Er is een tijd geleden een onderzoek naar dit onderwerp geweest en daar kwam uit dat met name hersenschuddingen het meeste voor komen bij ruiters.
LadyMadonna
Geplaatst: 02-02-16 13:39
Ik tel mijn zegeningen.... Behalve een gedeukt ego nooit fysieke schade opgelopen...
Lielle
Geplaatst: 02-02-16 13:39
Doel van deze poll?
ElineGC
Geplaatst: 02-02-16 13:53
In de omgang heb ik een keer mijn teen gebroken en nagel uit de kom
Nu heb ik toevallig dat mijn vingertopje half doormidden was en pink gekneusd en bloedblaren. Ook heeft mijn andere bovenste vingerkootje een klap gehad dat de spieren daar nauwelijks meer werken en dus moeten die getraind worden
Nadat ik een aantal jaar geleden buiten van m'n verzorgpaard afviel en een trap na kreeg ( recht in m'n bodyprotector) had ik oa gekneusde ribben en een hersenschudding doordat ik met m'n hoofd tegen een paaltje viel.
Sindsdien rij ik het liefst achteraan op buitenrit, het kwam namelijk doordat een idioot het leuk vond om in galop (expres!) in te halen waar m'n verzorgpaard van toen van schrok.
Goof
Geplaatst: 02-02-16 15:59
ElineGC schreef:
nagel uit de kom
Dat moet je me toch eens uitleggen
Esaqar
Geplaatst: 02-02-16 16:01
Toen ik viel lag m'n oorschelp er af. kan er nu wel om lachen.
En verder. Gekneusde ribben, zwaaar gekneusde arm (kon 'm de eerste 2 weken niet eens omhoog doen), zwaar gekneusde schouder, hersenschudding, blauwe plekken, en dat oor dus.
M'n stuitje heeft zo ontzettend geleden als kind! Altijd gekneusd.
Verder een polsbreuk en een lichte hersenschudding.
mrie
Geplaatst: 02-02-16 20:36
Ik brak mijn voet toen mijn beest door een te smalle doorgang de stal in rende en ik daar niet op voorbereid was. Gelukkig zat ik op mijn beest en was ik dus mobiel genoeg om naar buurman te gaan.
Ik heb hersenschudding en bewusteloos ingevuld, maar ik had eigenlijk een hersenkneuzing. Na tien dagen werd ik weer wakker in het ziekenhuis al dacht ik toen nog dat ik op school was Ik deed er anderhalf jaar over voor ik echt weer helemaal de oude was. Van het ongeluk kan ik me niets herinneren en dus heeft me dit niet weerhouden om vrolijk door te rijden.
Wat ik mis in het lijstje: Blauw oog door kopstootje, niet mee naar arts gegaan. Zere stuitje, tja moet je maar niet dom doen... (zeg lekker niet wat) En dan is er nog een lange lijst kleinigheden: doorrijden, blaren op je vingers, zere tenen als er iemand met een zeker gewicht op gestaan heeft, zere knieen van verkeerd zadel, gat in hoofd na val (moest gehecht worden) gekneusde ribben, paard kan beter niet aan verrijdbaar hek vastgezet worden. Gat in broek en schaafwond door scherpe ongedetecteerde flare aan hoefjes. Verstuikte pols door met aanspanning en al over de kop te gaan. (lage score eigenlijk voor zo'n groot ongeluk)
Tyke
Geplaatst: 02-02-16 20:43
Onder paard terecht gekomen: gevolg enkelbreuk/ beenbreuk Zware heupkneuzingen 2 keer blauwe plekken door stoten of ook vallen kneuzing voet door paard wat op voet staat teennagel eraf door paard op teen Gekneusde ribben door paard wat als gek stal in ging.
Gecompliceerde polsbreuk door van paard af duiken
En zo heb ik nog vele andere dingen gehad.
Majabeestje
Geplaatst: 02-02-16 20:45
Een nier bijna doormidden en kneuzingen. Gelukkig is de nier weer uit zichzelf geheeld.. (na lange periode van bedrust).
LiannePuthzy
gekneusde elleboog+schouder (elleboog heb ik nog steeds last van, dus denk dat er toen der tijd wel meer was dan een kneuzing) en uiteraard blauwe plekken en schaafwonden
Janine1990
Ik heb redelijk wat geluk gehad...
