Stille beenligging/voeten te ver in de beugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Re: Stille beenligging/voeten te ver in de beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:41

Ga naast de hoefslag rijden, gewoon met de meute mee, uiteindelijk ga je door middel van het wijken terug naar de hoefslag... Geen druk geen gedoe, dan is de lol er ook zo af.

Jorex

Re: Stille beenligging/voeten te ver in de beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 20:09

Ik wil m anders ook nog wel eens proberen te sturen met zijn kont naar de hoefslag als hij dan toch achteruit loopt, dan loopt hij er maar achteruit heen. Hij bedenkt soms ook opeens om van de hoefslag af te gaan, dan rijd ik gewoon zo'n mini volte en heb ik hem weer op de hoefslag. Ik maak dus dan van zijn idee, mijn idee. Hij probeert zo ook onder de figuren uit te komen en alles. Door na een gebroken lijn niet meer naar de hoefslag te willen bijvoorbeeld. Dan rijd ik ook een mini volte en beseft hij dat hij uiteindelijk toch naar de hoefslag zal moeten.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:02

Vraag je instructeur je te leren wijken, daarmee kun je hem ook zomaar tegenhouden als meneer denkt zelf de route te kunnen bepalen. Een volte is best een aardige oplossing, daar niet van, maar in de rij blijven is het streven.

Mariskaa3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:27

mrie schreef:
Mariskaa3 lees mijn post hierboven eens, ik denk dat het je kan helpen.

Ik zal er van de week wanneer ik weer ga rijden je tip gebruiken!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 23:24

Even een update:
Ik rijd nu inmiddels een andere pony, zodat ik en weer leer galopperen en weer goed leer lichtrijden. Ik denk echt iedere keer als ik ga staan "STEUN" zodat ik echt vanuit mijn voeten omhoog kom. Het begint te wennen, alleen met een oefening vergeet ik links nog wel eens mee te nemen. Gelukkig is Silvia een zeer vergevingsgezinde en zorgzame merrie.

Galop vind ik doodeng rechtsom en superleuk linksom. Rechtsom zet ik mijn linkerheup vast, het helpt ook niet dat ik dus een paar weken terug eraf lag in die galop bij Winston. Maar Silvia denkt 'als ik nou ga galopperen in redelijke rondjes, blijf jij dan ff netjes zitten?'. Dus die springt wel gewoon aan en de andere kant om kan ik haar netjes over de hoefslag sturen en alles.

_Susan94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:00

mrie schreef:
Niet je beugels korter maken die oplossing is maar schijn.

Wat je moet doen is je benen een heel klein beetje in een X stand draaien. Dit doe je vanuit je heup. Je knie sluit dan beter aan op het zadel zonder te knijpen. Je onderbeen laat je hangen, dat is namelijk de bedoeling van een onderbeen. Trek nu je tenen een beetje op, op deze hoogte hoort je beugel te hangen, je moet er zonder moeite in kunnen. Met je voeten in de beugels ga je je been een beetje verlengen, vanaf je heup probeer je een beetje meer te ontspannen en langer te maken. Nu zakt de hak op de juiste plek. Dat is misschien niet de plek die je altijd op plaatjes ziet, maar het is wel de plek die bij jouw benen en lenigheid past. Als je een beenhulp geeft ontspan je meteen weer en ga terug naar de "hang" stand.

Als je nu gaat stappen voel je dat je niet op het zadel zit maar er in. Beweeg met je paard mee alsof je op een skippybal zit. Doordat je je benen nu niet gebruikt om te zitten hangen ze stil.
Het kost best veel oefening om je zit te veranderen, verbeter jezelf nog duizend keer, maar als je weet hoe het moet voelen, dan kom je er wel.

Dit ga ik ook eens proberen! Is ook zeker iets waar ik last van heb.

Heeft iemand ook nog tips hoe ik mezelf kan aanleren om echt mijn hakken naar beneden te blijven houden? Ik trek mijn hakken weer omhoog (volgens mij mijn hele benen, vandaar de opvolging van advies hierboven).