, maar met de ghost zadel is ze net zo onrustig. En springen lukte tevens erg goed, 1 weigering gehad op de 80cm hoogte maar 50cm ging altijd foutloos.

Soms is ze zelfs véél onrustiger en gaat ze ook steigeren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:20

Wat ik op dat laatste filmpje zie is een stijf paard met iemand erop die scheef zit. Daarnaast is de ruimte veel te klein om te rijden, laat staan om er zon sprong in te hebben staan.
Ik zie totaal geen zenuwachtig paard, paardje kijkt gewoon vrolijk rond en is gewoon aan het klooien. Mogelijk kent het de betekenis van de hulpen niet goed en loopt het daarom door de teugel heen bijvoorbeeld.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:23

Azmay schreef:
Wat ik op dat laatste filmpje zie is een stijf paard met iemand erop die scheef zit. Daarnaast is de ruimte veel te klein om te rijden, laat staan om er zon sprong in te hebben staan.
Ik zie totaal geen zenuwachtig paard, paardje kijkt gewoon vrolijk rond en is gewoon aan het klooien. Mogelijk kent het de betekenis van de hulpen niet goed en loopt het daarom door de teugel heen bijvoorbeeld.

Eens.
Ik denk dat dit paard heel erg op zoek is naar leiding en duidelijkheid. Het lijkt erop dat je weinig overwicht hebt, het dier kan doen wat ze wil (versnellen, ineens stoppen, de hoek inlopen en daar stoppen) en wordt niet gestuurd of gecorrigeerd.
Begin daar als je gaat rijden. Begin klein.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 19:28

Ik kan aan de teugel trekken zo hard ik wil om haar te sturen, ze luisterd er niet naar. Beenhulpen werken net zo min.
Ze reageert ook niet op druk tegen de buik bij poetsen bijvoorbeeld om haar te doen opschuiven.

Volgende keer film ik het opzadelen ook. Dat is ook altijd een gevecht tussen haar en mij.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:29

Art_Ificious schreef:
Ik kan aan de teugel trekken zo hard ik wil om haar te sturen, ze luisterd er niet naar. Beenhulpen werken net zo min.
Ze reageert ook niet op druk tegen de buik bij poetsen bijvoorbeeld om haar te doen opschuiven.

Precies wat ik zeg, als het paard de hulpen nooit geleerd heeft zal het ook niet luisteren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:30

Art_Ificious schreef:

Volgende keer film ik het opzadelen ook. Dat is ook altijd een gevecht tussen haar en mij.

En dan moet je daar dus beginnen, bij de basis, MET goede begeleiding.
Je kunt niet gaan springen als dit paard nog niet te sturen is.
Tip: stop dan iig wel met hangen aan die teugels, daar wordt het paard niet beter van.

Ik ben benieuwd naar een filmpje van het zadelen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 19:33

Dat filmpje maak ik van de week.
Van zodra ik haar vast zet en een dekje op haar rug leg begint ze te trippelen en jambette te doen met beide benen of schrapen op de grond.

Grootste probleem is hoofdstel aan doen. Dan doet ze haar hoofd hoog in de lucht en klemt ze haar lippen op een.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:35

Loopt ze wel netjes mee aan het halster? Kun je haar voeten schoonmaken en staat ze stil bij het poetsen? Gaat ze 'om' als je dat vraagt? Doe je ook grondwerk?
Vermoedelijk kent ze gewoon zo weinig dat je echt bij het begin moet beginnen met opvoeden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 19:45

Loopt ze wel netjes mee aan het halster? ja, maar van zodra ze merkt dat de andere twee achter blijven wordt ze onrustig
Kun je haar voeten schoonmaken en staat ze stil bij het poetsen? enkel als ze niet vast staat en de fjord vlakbij is
Gaat ze 'om' als je dat vraagt? draaien of wat bedoel je?
Doe je ook grondwerk? dit doe ik ook regelmatig maar dan is ze ook nerveus gezien de fjord dan niet in de buurt blijft. Heb dit ook eens gefilmd dat ik grondwerk doe
Volgens de eerste eigenaar heeft ze wedstrijden gereden. Maar dat trek ik serieus in twijfel.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 19:56

Er wordt ook gezegd, als je een paard op de buik kriebelt/borsteld dat ze de rug bolt, dat doet Dante ook niet. Zelfs niet als je haar staartbasis kriebelt beweegt ze haar rug of bekken niet.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:09

Misschien kun je kijken hoe je je paard dapperder kunt maken door te leren om ook gehoorzaam te zijn als de fjord niet in de buurt is. Dan zou je namelijk ook op buitenrit kunnen, wat naar mijn idee meer oplevert als je je paard wilt laten afvallen dan in dat kleine bakje rijden. Dit kun je doen door veel grondwerk te doen en veel te belonen voor de momenten dat er rust is. Maak kleine stapjes, niet te veel in 1 keer willen. Ik denk dat les in grondwerk en omgang heel veel goed zal doen voor jullie als combinatie. Bij het begin beginnen.
Wanneer is er voor het laatst een osteopaat bij geweest? Misschien is dat ook een goed idee.

Met "om" word bedoelt dat het paard zijn achterhand van je af draait als hier lichte druk op geeft of juist de voorkant als je hier lichte druk op geeft. Het gaat om het wijken voor druk principe, of ze hiermee bekent is.

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:14

ik zie inderdaad veel spanning bij jou. je handen mogen iets lager en ik zou de teugels iets langer doen, zodat de spanning bij zijn mond minder word, ook vind ik dat je te ver naar voren hangt, probeer je zwaarder te maken in het zadel. misschien een tijdje alleen grondwerk doen? eerst de gangen goed aanleren met longeren. eerst alleen stappen en na een tijdje als hij ontspannen erbij loopt, in draf overgaan.

ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 20:26

Longeren is geen optie, dan let ze ook niet op mij en draven gaat dan ook over op galop.

Osteopaat kent mijn kennis niet. Maar heb wel enkele keren gezegd om eens naar de rug te laten kijken.
Tanden hebben ze uiteindelijk wel laten doen in september/oktober. En daarin merk ik wel al veel verbetering wat druk in de mond betreft.

Ik rijd eerst op een klein stuk maar maak het elke keer wel groter. Ik hoop na volgende keer ook gewoon de hele wei te kunnen gebruiken zonder dat ze op de poort naar de andere wei afstormt want dat is mij ook al overkomen waarna ik bijna 2 maanden niet meer durfde te rijden met haar, door de harde klap toen ik van haar af viel terwijl ze door de poort heen sprong had ik twee weken rugpijn.

Denk dat daar de spanning die jullie zien ook vandaan komt. Maar is echt onbewust want ik denk steeds aan ontspanning.

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:52

misschien wandelen op de hoefslag in de bak in stap?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 21:07

Onder zadel of ernaast? Want dat doe ik al onder zadel en ernaast. En als ik ernaast stap krijgt ze elke keer als ze rustig blijft een snoepje (dit bouw ik wel uit naar steeds wat langer wachten met geven van een snoepje).
Dit doe ik ook als ik haar in de wei het halster omdoe (want ze loopt zonder halster op de wei) en ze braaf meeloopt naar de poetsplaats.

In vrijheid kan ze tevens ontzettend goed galopperen en hoog bokken meerdere keren na elkaar zelfs. De haflinger heeft meer moeite met het meerennen door de wei in galop.