Blauwe plek en hersenschudding bij de hefstigste val (ik droeg een cap!), de blauwe plek kwam doordat het paard op mijn heup ging staan. Stond een prachtig hoefijzer op m'n bil Oh en een botox lip omdat het paard eerst tegen m'n hoofd aan is geknald bij het omhoog komen.
Verder wat lichte kneuzingen in het verleden. Enkel op krukken gelopen toen er een paard midden op mijn voet ging staan en draaien. Maar dat was bij verzorging.
terpentijn
Geplaatst: 02-02-16 20:46
Ik heb meer kwetsuren opgelopen door mijn Dobermanns dan van mijn paarden.
Van de paarden: een blauwe kaak vanwege klap voor mijn kaak (de merrie) met de haan van haar kneveltrens. Blauwe wreef doordat meneer Tinker x Fries op míjn voet ging staan. Een rotschok omdat de zelfde meneer me het stroomdraad in duwde.
Doorgereden reet omdat ik de verkeerde onderbroek aan had.
De lijst voor de honden is véél langer..... (ik spring nogal voorzichtig om met 700 kg paard naast me, kennelijk ben ik met m'n honden wat minder voorzichtig, hahaha).
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 02-02-16 21:02, in het totaal 4 keer bewerkt
gohya
Geplaatst: 02-02-16 20:46
Gebroken handpalm, van een kleine shetlander afgevallen met inrijden.Fotot's gemaakt in het ziekenhuis en heel de hand in het gips.
Gebroken Pols, zat op een paard wat aan de ketting stond [was toen nog heel jong],paard gaat rennen,ketting staat strak en ik maakte een salto voorover. Gebeurde s'middags, pas s'avonds naar het ziekenhuis gegaan,is in het gips gezet.
Flinke kopstoot gehad,wenkbrauw open gescheurd,bloedde als een rund. Met de mouw van me jas het bloeden uiteindelijk gestopt.De volgende dag naar de H.A gegaan,was te laat om te hechten.
Nek en beide armen onder de stroom gehad doordat paard een ruk aan de teugel gaf en ik naar voren klapte met me nek.Nog mzzl gehad,had ook een hoge dwarslaesie kunnen zijn.
Elleboog uit de kom gehad toen ik een zak biks open trok.Geen ongelukje mét paard maar wel bij de paarden.Door gegaan met het werk met 1 arm/hand,pas aantal dagen later naar H.A. gegaan.Toen was de elleboog alweer vanzelf terug geschoten.Dit was pijnlijker dan iets wat gebroken was!
Laatst bijgewerkt door gohya op 02-02-16 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Toperoit
Geplaatst: 02-02-16 20:47
Tot nu toe *klopt af* blauwe plekken en gekneusde rug.
LieZ_Horses
Geplaatst: 02-02-16 20:47
- Hersenschudding - Gekneusde enkel (nog steeds een dikke plek na 2 jaar) - Heel wat schaafwonden - Een dode teennagel
jansje73
Geplaatst: 02-02-16 20:49
Arm/hand breuk en diverse kneuzingen. Veel valpartijen en veel gelijk gehad.
Imala204
Geplaatst: 02-02-16 21:01
Schouder uit de kom (, x-rays, in ziekenhuis terug gezet en 3 maanden moeten revalideren met fysio) , diverse kneuzingen( ribben, duim, tenen,voet) en gebroken en ingezakte wervel (, x-rays en scan, opname in ziekenhuis, gipskorset en enkele maanden moeten revalideren met fysio) en natuurlijk ook nog de nodige blauwe plekken.
mrie
Geplaatst: 02-02-16 21:03
gohya schreef:
Nek en beide armen onder de stroom gehad doordat paard een ruk aan de teugel gaf en ik naar voren klapte met me nek.Nog mzzl gehad,had ook een hoge dwarslaesie kunnen zijn.
Hier kan ik me maar geen beeld bij vormen, hoezo onder stroom?
Anoniem
Geplaatst: 02-02-16 21:05
Gebroken sleutelbeen, klaplong en een zware hersenschudding na een val vanuit rengalop. Er was iemand mee die me thuis heeft gebracht, maar achteraf had er een ambulance gebeld moeten worden.
En ik heb een keer mijn rug en elleboog zwaar gekneusd. Daar is toen wel een ambulance bij geweest, maar hoefde gelukkig niet mee.
Verder alleen blauwe plekken of een andere lichte kneuzing.